search
menu

بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

[ پنهان کردن ]
سفر به شمال در بهار
تابستان؛ بهترین زمان سفر به شمال و بازدید از ییلاق‌ها
زیباترین جاهای مازندران در تابستان
بهترین جاهای دیدنی شمال در پاییز
زمستان یکی از بهترین زمان‌های سفر به شمال
کلام آخر
سؤالات متداول
شمال کشور به خاطر طبیعت دیدنی و فاصله کمی که از پایتخت دارد، مقصد گردشگران بسیاری در تعطیلات است. هر چند سفر به همه‌ی جاهای دیدنی شمال خاطره‌انگیز است؛ اما برای این که بهترین استفاده را از تعطیلات خود داشته باشیم، خوب است ابتدا درمورد بهترین زمان سفر به شمال و آب‌وهوای هر شهر در هر فصل کمی تحقیق کنیم و بعد مقصد خود را انتخاب کنیم.
خواندن ادامه‌ی این مقاله می‌تواند به شما در انتخاب جاهای دیدنی شمال در هر فصل و همین‌طور بهترین زمان سفر به شمال کمک کند.خب، در هر فصل به کجا سفر کنیم؟
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

سفر به شمال در بهار


شمال در بهار مانند بهشتی است که از دیدن آن سیر نخواهید شد. از غربی‌ترین نقطه‌ی گیلان تا شرقی‌ترین جاهای گلستان، شمال کشور در بهار آکنده از جاذبه‌های بی‌مثال و دیدنی است. در ادامه با برخی از زیباترین جاهای دیدنی استان‌های شمالی در بهار آشنا می‌شویم:

سفر به مازندران در بهار



استان مازندران با طبیعت دل‌پذیر و جاذبه‌های تاریخی و امکانات و خدمات رفاهی برای گردشگران، یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی شمال و انتخاب بسیاری از مسافران نوروزی است. پیشنهاد می‌شود در برای سفر به شمال در بهار به این شهرها و جاهای دیدنی مازندران سر بزنید:
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• رامسر: با سفر به شهر ساحلی رامسر؛ عروس شهرهای شمال، می‌توانید از طبیعت زیبای جنگل دالخانی، روستای گرسماسر و روستای جنت رودبار دیدن کنید. کاخ‌موزه رامسر و قلعه مارکوه هم از جاهای دیدنی مهم این شهر هستند. رامسر امکانات تفریحی بسیاری مانند شهربازی و تله‌کابین، پل معلق و زیپ لاین، پینت بال، قایق‌رانی و... دارد که سفر شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند. این شهر مراکز خرید زیادی نیز دارد.
رامسر تنها چهار یا پنج ساعت با تهران فاصله دارد. میانگین دمای سالانه‌ی آن ۱۶ درجه است و آب‌وهوای آن در بهار ابری و بارانی است؛ بنابراین حتماً لباس گرم به همراه داشته باشید. در تعطیلات می‌توانید در هتل اقامت کنید؛ البته اجاره ویلا رامسر متقاضیان بیشتری دارد.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• نوشهر: اگر اولویتتان در سفر به شمال در بهار لذت بردن از طبیعت است، حتماً نوشهر را انتخاب کنید. در سفر به نوشهر می‌توانید از مناظر طبیعی روستاهای «انگاس» و «حیرت» و آبشارهای «دارنو» و «زانوس» و همچنین دریاچه‌های عجیبی مانند «دیوچشمه»، «دریاچه ارواح»، «دریاچه خضر نبی» و «مرداب رنگی هسل» بازدید کنید. بازدید از پارک‌های جنگلی «خانیکان» و «سی‌سنگان» و باغ گیاه‌شناسی نوشهر هم فرصت خوبی را برای آشنایی با گونه‌های مهم گیاهی و جانوری ایران است.
اگر به تاریخ علاقه دارید پیشنهاد می‌شود به اماکن تاریخی از قبیل «قلعه‌ی کیومرث»، «حمام کندلوس» و «آرامگاه درویش امیر» در این شهر سر بزنید. ناگفته نماند که موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی نوشهر از جمله موزه‌های «کندلوس»، «کوشک‌سرا»، «تبریزی» و «موزه دریایی» هم راهنمایان خوبی برای آشنایی با تاریخ شمال ایران هستند.
فاصله نوشهر تا تهران حدود سه ساعت است، میانگین دمای این شهر ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است و هوای آن در بهار ابری و بارانی است. برای اقامت در نوشهر علاوه بر خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانید روی کلبه سوئیسی و اجاره ویلا حساب کنید.

