search
menu

تالاب لیپار (صورتی) چابهار

[ پنهان کردن ]
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از تالاب لیپار (صورتی) چابهار را پیشنهاد می کنیم؟
چگونه به تالاب لیپار (صورتی) چابهار برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تالاب لیپار چابهار
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب لیپار ( صورتی) چابهار
یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی کرانه دریای عمان تالاب صورتی یا لیپار چابهار است. تالاب لیپار یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران است که به‌خاطر رنگ صورتی‌اش در جهان معروف است. وقتی ۱۵ کیلومتر از چابهار به سمت بندر گواتر فاصله گرفتید، با تالابی روبرو می‌شوید که تنها ۴ نمونه از آن در جهان است که یکی از شورترین آب‌های جهان به شمار می‌رود. این تالاب بین دو کوه محصور است که این موضوع در کنار رنگ صورتی بینظیرش، زیبایی خاصی به آن میدهد.
آب این تالاب به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی است. برخی از گردشگران فکر می‌کنند که این آب برای نوشیدن مناسب است، ولی مراقب باشید که این تالاب جز شورترین آبگیرهای جهان است. سفرمارکت از شما درخواست می‌کند که مراقب سلامتی خود باشید و از این آب ننوشید. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره سفر به این منطقه، مقاله راهنمای سفر به چابهار را بخوانید.
با توجه به اینکه تالاب لیپار به دلیل تبخیر آب در ماه‌های محدودی از سال آب دارد، بهترین زمان سفر به این تالاب از اواسط فصل زمستان تا فصل بهار است. شاید جالب باشد که بدانید این تالاب همواره پرآب نیست. درواقع وجود آن به میزان باران‌های موسمی بستگی دارد. در کنار تالاب بازارچه‌ای سنتی است که زنان بلوچستان صنایع‌دستی خود را آنجا می‌فروشند. سوزن‌دوزی بلوچی یکی از زیباترین صنایع‌دستی جنوب شرق ایران است که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.
تالاب لیپار (صورتی) چابهار

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


• امکان عکاسی در محیطی شگفت‌انگیز به دلیل رنگ بی‌نظیر این تالاب
• پوشش گیاهی زیبای بلوط و گزنه
• پوشش جانوری متنوع در دل کویر
• رویش پنبه‌های وحشی
• شترسواری در دل کویر

چرا بازدید از تالاب لیپار (صورتی) چابهار را پیشنهاد می کنیم؟


رویش درختان بلوط در این تالاب در کنار پوشش جانوری همچون فلامینگو و عقاب دشتی، صحنه‌ی فوق‌العاده زیبایی را خلق می‌کند که نمونه آن نه‌تنها در ایران بلکه در جهان بسیار کم است. وجود پرندگانی همچون چنگر، فلامینگو، طاووس کن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. یکی دیگر از زیبایی‌های این منطقه رویش پنبه‌های وحشی است که مردم بومی از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.
اگر در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به چابهار سفر کنید، شاهد پدیده جزرومد قرمز در منطقه خلیج گواتر خواهید بود. پوشش گیاهی این تالاب، بوته‌ها و درختچه‌های گز، کهور، نی، بلوط و حرا است که با تبخیر آب، دیده می‌شوند. همچنین کپرهای کوچکی برای فروش صنایع‌دستی، محصولات دریایی و هنر دست زنان بلوچی ساخته شده است. می‌توانید از نقش‌های زیبای طراحی با حنا بر روی دستان خود در کنار صدای دلنواز سازوآواز جنوبی لذت ببرید. زمین‌های اطراف تالاب به‌خاطر باتلاقی بودن خطرناک هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که خودروی خود را بافاصله از تالاب پارک کنید و پیاده به آن نزدیک شوید.

چگونه به تالاب لیپار (صورتی) چابهار برویم؟


برای این کار باید از چابهار خارج شوید. وقتی به ۱۵ کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر می‌رسید، تالاب صورتی را می‌بینید. در واقع این جاده یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان است. تالاب صورتی لیپار از یک طرف، کوه‌های مخروطی مینیاتوری از طرف دیگر در کنار درختچه‌های بیابانی چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کنند. اگر قصد دارید از بهشت جنوب ایران دیدن کنید و دنبال بلیط ارزان هواپیما به مقصد چابهار هستید، سایت سفرمارکت را از دست ندهید.
تالاب لیپار (صورتی) چابهار

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب لیپار چابهار


روستای تیس در ۵ کیلومتری چابهار قرار دارد. این روستا که حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و مهم‌ترین بندرگاه مکران بوده است. اما امروزه به‌عنوان روستایی ساحلی با جاذبه‌های گردشگری میزبان مسافران است. گورستان جن تیس، مسجد جامع تیس، مجموعه غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه انوشیروان، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌های تیس و بندر صیادی تیس از جاذبه‌های بی‌نظیر این روستا هستند.
تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها یکی از جاهای دیدنی چابهار است. در واقع این ساختمان تاریخی یکی از قدیمی‌ترین تلگراف‌خانه‌های ایران است که بنای آن را انگلیسی‌ها در اواخر دوران قاجار ساختند. این ساختمان یکی از قدیمی‌ترین بناهای مدرن چابهار است. معماری منحصربه‌فرد این بنا باعث شد که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسد.
غاربان‌های مسیتی به غارهای سه‌گانه تیس معروف هستند. این غارها در ۵ کیلومتری روستای تیس در دامنه کوه‌های شهبازند قرار دارند. درواقع یکی از غارها طبیعی و دوتای دیگر مصنوعی است. در زبان بلوچی بان به معنی مرد خداپرست و مسیتی به معنی پرستشگاه است. بومیان این منطقه می‌گویند که این غارها درگذشته پرستشگاه یا مکانی برای ذبح بوده‌اند که تشریفات مذهبی در آنها انجام می‌شده است. در جلوی این غارها یک سکو وجود داشته تا اعمال مذهبی بر روی آن انجام شود. این غارها حدود ۲۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارند.
پلاژ ساحلی تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که سفرمارکت پیشنهاد می‌کند حتماً بروید. اگر می‌خواهید در عمق کم شنا کنید یا شنا بلد نیستید و می‌خواهید راه بروید، پلاژ ساحلی تیس بهترین گزینه پیش روی شماست. همچنین می‌توانید از تفریحات دریایی همچون قایق‌سواری، جت اسکی در هوای بی‌نظیر چابهار لذت ببرید.
روستای رمین یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چابهار است که نزدیک به تالاب لیپار و کوه‌های مینیاتوری است. نوار ساحلی کلات رود که در روستای کمین چابهار است، وسعتی نزدیک به ۱۰ هکتار در نوار ساحلی دریای عمان دارد. این نوار مزین به تپه‌های ماسه‌ای با چشم‌اندازی زیبا است که پذیرای گردشگران بهشت جنوب ایران است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب لیپار ( صورتی) چابهار


باتوجه‌به نزدیکی این تالاب به شهر چابهار، می‌توانید برای اقامت در هتل‌های چهارستاره به این شهر بازگردید. همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در روستاهای چابهار هستند، اقامت کنید.
فاصله تا هتل لیپار: ۱۴ کیلومتر
فاصله تا هتل لاله: ۱۴ کیلومتر
فاصله تا هتل ونوس: ۱۴ کیلومتر
فاصله تا هتل آذین چابهار: ۱۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است