search
menu

غار اشکفت سلمان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از غار اشکفت سلمان ایذه پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به غار اشکفت سلمان ایذه برویم؟
جاهای نزدیک به غار اشکفت سلمان ایذه
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار اشکفت سلمان ایذه
در جنوب غربی شهرستان ایذه یکی از منحصر به فرد ترین بناهای تاریخی ایران یعنی غار اشکفت سلمان ایذه واقع شده است. این بنا از جهات مختلفی برای باستان شناسان و البته گردشگران اهمیت دارد. به همین جهت است که هر ساله طیف زیادی از مردم برای بازدید از آن راهی ایذه می‌شوند.
این غار در سه کیلومتری ایذه و در انتهای یک دره واقع شده است. در این ناحیه یک اتاقک در دل سنگ‌های طبیعی ایجاد شده که در ۲۷۰۰ سال پیش، یکی از مهم‌ترین نیایشگاه‌های ایران بوده است.
بر اساس روایات مردم محلی، این غار محل نیایش سلمان فارسی قبل از مسلمان شدن او بوده است. به همین جهت بدان اشکفت سلمان هم گفته می‌شود. اما هیچ منبع تاریخی برای تایید این روایت وجود ندارد.
در برخی متون تاریخی ذکر شده که این اشکفت، محل نیایش یکی از الهه‌های عیلامیان باستان یعنی تاریشا بوده و به همین جهت بدان غار تاریشا نیز گفته می‌شود. غار اشکفت سلمان ایذه برای تمدن‌های عیلامیان و هخامنشیان اهمیت بسیار زیادی داشته است.
در این محل سنگ‌نوشته‌های مهمی وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. در واقع این محل جایی است که بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته‌های ایلام نو در آن یافت شده و به همین جهت از لحاظ تاریخی هم اهمیت زیادی دارد.
دو سنگ‌نوشته در بخش بیرونی بنا و دو سنگ‌نوشته هم در بخش داخلی قرار دارد که همین مورد جذابیت آن را بیشتر می‌کند. در بخش داخلی هم ساختاری به شکل سکو وجود دارد که در گذشته برای مراسمات دینی کاربرد داشته است. وجود این ساختارهای تاریخی باعث شده است تا حضور در این محل احساس شگفت انگیزی را به بازدیدکنندگان بدهد.
البته افزون بر این موارد وجود پارک‌های اطراف، ساختار صخره‌ای بی‌نظیر، چشمه آب شیرین در داخل صخره، آبشار بالای صخره و... سبب شده است تا این غار بسیار شگفت‌انگیز و بی‌نظیر باشد.
غار اشکفت سلمان

چرا بازدید از غار اشکفت سلمان ایذه پیشنهاد می‌کنیم؟


غار اشکفت سلمان ایذه از لحاظ تاریخی اهمیت بسیاری دارد. حضور در این ناحیه می‌تواند شما را به دنیای ۲۷۰۰ سال پیش ببرد. البته این تنها دلیلی نیست که گردشگران را روانه این بنای زیبا می‌کند. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.


• مشاهده سنگ‌نوشته‌های چند هزار ساله
• وجود آبشار در فصول پرباران
• وجود پارک تفریحی بزرگ در کنار اشکفت
• دسترسی به بام ایذه
• وجود سیاه‌چادرهای عشایر بختیاری و خرید سوغات

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


شاید برای عاشقان تاریخ و تمدن ایران، تنها وجود سنگ‌نوشته‌های ۲۷۰۰ ساله کافی باشد تا راهی ایذه شوند. اما بهتر است بدانید که این غار علاوه بر پیشینه تاریخی عالی، ساختار طبیعی و گردشگری بسیاری بی‌نظیری هم دارد. در داخل این غار یک چشمه آب زلال جاری است که باعث شده تا فضای داخلی اشکفت بسیار خنک و دلربا باشد. این موضوع باتوجه ‌به گرمای خوزستان بسیار منحصربه‌فرد می‌باشد.
در فصول پرباران هم یک آبشار زیبا از بالای صخره سرازیر می‌شود. وجود این آبشار در کنار نقش‌برجسته‌های تاریخی باعث می‌شود تا یک فضای دلربا برای عاشقان تاریخ و طبیعت ایجاد شود. فضایی که نمی‌توانید مشابه آن را در هیچ جای دیگری بیابید.
افزون بر این ،شما می‌توانید به بالای صخره بروید و به نمایی عالی از شهر ایذه دسترسی داشته باشید. این نما در هنگام غروب بسیار تماشایی است. در حقیقت همین مورد هم سبب شده است تا بسیاری از محلی‌ها،این ناحیه را بام ایذه بنامند.
در اطراف این اشکفت هم یک پارک بزرگ بنا شده که فضای مناسبی را برای استراحت فراهم می‌کند. در نزدیک آن هم یک پارکینگ بزرگ احداث شده و به همین جهت مقصد مناسبی برای سفر با خودرو است.
فاکتور دیگری که گردشگران را به خود جلب می‌کند، وجود سیاه‌چادرهای عشایر بختیاری است. این سیاه‌چادرها عموماً در نزدیکی این ناحیه برپا هستند و شما می‌توانید ضمن بازدید، سوغات محلی را هم از آنان تهیه نمایید.
غار اشکفت سلمان

