search
menu

دره ارغوان ایلام

[ پنهان کردن ]
چرا اسم این منطقه را دره یا تنگه ارغوان گذاشته‌اند؟
چرا بازدید از دره ارغوان ایلام را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته
چگونه به دره ارغوان ایلام برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دره ارغوان ایلام
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره ارغوان ایلام
ما ایرانی‌ها عاشق گشت و گذاریم؛ هر چند ممکن است خیلی از مکان‌های دیدنی کشورمان را نشناسیم. گاهی اوقات که جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف را بررسی می‌کنیم، به مناطقی دست می‌یابیم که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. دره ارغوان ایلام یکی از همان مناطقی است که با دیدنش انگشت به دهان می‌مانید. در واقع این تنگه یک دره بزرگ است که جزو مناطق حفاظت شده در استان ایلام و از جاذبه‌های طبیعی ایلام به شمار می‌رود. ناگفته نماند که نام این دره در گذشته دره گاوز بوده که بعد به دره ارغوان تغییر کرده است.
دره ارغوان ایلام

چرا اسم این منطقه را دره یا تنگه ارغوان گذاشته‌اند؟


وارد این منطقه که می‌شوید، در یک توپوگرافی دره مانند، درختان ارغوان در جای جای این بخش روییده‌اند. حدود ۱۷۰ هکتار وسعت این منطقه است که گونه‌های کمیاب ارغوان را در خود جای داده است. اردیبهشت‌ماه، فصل شکوفایی درختان، این دره رنگی خاص و ارغوانی از شکوفه‌های قلبی شکل این درختان به خود می‌گیرد. بدین صورت خداوند آن را نقش و نگار می‌بخشد تا گردشگران از سراسر کشور و حتی گردشگران خارجی را به سمت خود بکشاند. گونه‌های درخت ارغوان، جزو درختان در حال انقراض هستند. همین عامل هم سبب شده است تا این منطقه حفاظت شود.
البته در این دره درختان دیگری مانند زالزالک، بلوط، دافنه و ... هم سر به فلک کشیده‌اند و بر زیبایی این منطقه می‌افزایند. رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبایی هم در این منطقه کوهستانی به چشم می‌خورند که زمینه را برای گردشی دلنواز فراهم می‌کنند. در اطراف دره ارغوان، تیغه‌های سنگی کوهستان باعث شده است کوهنوردان هم از این فرصت بهره ببرند و خود را مهمان این دره زیبا کنند. چه زیباست دیدن این دره سرسبز و ارغوانی در بالای کوه‌های مشرف به آن!
اگر می‌خواهید بیشتر با گردشگری دره ارغوان ایلام آشنا شوید، با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از این دره گردشگری و منحصربه فرد داشته باشید.

چرا بازدید از دره ارغوان ایلام را پیشنهاد می‌کنیم؟


هر چند گزینه‌های زیادی برای گردشگری در ایران دارید، اما برخی مناطق خاص و ویژه هستند. دلایل مختلفی وجود دارد که دره ارغوان ایلام مقصد شمار زیادی از گردشگران خارجی و ایرانی شده است:
• زیبایی فوق‌العاده و منحصر به فرد طبیعی
• گونه‌های نایاب و در معرض انقراض ارغوان
• طبیعت بکر
• گونه‌های گیاهی متنوع
• چشمه‌های متعدد در منطقه برای کمپ زدن
• گیاهان خوش‌عطر و بو در منطقه
• آب و هوای عالی
• دسترسی راحت به منطقه
• نزدیکی به شهر ایلام
• دارا بودن چندین جاذبه گردشگری طبیعی در کنار هم
دره ارغوان ایلام