بازدید از گیلان در بهار



استان گیلان، طبیعتی سبز و آمیخته با عطر چای و برنج است که برخی از مکان های جالب و ناشناخته شمال ایران را در خود جای داده است. بهترین زمان سفر به شمال به مقصد شما بستگی دارد؛ بنابراین اگر قصد مسافرت به شمال در بهار را دارید پیشنهاد سفر مارکت فومن و لاهیجان است.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• لاهیجان: لاهیجان یکی از بهترین مقصدهای مسافرت به شمال در بهار است. شیطان کوه و استخر لاهیجان، تالاب سوستان و تالاب بین‌المللی امیر کلایه با امکان ماهیگیری و قایق‌سواری و تفرجگاه گردشگری بام سبز لاهیجان که دارای امکاناتی مانند شهربازی، زیپ لاین و تله‌کابین است از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. لاهیجان جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «مسجد اکبریه»، «مسجد چهار پادشاهان»، «پل خشتی»، «حمام گلشن»، «روستای شیخانبر» و آرامگاه کاشف‌السلطنه و موزه تاریخ چای اشاره کرد.
میانگین دمای لاهیجان ۱۶ درجه سانتی‌گراد است و هوای آن در بهار معمولاً نیمه‌ابری و بارانی است. فاصله لاهیجان تا تهران بدون ترافیک بین چهار تا پنج ساعت است. در سفر به شمال در بهار رعایت ایمنی در جاده و پوشیدن لباس گرم را فراموش نکنید. برای اقامت در لاهیجان می‌توانید کلبه‌ها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های اجاره‌ای را انتخاب کنید.
• فومن: شهر فومن معروف به شهر مجسمه‌ها یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است. با انتخاب فومن برای سفرتان به شمال در بهار می‌توانید از طبیعت روستاهای «ماسوله» و «فوشه»، «آبشار دودوزن»، «چشمه آب معدنی علی زاخونی» بنای تاریخی دیدنی «قلعه رودخان» و «پارک مجسمه‌های فومن» بازدید کنید.
میانگین دمای هوای فومن حدود ۱۸ درجه است و در بهار آب‌وهوای ابری و بارانی دارد پس برای داشتن یک سفر خوب، به‌همراه‌داشتن لباس گرم و تجهیزات ایمنی خودرو را فراموش نکنید. فاصله فومن تا تهران بین حدود ۵ ساعت است. نگران اقامت نباشید چرا که فومن یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شمال است و در سراسر آن هتل، ویلا، اقامتگاه و... برای رفاه گردشگران یافت می‌شود.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

