search
menu

سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

[ پنهان کردن ]
انواع سوغات بوشهر
صنایع دستی استان بوشهر
گرگور بافی
سفالگری
قایق سازی
حصیر بافی
عبابافی
گلیم بافی
خوراکی های خوشمزه استان بوشهر
ماهی و میگو
ترشی محلی
مسقطی بوشهری
حلوا پسکی
حلوا سنگک
حلوا راشی
خارک
خارک پخته
ارده
پنیر نخل
خرما
استان بوشهر یکی از استان‌های جنوبی کشور ایران است که در همسایگی خلیج‌فارس قرار دارد. این استان از شمال با استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از شرق با استان فارس، از جنوب با استان هرمزگان و از شرق با خلیج‌فارس همسایه است. مرکز استان بوشهر بندر بوشهر نام دارد. اگر قصد سفر به این استان را دارید و می‌خواهید از جاذبه‌های آن مانند بازار قدیم بوشهر، گنبد نمکی جاسک، گورستان صخره‌ای سیراف، عمارت ملک، قلعه خورموج، دهکده گردشگری دریایی پازارگاد دیدن کنید بهتر است که قبل‌از سفر با بهترین سوغاتی های بوشهر آشنا شوید تا در طول سفر اگر چشمتان به سوغاتی‌های جذاب و خوش‌مزه ای افتاد، تعلل نکنید و همان زمان خرید خود را انجام دهید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بهترین سوغاتی‌های بوشهر را به شما معرفی کنیم.

انواع سوغات بوشهر


سوغاتی‌های بوشهر را می‌توان به دو دسته صنایع دستی و سوغاتی‌های خوراکی تقسیم‌بندی کرد. در ابتدای مقاله به بررسی صنایع دستی این استان می‌پردازیم تا بتوانید در زمان سفر به این منطقه صنایع دستی زیبایی را خریداری کنید که هم برای خودتان و هم برای دوستان و آشنایانی که قصد دارید برای آن ها سوغاتی بخرید، تا سال‌های زیادی به یادگار بماند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما برای بوشهر را دارید، قبل از سفر خوب است با تمامی سوغاتی‌های آن آشنا شوید تا خرید خوبی را تجربه کنید.
نکته: در ادامه‌ی مقاله دو تا از صنایع دستی استان بوشهر را می بینید که محصولات حاصل از آن را نمی‌توان به‌عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید. اما برای آنکه با صنایع دستی این استان به‌طور کامل آشنا شوید، این ۲ صنعت را در ادامه معرفی کرده‌ایم. این ۲ صنعت شامل قایق‌سازی و گرگور بافی می‌شود.

صنایع دستی استان بوشهر


صنایع دستی بوشهر متنوع و جالب هستند. اگر قصد سفر به این استان را دارید، در ادامه با صنایع دستی آن به خوبی آشنا شوید. این محصولات به دست مردم هنرمند و خونگرم بوشهر تهیه شده و بااصالت هستند. با خرید آنها نه تنها به رونق کسب و کار این مردم کمک کرده‌اید، بلکه گوشه‌ای از اصالت و فرهنگ این خطه را با خود به خانه می‌برید که ارزش بسیار زیادی دارد.

