search
menu

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟

[ پنهان کردن ]
به این دلایل، حتماً از خانه بخردی بازدید کنید
تاریخچه خانه تاریخی بخردی
معماری خانه بخردی اصفهان
بازسازی خانه بخردی اصفهان
فضای داخلی خانه بخردی اصفهان؛ بنایی ۴۰۰ساله اما مدرن
بررسی دکوراسیون خانه بخردی اصفهان
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه سرهنگ بخردی اصفهان چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از خانه بخردی اصفهان چه زمانی است؟
آدرس خانه بخردی اصفهان
در نزدیکی خانه بخردی اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی خانه بخردی اصفهان برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به خانه بخردی اصفهان هستند؟
خاندان بخردی‌ها در شهر اصفهان سه خانه دارند که جزو خانه‌های تاریخی و دیدنی شهر به حساب می‌آید ولی قدیمی‌ترین آن‌ها خانه‌ای است که قدمت ۴۰۰ ساله دارد و در دوران صفویان ساخته شده است. این خانه که در محله سنبلستان واقع است، امروزه به اقامتگاه سنتی تبدیل شده و مانند پلی بین گذشتگان و نسل‌های آینده تلقی می‌شود. این خانه به قدری زیبا و جذاب است که هر گردشگری را پس از خرید بلیط هواپیما اصفهان به فکر بازدید و حتی اقامت در این خانه می‌اندازد.

به این دلایل، حتماً از خانه بخردی بازدید کنید


تجربه بازدید و اقامت در یک خانه ۴۰۰ ساله شما را به سفر در زمان می برد. خانه بخردی اولین خانه مربوط به دوران صفوی است که به اقامتگاه تبدیل شده است. این عمارت در گذشته یک کاروانسرا بود. این خانه تجربه اقامت در قدیمی‌ترین اقامتگاه را برای شما ممکن می‌سازد.
در دوران صفوی، این بنا بیشتر به عنوان یک کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر، خانه بخردی به عنوان اقامتگاهی جذاب در شهر اصفهان شناخته می‌شود و به دلیل معماری بی‌نظیری که دارد، محبوبیت بسیاری را در بین دیگر جاهای دیدنی اصفهان از آن خود کرده است.

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟

تاریخچه خانه تاریخی بخردی


بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که این خانه در اوایل دوره صفویه ساخته شده است. محله‌ای که خانه بخردی در آن قرار گرفته (محله سنبلستان یا سنبلان) در دوران قبل از اسلام یکی از روستاهای مجموعه سپاهان بوده است و بعد از اسلام نیز با پیوند این روستا با دیگر روستاها، شهر اصفهان به وجود آمده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر به محله‌ای که خانه بخردی اصفهان در آن واقع شده است اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که محله سنبلان در منطقه شمال غربی شهر واقع می‌شود و زمانی که علاءالدوله کاکویه، از حکمرانان آل بویه، شهر را محصور می‌نماید محله‌ی سنبلان در داخل حصار واقع می‌شود. چنین پیشینه‌ای جذابیت بازدید از این خانه را بیش‌تر می‌کند. در نهایت، این خانه بعد از مرمتش به دست مرتضی بخردی، تبدیل به اقامتگاه سنتی شد.


معماری خانه بخردی اصفهان


در مورد آثار باستانی کشور ایران تا به امروز مطالعات بسیاری انجام شده است. در مورد خانه بخردی اصفهان نیز بسیاری از افرادی که خود را در حوزه معماری بنام می‌دانند تا به امروز مطالعات و تحقیقات بسیاری را در مورد معماری آن انجام داده‌اند. خانه بخردی اصفهان یکی از آثار ساخته‌شده در اوایل دوره صفویه است که با گذشت زمان تغییرات بسیاری در آن به وجود آمده است. این خانه در منتهی‌الیه غربی باغ جمیلان ساخته شده و طول محوطه‌ی اصلی آن به اندازه‌ی عرض باغ است. در اوایل دوره صفوی، ساخت خانه‌های ایوان دار یکی از روش‌های نوین برای ساخت خانه بوده است.
ساخت خانه‌های ایوان‌دار در دوره صفوی بسیار منحصر به فرد بود. این خانه‌ها معمولا یک ایوان طویل در قسمت میانی داشتند و سپس محوطه اصلی خانه در جبهه‌ی شمالی ایوان و اتاق‌ها در طرفین شرقی و غربی آن واقع می‌شدند. این نوع معماری به هنگام ساخت خانه‌ها یکی از رایج‌ترین نوع معماری در آن زمان بود. علاوه بر خانه بخردی و محله سنبلان، در محله جلفا نیز این دسته از خانه‌ها به چشم می‌خوردند. تزئینات خانه‌ی تاریخی بخردی دارای اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره‌ی صفویه هستند و یکی از قدیمی‌ترین بنایی که این نوع معماری را در خود جای داده نیز کاخ چهل ستون است.