سفر به گلستان در بهار



شما هم با شنیدن نام گلستان، ترکمن صحرا و تپه‌های سبز و لطیف و مسطح و دویدن گله‌ای از اسب‌های چابک را در ذهن تجسم می‌کنید؟ این تصویرسازی به خاطر طبیعت جادویی گلستان یعنی ترکیبی تماشایی از جلگه، جنگل و کوهستان است. بهترین زمان سفر به شمال به‌ویژه استان گلستان فصل‌های بهار و پاییز هستند و دو شهر گنبدکاووس و مینودشت در این استان از نگاه گردشگران گزینه‌های محبوبی برای مسافرت به شمال در بهار هستند.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• گنبد کاووس: شهری با ۶۰۰۰ سال قدمت که برج آجری گنبد قابوس نماد آن است، جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله سه تالاب مهم و بین‌المللی دارد که عبارت‌اند از آلماگل، آجی گل و آلاگل. این تالاب‌ها سالانه میزبان کوچ پرندگان مهاجری بسیاری هستند که اگر خوش‌شانس باشید در فصل بهار می‌توانید پروازشان را در این تالاب تماشا کنید. قایق‌سواری از تفریحات موردعلاقه گردشگران در بازدید از تالاب‌های گنبد کاووس است. برای تفریح بیشتر هم می‌توانید به «مجتمع اسب‌سواری گنبد» سر بزنید و سوارکاری را تجربه کنید.
میانگین دمای هوای گنبد کاووس ۲۴ درجه است و برخلاف دیگر جاهای دیدنی شمال هوای گرم‌تری دارد، بنابراین اگر با هوای گرم و شرجی میانه خوبی ندارید بهتر است در اوایل بهار به این شهر سفر کنید. فاصله گنبد کاووس تا تهران بین ۶ تا ۷ ساعت است. برای اقامت در گنبد کاووس می‌توانید هتل و ویلا اجاره کنید یا مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی باشید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• مینودشت: همان‌طور که از نامش پیداست دشتی بهشتی است؛ یکی از دلپذیرترین جاهای دیدنی گلستان و شمال ایران که بهشت گلستان نامیده می‌شود و در بهار میهمانان فراوانی دارد. از جاذبه‌های طبیعی مینودشت می‌توان جنگل چهل چای، منطقه جنگلی و آبشار لوه، آبشار ریگ چشمه را نام برد. از جاذبه‌های تاریخی و باستانی آن می‌توان به «تپه‌ی بازگیر» و «غار کیارام» اشاره کرد. اگر دلتان پروازی هیجان‌انگیز با چتر و پاراگلایدر در هوایی خنک و بهاری می‌خواهد حتماً برای سفر به شمال در بهار مینودشت را انتخاب کنید و از «سایت پروازی ترسه» در این شهر بازدید کنید.
میانگین دمای هوای مینودشت ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است و در بهار هوای بسیار مطبوعی دارد. اگر با خودروی شخصی سفر کنید حدود ۷ ساعت و نیم طول می‌کشد تا از تهران به مینودشت برسید. برای اقامت هم می‌توانید روی اقامت در هتل، ویلا، خانه و اقامتگاه بوم‌گردی حساب کنید.

تابستان؛ بهترین زمان سفر به شمال و بازدید از ییلاق‌ها



زیباترین جاهای مازندران در تابستان



با فرارسیدن تابستان هوس آب‌تنی و طبیعت‌گردی در هوای خنک به سر خیلی از ما می‌زند. تابستان می‌تواند بهترین زمان سفر به شمال باشد، به شرطی که بتوانید مناسب‌ترین مقصد را انتخاب کنید. مازندران با طبیعت جنگلی و کوهستانی و ساحل‌های زیبا و دلنشینش می‌تواند مقصد خوبی برای سفرهای تابستانی باشد. اگر در تابستان هوس هوای خنک کردید مناطق زیر در استان مازندران برای سفر به شما پیشنهاد می‌شود:
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• سوادکوه: سوادکوه از مرتفع‌ترین نواحی مازندران است که تابستان‌های بسیار خنکی دارد. با سفر به سوادکوه می‌توانید از پل تاریخی ورسک، آبشار فصلی ورسک و آبشار گزو، ییلاق اوریم و روستای حفاظت‌شده‌ی آلاشت؛ زیستگاه پرندگانی مانند عقاب دیدن کنید. هم چنین می‌توانید در بازدید از دریاچه‌ی شورمست در این منطقه دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری را تجربه کنید.

• دهکده مازیچال: مازیچال یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال در تابستان است. این منطقه کوهستانی در نزدیکی کلاردشت واقع شده است و شما می‌توانید با طبیعت‌گردی در جنگل‌های خوش آب‌وهوای آن از تابستانتان لذت ببرید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• روستای فشکور: اگر دوست دارید زمستان را در تابستان لمس کنید به فشکور سفر کنید. این روستای کوهستانی در ارتفاعات البرز قرار دارد و هوای بسیار سردی دارد به همین دلیل به آلپ ایران معروف است و از مقصدهای پرطرف‌دار شمال در تابستان است.

