search
menu

غار زینگان مهران ایلام

[ پنهان کردن ]
درباره غار زینگان مهران
هوای غار زینگان
پوشش گیاهی غاز زینگان
مسیر عبور در غار زینگان
چرا باید از غاز زینگان مهران ایلام دیدن کنیم؟
مسیر دسترسی به غاز زینگان مهران ایلام
بعد از بازدید از غار زینگان چه کنیم؟

درباره غار زینگان مهران


استان ایلام یکی از زیباترین استان های کشور است. به استان ایلام عروس زاگرس می گویند. سرزمینی جذاب که از جنگل و کوهستان پوشیده شده است. پوشش گیاهی این منطقه فوق العاده است و زیبایی های آن چشم هر طبیعت دوستی را به خود جلب می کند. در این استان پدیده های طبیعی مختلفی اعم از آبشار،‌ جنگل و کوه و غار وجود دارد. اگر طبیعت گرد هستید و دوست دارید زیبایی های ایران را از نزدیک ببنید حتما باید به استان ایلام سفر کنید. یکی از جاذبه های طبیعی استان ایلام، غار زینگان مهران ایلام است. در این مقاله همراه ما باشید تا نکات جالبی را درباره این غار زیبا بیان کنیم.
اگر چه که به این پدیده غار گفته می شود اما چون ابتدا و انتهای آن باز است و سقفی بر روی آن وجود ندارد نمی توان به آن غار گفت و بهتر است به آن تنگه زینگان گفته شود. اما از آنجا که در بین مردم محلی و اهالی سفر به عنوان «غار زینگان» شناخته شده است، ما نیز در این مقاله برای اشاره به این پدیده از نام «غار» استفاده می کنیم.
غار زینگان مهران ایلام در شهر صالح آباد، شهرستان مهران قرار دارد. دشت صالح آباد آب و هوای گرمی دارد و دمای آن در فصل تابستان به ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد. اما بهترین زمان بازدید از این غار را فصل تابستان و بهار می دانند. چرا؟ مگر در هوای به این گرمی می شود از دیدن این جاذبه لذت برد؟
غار زینگان مهران ایلام

هوای غار زینگان


زمانی که وارد این غار می شود، اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند هوای بسیار خنک درون غار است. متوجه می شوید که وارد یک منطقه خوش آب و هوا و سرسبز شده اید. در درون این غار آب های فراوان، دهلیزهای مختلف و قندیل های متعددی وجود دارد. اختلاف دمای این غار با محیط بیرون آن شما را متعجب خواهد کرد. دمای غار زینگان ۲۰ درجه سانتی گراد با محیط اطراف خود اختلاف دارد. پس نگران گرمای هوا ی دشت صالح اباد نباشید و کافی است که چند قدم اول به داخل این غار بروید تا هوای مطبوع آن شما را خنک کند.

پوشش گیاهی غاز زینگان


غار زینگان در مقایسه با محیط بیرون آن بسیار سرسبز است و درون آن انواع گیاهان مختلف مثل سرخس و جلبک وجود دارد. هوای درون آن به قدری مطبوع و دلچسب است که به آن «غار بهشت » می گویند. در تمام مسیر پیمایش غار، جریان آبی را در زیر پاهایتان حس خواهید کرد. حتما قبل از بازدید از این غار این نکته را در ذهن خود نگه دارید که لباس هایتان خیس خواهد شد و حتما یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید و از لباسی استفاده کنید که راحت باشد و در صورت خیس شدن مشکلی ایجاد نکند.
غار زینگان مهران ایلام

مسیر عبور در غار زینگان


بخشی از مسیر پیمایش غار زینگان سخت می شود و راه عبورتنگ تر از بخش های دیگر خواهد شد. طبق گفته های مردم محلی طول غاز زینگان حدود ۶ کیلومتر است. اگر می خواهید تمام طول این غار را پیاده روی کنید باید حداقل ۲ ساعت زمان بگذارید. در مسیر خود با ۲ آبشار حدودا ۳ تا ۴ متری مواجه خواهید شد و برای ادامه راه باید از آن ها عبور کنید.
در دشت صالح آباد علاوه بر غار(تنگه) زینگان، تنگه های فرعی مختلفی وجود دارد که زیبا هر کدام از آن ها شما را به وجد می آورد. اگر دوست دارید یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی استان ایلام را از نزدیک بینید، باید بلیط هواپیما به مقصد شهر ایلام را خریداری کنید و از آنجا خودتان را به شهر صالح آباد برسانید و وارد مسیر غاز زینگان شوید.