چگونه به غار اشکفت سلمان ایذه برویم؟


دسترسی به غار اشکفت سلمان ایذه بسیار ساده است. بدین منظور اگر شما در خارج از خوزستان حضور دارید، می‌توانید از طریق شیوه‌های اینترنتی نسبت به خرید بلیط هواپیما چارتر به مقصد اهواز اقدام نمایید.
از آن جا می‌توانید با اتوبوس و یا خودرو به ایذه بروید. فاصله این بنای شگفت‌انگیز با شهر ایذه تنها سه کیلومتر بوده و دسترسی به آن ساده است. به همین جهت جزو مناطق تفریحی برای مردم شهر هم به شمار می‌آید.

جاهای نزدیک به غار اشکفت سلمان ایذه


در اطراف غار اشکفت سلمان ایذه مناطق و جاها دیدنی بسیاری وجود دارد. به همین جهت شما می‌توانید بعد از بازدید از غار، به دیدن آن‌ها نیز بروید. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.
تالاب میانگران
این تالاب را می‌توان از دیگر مناطق دیدنی شهرستان ایذه دانست. این منطقه در واقع جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور به‌حساب می‌آید که حدود ۲۴۰۰ هکتار مساحت دارد. افزون بر این موارد، دارای اکوسیستمی غنی از گیاهان و جانوران است. این تالاب تنها یک و نیم کیلومتر با شهرستان فاصله دارد.
باجول
منطقه باجول را می‌توان جزو نواحی تاریخی و البته خوش آب‌وهوای ایذه دانست. این منطقه در گذشته دارای یک آب‌بند بوده است. به همین جهت بخش‌هایی از آن زیر آب رفته است.
کوه فرح
کوه فرح را می‌توان از دیگر جاذبه‌های نزدیک به غار اشکفت سلمان ایذه دانست. این کوه در ۷ کیلومتری ایذه قرار دارد. در این کوه سنگ‌نگاره‌های تاریخی وجود دارد که دیدن آنها نیز خالی ‌از لطف نیست.
دشت سوسن
اگرچه این منطقه نسبت به سایر جاذبه‌های یاد شده اندکی دورتر است، اما ارزش پیمودن این مسافت را دارد. این دشت در شمال غربی ایذه قرار دارد و در فصل بهار یک بهشت به‌تمام‌معنا است.
منطقه باستانی شمی
اگر به دشت سوسن سفر کردید، حتماً به منطقه شمی هم سر بزنید. این منطقه در حقیقت متعلق به ۱۵۰ سال قبل از میلاد و تمدن الیمایی می‌باشد. در این ناحیه آثار مختلفی نظیر مجسمه سردار پارتی، گورستان، سنگ‌های مرمر و... وجود دارد. وجود این موارد سبب شده است تا عاشقان تاریخ ایران، ساده از کنار آن نگذرند.
آبشارهای توف اسپید
این آبشارها را می‌توان جزو جاذبه‌های طبیعی شهرستان ایذه دانست. اگر جزو عاشقان طبیعت هستید، تماشای این دو آبشار را از دست ندهید. آبشارهای توف سپید اول و دوم در منطقه شالو و منگشت واقع شده‌اند. این ناحیه حفاظت شده است و طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد.
غار اشکفت سلمان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار اشکفت سلمان ایذه


شهر ایذه به دلیل ساختار بومی خود، دارای اقامتگاه‌های مختلفی است. اما باتوجه‌به پراکندگی جاذبه‌های گردشگری این شهر، اقامتگاه‌ها نیز تا حدودی در مناطق مختلف واقع شده‌اند. هتل بهاران بهترین انتخاب برای گردشگران اشکفت سلمان می¬باشد.

فاصله تا هتل بهاران مالمیر: ۲ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است