در سفر تابستانی خود به مناطق معرفی شده حتماً لباس گرم، کفش و کوله‌پشتی مناسب، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و بطری آب به همراه داشته باشید. فاصله‌ی همه‌ی این مناطق تا تهران با خودروی شخصی بین ۲ تا ۳ ساعت است. برای اقامت هم می‌توانید ویلا و سوئیت اجاره کنید.

سفر به گیلان در تابستان



بهترین زمان سفر به شمال تابستان است. اگر موافق نیستید پیشنهاد می‌کنیم در تابستان از این شهرها بازدید کنید:
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• شاندرمن: این شهر درست مانند نامش اروپایی به نظر می‌رسد و گردشگران اغلب طبیعت و فضای آن را با سوئیس مقایسه می‌کنند. شاندرمن از شهرهای محبوب شمال در تابستان است که آب‌وهوایی کوهستانی دارد. در بازدید از این شهر می‌توانید از بکرترین جاهای دیدنی شمال بازدید کنید که عبارت‌اند از؛ ییلاق النزه، روستای سیاهمرد، آبشار ویوز و دیوار سنگی اسب ریسه.
میانگین دمای هوای شاندرمن ۱۸ درجه است و در فاصله ۳۷۰ کیلومتری تهران واقع است.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• املش: املش که به بهشت گیلان معروف است با آب‌وهوای کوهستانی‌اش مسافران زیادی را در فصل تابستان به‌سوی خود فرامی‌خواند. هر چند درمورد شرایط آب‌وهوایی خوب املش در تابستان همین کافی است که بگوییم روستایی به نام «تابستان‌نشین» دارد، بااین‌وجود بازدید از جاذبه‌های زیر در املش سفر شما به شمال در تابستان را به‌یادماندنی‌تر می‌کند:
• ییلاقات هلودشت و حصیل دشت
• روستاهای، حسین‌آباد، زرچاک، رانکوه و کجید
• چشمه آب معدنی لوزان
• تالاب زربیجار
• عمارت صوفی
• قلعه گورج
• غار تلاین گورج
• پل شاه عباسی
هوای املش در تابستان خنک و مطبوع است؛ اما برای احتیاط بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید. فاصله املش تا تهران حدود پنج ساعت است.

بازدید از جاذبه‌های گلستان در تابستان



اگر در تابستان به گلستان سفر کنید پشیمان نمی‌شوید؛ چون این استان با جنگل‌های سبز و خوش‌رنگ پر از بلوط، چشمه‌های پرآب، آبشارها، تالاب‌ها و گل‌فشان‌های بی‌مانند از روحیه طبیعت دوست شما پذیرایی می‌کند. برای لذت بردن از سفر خود به شمال در تابستان می‌توانید مناطق زیر را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنید:
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• رامیان: شهر رامیان در فاصله هفتادکیلومتری از گرگان قرار دارد. این شهر کوهستانی بارندگی بیشتر و هوای خنک‌تری نسبت به سایر مناطق استان گلستان دارد به همین دلیل مقصد بسیاری از مسافران شمال در تابستان است. در سفر به رامیان می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مانند چشمه گل رامیان، آبشارهای شیرآباد، غار شیرآباد، روستای پاقلعه و آبشار پشمکی رامیان و جاذبه‌های تاریخی مانند قلعه‌ی ماران و گرمابه اروج بازدید کنید.
فاصله رامیان تا تهران ۴۷۵ کیلومتر است که با خودرو شخصی تقریباً پس از حدود ۷ ساعت رانندگی به مقصد خواهید رسید. لباس گرم را در سفر به رامیان در تابستان فراموش نکنید. برای اقامت در رامیان هم هتل، ویلا و اقامتگاه‌های زیادی در دسترس گردشگران است.

