search
menu
ایلام keyboard_arrow_down close

ایلام

hotel
هتل های ایلام ۷

درباره ایلام

شهر ایلام که مرکز استانی با همین نام است، یکی از غربی ترین استان‌های کشورمان است که از منابع نفت و گاز خوبی برخوردار است به نحوی که جایگاه دوم نفت و جایگاه سوم گاز کشور را دارا می‌باشد. به طور کلی آب و هوای این استان معتدل کوهستانی و بهاری است از این رو باعث شده یکی از مقاصد مناسب برای گردشگری و مسافرت باشد. علاوه بر این به دلیل هم مرز بودن ایلام با عراق از شهرهایی محسوب می‌شود که بر سر راه زائرین کربلا قرار دارد و همین امر باعث شده است ایلام اهمیت ویژه تری پیدا کند.

پیشینه ایلام


از آنجایی که این شهر از ۶۴۰ سال قبل از میلاد وجود داشته از تاریخچه‌ای بلند برخوردار است و محل اسکان شاهان در گذشته بوده است آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده است اما با این وجود ایلام همانند صندوقچه‌ای از اسرار می‌باشد که به نسبت استان‌های مرکزی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است.
این شهر در دوره قاجار به این علت که مقر تابستانی والی بود به لرستان پشتکوه معروف بوده‌است اما در شهریور سال ۱۳۰۷ شمسی به ایلام تغییر نام یافته ‌است.
ایلام

آب و هوای ایلام


قرار گیری شهر ایلام در غرب رشته کوه زاگرس باعث پوشش گیاهی غنی برای این استان شده است به طوری که ایلام را حصاری از کوه‌‌ها و ارتفاعات جنگی فراگرفته و همچون نگینی در دامنه ی زاگرس می‌باشد به نحوی که در شمال این استان بیشتر شاهد ارتفاعات بلند و کوه‌ها هستیم و در قسمت جنوب آن دشت ‌های پهن و وسیع دیده می‌شود. یکی از کوه‌های زیبای این استان به نام قلاقیران می‌باشد (قلا در زبان کردی به معنای قلعه می‌باشد) از آنجایی که این کوه از دور همانند قلعه می‌باشد به عنوان نماد این شهر محسوب می‌شود.

زبان و گویش


اکثر مردمان این شهر به زبان کردی صحبت می‌کنند اما زبان‌‌های لری، لکی و عربی نیز در این استان رایج است.

جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعت‌گردی ایلام


وجود کوه‌‌ها در این منطقه باعث سرازیر شدن رودهای بسیاری چون سیمره، یکی از شاخه های رود کرخه شده است که باعث ایجاد تنگه و جاذبه های طبیعی بر سر راه خود مانند تنگه ارغوان و رازیانه شده است.
ایلام

سوغاتی‌های ایلام


ایلام صنایع دستی و خوراکی‌های متنوعی دارد که به عنوان سوغات این استان محسوب می‌شوند. از شیرینی‌های محبوب این استان می‌توان به بِژی‌بَرساق، کله‌کنجی و حلوای بَگِل اشاره کرد. بنه یا پسته کوهی، برنج عنبربو، عسل و روغن محلی از دیگر محصولات این استان هستند. از جمله هنرهای دیگری که می‌توانید در این استان ببینید و به عنوان سوغاتی
اِحرامی‌بافی نیز یکی از هنرهای عشایر و روستاییان ایلام است که در آن پارچه ‌هایی از ترکیب پشم و پنبه بافته می‌شود که امروزه جنبه تزئینی و تابلویی دارد. همچنین فر‌اورده‌های نمدی مانند کلاه، زیرانداز و پالتو در ایلام به چشم میخورد.
گیوه و گلیم هم یکی از صنیع دستی ایلام است که مورد توجه گردشگریان بسیاری قرار گرفته است.

دیدنی های ایلام