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟


بازسازی خانه بخردی اصفهان


بسیاری از سازه‌های تاریخی کشور اصفهان امروزه آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند و شاید افراد کمتر از آثار دیگر به آن‌ها توجه کنند. به همین دلیل افرادی در این بین شروع به مرمت و بازسازی این دسته از آثار و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه یا رستوران‌ها می‌کنند تا بتوانند جانی دوباره به سازه ببخشند و آن را کاربردی‌تر کنند. مرتضی بخردی، متولد شهر اصفهان است و در دانشگاه رشته مرمت و بازسازی آثار باستانی را آموخته است. وی در سال ۱۳۷۹ تصمیم به بازسازی خانه بخردی کرد و آن را تبدیل به یک اقامتگاه با بافت سنتی کرد. او توانست خانه بخردی را که کمتر کسی به حضورش اهمیت می‌داد، تبدیل به یکی از بهترین آثار سنتی شهر اصفهان کند که افراد با اقامت در آن، حال و هوای دوران صفوی را بچشند. مرتضی بخردی بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس مرمت آثار باستانی در دانشگاه اصفهان را دارد.

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟



فضای داخلی خانه بخردی اصفهان؛ بنایی ۴۰۰ساله اما مدرن


شاید برای برخی از افراد این فضا تنها یک فضای ۴۰۰ ساله ساده باشد که کمی به آن رنگ و لعاب داده‌اند، اما از نظر افرادی که عاشق هنر و معماری سنتی هستند، این خانه فضای داخلی بی نظیری دارد. به محض ورود به خانه بخردی، متوجه می‌شوید که تمامی امکانات و تجهیزاتی که مهمانان به آن نیاز دارند در آن تعبیه شده است. موضوع جالب در بررسی فضای داخلی این خانه این است که زمانی که مرتضی بخردی تصمیم به مرمت و بازسازی این فضا گرفت، تلفیق سبک مدرن و سنتی را پیاده کرد. به این صورت که شما در یک خانه سنتی حضور دارید، با این حساب که تمامی تجهیزات و امکانات در آن برای شما تعبیه شده است.
خانه بخردی در انتهای باغ جمیلان قرار دارد و گیاهان این باغ حال و هوا و طراوت خاصی را به فضای خانه می‌دهند. اگر قصد دارید بعد از ظهر خود را در یک فضای آرام بگذرانید، گل‌های وحشی و درختان میوه موجود در باغ، فضایی بسیار آرام‌بخش را در کنار آواز پرندگان به شما القا می‌کند و می‌توانید با قدم زدن در این باغ، آرامش را وارد وجود خود کنید.
تمام لوازمی که به هنگام مرمت و بازسازی این خانه تعویض شده‌اند مانند درب‌ها، پنجره‌ها، سرویس‌های بهداشتی یا حمام‌ها، ماهیت اصلی خود یعنی سنتی بودن را از دست ندادند و تنها به کیفیت و مدرن بودن آن‌ها افزوده شده است. پس تنها این بنا خانه بخردی اصفهان نیست که شما را به ۴۰۰ سال گذشته می‌برد، بلکه فضای داخلی خانه نیز این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که چگونه می‌شد اگر ۴۰۰ سال گذشته افراد در دوره صفوی در خانه خود حمامی با بهترین سر دوش و بهترین شیرآلات را داشتند! اگر شما هم دوست دارید با اقامت در این خانه زیبا همانند ماشین زمان به گذشته سفر کنید کافی است برای خرید آنلاین بلیط هواپیما اقدام کنید. ضمنا در روزهای گرم تابستان نیز در حیاط این خانه کافه تریایی دایر است که پذیرای علاقه مندان است.