• گالیکش: یکی دیگر از شهرهای خوش آب‌وهوای گلستان در تابستان شهر گالیکش است. آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبای گالیکش این شهر را به مقصد مسافران بسیاری در سفر به شمال در تابستان تبدیل کرده است. مناطق زیر جاذبه‌های گالیکش و از جاهای دیدنی شمال هستند:
• جوز بخشی
• چشمه لال و چشمه‌ی اشکان
• غار حمام خدایی
• غار سم
در کنار جاذبه‌های طبیعی، در سفر به گالیکش می‌توانید از موزه‌ی تاریخ طبیعی «میرزا بایلو» بازدید کنید. در این موزه با تاریخ حیات‌وحش گلستان و گونه‌های جانوری مختلف این منطقه آشنا خواهید شد.
فاصله تهران تا گالیکش تقریباً ۵۰۰ کیلومتر است که حدود ۷ ساعت و ۱۴ دقیقه با ماشین شخصی، طول می‌کشد تا به مقصد برسید.

بهترین جاهای دیدنی شمال در پاییز



سفر به مازندران در پاییز



ساری یکی از شهرهایی است که در پاییز میهمانان زیادی دارد و مسافران زیادی در سفر خود به شمال در پاییز از این شهر شش‌هزارساله بازدید می‌کنند. در سفرتان به ساری در پاییز می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی زیر را ببینید:
• آبشار اوبن
• چشمه‌های باداب سورت
• تالاب حمیدآباد
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
از دیگر جاذبه‌های طبیعی ساری می‌توان به «تالاب سراندون» و «بالندون»، «دریاچه الندن»، «دریاچه چورت» و «چشمه ورگینه» وا اشاره کرد. مهم‌ترین آثار تاریخی ساری هم عبارت‌اند از «عمارت فاضلی»، «برج رسکت» و «حمام وزیری». علاوه بر مکان‌های ذکرشده در خیابان انقلاب ساری می‌توانید از «عمارت کلبادی» و «خانه رمدانی» و «مسجد شاه عباسی» در ۲۵ کیلومتری شهر ساری بازدید کنید. اگر از تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سیر نشدید و باز هوس تفریحات مدرن به سرتان زد می‌توانید به بزرگ‌ترین مجموعه‌ی تفریحی شمال کشور یعنی بوستان ملل ساری سر بزنید یا به شهربازی ساری در نزدیکی رود تجن بروید.
برای سفر به ساری از تهران مسیرهای مختلفی دارد که بین ۳ تا ۴ ساعت از مقصد فاصله دارند. در سفرتان به شمال در پاییز لباس گرم را فراموش نکنید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید حتماً تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا با باران‌های پاییزی غافلگیر نشوید. ساری مرکز استان مازندران است پس نگران جای مناسب برای اقامت، خدمات و امکانات رفاهی و همچنین خرید نباشید.

جاهای دیدنی گیلان در پاییز



رشت، مرکز استان گیلان، یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است به‌طوری که در نوروز سال ۱۴۰۳ حدود هفت میلیون گردشگر ایرانی و خارجی از این شهر بازدید کردند. بهترین زمان بازدید از رشت؛ اوایل بهار و پاییز است؛ اما به علت خلوت‌تر بودن رشت در پاییز پیشنهاد می‌کنیم در این فصل به رشت سفر کنید و از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت بازدید کنید که عبارت‌اند از دریاچه سقالسکار، تالاب عینک و ساحل حاجی بکنده که در آن‌ها امکان فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، شنا، قایق‌رانی و دیگر ورزش‌های آبی وجود دارد. مکان‌های تاریخی رشت نیز از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمال هستند که پربازدیدترین آن‌ها از عبارت‌اند از؛ باغ محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی، خانه و موزه میرزا کوچک خان جنگلی و رستوران کاروان‌سرای شاه عباسی.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
علاوه بر مکان‌های دیدنی ذکرشده شهر رشت موزه‌ها، بوستان‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌های زیادی دارد که عبارت‌اند از:
• موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی رشت
• موزه میراث روستایی گیلان
• میدان شهرداری رشت
• پارک جنگلی سراوان
• بوستان مفاخر رشت
• سبزه میدان رشت
فاصله رشت تا تهران ۳۲۰ کیلومتر است و با خودرو شخصی انتظار می‌رود پس از سه ساعت و چهل دقیقه به مقصد برسید. در سفر به شمال در پاییز به‌هیچ‌وجه لباس گرم و تجهیزات ایمنی از قبیل زنجیرچرخ را فراموش نکنید. بااحتیاط رانندگی کنید تا هم از مناظر رنگارنگ پاییزی اطراف لذت ببرید و هم حافظ سلامت خود و عزیزانتان باشید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