گرگور بافی


یکی از صنایع دستی مهم استان بوشهر گرگور نام دارد. گرگور نوعی تور ماهیگیری است که از فلز ساخته می‌شود. اگر بر روی نقشه موقعیت استان بوشهر را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بخش اعظمی از این استان با خلیج‌فارس همسایه است و صیادان زیادی در این استان زندگی می‌کنند.
از سال‌های دور مردم این شهر تلاش کرده‌اند که تورهای ماهیگیری را با دستان خودشان درست کنند تا بتوانند با ماهیگیری، زندگی روزمره خود را بگذرانند. گر گورها در ابتدا به وسیله چوب هندی و چینی ساخته می‌شد اما از حدود ۶۰ سال پیش، زمانی‌که سیم بکسل وارد این استان شد، صیادان برای ساخت تورهای ماهیگیری خود از این سیم استفاده کرده‌اند. اندکی بعد، یعنی حدود دهه ۴۰ هجری شمسی، نوعی سیم که توسط کشور بلژیک و انگلیس ساخته می‌شد وارد این استان شد و صیادان از این زمان به بعد برای ساخت گرگور یا تورهای ماهیگیری خود از این سیم استفاده کرده‌اند.
شهرستان‌های دیلم، دیر، کنگان و گناوه مرکز اصلی تولید گرگور هستند. شاید پیش خود فکر کنید که این تور ماهیگیری چطور می‌تواند به‌عنوان سوغاتی استان بوشهر در نظر گرفته شود. اگر فکر می‌کنید که گرگور را نمی‌توانید به‌عنوان سوغاتی برای کسی خریداری کنید، ادامه مقاله را بخوانید تا با صنایع دستی کاربردی‌تر استان بوشهر آشنا شوید.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

سفالگری


یکی از سوغاتی‌های جذابی که می‌توانید در سفر به استان بوشهر تهیه کنید، ظروف سفالی ساخته‌شده توسط دستان هنرمندان این استان است. شهر بوشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی آن همواره آب و هوای گرمی داشته‌ و خنک نگه‌داشتن آب نوشیدنی اهمیت زیادی برای مردمان این منطقه داشته‌است. این ضرورت باعث رشد مهارت سفالگری در میان مردم استان بوشهر شده‌است. کارگاه‌های سفالگری مختلفی در این استان وجود دارد. کارگاه‌های سفالگری یکی از جاذبه‌های دیدنی بوشهر هستند که بازدید از آنها می‌تواند جالب باشد.
کنگان و دشتستان ازجمله شهرستان‌هایی هستند که کارگاه‌های سفالگری فعالی برای ساخت ظروف سفالی مثل کوزه دارند. اگر بتوانید به کارگاه‌های سفالگری این شهرستان‌ها سر بزنید، متوجه می‌شوید که اکثر چرخ‌های سفالگری آن ها سنتی هستند و بدون برق کار میکنند.
اگر به شهرستان‌های کنگان و دشتستان سفر کردید حتما از ظروف سفالی ساخته‌شده توسط هنرمندان این شهرستان‌ها خریداری کنید تا به ماندگاری این صنعت و رونق آن کمک کنید.

قایق سازی


لنج و قایق‌سازی یکی از صنایع دستی مهم استان بوشهر است که سالیان زیادی است توسط مردم این دیار حفظ شده است. قدمت این صنعت به دوران افشاریه باز می‌گردد. اگرچه که نمی‌توان قایق‌های ساخته‌شده توسط صنعت‌کاران بوشهری را به‌عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید، اما می‌توانید در سفر به این استان به کارگاه‌های قایق‌سازی آن سر بزنید و با گرفتن عکس و شنیدن داستان‌های مردم محلی درباره این صنعت، داستانی جالبی را به‌ جای سوغاتی برای دوستان و آشنایانتان بازگو کنید. با تعریف کردن خاطرات خود و نشان‌دادن عکس‌هایتان، تجربه‌ی لذت‌بخش سفر به استان بوشهر را با آن‌ها شریک می شوید.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

حصیر بافی


یکی از سوغاتی‌های جذاب استان بوشهر که در سفر به این منطقه می‌توانید برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید، محصولاتی است که توسط هنرمندان حصیرباف بوشهری ساخته می‌شود. در این استان به دلیل فراوانی درخت خرما و همچنین گیاهان باتلاقی و گیاهان خودرویی که در شوره‌زار می‌رویند، مواد اولیه برای ساخت محصولات حصیری همواره فراهم بوده‌است.
اگر به این استان سفر کنید و از روستاهای آن دیدن کنید، متوجه می‌شوید که در اکثر این روستاها حصیربافی رواج دارد و مردم برای گذراندن زندگی روزمره و تامین مایحتاج روزانه خود ، محصولات حصیری زیبایی را می‌بافند.
اگر با محصولات حصیربافی دست‌سازی که توسط هنرمندان محلی بوشهر ساخته می‌شوند روبرو شدید حتما آنها را خریداری کنید تا هنگام بازگشت از سفر هم سوغاتی‌های جذابی برای آشنایان و دوستانتان داشته باشید و هم باعث رونق حصیربافی و رشد اقتصاد جوامع محلی این منطقه بشوید.

