search
menu

غار چال نخجیر دلیجان

[ پنهان کردن ]
درباره غار چال نخجیر
چرا بازدید از غار چال نخجیر پیشنهاد می شود؟
وجه تسمیه
غار چال نخجیر چه ویژگی هایی دارد؟
تجربه بازدید از غار چال نخجیر
چگونگی تشکیل غار چال نخجیر
نکاتی که هنگام بازدید از غار چال نخجیر باید بدان توجه کنید
امکانات غار چال نخجیر
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار چال نخجیر چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از غار چال نخجیر چه زمانی است؟
چگونه به غار چال نخجیر برویم؟
در نزدیکی غار چال نخجیر از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی غار چال نخجیر برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار چال نخجیر هستند؟

درباره غار چال نخجیر


غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از کهن ترین و دیدنی ترین غارهای ایران و حتی جهان است که در دامنه کوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی آرمیده است. بیش از ۲۰ میلیون سال قدمت و ۶ کیلومتر وسعت (۱ کیلومتر از آن قابل بازدید است) غار چال نخجیر را به جاذبه ای اسرارآمیز و مملو از شگفتی مبدل ساخته است؛ مکانی که دالان های تو در تو و بلورهای کریستالی رنگارنگ آن هر بازدیدکننده ای را به حیرت وا می دارد و تصاویر شگفت انگیزش هر گردشگری را به سفر به اراک مجاب می کند.
غار چال نخجیر دلیجان

چرا بازدید از غار چال نخجیر پیشنهاد می شود؟


از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی استان مرکزی و غارهای آهکی زنده دنیا محسوب می شود.
قدمت غار بین ۱۶ تا ۳۴ میلیون سال برآورد شده و جزو کهن ترین غارهای کشورمان بشمار می رود.
از رسوبات آهکی گوناگونی به شکل تندیس حیواناتی نظیر کرگردن، لاک پشت و تمساح تشکیل شده است.
تهویه مطبوع طبیعی بسیار مناسبی داشته و تابستان هایی خنک و زمستان هایی گرم دارد.
نورپردازی تماشایی و مناسب این غار، گشت و گذار در آن را به لذتی زایدالوصف مبدل ساخته است.
در نزدیکی برخی از جاهای دیدنی اراک واقع شده است.

وجه تسمیه


نام غار چال نخجیر نیز مانند بسیاری از ویژگی های آن خاص و منحصربفرد است. اما دلیل نامگذاری این غار به چال نخجیر چیست؟ گفتنی است که در گذشته شکارچیان و حاکمان در هنگام شکار در این منطقه سعی می کردند که شکار را به سمت این غار هدایت کنند تا در دام بیوفتد. از این رو، این غار به چال نخجیر (ترکیب دو کلمه مکان پست و شکارگاه) به معنای منطقه گود (پست) برای شکار نامیده شد.

غار چال نخجیر چه ویژگی هایی دارد؟


چال نخجیر از غارهای زنده آهکی جهان است؛ این بدان معناست که رسوبات آهکی و کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می دهند و اشکال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می کنند. به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراکه هنوز خط تراز آب بر دیوارهای دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعدها بدلیل تغییراتی که در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شکل امروزی خود تبدیل گردیده است. چیزی که به جذابیت این غار می افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی که تنها ۶ کیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار کشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است. ناگفته نماند که محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده که غار چال نخجیر به مکانی غیر قابل سکونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.
غار چال نخجیر دلیجان

تجربه بازدید از غار چال نخجیر


پس از پارک خودروی خود در پارکینگ این مکان، باید مسیر سنگ فرش شده ای را که فاصله چندانی با ورودی غار ندارد، طی کنید تا به غار چال نخجیر برسید. به خاطر داشته باشید که پیش از ورود به غار باید کلیه وسایل خود را داخل صندوق امانات قرار دهید. از آنجایی که چال نخجیر از معدود غارهای آهکی زنده کشورمان است و نور فلاش ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به کریستال ها و رسوبات آهکی آن وارد کند، به هیچ وجه نباید از داخل غار عکاسی کرد. در همان بدو ورود به غار، زیبایی های آن برشما نمایان خواهد شد: انواع بلورهای کلسیت، رسوبات آهکی و اسفنج های سفیدرنگی که به زیبایی دیوارها و سقف غار را آذین کرده اند، شما را محو تماشای خود خواهند ساخت. هر چه به سمت درونی غار به پیش می روید، بر پهنای مسیر شما افزوده می گردد، تا جایی که به بطن غار، بخش عریضی که رسوبات آهکی در هیئت حیواناتی جذاب پیش چشمان شما خودنمایی می کنند، وارد خواهید شد. این اشکال بسیار جذاب که به تندیس های سنگی حیواناتی از قبیل تمساح، عقاب، گوزن، کرگردن و لاک پشت شباهت دارند، در طول سالیان دراز طی فرآیند فرسایش بدست طبیعت که خالقی تواناست، آفریده و در معرض نمایش شما در نمایشگاه دل انگیز طبیعت، غار چال نخجیر گذاشته شده اند.
غار چال نخجیر دلیجان

چگونگی تشکیل غار چال نخجیر


غار چال نخجیر از جمله غارهای تکتونیکی دنیا محسوب می شود؛ این بدان معناست که این غار به دلیل جابجایی صفحات زمین پدید آمده است. بنا به اعتقاد بسیاری از محققان، دلیل اصلی شکل گیری این غار را باید حرکت معکوس گسل دانست. اما شکل امروزی غار حاصل ریزش های جوی و باران های اسیدی است که از بین سنگ ها به داخل غار نفوذ کرده و پس از حل شدن با کربنات کلسیم موجب شکل گیری اشکال بسیار تماشایی آهکی غار شده است.