جاذبه‌های دیدنی گلستان در پاییز



پاییز گلستان علاوه بر هزار رنگی و زیبایی آب‌وهوای خنک و بسیار مطلوبی دارد. پیشنهاد ما به شما برای سفر به شمال در پاییز و استان گلستان، شهر علی‌آبادکتول است.
علی‌آبادکتول؛ شهری است با هفت هزار سال قدمت است که در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری گرگان قرار گرفته و آب‌وهوای معتدلی دارد. مهم‌ترین جاذبه طبیعت علی‌آبادکتول آبشار کبودوال، بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای ایران است که آب آن آشامیدنی است. روستای افراتخته، روستای مایان و روستای تاویر که دارای گورستانی با ۴۰۰ سال قدمت است نیز از مناطق دیدنی این شهر هستند.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
اگر می‌خواهید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم علی آباد کتول آشنا شوید از موزه مردم‌شناسی این شهر بازدید کنید. در بازدید از موزه تاریخ طبیعی کبودوال که در جنگل کبودوال قرار دارد با سرگذشت جنگل‌های این شهر آشنا می‌شوید. برای خرید سوغاتی و خوراکی‌های خوش‌مزه هم می‌توانید به بازار این شهر سر بزنید
در علی آباد و روستاهای آن اقامتگاه‌های بوم‌گردی آماده میزبانی از شما هستند. هوای علی آباد در پاییز خنک و سرد است پس لباس گرم را فراموش نکنید. فاصله این شهر تا تهران حدود هفت ساعت است. اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید حتماً تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

زمستان یکی از بهترین زمان‌های سفر به شمال


انتخاب بسیاری از افراد برای مسافرت، یک جای دنج و پرجاذبه است؛ اگر عاشق جاهای دیدنی و خلوت هستید پیشنهاد می‌کنیم در زمستان به شمال سفر کنید. با سفر به شمال در زمستان هم از تماشای جنگل‌های پوشیده از برف لذت می‌برید، هم فرصت بیشتری برای تفریح و گردش دارید، هم طعم غذاهای محلی زمستانی را می‌چشید. بیاید با هم، سری به جاهای دیدنی شمال در زمستان بزنیم.

