search
menu

کاروانسرای قصر بهرام

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از کاروانسرای قصربهرام پیشنهاد می‌شود
تاریخچه کاروانسرای قصربهرام
معماری کاروانسرای قصربهرام
چگونه به کاروانسرای قصربهرام برویم؟
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از کاروانسرای قصربهرام
کاروانسرای قصر بهرام از جاذبه‌های تاریخی استان سمنان محسوب می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست هنوز هم به عنوان محل توقف و استراحت برای گروههایی که علاقه‌مند به دیدن آسمان پر ستاره شب هستند، به کار می‌رود. در اطراف این کاروان یعنی در مناطق بیابانی اطرافش که پارک ملی کویر نام دارد گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی وجود دارد که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست از گونه‌های این منطقه حفاظت می‌شود. گردشگران خارجی می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ایران سفر کنند و از جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی آن بازدید کنند. گروههای گردشگری اغلب اشتیاق خاصی برای بازدید از مناطق کویری نشان می‌دهند و اقامت در این کاروانسرای تاریخی این اشتیاق و جذابیت را چند برابر می‌کند. این کاروانسرا حس و حال عجیبی دارد و معماری ساده و در عین حال جذاب آن بازدیدکنندگان را به دل تاریخ می‌برد و در سکوت عجیب کویر خاطره‌ای تکرار ناپذیر را برای افراد خلق می‌کند. از آنجا که کاروانسرای قصربهرام درست در وسط منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر قرار گرفته است و در این مکان ساکنان انسانی وجود ندارد، به مکانی عالی برای کسانی که به دنبال صلح و آرامش کویرهستند تبدیل شده است.
ستاره شناسان، عکاسان نجوم و عاشقان آسمان این مکان را ایده آل می‌دانند زیرا از آلودگی به دور است. در واقع کاروانسرای قصر بهرام یکی از محبوب ترین نقاط برای تماشای آسمان پرستاره در تاریکی شب کویر است. بنابراین بسیاری از افراد اقامت در این کاروانسرا را انتخاب می‌کنند زیرا آنها می‌توانند از تماشا و عکاسی از آسمان ستاره‌ای و صاف کویر لذت ببرند. اگر علاقه‌مند به رصد ستاره‌ها هستید، از بهترین گزینه‌ها این است که شب را در این کاروانسرای باستانی بگذرانید.
کاروانسرای قصر بهرام

چرا بازدید از کاروانسرای قصربهرام پیشنهاد می‌شود


• کاروانسرای قصربهرام همچون نشانی از حیات و زندگانی در دل کویر می‌درخشد.
• کاروانسرای قصر بهرام جز آثار ملی ایران است و دیدن آن برای هر گردشگری می‌تواند غرور آفرین باشد.
• برای کسانی که مشتاق دیدن آسمان پر ستاره کویر هستند اقامت یک شب در این کاروانسرا می‌تواند بسیار جالب و لذت بخش باشد.
• عکاسان می‌توانند از موقعیت بسیار مناسب این مکان بهره ببرند و از آسمان پر ستاره و حتی طبیعت بکر و فراخ این منطقه برای گرفتن عکس‌های زیبا و با کیفیت بهره ببرند.

تاریخچه کاروانسرای قصربهرام


در وسط "پارک ملی کویر"، نزدیک شهر گرمسار در استان سمنان، یک عمارت حیرت انگیز وجود دارد. کاروانسرای قصر بهرام نام این بنای باستانی است که به معنای واقعی زیبا و با شکوه است و شاید بتوان به آن "کاخ بهرام" نیز گفت. گفته می شود که بهرام پنجم (معروف به بهرام گور)، پانزدهمین پادشاه امپراتوری ساسانی، این مکان را بنا کرده است. در دوران صفویه، شاه عباس صفوی آن را بازسازی و به کاروانسرا تبدیل کرد. اگرچه این کاروانسرا یک بنای تاریخی باشکوه است، اما موقعیت بی نظیر آن، قصر بهرام را به یک مقصد گردشگری فوق العاده منحصر به فرد تبدیل کرده است.
این کاروانسرا در دامنه‌های کوه سیاه کوه و در وسط دشت کویر یعنی بزرگترین صحرای ایران قرار دارد. این منطقه با مساحت بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع، یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی به نام پارک ملی کویر است. این منطقه از بزرگترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده کشور است. همچنین به عنوان آفریقای کوچک ایران شناخته می شود، زیرا دارای تنوع بیولوژیکی شگفت انگیزی در حیات وحش است.
کاروانسرای قصر بهرام

معماری کاروانسرای قصربهرام


کاروانسرای قصربهرام به دلیل معماری و ساختار سنگی قابل توجه است. برخلاف کاروانسراهای موجود در ایران، در ساخت این بنا از خشت استفاده نشده است و همه آن از سنگ ساخته شده است. این ساختمان در طول سالها به خوبی حفظ شده است و حتی امروزه نیز قابل سکونت است. کاروانسرای قصر بهرام از چهار برج نیم دایره و ۲۴ اتاق رو به استخر مستطیل شکل تشکیل شده است. در نزدیکی این بنای باستانی، بناهای تاریخی دیگری نیز وجود دارد. از آنجا که در گذشته فقط پادشاهان از کاروانسرای اصلی استفاده می کردند، کاروانسرای دیگری نزدیک به کاروان اصلی برای مردم عادی ساخته شده بود. علاوه بر این، می توانید ویرانه‌های کاخی به نام "هارامسرا" واقع در جنوب قصر بهرام را مشاهده کنید. سیستم آب یکی دیگر از شاهکارهای ساختمان است، آب این ساختمان از چشمه سیاه می آید. آب از طریق راه آبی که از تخته سنگهای سفید تراشیده شده است، درست به حیاط مرکزی کاروانسرا منتقل می شود. همچنین شما می توانید از چشمه نیز بازدید کنید زیرا این چشمه در ۵.۷ کیلومتری ساختمان عمارت واقع شده است.

چگونه به کاروانسرای قصربهرام برویم؟


برای سهولت هر چه بیشتر یک تور را برای رسیدن به کاروانسرای قصر بهرام در نظر بگیرید. حدود ۶ ساعت طول می کشد تا از تهران به آنجا بروید و چندین راه برای رسیدن به کاروانسرا وجود دارد مانند جاده تهران-گرمسار یا جاده کاشان-آران-مرنجاب.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از کاروانسرای قصربهرام


برای سفر به این منطقه و کاروانسرای قصربهرام اگر قصد دارید آسمان شب را ببینید بهتر است کل شب را در آنجا بمانید و اگر فقط قصد دارید از کاروانسرا بازدید کنید بهتر است ۲ ساعتی را به بازدید از آنجا اختصاص دهید. بازدید از کاروانسرای قصربهرام به پرداخت ورودیه نیاز ندارید. به دلیل موقعیت جغرافیایی و خشکی منطقه، بهترین زمان سفر به کاروانسرا و منطقه اواسط پاییز و در واقع اواخر نوامبر است. با این حال، اگر قصد دارید فقط برای مشاهده آسمان شب آنجا باشید، در سایر فصول سال مشکل چندانی نخواهید داشت.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است