عبابافی


عبابافی حدود ۵۰۰ سال است که میان مردمان این استان رونق و رواج دارد. ماده اولیه برای ساخت عباهایی بوشهری پشم شتر است. این عباها یکی از گران‌ترین عباهایی ساخته شده در ایران است. معمولاً تعداد این عباها زیاد نیست و به‌صورت محدود تولید می شوند. اگر در اطراف خود دوستان یا آشنایانی دارید که روحانی هستند و دوست دارید در سفر به استان بوشهر برای آن‌ها نیز هدیه بگیرید می‌توانید از عباهای پشمی که توسط هنرمندان بوشهری ساخته می‌شود را خریداری کنید.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

گلیم بافی


یکی از سوغاتی‌های جذاب و نفیسی که می‌توانید در استان بوشهر پیدا کنید، گلیم‌های خوش رنگ و لعاب ساخته‌شده توسط هنرمندان بومی این منطقه است. بافت این گلیم‌ها تقریباً در همه روستاهای استان بوشهر رواج دارد. گلیم‌های بافته‌شده در استان بوشهر آن‌قدر باکیفیت و جذاب هستند که به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند. در این استان مراکز مهمی برای گبه‌بافی نیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به روستاهایی این استان به نام‌های کمالی، شول، بهمنیاری، عباسی، فخر آوری، کلر و محمد صالحی اشاره کرد. تار و پود گلیم هایی که در روستاهای استان بوشهر ساخته می‌شوند از پشم و موی حیوانات محلی این روستاها تامین می‌شود. به‌طور معمول تار این گلیم‌ها از موی بز و پود آن‌ها از پشم ایجاد می‌شود. گلیم بافی را می‌توان جزو صنایع دستی بوشهر به حساب آورد.

خوراکی های خوشمزه استان بوشهر


خوراکی‌ها و غذاهای بوشهر بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. اگر به این شهر سفر کنید، حتما از خوراکی‌های خوشمزه برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی به همراه می‌آورید.

ماهی و میگو


اگر دوست دارید در سفر خود به استان بوشهر سوغاتی خوشمزه‌ای را برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید می‌توانید به بازارهای ماهی فروشی شهرستان‌های مختلف این استان مراجعه کنید. بازارهای ماهی فروشی زیادی را در بوشهر پیدا می‌کنید که اکثر اوقات ماهی‌های تازه‌ای که توسط صیادان بوشهری صید شده‌اند را به فروش می‌رسانند. در این استان انواعی از ماهی‌های مختلف مثل ماهی مرکب، ماهی شیر، هامون، ماهی سنگسر و ... به فروش می‌رسند. اگر به میگو علاقه دارید حتما میگوهای بوشهری را خریداری کنید و بعد از بازگشت به شهر تان آن‌ها را بپزید و از مزه خوشمزه‌شان نهایت لذت را ببرید.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

ترشی محلی


یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در استان بوشهر پیدا کنید، ترشی است. در این استان می‌توانید با تنوعی از ترشی‌های مختلف روبرو می‌شوید که شاید انتخاب از میان آن‌ها کمی برایتان سخت باشد. در استان بوشهر ترشی انبه، ترشی لیمو امانی، ترشی بادمجان و انواع دیگر از ترشی‌های خوشمزه را می‌توانید پیدا کنید. اگر از مزه ترش خوش‌تان می‌آید و یا آشنایان و دوستانی دارید که عاشق ترشی هستند حتما در سفر خود به این استان، برایشان از ترشی‌های بوشهری سوغاتی ببرید.
نان محلی بوشهر
یکی از سوغاتی‌های خوش طعم بوشهر نان محلی است که توسط مردم بومی این منطقه درست می‌شود. نان‌های محلی بوشهر انواع مختلفی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نان بلبل، نان گرده، نان نازک و کماج اشاره کرد. نان کماج را تقریباً می‌توانید در همه شهرستان‌های این استان پیدا کنید. برای پخت این نان از آرد گندم سفید و نخود و لپه استفاده می‌شود.