زیباترین جاهای مازندران در زمستان



مازندران همیشه زیباست؛ در هر فصلی در سفر به مازندران آن‌قدر زیبایی می‌بینید که با خود عهد می‌بندید دوباره به این استان سفر کنید. اما از آن جایی که هیچ‌کس دوست ندارد به خاطر سرما سفرش خراب شود پیشنهاد می‌کنیم در اواخر بهمن و در اسفندماه به این استان سفر کنید. جاهای دیدنی مازندران در زمستان کدام‌اند؟
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
• نور: شهر نور در زمستان دیدنی است. برای تماشا و لذت بردن از طبیعت نور از مکان‌هایی مثل «جنگل نور» دیدن کنید. در «دریاچه الیمالات» هم می‌توانید ماهیگیری و قایق‌رانی را تجربه کنید. از مهم‌ترین جاهای تاریخی شهر نور می‌توان «کلیسای آنتوان مقدس»، «عمارت خان بابا»، «قلعه پولاد» و «کاخ تمیشان» را معرفی کرد. در سفرتان به شمال در زمستان از خانه نیما یوشیج که در «روستای یوش» شهر نور قرار دارد نیز بازدید کنید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های نور ساحل این شهر است که یکی از سواحل امن، تمیز و مجهز دریای خزر به شمار می‌آید و در آن می‌توانید از ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری و جت اسکی و شنا لذت ببرید. اگر می‌خواهید در گردش جنگل و رودخانه از امکانات شهری مانند کافه، رستوران و آلاچیق بهره‌مند شوید می‌توانید به «پارک کشپل» که در ۱۶ کیلومتری نور است سری بزنید.
فراموش نکنید که بهترین زمان سفر به شمال در زمستان اسفندماه است، اگر در دی یا اوایل بهمن به نور سفر کنید ممکن است با سرما و لغزندگی جاده‌ها و کمبود امکانات مواجه شوید. مسافت نور تا تهران ۲۲۵ کیلومتر است و با خودرو شخصی انتظار می‌رود حدود ۴ ساعت در مسیر باشید. در سفر به نور در اسفند ماه حتماً لباس گرم و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید و قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت کنید.
برای اقامت در نور می‌توانید ویلا یا کلبه اجاره کنید. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز میزبان مسافران هستند.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل

سفر به گیلان در زمستان



فرقی نمی‌کند در چه فصلی به گیلان سفر کنید؛ چون میزبانی خوب این استان چهارفصل پرباران همیشه در دفتر خاطراتتان می‌درخشد. پیشنهاد ما به شما در سفر به شمال در زمستان بندر انزلی است.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
بندر انزلی: بندر انزلی دروازه اروپا و بزرگ‌ترین بندر شمال کشور، در ساحل دریای خزر و فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری از شهر رشت قرار دارد. این شهر زمستان‌های سرد و مرطوبی دارد و میانگین دمای آن در این فصل بین ۱ تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است. جاذبه‌های طبیعی و تفریحی در کنار تنها منطقه آزاد شمال کشور در بندر انزلی، این شهر را به مقصدی ویژه برای گردشگران تبدیل کرده است. بازدید از جاذبه‌های زیر در بندر انزلی سفرتان به شمال در زمستان را برایتان به‌یادماندنی‌تر می‌کند.
تالاب انزلی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شمال و زیستگاه گیاه لاله مردابی و پرندگان مهاجر است. در زمستان می‌توانید پرندگانی مانند پلیکان، غاز، عقاب و قو را در این تالاب ببینید. ماهیگیری، قایق‌سواری و کایاک‌سواری هم از تفریحات مهم تالاب انزلی هستند. پارک جنگلی انزلی، آکواریوم انزلی، موج‌شکن انزلی، گورستان لهستانی‌ها، برج ساعت انزلی و موزه نظامی انزلی که در آن سلاح‌ها و اشیایی از دوره‌های صفویه، قاجار و پهلوی در معرض دید عموم به نمایش گذاشته شده است از دیگر جاذبه‌های این شهر هستند. در منطقه آزاد انزلی مراکز خرید و بازارهای متعددی از جمله بازار بزرگ انزلی، بازارهای سپه، کاسپین، گیلار، پردیس و... وجود دارد که می‌توانید با بازدید از آن در اسفند ماه با قیمت مناسب خرید سال نو خود را انجام دهید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
بندر انزلی حدود ۵ ساعت و ۱۴ دقیقه از تهران فاصله دارد و آب‌وهوای آن در زمستان بارانی است پس در سفر به این شهر حتماً لباس گرم و تجهیزات ایمنی از قبیل زنجیرچرخ به همراه داشته باشید. کمربند ایمنی‌تان را ببندید و حتماً برای استراحت بین راه توقف کنید. با اجاره ویلا ساحلی در بندر انزلی تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر به شمال در زمستان خواهید داشت.

