search
menu

تنگه کافری بدره

[ پنهان کردن ]
بدره، شهر تنگه‌های سحرآمیز
چرا بازدید از تنگه کافری بدره را پیشنهاد می‌کنیم؟
مروری بر ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته‌ی تنگه کافری بدره
ج) لوکیشن عکاسی:
چگونه به تنگه کافرین بدره برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تنگه کافری بدره کدام‌اند؟
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک تنگه کافری
تنگه کافری یا تنگه کافرین یکی از زیباترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان ایلام محسوب می‌شود. بدون شک، این تنگه‌ی زیبا که در پانزده کیلومتری شمال شهر بدره قرار گرفته، هر طبیعت‌دوستی را مجذوب خود خواهد کرد.
در این یادداشت سفرمارکت، شما را با این جاذبه‌ی گردشگری استان ایلام آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها ما را همراهی کنید و در صورتی که مصمم شدید سفری به دامان طبیعت بکر این منطقه داشته باشید، با خرید بلیط هواپیما راهی ایلام شوید.

بدره، شهر تنگه‌های سحرآمیز


شهرستان بدره در ۳۸کیلومتری شمال‌غربی دره‌شهر و ۸۰کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته است و از زیباترین شهرستان‌های استان ایلام به شمار می‌رود.
بدره شهر تنگه‌های سحرآمیز و طبیعت سرسبز و بکر است و از این رو همه ساله در فصول مختلف، گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند. علاوه بر تنگه کافری، تنگه الماس و تنگه برنجان از دیگر تنگه‌های مهم و زیبای این شهر هستند. کاوش‌های باستان‌شناسی حاکی از آن است که آثار زندگی بشر در این منطقه به حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
تنگه کافری بدره

چرا بازدید از تنگه کافری بدره را پیشنهاد می‌کنیم؟


نقطه نقطه‌ی تنگه کافری پر از شگفتی است. برای همین ارائه‌ی یک لیست مختصر از دلایل منحصر به فرد بودن این مکان زیبا، اجحاف در حق زیبایی و شگفت‌انگیزی آن است.
با ورود به قلمرو تنگه کافری، می‌توان تا چشم کار می‌کند زیبایی و شگفتی‌های طبیعت را دید. به طور مثال در یک کیلومتر ابتدایی این تنگه، برکه‌ی آبی به نام زم‌زم وجود دارد که به بقایای سد بره هله منتهی می‌شود.
در جای دیگر آن جنگل‌های سرسبز بلوط به چشم می‌خورد و به ما یادآوری می‌کند که در قلمرو رشته‌کوه‌های زاگرس در حال نفس کشیدنیم. جنگل‌هایی که مأمن و پناهگاه گونه‌های جانوری نادری همچون سنجاب ایرانی هستند.
علاوه بر این‌ها، در گذر سالیان متمادی، در جای‌جای تنگه کافری غارهایی طبیعی (همچون غار شداد) ایجاد شده که بر زیبایی و روح‌نوازی آن افزوده است.
اما تمام زیبایی تنگه کافرین به جاذبه‌های طبیعی آن ختم نمی‌شود. غنای تاریخی و فرهنگی، همچون نگینی بر انگشتر جذابیت طبیعی این مکان نشسته و آن را به مقصدی بی‌بدیل برای بازدید و تفریح تبدیل کرده است.
بقایای تاریخی و معماری روزگاران گذشته و همچنین آرامگاه جابر، بخش دیگری از دیدنی‌های این مکان هستند.

مروری بر ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته‌ی تنگه کافری بدره


الف) قایق‌رانی: جریان آب داخل تنگه کافری، باعث شده این محل به گزینه‌ی مناسبی برای قایق‌رانی تبدیل شود. گذر با قایق از میان تنگه‌ای زیبا و محو شدن در جذابیت‌های طبیعی آن، باعث شده است تا قایق‌رانی به اصلی‌ترین تفریح گردشگران این منطقه تبدیل شود.
در این تنگه قایق‌های مختلفی وجود دارد که هر گردشگر با توجه به علاقه، ویژگی‌های بدنی و مهارتش در هدایت قایق می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به دل طبیعت بزند.
ب) وجود مناظر بدیع و چشم‌نواز: مناظر طبیعی و حیرت‌انگیز تنگه کافری بدره، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. چنان‌که دوست دارد ساعت‌ها در آنجا بماند و خیره به چشم‌انداز تنگه شود. این مناظر چشم‌نواز بهترین داروی آرام‌بخش برای دفع سموم شهرنشینی از روح و جسم خواهند بود.

