search
menu

دشت سوسن ایذه

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید دشت سوسن ایذه پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به دشت سوسن ایذه برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دشت سوسن ایذه
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دشت سوسن ایذه
در ۳۷ کیلومتری ایذه یک بهشت بی‌نظیر به نام دشت سوسن ایذه واقع شده است. این منطقه را می‌توان یک مکان دل‌فریب برای فصل بهار دانست. به‌گونه‌ای که سرخی گل‌های شقایق و سبزی علف‌های آن می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. از طرفی دیگر آواز زیبای پرندگان و صدای بی‌نظیر رود کاروان می‌تواند شما را به اعماق خیال ببرد. این تجربه بی‌نظیر همان چیزی است که هرساله در فصل بهار، تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سمت شهرستان ایذه جلب می‌کند.
البته بیشتر هم‌وطنان، شهرستان ایذه را به دلیل اهمیت تاریخی آن می‌شناسند. از طرفی دیگر چون این شهر در استان خوزستان واقع شده، بسیاری تصور می‌کنند که هوایی خشک و گرم دارد. اگر به دشت سوسن ایذه سفر کنید بدون شک تمام این تصورات از ذهن شما پاک می‌شود.
این دشت تماماً با گل‌های شقایق و یاس پوشیده شده و در آن انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی و جانوری وجود دارد. رود پر آب کارون هم این دشت زیبا را به دو بخش تقسیم کرده است. از طرفی دیگر در این دشت روستاهای تاریخی فراوانی قرار دارد که سبب شده تا این ناحیه یک مقصد بسیار عالی برای عاشقان طبیعت و البته تاریخ باشد.
وجود پوشش گیاهی مناسب به همراه آب‌وهوای مطبوع موجب شده تا این دشت به‌عنوان یک نقطه بی‌نظیر جهت کمپینگ‌های دسته‌جمعی تلقی شود. افزون بر این موارد وجود باغات متنوع و البته مردم خونگرم ایذه باعث شده است تا بیشتر مسافران تجربه‌های زیبایی از سفر به این دشت داشته باشند.
دشت سوسن ایذه

چرا بازدید دشت سوسن ایذه پیشنهاد می‌کنیم؟


دشت سوسن ایذه از جهات مختلفی منحصربه‌فرد است. این منطقه به دلیل ساختار بی‌نظیر خود، به‌عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری برای فصل بهار تلقی می‌شود. اما زیبایی این دشت تنها فاکتوری نیست که مردم را جلب می‌کند. ما در ادامه دلایل دیگری را هم خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
• امکان پیمایش بی‌نظیر در دره‌ای سرسبز و دلربا
• وجود آبشارهای مختلف از جمله آبشار شیوند
• طبیعت‌گردی در دشتی پر از شقایق
• ماهیگیری و قایق‌سواری در رودخانه‌های آن
• عبور از رودخانه با قایق و بازدید از روستای زیبای ثریا
• بازدید از تالاب‌های زیبای میانگران و چغاخور
• قایق‌سواری جذاب برای عبور از کارون ۳
• بازدید از آثار تاریخی نظیر اشکفت سلمان، خونگ اژدر، شیرهای سنگی کولفرحو، کوه فرح و…


ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


دشت سوسن ایذه در حقیقت منطقه‌ای بسیار بزرگ بین استان خوزستان و استان چهارمحال بختیاری است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی ایذه شناخته می‌شود. این دشت توسط رود کارون به دو بخش سوسن غربی و سوسن شرقی تقسیم می‌شود. در این دشت پوشش گیاهی بسیار منحصربه‌فرد دیده می‌شود. از جمله این گیاهان می‌توان به گل‌های شقایق، جنگل‌های بلوط به همراه درختان انار، انجیر و... اشاره نمود. البته باید عنوان کنیم که در منطقه سوسن غربی علاوه بر این گیاهان، گل‌های نرگس بسیاری هم به چشم می‌خورد.
در این ناحیه روستاهای تاریخی بسیاری وجود دارد. از جمله این روستاها می‌توان به روستای ثریا اشاره نمود که معماری پلکانی دارد. به همین جهت است که به آن ماسوله خوزستان هم گفته می‌شود. روستای شیمن، دانیال، ده کهنه و… از جمله این روستاها هستند. برنج سوسن هم از جمله محصولات کشاورزی نایاب و ارزشمندی است که تنها در این منطقه کشت می‌شود.
این دشت از دیرباز برای انسان‌ها مهم بوده است و به‌گونه‌ای که راه دژ - پارت (از راه‌های مهم دوران باستان) در این ناحیه قرار گرفته است. این راه در زمان هخامنشیان ساخته شده و پرسپولیس را به شوش متصل می‌کرد. در هر پنج فرسخ از ین راه کاروانسرایی احداث شده بود که هنوز هم آثار مخروبه برخی از آن‌ها در دشت سوسن دیده می‌شود.
افزون بر این موارد گورستان تاریخی عیلامیان را می‌توان در این دشت مشاهده کرد. این گورستان با نام قبرستان شیرها نیز شناخته می‌شود. در واقع اهالی این ناحیه به نشانه احترام بر روی مزار جنگجویان شجاع خود یک مجسمه شیر قرار می‌دادند. به همین جهت است که بیشتر مقبره‌های موجود در این منطقه دارای مجسمه شیر هستند.
در این ناحیه افزون بر دشت‌های زیبا، کوه‌ها و دره‌های چشم نوازی هم دیده می‌شود. وجود این بافت جغرافیایی در کنار پرآب بودن آن، سبب شده تا آبشارهای مختلفی در آن به چشم بخورد. روستای شیمن جزو مناطقی است که از حیث داشتن آبشارها در این ناحیه شهرت دارد؛ لذا از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.
دشت سوسن ایذه

چگونه به دشت سوسن ایذه برویم؟


دسترسی به دشت سوسن ایذه نسبتاً راحت است. همین مورد هم سبب شده تا گردشگران زیادی به سمت آن جلب شوند. اگر در تهران هستید، می‌توانید از طریق روش‌های اینترنتی یک بلیط ارزان هواپیما، قطار یا اتوبوس را به مقصد اهواز یا ایذه خریداری نمایید. بعد از رسیدن به ایذه وارد جاده خروجی آن در بخش شمال شوید. بعد از گذشتن از دهستان پیان با یک دوراهی مواجه می‌شوید. سمت راست این دوراهی به دشت سوسن ختم می‌شود.
باید در این مسیر به حرکت ادامه دهید تا روستای کشگلی را رد نمایید. بعد از ۵ کیلومتر مجدداً با یک دوراهی مواجه می‌شوید که هرکدام از آنها شما را وارد دشت سوسن می‌کند. سمت راست این دوراهی شما را به شمالی‌ترین بخش دشت سوسن می‌رساند اما سمت راست شما را وارد بخش شرقی آن می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت سوسن ایذه


دشت سوسن ایذه به‌تنهایی خود می‌تواند مقصدی بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت باشد. اما بد نیست بدانید که در اطراف این دشت مناطق جذاب دیگری هم وجود دارد که بازدید از آنها می‌تواند سفر زیباتری را برای شما رقم بزند.
اشکفت سلمان
غار اشکفت سلمان در واقع یکی از بناهای تاریخی مربوط به ۲۸۰۰ سال قبل است. این بنا در نزدیک شهر ایذه قرار دارد و سنگ‌نوشته‌های تاریخی جالبی در آن دیده می‌شود. از طرفی دیگر در فصل‌های پرباران هم یک آبشار در بخش بالایی آن دیده می‌شود که می‌تواند بازدید از آن¬را دیدنی‌تر کند.
رود کارون
رود کارون را می‌توان از پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران دانست. این رود عموماً از بخش‌های خشک استان خوزستان می‌گذرد. اما شما این بار می‌توانید این رود را در میان دشتی سرسبز ببینید. از طرفی دیگر می‌توانید شب را به کمپینگ در کنار آن سپری کنید.
آبشار توف اسپید
این آبشار را می‌توان از جذاب‌ترین آبشارهای ایده دانست که دارای دو بخش است. این بخش‌ها را تحت عنوان توف اسپید یک و دو می‌شناسند که هرکدام زیبایی و جلوه خاص خود را دارند.
آبشار شیوند
این آبشار هم در آن طرف دشت سوسن قرار دارد. ساختار طبیعی و البته جلوه ظاهری این آبشار باعث شده تا هرساله طیف زیادی از گردشگران برای بازدید از آن عازم ایذه شوند. اگر به دشت سوسن سفر کردید، حتماً سری هم به این آبشار بزنید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دشت سوسن ایذه


حجم بالای گردشگران موجود در این ناحیه سبب شده است تا اقامتگاه‌های مختلفی در نزدیکی آن احداث شود. اقامتگاه بوم‌گردی پاپیلای نزدیک‌ترین آن است.
فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی پاپیلای: ۳ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است