بازدید از گلستان در زمستان



برخی از شهرهای دیدنی استان گلستان در فصل تابستان آب‌وهوای گرم و شرجی دارند که برای بسیاری از مسافران خوشایند نیست به همین دلیل در نیمه دوم سال بازدید از این شهرها زیاد است. شهر گمیشان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گلستان است که بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های پاییز و زمستان است، اما چرا؟ اگر فکر می‌کنید تنها علتش آب‌وهواست ادامه مقاله را بخوانید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
این شهر در ساحل دریای خزر و فاصله‌ی ۶۱ کیلومتری از گرگان واقع شده است. جاذبه‌های طبیعی آن از معروف‌ترین جاهای دیدنی شمال هستند و عبارت‌اند از:

• تالاب گمیشان: این تالاب زیستگاه موقت بسیاری از پرندگان مهاجری مانند فلامینگو، غاز و عقاب دریایی در فصل‌های پاییز و زمستان است به همین دلیل در این وقت از سال موردتوجه گردشگران بسیاری است.
• گلفشان نفتلیجه: این گلفشان در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری گمیشان قرار دارد، عمق آن ۸ متر است و سرشار از انواع نمک‌ها، مواد معدنی، ید و فلزاتی مانند سدیم و پتاسیم است به همین دلیل به رنگ بنفش دیده می‌شود. آب‌وگل این گلفشان خواص درمانی دارند و حمام کردن با آب آن موردتوجه گردشگران است.
• ساحل گمیشان و بازار ماهی: این ساحل در نزدیکی تالاب گمیشان قرار دارد و از تفریحات ممکن در آن می‌توان به شنا و قایق‌سواری اشاره کرد. در بازار این ساحل نیز می‌توان ماهی تازه تهیه کرد.
• موزه مردم‌شناسی: بنای این موزه ساختمانی قدیمی به نام ساختمان گوکلانی مربوط به دوره پهلوی است که در آن فرهنگ و آداب‌ورسوم و صنایع‌دستی مردم ترکمن به نمایش گذاشته شده است. برای بازدید از آن باید به خیابان امام خمینی گمیشان بروید.
بهترین جاهای دیدنی شمال در هر فصل
از سه مسیر مختلف می‌توان به گمیشان سفر کرد که مسافت کوتاه‌ترین آن‌ها با مسافت ۳۷۷ کیلومتر با صرف زمان ۵ ساعت ۱۸ دقیقه است. برای اقامت در این شهر هتل و اقامتگاه در دسترس گردشگران است. امکان اجاره ویلا شمال هم در گمیشان فراهم است. میانگین دمای گمیشان حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای آن معتدل است و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. پس در سفر به آخرین جای دیدنی شمال در زمستان که در این مقاله معرفی شد حتماً لباس گرم و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید و بااحتیاط برانید.

کلام آخر


در این مقاله سعی کردیم در کنار اشاره به جاذبه‌های پربازدیدترین نقاط، عجیب‌ترین مکان‌های جالب و ناشناخته شمال ایران را هم به شما معرفی کنیم. حاشیه سبز خزر دیدنی‌های بسیاری دارد که تنها گوشه‌ی بسیار کوچکی از آن در این مطلب، باهدف کمک برای انتخاب بهترین زمان سفر به شمال به مخاطبان عزیز سفر مارکت معرفی شد. اگر می‌خواهید بیشتر با جاهای دیدنی شمال آشنا شوید پیشنهاد می‌شود به مقاله‌های مرتبط سر بزنید. امیدواریم خواندن این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

سؤالات متداول



در سفر به گنبد کاووس کجا اقامت کنیم؟

تعداد هتل‌های گنبد کاووس نسبت به دیگر شهرهای شمال محدودتر است اما می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا منازل اجازه‌ای ایام سفر خود را سپری کنید.

گرم‌ترین جای شمال در زمستان کجاست؟

گرم‌ترین جای شمال در فصل زمستان پارک جنگلی کشپل نور در استان گیلان با متوسط دمای بین ۲ تا ۸ درجه است.

خنک‌ترین جای شمال در تابستان کجاست؟

یکی از خنک‌ترین نقاط شمال روستای آلاشت با میانگین دمای بین ۷ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است