search
menu

تالاب گمیشان بندر ترکمن

[ پنهان کردن ]
تالاب گمیشان بندر ترکمن
چرا بازدید از تالاب گمیشان بندر ترکمن را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری تالاب گمیشان بندر ترکمن
وسعت تالاب گمیشان
چگونه به تالاب گمیشان بندر ترکمن برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تالاب گمیشان بندر ترکمن

تالاب گمیشان بندر ترکمن


اغلب مردم وقتی صحبت از تفریح و گردش آخر هفته به میان می‌آيد به سراغ دریا و جنگل و کوه می‌روند. به احتمال زیاد شما نیز بارها و بارها تعطیلات خود را در کنار دریا یا در جنگل‌های شمال گذرانده‌اید. اما طبیعت بی‌نظیر شمال کشورمان علاوه بر دریا و جنگل‌های کوهستانی جاذبه‌های دیگری نیز دارد که برخی از مردم تا به حال یکبار هم به سراغ آن نرفته‌اند. یکی از این جاذبه‌های گردشگری تالاب گمیشان در استان گلستان است. تالاب گمیشان که در فهرست تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده است، یکی از زیباترین تالاب‌های شمال کشورمان است که سالانه میزبان مسافران زیادی ست. مسافران این تالاب زیبا هم گردشگران هستند و هم پرندگان. اگر شما نیز می‌خواهید یکی از مسافران این تالاب شگفت‌انگیز باشید با ما همراه باشید تا شما را با این جاذبه‌ی گردشگری استان گلستان آشنا کنیم.
تالاب گمیشان بندر ترکمن

چرا بازدید از تالاب گمیشان بندر ترکمن را پیشنهاد می‌کنیم؟


اگر به دنبال شکار یک صحنه‌ی زیبا در دل طبیعت هستید، پرواز دسته جمعی پرندگان بر فراز تالاب گمیشان را از دست ندهید. مطمئن باشید با دیدن این صحنه‌ی شگفت‌انگیز و باشکوه، حتی اگر هیچ دوربین عکاسی‌ هم با خود نبرده باشید، ذهن شما عکسی زیبا از این صحنه را تا ابد برایتان ثبت خواهد کرد. تالاب گمیشان تالابی بکر و منحصر به فرد است و دلیل این امر آن است که بخشی زیادی از این تالاب جزء تالاب‌های محافظت شده ایران است و از گزند هرگونه تغییر در امان مانده است.


ویژگی‌های طبیعی و گردشگری تالاب گمیشان بندر ترکمن


تالاب گمیشان زیستگاه بزرگ انواع پرندگان مهاجر است. بیشتر پرندگان مهاجر این تالاب از سمت روسیه و شمال غرب ایران به این تالاب کوچ می‌کنند و به دلیل آب و هوای نسبتاً معتدلی که دارد در تمام فصول سال می‌توانید شاهد انواع پرندگان در این زیستگاه باشید. اگر در فصل اوج کوچ پرندگان در این منطقه باشید، بیش از ۲۲ گونه پرنده را در زیستگاه تالاب گمیشان به چشم خواهید دید. پرندگانی مانند مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، گیلانشاه خال‌دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک‌لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، پرستوی دریایی و ... که پرواز دسته جمعی و صداهای گروهی آن‌ها یکی از نادرترین منظره‌های طبیعی را پیش چشم شما می‌آورد. یکی از دلایلی که پرندگان زیادی این تالاب را به عنوان زیستگاه فصلی خود انتخاب می‌کنند، چرخه غذایی این تلاب است. تالاب گمیشان با دربرداشتن بیش از ۲۰ نوع موجود آبزی و انواع پوشش گیاهی یکی از متنوع‌ترین و کامل‌ترین چرخه‌های غذایی طبیعی را در اختیار دارد. دلیل تنوع بسیار زیاد موجودات آبزی در این تالاب نیز به تلفیق آب شور و شیرین در آن مربوط می‌شود. تالاب گمیشان به دلیل نزدیکی به دریای خزر از یک‌سو و همجواری با رودخانه‌های اطراف تالاب، هم دارای آب شور است و هم شیرین و این ویژگی منحصر به فرد باعث شده که این تالاب تبدیل به زیستگاه موجودات بسیار زیادی شود.