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟

بررسی دکوراسیون خانه بخردی اصفهان


قطعا برای هر فردی مهم است که اقامتگاه انتخابی خود را به همراه دکوراسیونی بی‌نظیر داشته باشد. افرادی که به طراحی دکوراسیون خانه بخردی اصفهان پرداخته‌اند، سعی بر این داشتند که فضا را به همراه دکوراسیون سنتی احاطه کنند تا حس و حال سنتی را در این خانه زنده نگه دارند. البته ناگفته نماند که این کار نیز تلفیقی از سبک سنتی و سبک مدرن است. بسیاری از اثاثیه موجود در خانه بخردی اصفهان، از چوب تشکیل شده است و با هارمونی خاصی در تمامی اتاق‌ها چیده شده‌اند. دکوراسیون این اقامتگاه به اندازه یک هتل دو ستاره است و برای برگزاری انواع مراسم‌ها نیز بسیار مناسب است. در حیاط خانه بخردی نیز انواع کافه‌ها بنا شده است که افرادی که قصد اقامت در این خانه را ندارند نیز می‌توانند از این کافه‌ها استفاده کنند.


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه سرهنگ بخردی اصفهان چه قدر است؟


بهترین پیشنهاد برای بازدید از خانه بخردی اقامتی یک روزه در این خانه تاریخی است تا قسمت های مختلف خانه را از نزدیک ببینید و با تفاوت های معماری دوران صفویه و قاجار آشنا شوید. علاوه بر این اقامت در خانه ای با این قدمت می‌تواند هیجان انگیز باشد. هزینه اقامت در خانه بخردی را می‌توانید در سایت‌های مختلف چک کنید.

فصل مناسب برای بازدید از خانه بخردی اصفهان چه زمانی است؟


این که افراد عاشق کدام فصل هستند و کدام فصل را برای مسافرت ترجیح می‌دهند یک مسئله کاملا شخصی است. اما درمورد این که چه فصلی به کدام شهر بروید تا حال هوای بهترین داشته باشد یک موضوع عمومی است که بهتر است به نظر عموم در این زمینه احترام گذاشت. درمورد شهر اصفهان، تمامی افراد می‌دانند که آب و هوایی تقریبا گرم این شهر را احاطه کرده است. پس قطعا مسافرت به این شهر در فصل تابستان مخصوصا برای افرادی که از گرما فراری هستند، آنقدر که باید توصیه نمی‌شود. از سویی دیگر، شهر اصفهان زمستان‌های سختی را نیز برای خود دارد. پس، بهترین فصل برای مسافرت به شهر اصفهان و مراجعه به خانه بخردی اصفهان، فصل بهار و پاییز است. در فصل پاییز باغ این خانه رنگ بی‌نظیری را به خود می‌گیرد و در فصل بهار نیز از عطر گل‌ها لذت می‌برید.

خانه بخردی اصفهان | درمورد عمارت تاریخی بخردی چه می‌دانید؟


آدرس خانه بخردی اصفهان


جالب است بدانید که خانه بخردی اصفهان در شهر اصفهان بین افراد بومی آنقدر که باید شناخته شده نیست و اگر به این شهر سفر کردید و فردی پیدا نشد تا آدرس این خانه را به شما بدهد، اصلا تعجب نکنید زیرا بسیاری از افراد اصلا از وجود این خانه مطلع نیستند! اما از سویی دیگر، محله‌ای که این خانه در آن واقع شده‌ است جزء معروف‌ترین محله‌های موجود در اصفهان است. پس می‌توانید با کمک اهالی خود را به محله سنبلستان در شمال غربی اصفهان که خانه بخردی در آن واقع شده است برسانید.
اما اگر شما فردی هستید که با خودرو شخصی به شهر اصفهان مسافرت کرده‌اید، برای مراجعه به خانه بخردی به میدان امام علی بروید زیرا این میدان تا این خانه تنها یک کیلومتر فاصله دارد. پس از این که به میدان امام علی رسیدید، به سمت خیابان عبدالرزاق بروید. با رسیدن به این خیابان می‌توانید مشاهده کنید که محله سنبلستان در سمت راست شما قرار دارد. نبش محله سنبلستان پارکینگی قرار دارد که شما می‌توانید با پارک خودرو خود در این پارکینگ به راحتی به خانه بخردی مراجعه کنید و نگران خودرو خود نباشید. در ضمن تعدادی از تورهای اصفهان نیز این اقامتگاه زیبا را انتخاب می‌کنند.


