search
menu

قلعه والی ایلام

[ پنهان کردن ]
چرا باید از قلعه والی ایلام بازدید کنیم؟
تاریخچه قلعه والی
معماری قلعه والی
ورودی و بخش های مختلف قلعه والی
بازسازی قلعه والی
موزه مردم شناسی ایلام
بهترین زمان بازدید از قلعه والی
امکانات موجود در قلعه والی
ساعت و هزینه بازدید از قلعه والی
جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه والی
رستوران های نزدیک به قلعه والی
هتل های نزدیک به قلعه والی

چرا باید از قلعه والی ایلام بازدید کنیم؟


قلعه والی یکی از جاذبه های گردشگری شهر ایلام است. ایلام، شهری در میان کوه‌ ها و ارتفاعات جنگلی دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است، همین امر سبب شده تا مقصدی فوق العاده برای سفر باشد و سالانه هزاران نفر برای سفر به ایلام اقدام به خرید بلیط هواپیما می کنند. قلعه والی در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قلعه والی ایلام

تاریخچه قلعه والی


در سال ۱۳۲۶ هجری قمری غلام رضا خان فیلی، پسر حسینقلی خان ابوقداره، والی این منطقه در دوره قاجار دستور ساخت قلعه والی ایلام را صادر کرد. این قلعه در ده بالا روی تپه ای نسبتا بلند احداث شد و اکنون در ضلع شمالی خیابان پاسداران قرار گرفته و ارتفاع فعلی از کف حیاط حدودا ۴ متر است. بر روی سنگ نوشته‌ ای در این منطقه غلام رضاخان در مورد دستور وی به ساختن قلعه حسین آباد فیلی با معماری حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی اشاره شده است. ساخت Vali Castle در سال ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسیده است.

معماری قلعه والی


قلعه والی دارای اتاق ‌های تو در تو است که دارای ۲۰ اتاق بزرگ، ۵ اتاق کوچک، ۴ ایوان و ۲ تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً به صورت قرینه ساخته شده اند و از حیاط با چهار پله سنگی به اتاق ها و ایوان ‌ها خواهید رسید. این قلعه دارای سه راه پله است که به پشت بام دسترسی خواهید داشت. هم چنین این قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره دارد. در داخل راهرو ها نیز قسمت هایی به صورت طاق نما در دیوار ساخته شده که محل استقرار نگهبانان بوده ‌است. سقف راهروی ورودی ضلع شرقی و اتاق شاهنشین با کاشی‌ های رنگی و گچبری‌ های زیبایی تزیین شده ‌اند. همچنین در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود دارد و روشنایی این قسمت ها به وسیله پنجره‌ های مشبک آجری و رنگی تامین می شود. در بازسازی های انجام گرفته بر روی این قلعه، در سقف‌ ها از ملات گچ و در دیوار‌ ها از گل و آهک و از ملات ماسه و سیمان استفاده شده‌ است.
قلعه والی ایلام

ورودی و بخش های مختلف قلعه والی


با توجه به این که قلعه والی دارای سه در ورودی است. ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار گرفته و با ۱۱ پله به داخل اتاق نگهبانی، سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط می رسد، این سبک یونانی است. درهای دیگر قلعه نیز به صورت خصوصی برای تردد مهمان ها احداث شده‌ اند. قسمت هایی از آینه کاری ها در سقف یکی از اتاق ها مانده ‌است. نمای بیرونی دیوار ها نیز از سنگ های تراشیده شده به شکل مستطیل است و به حالت برجسته نقش های اسلیمی مختلف بکار رفته است. نرده های مشبک آجری به رنگ فیروزه ای، تراس های سرپوشیده همراه با پنجره های مشبک و شیشه های رنگی، اورسی ها، ستون های مدور، سرستون های نقاشی شده، قوس های کمانی در کنار درختان سر به فلک کشیده و حوض مستطیلی شکل همگی جزو زیبایی هایی است که در هنگام ورود به قلعه والی ایلام شما را جذب خود می کند.

بازسازی قلعه والی


در زمان جنگ ایران و عراق بخش هایی از قلعه والی ایلام تخریب شد ولی در سال ۱۳۶۷ به کمک سازمان میراث فرهنگی کشور بازسازی انجام گرفت و در نهایت در ۱۳۶۹ به اتمام رسید. در مرمت این قلعه حد الامکان سعی شد ارزش های تاریخی آن حفظ شود، امروزه نیز به موزه مردم شناسی ایلام تبدیل شده است.
قلعه والی ایلام

موزه مردم شناسی ایلام


فاز اول این موزه در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد که دارای بخش های مختلفی برای معرفی آداب، سنن، فرهنگ های مختلف استان و شخصیت های سیاسی و فرهنگی است. امروزه جزو با ارزش ترین موزه‌ های تخصصی مردم ‌شناسی محسوب می‌ شود و همه روزه به جز روزهای دوشنبه در دو نوبت صبح و عصر آماده استقبال از مسافران گرامی است.

بهترین زمان بازدید از قلعه والی


با توجه به آب و هوای این منطقه بهتر است بازدیدتان را در فصل های بهار و تابستان انجام دهید تا از خنکی هوا لذت ببرید.
نحوه دسترسی به قلعه والی
به دلیل قرارگیری این قلعه در روبروی شهرداری ایلام دسترسی بسیار آسان است و می توانید به راحتی توسط اتوبوس یا تاکسی های شهری بروید.

امکانات موجود در قلعه والی


به دلیل موقعیت جغرافیایی این قلعه دسترسی به وسایل نقلیه بسیار آسان است، همچنین در این حوالی اقامتگاه، رستوران وجود دارد، همچنین پوشش شبکه اینترنت بسیار عالی است.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه والی


این مجموعه در طی روز در دو نوبت باز است، به طوری که می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و دوباره از ۲ ظهر تا ۹ شب بازدید انجام دهید. وقفه ۲ ساعته برای استراحت و ناهار کارکنان است. برای ورود و بازدید از قلعه والی و موزه مردم شناسی باید بلیط ورودی تهیه کنید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید نیز یک ساعت در نظر گرفته شده است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه والی


پارک کودک ایلام: ۱.۲ کیلومتر
پارک سراب(ملت): ۱.۳ کیلومتر
تپه خرگوشان: ۱.۶ کیلومتر
کاخ فلاحتی ایلام: ۲ کیلومتر
منطقه جنگلی شش دار: ۴.۶کیلومتر
پارک جنگلی چغاسبز: ۶ کیلومتر
کوه قلاقیران: ۱۲.۶ کیلومتر

رستوران های نزدیک به قلعه والی


رستوران و فست فود راز: ۵۵۰ متر
رستوران پدر خوب: ۷۵۰ متر
رستوران ابوعلی: ۱.۸ کیلومتر
کنتاکی فرید: ۱.۳ کیلومتر
رستوران سرای شاندیز: ۱.۸ کیلومتر
رستوران ضیافت: ۲.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به قلعه والی


هتل کربلا: ۱.۵ کیلومتر
هتل خلاش: ۱.۶ کیلومتر
خانه معلم ایلام: ۲.۶ کیلومتر
مهمانسرای ایلام: ۳ کیلومتر
هتل زاگرس: ۸ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است