چرا باید از غاز زینگان مهران ایلام دیدن کنیم؟


• غاز زینگان منظره بی نظیری دارد و زیبایی های آن شما را به وجد خواهد آورد.
• آب و هوای بسیار خنکی دارد.
• دمای درون غار با محیط بیرون آن بسیار متفاوت است و از این نظر یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی به حساب می آید.
• بخشی از طبیعت زیبای استان ایلام است. اگر دوست دارید طبیعت این استان را ببینید حتما باید از غاز زینگان نیز دیدن کنید.

مسیر دسترسی به غاز زینگان مهران ایلام


اگر می خواهید این غار را از نزدیک ببینید باید بلیط هواپیما به مقصد شهر ایلام خریداری کنید. غار زینگان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام و ۵ کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد قرار دارد.
برای دسترسی به غار زینگان باید از شهر ایلام حدود ۵۰ کیلومتر به سمت غرب رانندگی کنید و به صالح آباد برسید. سپس از روی تابلوهایی که در مسیر وجود دارد(در کنار امام زاده ی شهر صالح آباد قرار گفته است) یا پرس و جو از مردم محلی صالح آباد راه خود را تا غاز زینگان پیدا کنید. از صالح آباد تا ورودی غار زینگان یک جاده خاکی وجود دارد. این جاده ۵ کیلومتر است و عبور از آن حدودا ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید. بهتر است که از ماشین آفرود استفاده کنید. اگر هم از ماشین معمولی استفاده می کنید خیلی مراقب باشد و با احتیاط از این جاده عبور کنید. هنگامی که وارد غار(تنگه)زینگان شدید باید بیشتر مسیر را از داخل آب عبور کنید. همانطور که گفتیم در بعضی از قسمت های غاز زینگان، ‌مسیر بسیار تنگ می شود و به سختی باید از آن عبور کنید. بهتر است که با یک راهنمای با تجربه وارد این غار(تنگه) شوید.
غار زینگان مهران ایلام

بعد از بازدید از غار زینگان چه کنیم؟


اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و دوست دارید تا جاذبه های خاص ایران را ببینید باید بلیط هواپیما بخرید و به استان ایلام بروید. در این استان زیبایی های را مشاهده خواهید کرد که در ایران بی نظیر است. این استان زیبا علاوه بر دارا بودن طبیعت بکر،‌ از نظر تاریخی نیز قدمت زیادی دارد. آثار تاریخی و گورهای قدیمی فراوانی در این استان وجود دارد. این منطقه از ایران، در گذشته دور، بخشی از کشور عیلام باستان بوده است. در کنار بازدید از غار زینگان مهران ایلام می توانید از جاذبه های دیگر این استان که در ادامه آن ها را نام می بریم دیدن کنید:
• گورستان کان گنبد
در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد. بقایای کشف شده در این گورستان باستانی حاکی از قدمت بسیار زیاد آن است. قدمت این گورستان به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.
• آتشکده سیاهگل
این آتشکده ی باستانی مربوط به دوران ساسانیان است. آتشکده سیاهگل در شهر مریوان(یکی از شهرهای استان ایلام) قرار گرفته است.
• کاخ فلاحتی
قدمت کاخی فلاحتی به دوران قاجار بازمی گردد. این کاخ در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی در شهر ایلام قرار گرفته است.
• شهر تاریخی سیروان
قدمت این شهر به دوران ساسانیان باز می گردد. این شهر تاریخی در شهرستان سیروان، روستای سراب کلان قرار گرفته است.

• قلعه والی
یکی از قلعه های دوران قاجار است که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری در ضلع شمالی خیابان پاسداران شهر ایلام ساخته شده است.
• سنگ نوشته آشوری
به این سنگ نبشته «نقش برجسته گل گل ملکشاهی » نیز می گویند. این سنگ نوشته مربوط به تمدن باستانی آشور است.
• پل گاومیشان
پلی باستانی مربوط به دوران ساسانیان است. در ۱۰ کیلومتری شهری به نام «دره شهر» مابین دو استان ایلام و لرستان قرار گرفته است.
• دریاچه دوقلوی سیاه گاو
دریاچه ای زیبا و دیدنی در شهرستان آبدانان استان ایلام است.
• طاق شیرین و فرهاد
طاقی تاریخی و زیبا که در ۴۰ کیلومتری غرب شهر مریوان، در منطقه کوهستانی «کوش» قرار گرفته است.
• آبشار آما
ابشاری زیبا با ارتفاع ۲۰ متر که در روستایی به همین نام در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ایلام، پشت سد ایلام قرار گرفته است.
• شهر تاریخی ماداکتو
یکی از قدیمی ترین شهرهای باقی مانده از دوران ساسانیان است و قدمت آن به ۱۴۰۰ سال پیش باز می گردد. نام دیگر آن شهر باستانی سیمره است و در شهرستان «دره شهر» قرار دارد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است