مسقطی بوشهری


اگر از مزه شیرین خوش‌تان می‌آید، حتما در سفر خود به شهر بوشهر مسقطی های این استان را امتحان کنید. به‌طور حتم بعد از امتحان کردن مزه مسقطی های بوشهری، چند بسته از آن را خریداری می کنید تا برای دوستان و آشنایانتان سوغاتی ببرید. برای خرید این سوغاتی و سایر سوغاتی‌های باکیفیت، به مراکز خرید بوشهر بروید و از تماشای بازار آن لذت ببرید.
مسقطی شیرینی خوشمزه‌ای است که در ابتدا در کشور عمان و در شهر مسقط که در گذشته نام پایتخت عمان بود، درست می‌شد. این خوراکی لذیذ از خلیج‌فارس وارد استان‌های جنوبی ایران شد و در حال حاضر، در تمام شهرهای خطه جنوب می‌توانید این شیرینی خوشمزه را پیدا کنید.
مسقطی های بوشهر نیز به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های استان بوشهر شناخته می‌شود. برای درست کردن این سوغاتی خوشمزه از زعفران، شکر، روغن، نشاسته، هل و گلاب استفاده می‌شود.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

حلوا پسکی


در سفر به استان بوشهر می‌توانید سوغاتی‌های مختلفی را تهیه کنید. یکی از این سوغاتی‌های لذیذ و خوشمزه حلوا پسکی نام دارد. این نوع از حلوا با خرمای رسیده و آرد درست می‌شود. به این صورت که ابتدا خرمای رسیده را با آرد سرخ می‌کنند و سپس مقداری ماست به این ترکیب اضافه می‌کنند تا آماده شود. برای خرید این نوع از حلوا می‌توانید به برازجان بروید.

حلوا سنگک


یکی از سوغاتی‌های خوشمزه‌ای که در سفر به استان بوشهر می‌توانید تهیه کنید، حلوا سنگک است. برای درست کردن این حلوای خوشمزه شیره خرما را حرارت می‌دهند و بعد از آنکه رنگ آن سفید شد، آن را روی یک ظرف مسطح می‌ریزند و قبل‌ازآن‌که سرد شود، بر روی آن دانه‌های کنجد می‌پاشند. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید تقریباً در همه شهرهای استان بوشهر پیدا کنید.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

حلوا راشی


اگر دوست دارید در سفر خود به استان بوشهر یک خوراکی خوشمزه را برای آشنایانتان هدیه ببرید، حلوای راشی بهترین انتخاب برای شما است. حلوای راشی همان حلوا ارده است که به شیوه سنتی در استان بوشهر درست می‌شود. برای درست کردن این خوراکی ابتدا شیره خرما را در ظرفی که کروی است و ته آن گود است می‌ریزند و زیر آن ظرف را روشن می‌کنند تا به آن حرارت ملایم برسد. این فرآیند تا سفید شدن شیره خرما ادامه دارد. سپس مقداری ارد به آن اضافه می‌کنند و ترکیب ایجاد شده را کاملاً هم می‌زنند تا مخلوط یکدستی به دست آید.
اگر در میان دوستان و آشنایانتان فردی را می‌شناسید که عاشق حلوا ارده است و مزه خرما را دوست دارد، حتما در زمان سفر به این استان حلوا راشی را برای او سوغات ببرید.