نکاتی که هنگام بازدید از غار چال نخجیر باید بدان توجه کنید


• بازدید از غار چال نخجیر به صورت انفرادی ممکن نیست و باید توسط گروه راهنمایی که برای این کار تعیین شده، صورت گیرد. بنابراین شما می توانید با شرکت در تور اراک از این مکان بازدید کنید.
• حتما وسایل خود را پیش از ورود به صندوق امانات تحویل دهید و از همراه بردن گوشی موبایل، دوربین عکاسی و هر گونه وسایلی که گرما تولید می کند به داخل غار خودداری کنید.
• به هیچ وجه به رسوبات آهکی غار دست نزنید، چراکه این کار موجب آلودگی و در نتیجه تخریب تدریجی رسوبات غار خواهد شد.
• استعمال دخانیات یا مصرف مواد غذایی در غار ممنوع است.
• بهتر است افرادی که مشکل تنفسی یا کلاستروفوبیا (تنگناهراسی) دارند، از حضور در این غار خودداری کنند.
• از آنجایی که حدود ۴۷۰ پله در مسیر رفت و برگشت وجود دارد، بهتر است افرادی که محدودیت جسمانی یا بیماری های قلبی دارند، از بازدید از این مکان پرهیز کنند.

امکانات غار چال نخجیر


خوشبختانه امکانات رفاهی بسیار مناسبی برای بازدید گردشگران و خریداران بلیط هواپیما ارزان در این مکان تعبیه شده است. از بوفه گرفته تا پارکینگ و سالن انتظار، کلیه امکاناتی که برای حضور بازدیدکنندگان مورد نیاز است، در این مکان فراهم گردیده است. صندوق نگهداری وسایل، تور گروهی و راهنما و سرویس بهداشتی از دیگر امکاناتی هستند که در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار چال نخجیر چقدر است؟


تماشای زیبایی های بی حد و حصر چنین جاذبه طبیعی شگفت انگیزی در هیچ جای دنیا رایگان نیست و برای بازدید از غار چال نخجیر نیز باید هزینه ورودی پرداخت شود، اما این هزینه به هیچ وجه گزاف نبوده و فراتر از بودجه مالی هیچ گردشگری نیست. برای مدت زمان پیشنهادی بازدید از غار چال نخجیر نیز باید گفت که بدلیل اینکه حدود ۱ کیلومتر از این غار قابل بازدید است، برای گشت و گذار و تماشای زیبایی های توصیف ناپذیر و بازدید از کلیه بخش های آن باید دست کم زمانی حدود دو ساعت را در آن سپری کنید.
غار چال نخجیر دلیجان

فصل مناسب برای بازدید از غار چال نخجیر چه زمانی است؟


از آنجایی که غار چال نخجیر از تهویه طبیعی برخوردار است، در هر زمانی از سال هم که با خرید بلیط هواپیما چارتر برای بازدید از آن به این بخش از کشورمان سفر کنید، قادر خواهید بود از این غار دیدن کنید. گفتنی است که غار چال نخجیر در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم بوده و قادر است دمای هوای خود را بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارد.

چگونه به غار چال نخجیر برویم؟


برای دسترسی به غار چال نخجیر باید ابتدا وارد اتوبان اصفهان شوید و از آنجا به سمت شهر دلیجان حرکت کنید. سپس باید مسیر خود را به سمت جاده نراق ادامه دهید تا پس از طی مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر، تابلوی حرکت به سمت غار چال نخجیر برای شما نمایان گردد.

در نزدیکی غار چال نخجیر از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


بازار قدیمی نراق: ۱۰ کیلومتر
امامزاده یحیی نراق: ۱۵.۶ کیلومتر
کاروانسرای شمس السلطنه نراق: ۱۵.۹ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی غار چال نخجیر برای اقامت وجود دارد؟


اقامتگاه بومگردی شمس نراق: ۱۵.۹ کیلومتر
اقامتگاه بومگردی نراقی ها: ۱۶.۳ کیلومتر
اقامتگاه سنتی خانه نخجیر نراق: ۱۶.۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار چال نخجیر هستند؟


رستوران سنتی نراق: ۱۵.۵ کیلومتر
رستوران دوستان کباب نراق: ۱۵.۷ کیلومتر
رستوران چشمبین کباب نراق: ۱۵.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است