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته


گردشگران به بهانه‌های مختلفی راهی دره ارغوان ایلام می‌شوند و با خرید بلیط ارزان هواپیما ارزان یک گردش عالی را برای خود رقم می‌زنند.
۱. دیدن گونه‌های نادر درخت ارغوان
بدون شک اولین ویژگی گردشگری که برای دره ارغوان و محیط آن در نظر گرفته می‌شود، داشتن درختان زیبای ارغوان است. البته این درختان را در اردیبهشت‌ماه باید ببینید. این گونه‌های کمیاب از ارغوان، در هر جایی دیده نمی‌شود و همین امر افراد زیادی را به سمت این منطقه خوش آب و هوا می‌کشاند.
البته بوته‌های خوش‌عطر گیاهان دارویی و گل‌های بهاری هم بر دلنواز بودن طبیعت این منطقه افزوده است.
۲. کوهنوردی و صخره نوردی
همان‌طور که گفته شد، در اطراف دره ارغوان ایلام، کوه‌های کم ارتفاع و صخره‌های محکمی قرار گرفته است که زمینه را برای یک کوهنوردی عصرگاهی فراهم می‌کند. از این رو گردشگران پس از دیدن دره زیبای ارغوان، می‌توانند صخره نوردی و کوهنوردی را هم تجربه کنند.
۳. اتراق در کنار چشمه‌ها و رودخانه
در این دره زیبا به علت توپوگرافی خاص و آب و هوای مرطوب، چشمه‌های متعددی سر از خاک بیرون آورده‌اند. اتراق کردن در کنار این چشمه‌ها و رودخانه دره، لحظاتی پر از آرامش را برای گردشگران رقم می‌زند. می‌توانید با در نظر گرفتن نکات ایمنی و محافظت از طبیعت، آتش روشن کرده و در کنار این طبیعت زیبا روز خود را بگذرانید. می‌توانید در رودخانه آب‌بازی کنید و از لحظات حضورتان در این دره بهشتی نهایت لذت را ببرید.

چگونه به دره ارغوان ایلام برویم؟


اکثر افراد هنگامی که از زیبایی‌های دره ارغوان ایلام اطلاع می‌یابند، دوست دارند برای یک بار هم که شده است دیدن آن را تجربه کنند. می‌توانید به‌راحتی از بلیط ارزان هواپیما استفاده کنید و خود را به ایلام برسانید. اگر زمان یک یا دو روزه دارید، با خرید یک بلیط ارزان و لحظه آخری ایلام را مقصد خود قرار می‌دهید و زیبایی‌های این شهر را می‌بینید. بدین صورت انرژی لازم را برای شروع روزهای کاری خسته‌کننده پیدا می‌کنید.
این دره در ۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده؛ جایی که ورودی شمالی کرمانشاه به ایلام است. از سمت شمال یا شمال شرقی ایلام وارد خیابان‌های انقلاب یا رسالت می‌شوید. مسیر جاده کمربندی را در پیش بگیرید. در این جاده که با ماشین به پیش می‌روید وارد جاده‌ای کوهستانی می‌شود که در آن دره‌ای شگفت‌انگیز و بهشتی به رنگ ارغوان پیش رویتان قد علم می‌کند. اینجا همان دره زیبای ارغوان است.
دره ارغوان ایلام

جاهای دیدنی نزدیک به دره ارغوان ایلام


همان‌طور که گفته شد دره ارغوان در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. از این رو می‌توان جاذبه‌های گردشگری ایلام را هم به‌راحتی در یک روز ببینید.
کاخ فلاحتی، یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی است که از سال ۱۳۲۶ در این شهر بر جای مانده است. این کاخ در حال حاضر به یک موزه کشاورزی تبدیل شده است و سال‌هاست که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
قلعه والی ایلام، این بنا محل اسکان والی در فصل‌های گرم بوده و بر روی تپه‌ای ساخته شده است. قلعه در شمال خیابان پاسداران قرار دارد و معماری زیبا و جالبی آن گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.
به‌جز موارد ذکر شده، روستاها و مناطق بوم‌گردی متعددی در اطراف دره ارغوان ایلام واقع شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره ارغوان ایلام


برای دیدن دره ارغوان ایلام، می‌توانید به‌راحتی ارزان‌ترین بلیط هواپیما را بگیرید و به یک هتل مناسب بروید. در این صورت با کمترین هزینه بهترین سفر گردشگری را خواهید داشت. برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک این جاذبه گردشگری به شرح زیر هستند:
فاصله تا هتل زاگرس ایلام: حدود ۷ کیلومتر
فاصله تا دهستان میشخاص: ۲ کیلومتر
فاصله تا هتل دالاهو ایلام: ۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است