search
menu

جاهای دیدنی اراک

[ پنهان کردن ]
تالاب میقان
امامزاده ابراهیم
روستای انجدان
غار سفید خانی (عین هو)
کلیسای مسروپ مقدس
مقبره‌ شاه غریب
مدرسه سپهدار
منطقه حفاظت شده هفتاد قله
حمام چهار فصل اراک
روستای هزاوه
بازار تاریخی اراک
ارگ حکومتی
قلعه حاج وکیل (عمارت کلاه فرنگی)
باغ وحش اراک
اراک، شهری در مرکز ایران است که با آب و هوای کوهستانی و جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی متفاوت، سوغاتی های بی نظیر همراه با میهمان‌ نوازی و فرهنگ غنی خود گزینه مناسبی برای سفر و خرید بلیط هواپیماست. این شهر مرکز استان مرکزی است و خیلی ها از این شهر به عنوان پایتخت صنعتی ایران یاد می کنند، همچنین این شهر زیبا به عنوان جوانترین شهر کشورمان به شمار می رود، اما با این حال دارای جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی زیادی است که مطمئنا از این سفرتان لذت خواهید برد. سبب جوان بودن شهر اراک اینست که در دوره قاجار بنا شده و حاکم شهر فردی به نام یوسف خان گرجی معروف به سپهدار بوده است، وی با تلاش های بسیار این شهر را به سوی آبادی سوق داد و اکنون نتیجه زحمات ایشان به صورت گسترش یافته دیده می شود، پیشنهاد ما اینست تا سفر به این شهر زیبا را در اولویت قرار داده و برنامه سفر چند روزه بچینید. اراک در فلات مرکزی واقع شده و بدین جهت آب وهوای سرد و خشک دارد، در این شهر زمستان های سرد، تابستان های گرم و بهار و پاییز مطلوبی حاکم است، بدین جهت می توان گفت بهترین زمان سفر به اراک اوایل پاییز، بهار و اواخر تابستان است، همچنین ییلاقات و روستاهای سرسبز و کوه‌ های اطراف، تالاب ها و دشت ها بسیار تماشایی هستند. ما نیز در ادامه این مقاله چند مورد از Arak’s Attractions را برایتان معرفی می کنیم.
جاهای دیدنی اراک

تالاب میقان


برای رفتن به این تالاب باید کمی از شهر اراک دور شوید و حدودا در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان در میان دشت فراهان تالاب دیدنی و زیبایی را خواهید دید که زمان گذشته با نام نمکزار فراهان می شناختند ولی امروزه به تالاب میقان معروف است. این منطقه گردشگری شامل سه جزیره کریستالین یک، کریستالین دو و بخش کویری است که در فصل زمستان یکی از زیستگاه‌ ها برای مهاجرت پرندگان شناخته شده است. از نکات جالب این تالاب می توان به وجود آن در میان بیابان اشاره کرد؛ تالاب میقان تامین آب شهر بیابانی را بر عهده دارد، همچنین در پاکسازی هوا نیز نقش بسزایی دارد. این تالاب، با بارش باران در طول سال پرآب شده و برای زمان های خشکسالی ذخیره می شود. همچنین این تالاب منبع سولفات سدیم در کشور است، در صورت علاقه مندی به طبیعت حتما سری به این تالاب بزنید و گونه های مختلف و نادری از پرندگان، پستانداران و گیاهان در اطراف آن را از نزدیک ببینید که یکی از مشهورترین پرندگان کمیاب در این تالاب درنا نام دارد و این پرندگان جذاب در اواسط فصل پاییز مهاجرت می کنند و بدین جهت ۱۵ آبان را به نام روز درنا نامگذاری کرده اند.
جاهای دیدنی اراک

امامزاده ابراهیم


در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان اراک روستایی به نام مشهد الکوبه وجود دارد که در این روستا، مقبره ای مقدس خودنمایی می کند و در میان مردم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، این مقبره به امامزاده ابراهیم شهرت دارد و با توجه به کتیبه‌ موجود بر روی صندوق چوبی این مقبره دارای قدمتی نزدیک به اوایل قرن ۱۲ هجری است. امامزاده ابراهیم با معماری خاص خود، همچنین گنبد اصلی و ضریح بسیار زیبا و نفیس در میان خیلی از افراد ارزشمند است. براساس گفته های اهالی این منطقه سه مرد و یک زن به نام‌ های امامزاده جعفر با کنیه‌ ابوحمزه با لقب عمران، امامزاده ابراهیم با کنیه ابوعبداللَّه و لقب علاءالدین، امامزاده عبدالصالح با کنیه ابوطالب و لقب عمادالدین و بی بی صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم (ع) در این جا دفن شده‌ اند.