خارک


یکی از سوغاتی‌های خوش‌طعم و خوشمزه‌ای که می‌توانید در سفر به شهرهای استان بوشهر تهیه کنید خارک است. خارک همان خرمای نارس است که در میان مردم بوشهر به این نام خوانده می شود. از خارک خوراکی‌های دیگری نیز درست می‌شود که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

خارک پخته


یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ی مردم بوشهر خارک پخته نام دارد. برای درست کردن این خوراکی لذیذ ابتدا خارک و شکر را در یک ظرف بزرگ می‌ریزند و به آن آب اضافه می‌کنند. زمانی‌که آب بجوش می‌آید، این مخلوط آرام‌آرام نرم می‌شود. بعد از آنکه خارک‌ها نرم شدند، آب آن را می‌گیرند و هسته خرما را از آن جدا می‌کنند و سپس خاک‌ها را بر روی یک حصیر پخش می‌کنند تا کاملاً خشک شود.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

ارده


یکی از سوغاتی‌های لذیذ و مقوی جنوبی که می‌توانید از شهرهای استان بوشهر تهیه کنید، ارده است. همان‌طور که می‌دانید ارده یکی از فرآورده های کنجد است که می‌توانید آن را برای صبحانه یا میان وعده به همراه شیره توت یا خرما میل کنید. حتما در سفر خود به شهرهای جنوبی این خوراکی مقوی و خوشمزه را تهیه کنید.در سفر خود به استان بوشهر، علاوه‌بر ارده، می‌توانید شیره خرما را نیز برای خانواده تان سوغات ببرید.

پنیر نخل


یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه‌ی استان بوشهر پنیر نخل نام دارد. حتما در سفر خود به این استان پرس‌وجو کنید تا این خوراکی لذیذ را پیدا کنید. پنیر نخل در واقع بخش میانی درخت خرما است. این خوراکی ترد و خوشمزه است. به پنیر نخل، پنیر خرما یا (غاپ) نیز می‌گویند. رنگ این پنیر سفید است و برای تهیه کردن آن ابتدا درخت خرما را قطع میکنند و سپس برگ‌ها ی آن را جدا می‌کنند تا به میانه‌ی این درخت برسند.
پنیر نخل یک سوغاتی گران‌قیمت است که ارزش غذایی بالایی دارد. این سوغاتی خوشمزه سرشار از مواد معدنی معدنی، ویتامین، آهن و قند است.
تا این‌جای مقاله خوراکی‌های لذیذ استان بوشهر را به شما معرفی کردیم تا در سفر خود به این استان بتوانید این سوغاتی‌های لذیذ و جذاب را برای دوستان و آشنایانتان هدیه ببرید. اگر کمی با دقت توضیحات مربوط به سوغاتی های خوراکی این استان را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که پایه ثابت اکثر سوغاتی‌های خوراکی بوشهر، خرما است. در آخرین بخش از این مقاله به سراغ این سوغاتی مهم‌ و معروف‌ بوشهر می رویم.
سوغات بوشهر چیست؟ لیست سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بوشهر

خرما


یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های استان بوشهر خرما است. جالب است بدانید که خرما از زمان هخامنشیان در این استان کشف شده‌است و مردم بوشهر در پرورش و برداشت این خوراکی خوشمزه سابقه دیرینه‌ای دارند. در حال حاضر استان بوشهر یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش خرما در کشور محسوب می‌شود و شغل اکثر مردم این استان نیز کم و بیش به این میوه خوشمزه گره خورده‌است.
فرآورده‌های زیادی از خرما بدست می‌آید که ازجمله آن‌ها می‌توان به لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما، شیره خرما، پنیر نخل و خوراکی‌های خوشمزه‌ی دیگر اشاره کرد. همچنین از درخت خرما برای ساخت محصولات زیبایی نظیر انواع کلاه، زنبیل و حصیر نیز استفاده می‌شود و می‌توان گفت که بخشی از صنایع دستی مردمان این استان نیز با خرما و درخت خرما گره خورده‌ است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است