در نزدیکی خانه بخردی اصفهان از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


یکی از اصلی ترین موارد به هنگام رزرو کردن یک اقامتگاه این است که شما با این کار می‌توانید چه امکانات دیگری را برای خود داشته باشید و یا آیا با رزرو کردن این اقامتگاه می‌توانید به راحتی به رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و یا بناهای تاریخی دیگر دسترسی داشته باشید یا خیر. درمورد خانه بخردی نیز باید بگوییم که این خانه دسترسی شما را به بسیاری را مکان‌ها راحت می‌کند. در نزدیکی خانه بخردی اصفهان به فاصله ۱٫۳ حمام علی قلی آقا، به فاصله ۲ کیلومتر کاخ چهلستون، به فاصله ۲٫۷ کیلومتر عمارت عالی قاپو و کاخ هشت بهشت و همچنین به فاصله ۳ کیلومتر میدان نقش جهان قرار دارد.
حمام علی قلی آقا: ۱.۳ کیلومتر
کاخ چهلستون: ۲ کیلومتر
عمارت عالی قاپو: ۲.۷ کیلومتر
کاخ هشت بهشت: ۲.۷ کیلومتر
میدان نقش جهان: ۳ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی خانه بخردی اصفهان برای اقامت وجود دارند؟


هتل صبا: ۱ کیلومتر
هتل قصر:‌۱ کیلومتر
خانه سنتی کیانپور: ۱.۳ کیلومتر
هتل سنتی سان رایز: ۱.۳ کیلومتر
هتل سنتی عتیق: ۱.۵ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به خانه بخردی اصفهان هستند؟


در انتها نیز اگر بخواهیم به رستوران‌های اطراف این اقامتگاه نیز اشاره‌ای داشته باشیم می‌توانیم به رستوران مادربزرگ با فاصله ۵۵۰ متر، رستوران سعدی با فاصله ۹۵۰ متر، رستوران خانگی مرشد با فاصله ۱ کیلومتر و رستوران نایب با فاصله ۱٫۳ کیلومتر اشاره کنیم. تمامی این موارد می‌تواند جزء مزایای اقامت در خانه بخردی اصفهان باشد. این که شما بتوانید به راحتی به رستوران‌ها و دیگر مراکز تاریخی دسترسی داشته باشید و نیازی نباشد تا برای هر رفت و آمد از ماشین شخصی و یا تاکسی‌ها استفاده کنید، به نوعی در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کرده اید و از بودجه خود تا بعد از اتمام مسافرت نیز نگهداری کرده‌اید.

سخن آخر
با تمامی این توضیحات، این که باز هم برای رزرو کردن این اقامتگاه کمی دو دل باشید کاملا منطقی است زیرا تا به چشم خود زیبایی بی نظیر این خانه ۴۰۰ ساله را نبینید نمی‌توانید تصمیم درست در این زمینه بگیرید. یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن اطلاعات کامل در حوزه این اقامتگاه، مشاهده کردن تصاویر آن است. شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به قسمت جست و جو تصاویر گوگل و یا استفاده از انواع اپلیکیشن‌های مخصوص تصاویر و سپس جست و جو نام این خانه اقدام به مشاهده کردن تمامی تصاویر آن با کیفیتی بسیار عالی کنید. مشاهده کردن ویدیوهای مربوط به این خانه نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد. از این طریق می‌توانید با اطلاعاتی کامل تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک تعطیلات رویایی با تلفیقی از سبک سنتی و مدرن را برای خود داشته باشید یا خیر.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است