روستای انجدان


روستایی تاریخی و کهن در ۳۷ کیلومتری شهرستان اراک به نام روستای انجدان قرار دارد و یکی از جاذبه‌ های گردشگری این منطقه به شمار می رود، این روستای بی نظیر که در منطقه‌ کوهستانی واقع شده شامل کوه‌ برف شاه و کوه چشمه و غارهای متعددی است. یکی از دلایل شهرت این روستا به خاطر رشد گیاهی در اطراف آن است که به مقدار زیادی یافت می شود و این گیاه انگدان نام داشته و از آن انگرود یا آنغوزه تهیه می شود. با اینکه این روستا دارای قدمت زیادی است اما به دلیل عوامل طبیعی و غیر طبیعی دچار تغییراتی گردیده است و همین امر در سیستم زیست محیطی آن تاثیر داشته است.

غار سفید خانی (عین هو)


یکی از جاذبه‌ های طبیعی در شهر اراک غار سفیدخانی نام دارد که در ۱۸ کیلومتری این شهر و در داخل کوهی با همین نام واقع شده است. در این منطقه چندین چشمه وجود دارند که بسیار زیبا هستند و توجه همگان را به سوی خود جلب می کنند. از ویژگی‌ های نادر غار سفیدخانی می توان به دودکش جن اشاره کرد که بر جذابیت‌ آن افزوده است، این دودکش ها به صورت طبیعی به شکل سازه ای خاکی و بلند هستند که بر روی سر خود نیز قطعه بزرگتری از جنس ضخیم تری دارند و همه این اشکال در اثر فرسایش باد و آب شکل گرفته اند. دلیل نامگذاری این غار نیز به خاطر بارش برف در فصل زمستان است که بر روی این کوه می نشیند و به صورت یک دست سفیدپوش می شود، همچنین به این غار عین هو نیز گفته می شود. نکات جالب درباره این غار زیاد است که یکی از آنها را مربوط به ورودی غار می شود که باید مجهز به تجهیزات و وسایل خاصی باشید، زیرا داخل آن چندین چاله و چاه طبیعی وجود دارند و بدون تجهیزات نمی توانید وارد شوید.

کلیسای مسروپ مقدس


شهر اراک علاوه بر اهالی مسلمان، ساکنین مسیحی نیز داشته است و یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک کلیسایی به نام مسروپ مقدس است که در سال ۱۹۱۴میلادی در دوران قاجار بنا شده است؛ بر روی سردر این کلیسا به زبان ارمنی نوشته ای وجود دارد: کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارمنی‌ های کزاز، کمره هفت جامپلق و بور در سال ۱۹۱۴میلادی ساخته شده است. این کلیسای بی نظیر شامل بخش‌ های مختلفی مانند مدرسه‌، سالن اجتماعات، خانه کشیش و سرایدار است که در داخل حیاط قرار دارند. شکل ظاهری کلیسا نیز به صورت مستطیل بوده و دارای نورگیرهای متعددی در چهار طرف بنا است، همچنین برج ناقوس کلیسا نیز در جلوی ورودی غربی واقع شده و دو ورودی این کلیسا در قسمت‌ های جنوبی و غربی قرار دارند. کلیسای مسروپ مقدس در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
جاهای دیدنی اراک

مقبره‌ شاه غریب


در روستای انجدان شهر اراک زیارتگاه معروفی وجود دارد که متعلق به میرزا عباس ابن عبدالسلام است و در میان مردم اراک به شاه غریب یا بقعه شاه قلندر مشهور است. این مقبره به عنوان یادگاری از بناهای قرن ششم هجری قمری به شمار می رود و متعلق به پیشوایان فرقه‌ اسماعیلیه است که امروزه بعد از گذشت قرن ها به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری تاریخی شهرستان اراک شناخته می شود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۸ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مقبره تاریخی به شکل هشت ضلعی بوده و به سبک بناهای چهارطاقی در دو طبقه ساخته شده است. ورودی این آرامگاه به شکل ایوان است و در سه طرف دیگر نیز روزنه های کم ارتفاعی وجود دارند. برای دسترسی به پشت بام نیز پله هایی تعبیه شده است. گنبد این مقبره نیز دارای تزئینات گچی است و ضریح موجود در داخل مقبره نیز از جنس چوب است.