ج) لوکیشن عکاسی:

اگر علاقمند به عکاسی هستید، می‌توانید با خیال راحت همراه با دوربین‌تان به تنگه کافری بیایید. مطمئن باشید هنگام ترک این مکان، فریم‌های زیادی با خود سوغات خواهید برد که تماشای آن‌ها در روزهای پرکار و تکراری زندگی، سرمست‌تان می‌کند.

چگونه به تنگه کافرین بدره برویم؟


اگر از مرکز، شرق یا شمال ایران قصد سفر به سمت تنگه‌ی کافری را دارید، می‌توانید ابتدا راهی خرم‌آباد شوید و از کمربندی خرم‌آباد به سمت جاده‌ی قدیم پل‌دختر حرکت کنید. سپس در میان این جاده، با توجه به تابلوی دره‌شهر، مسیر خود را عوض کنید.
چند کیلومتر جلوتر به دره‌شهر خواهید رسید. همین مسیر را تا رسیدن به بدره ادامه دهید. سپس به سمت شهرک ولیعصر بروید و از محلی‌ها آدرس تنگه‌ی کافری را بگیرید. چند دقیقه تا رسیدن به تنگه راه دارید.
این مسیر تا ابتدای جاده‌ی فرعی تنگه، آسفالته است و در هنگام رانندگی به مشکل خاصی برنخواهید خورد. اما جاده‌ی فرعی تنگه‌ی کافری، که تقریباً چهار کیلومتر امتداد دارد، خاکی و بی‌کیفیت است و از این رو ممکن است رانندگی را قدری با سختی همراه کند.
با این وجود بهترین راه رسیدن به ابتدای جاده‌ی تنگه کافرین، جاده‌ی ایلام به دره‌شهر است. برای عبور از این مسیر که حدوداً ۷۰کیلومتر است، به سمت فرودگاه ایلام رفته و در جاده‌ی ایلام- ملکشاهی پیش بروید تا به جعفرآباد برسید. اگر مسیر را همین‌طور مستقیم ادامه دهید، در نهایت به شهرک ولیعصر خواهید رسید و می‌توانید از آن‌جا عازم تنگه شوید.
تنگه کافری بدره

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه کافری بدره کدام‌اند؟


در نزدیکی تنگه کافری بدره، مکان‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند توجه شما را جلب کنند:
سد سیمره و دریاچه‌ی آن: دریاچه‌ی سد سیمره، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی استان ایلام است که حدوداً 30 کیلومتر با تنگه‌ی کافری فاصله دارد.
تنگه رازیانه: این تنگه‌ی بسیار زیبا، در ۲۶کیلومتری تنگه کافری بدره قرار دارد و با توجه به محیط بکر و زیبای خود، مناسب طبیعت‌گردی و تفریح است.
بهترین زمان سفر به تنگه کافرین
آب و هوای تنگه‌ی کافرین در اوایل فصول معتدل سال یعنی بهار و پاییز، بسیار ایده‌آل است. این مکان در فصل بهار و به خصوص اواخر فروردین ماه، پرطراوت‌تر از همیشه است و پرآبی سد و رودخانه‌هایش سفر رؤیایی‌تری را برای شما خواهد ساخت.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک تنگه کافری


متأسفانه در نزدیکی تنگه‌ی کافرین، هتل یا اقامتگاه مناسبی برای مسافران وجود ندارد. با توجه به سرمای هوا در شب، ما حتی کمپینگ را هم به شما پیشنهاد نمی‌کنیم و توصیه می‌کنیم در صورت تمایل به بازدید از این تنگه‌ی زیبا برای سفری یک روزه برنامه‌ریزی کنید.
با این حال امکان کرایه خانه‌های محلی در بدره فراهم است. همچنین می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم گردی هلان و زید استفاده کنید. این اقامتگاه‌ها تقریباً ۱۰ کیلومتر با تنگه‌ی کافری فاصله دارند.
سخن پایانی
در این یادداشت، شما را با یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی استان ایلام آشنا کردیم. بازدید از تنگه کافری بدره، تجربه‌ای به یادماندنی خواهد شد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.
به گمانم الان دیگر وقت آن رسیده که با خرید بلیط هواپیما شهر ایلام راهی یک سفر ماجراجویانه شوید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است