وسعت تالاب گمیشان


تالاب گمیشان ۱۷ هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد و عمق آن به طور تقریبی ۱.۵ متر است. ضلع جنوب تالاب به رودخانه گرگان‌رود منتهی می‌شود و ضلع شمالی آن به ترکمنستان می‌خورد، به طوری که در حدود ۷ کیلومتر از تالاب در خاک ترکمنستان است. تالاب گمیشان از غرب به دریای خزر و از شرق نیز به دشت گمیشان متصل می‌شود. سدسازی در رودخانه‌های اطراف تالاب در سال‌های گذشته باعث شده که بخشی از تالاب خشک شود. هرچند در قیاس با وسعت تالاب این بخش خشک شده ناچیز به حساب می‌آید اما زنگ خطری ست برای آنکه نسبت به حفاظت تمام تالاب اقدامات لازم صورت گیرد و از ساخت و سازهای بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب در اطراف آن جلوگیری شود. ۱۴ هکتار از تالاب گمیشان جزو منطقه محافظت‌شده است که امکان بازدید از آن برای گردشگران مهیا نیست و برای بازدید از آن مجوز لازم است که البته کسب مجوز نیز به راحتی میسر نیست و مسافران و گردشگران برای بازدید خود باید به بخش آزاد تالاب اکتفا کنند.
تالاب گمیشان بندر ترکمن

چگونه به تالاب گمیشان بندر ترکمن برویم؟


گمیشان از توابع بندرترکمن در استان گلستان است و تالاب زیبای گمیشان نیز در شمال غرب آن قرار دارد. برای رسیدن به تالاب گمیشان از بندرترکمن به سمت شهرستان گمیشان حرکت کنید و با عبور از گمیشان در حدود ۲۰ کیلومتر مسیر خود را به سمت شمال ادامه دهید تا به تالاب برسید. برای سفر به استان گلستان می‌توانید رزرو بلیط هواپیما را در سفرمارکت انجام دهید. بهتر است هنگام بازدید از تالاب دوربین عکاسی نیز همراه خود داشته باشید، چرا که اگر اهل عکاسی باشید صحنه‌های بسیار زیبا و خاصی را در این تالاب می‌توانید شکار کنید. در میان گشت و گذار خود فراموش نکنید لحظاتی چشمانتان را ببندید و به صدای پرواز و آواز خواندن پرندگان بر فراز تالاب گوش دهید.


جاهای دیدنی نزدیک به تالاب گمیشان بندر ترکمن


از آنجا که تالاب گمیشان در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد، می‌توانید برنامه سفر خود را جوری تنظیم کنید که از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن نیز دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌های زیبا روستای قره قاشلی ست که تنها ده کیلومتر با بندر ترکمن فاصله دارد. علاوه بر این، اسکله تفریحی بندر ترکمن، منطقه شکار ممنوع صوفیکم، جزیره آشوراده و موزه مردم شناسی گمیشان نیز از دیگر تفریحات این منطقه است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشانند. در نزدیکی گمیشان می‌توانید از گل‌فشان نفتیجه نیز دیدن کنید که در قسمت شمال شرقی کانال گمیش تپه قرار دارد و یکی از شگفتی‌های طبیعت به حساب می‌آید. در منطقه گل‌فشان نفتیجه شاهد پرتاب گل از دل زمین خواهید بود که پدیده‌ای در نوع خود زیبا و شگفت‌انگیز است. پرتاب گل در برخی مناطق چنان شتابی دارد که ذرات گل تا ارتفاع ۳۰۰ متر از دل زمین بالا می‌پرند. علاوه بر تمام این‌ها در دل دشت‌های بندر ترکمن نیز می‌توانید از منظره‌ی زیبای اسب‌ها در دل طبیعت لذت ببرید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است