مدرسه سپهدار


این مدرسه به عنوان نخستین مدرسه ساخته شده در دوره قاجار است و همچنین این مدرسه نخستین بنای شهر به سبک مدارس صفویان با کاشی کاری‌ های ظریف و زیبای دوره قاجار است. با اینکه در سال ۱۳۳۳ این مدرسه به حوزه علمیه تبدیل گشته، از نظر معماری این مدرسه جزو نخستین بناهای شهر بوده و فردی به نام یوسف خان سپهدار از اقوام فتحعلی شاه ساخته است و بدین جهت به مدرسه علمیه سپهداری شهرت دارد. این عمارت کهن در بافت قدیمی اراک در مجاورت بازار قرار دارد و به عنوان نخستین مرکز علوم دینی در اراک است. مدرسه سپهداری بزرگترین گنبد آجری را داراست، این گنبد با ۱۸ متر ارتفاع از هر نقطه ای از شهر دیده می شود، همچنین نمای بیرونی این بنا به شکل ساده و کاهگلی است و نمای داخلی آن نیز با کاشی های خشتی و معرق دارای نقش های هندسی و کتیبه ای زیباست. این بنا جزو بناهای چهار ایوانی است و ۲۵ اتاق نیز در اطراف حیاط مدرسه قرار دارند که برای هر اتاق یک ایوان کوچک در جلو و قسمتی به عنوان نشیمن در عقب اتاق ها در نظر گرفته شده است.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله


از جاذبه‌ های گردشگری خاص دیگر در شهرستان اراک می توان به منطقه‌ حفاظت‌ شده هفتاد قله اشاره کرد که در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری از اراک قرار دارد و به دلیل وجود چندین نوع کتیبه حکاکی شده می توان به قدمت ۴۰۰ ساله آن پی برد. این منطقه با چشم‌ انداز زیبا و گونه‌ های مختلف گیاهی و تنوع حیوانات مانند پستانداران، خزندگان و پرندگان همانند موزه ای طبیعی شناخته می شود. این منطقه در میان شهرهای اراک، خمین و محلات قرار دارد و دارای پوشش گیاهی و جانوری خاصی است که وجود جانداران موجود در این منطقه توجه شکارچیان و ثروتمندان را به سوی خود جلب می کند، مخصوصا برای شاه های قاجار تفرجگاه بی نظیری محسوب می شده است. دره چکاب و دره سیبک در این منطقه به عنوان زیستگاه‌ مناسبی برای حیات وحش به شمار می روند و جزو دیدنی های منطقه در هفتاد قله هستند.
جاهای دیدنی اراک

حمام چهار فصل اراک


بزرگ ترین حمام ایران در شهر اراک قرار دارد و قدمت این حمام به زمان سلطنت احمدشاه قاجار برمی گردد که توسط محمد ابراهیم خوانساری ساخته شده است. این بنای ارزشمند به خاطر نقش های چهار فصل سال شهرت دارد و همین نقاشی ها نیز دلیل نامگذاری آن محسوب می شوند. حمام تاریخی در شهر اراک این روزها به موزه تغییر کاربری داده است. این حمام لقب بزرگ ترین حمام ایران را به خود اختصاص داده و آب مورد نیاز آن از قنات تامین می شده است، همچنین برای گرم نگهداشتن این حمام را حدودا ۳.۵ متر پایین تر از خیابان های اطرافش ساخته بودند. از تزیینات این حمام می توان به کاشی هفت رنگ، کاشی معرق و کاشی معقل اشاره کرد که بسیار زیبا و هنرمندانه اجرا شده اند و دارای نقوش بسیار زیبای انسانی، حیوانی و گیاهی با کاشی‌ های خشتی و قالبی همراه با نقوش گیاهی اسلیمی و ختایی و نقوش هندسی و گردان هستند. این نقوش شامل پیچک‌، گل، بوته، غنچه و برگ است و نقوش انسانی نیز به صورت ترکیبی از نقش سربازان با پوشاک دوره‌ قاجار است. رنگ‌ های استفاده شده از کاشی ها زرد، لاجوردی، فیروزه ای، سفید، سبز، خاکستری، قرمز و نارنجی هستند. ساعت بازدید همه روزه از ۹ صبح تا ۷ عصر است.

روستای هزاوه


روستای هزاوه در غرب اراک قرار دارد و به سبب کوهستانی بودن، دارای آب و هوای سرد و البته با بارش‌های بیشتر است. به همین سبب هزاوه دارای چشمه‌های متعدد و مزارع سرسبز است.
جاهای دیدنی اراک

بازار تاریخی اراک


بازار تاریخی اراک از جاذبه‌ های دیدنی شهر به شمار می رود که هنوز هم بعد از گذشت سال ها به عنوان یکی از مراکز تجاری پررونق و شلوغ شناخته می شود. این بازار سرپوشیده محل مناسبی برای تهیه وسایل مورد نیاز زندگی است و قدمت آن به اوایل قرن ۱۳ هجری قمری برمی گردد و در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و جزو اولین بناهای ساخته شده در اراک به شمار می رود. این بازار بی نظیر شامل حمام، مسجد، مدرسه، چندین آب انبار، گذرها و کاروان‌ سراها بوده که متاسفانه امروزه فقط مسجد و سقاخانه از آن باقی مانده است. از اهمیت های این بازار می توان به متصل شدن آن به دروازه های اصلی شهر اشاره کرد و اینکه بازار اراک دارای طولی حدودا یک کیلومتر است و دیوارهای این بازار با ارتفاع زیاد خود تا ۷ متر نیز می رسد. هر راهرو دارای مسیر مختص خود است و راه های ورودی و خروجی متنوعی در این بازار دیده می شود که در مواقع حادثه یا آتش سوزی استفاده می شود.

ارگ حکومتی


در زمان سلطنت فتحعلی شاه، برای اقامت حاکم و ایجاد مرکزحکومتی شهر ارگی بنا شد و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ ترین جاهای دیدنی اراک شناخته می شود. بر روی ارگ سپهدار می توانید کاشی کاری های معلق با طرح هایی به شکل لوزی را ببینید که در هنگام تابش خورشید می درخشند و بدین جهت این بنا به برج شیشه ای نیز معروف است. حتی در سال ۱۳۰۹ ناصرالدین شاه این ارگ به عنوان محل اقامت انتخاب ایشان گردید، اما در سال ۱۳۶۱ مورد تخریب واقع شد. این برج بی نظیر در بافت قدیمی شهرستان قرار دارد و بخشی از منزل سپهدار محسوب می شود، با اینکه در طی سال های گذشته اکثر قسمت های این بنا از بین رفته است اما هر آنچه که باقی مانده در حال ترمیم و بازسازی است و به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است. علاوه بر اینها، امروزه نمادی از این برج در ابعاد کوچک ساخته شده و در میدان سردار شهر نصب گردیده تا به عنوان یادبود از بنای اصلی ارگ باشد.
جاهای دیدنی اراک

قلعه حاج وکیل (عمارت کلاه فرنگی)


در اواخر دوره قاجار، شرکتی انگلیسی به نام زیگلر اقدام به ساخت بنایی در شهر اراک نمود که این بنا شامل حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه است. با اینکه پس از مدتی این شرکت جمع آوری گردید، اما یکی از مشهورترین افراد شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل اقدام به خریداری این بنا نمود و پس از آن به قلعه حاج وکیل معروف گشت. ستون‌ ها و بخش های خارجی عمارت با کاشی های لعابدار تزئین شده است، اما در داخل بنا از تزئینات خاصی استفاده نکرده اند، همچنین پنجره‌ های قلعه از جنس چوب بوده و در بالای طبقه همکف این بنا نیز کلاه فرنگی زیبایی به چشم می خورد. در چندین سال اخیر این بنا به عنوان دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی اراک شناخته می شود.

باغ وحش اراک


باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک در ابتدای جاده‌ تهران قرار دارد و در این باغ وحش می توانید حیواناتی مانند شیر، خرس، روباه، شغال، کفتار، درنا، عقاب، جغد، اردک، غاز، طاووس، خرگوش و حیوانات دیگر را تماشا کنید. همچنین لازم به ذکر است که فضای سبز موجود در این پارک برای گونه‌ های مختلف حیوانات مناسب است. برای برخی حیوانات قفسی مخصوص حیوانات همراه با جفتشان در نظر گرفته شده است و برخی دیگر زیستگاه مصنوعی ایجاد کرده اند. در این باغ وحش ،علاوه بر تماشای حیوانات می توانید در پارک جنگلی نیز به عنوان محلی برای پیک نیک استفاده کنید و لحظاتی شاد همراه با خانواده و دوستان خود تجربه کنید.
در آخر، با مطالعه این مقاله و آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر اراک پیشنهاد می کنیم اقدام به خرید بلیط هواپیما نموده و از این جاذبه های تماشایی بازدید داشته باشید، زیرا هر آنچه را که از نزدیک ببینید برایتان بسیار لذتبخش خواهد بود.




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است