search
menu

قله سنبران ازنا

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از قله سنبران ازنا را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته قله سنبران ازنا
چگونه به قله سنبران ازنا برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به قله سنبران ازنا
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله سنبران ازنا
قله سنبران ازنا با ارتفاعی معادل ۴۱۵۰ متر و با قرار گرفتن در بلندی‌های اشترانکوه در قلب رشته کوه زیبای زاگرس لقب رفیع‌ترین قله این ناحیه را به خود اختصاص داده است. این قله مرتفع در استان لرستان و شهرستان ازنا واقع شده است. در مسیر دستیابی به قله سنبران تعداد قابل توجهی از چشمه‌های دائمی را می‌توان دید که با آواز خوش خود گردشگران را تا بلندترین نقاط زاگرس همراهی می‌کنند.
در عین حال، کوه‌نوردان این ناحیه می‌توانند ساعات و دقایقی چند را به تماشای دره یخچالی و با شکوه چال کبود بنشینند و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را از این ناحیه با خود به‌یادگار داشته باشند. برای تیم‌های غیر حرفه‌ای، صعود به این قله رفیع بیش از یک روز طول می‌کشد. بنابراین، لازم است این افراد بتوانند شب را در محل امنی سپری کرده و استراحت کنند.
برای این منظور، پناه‌گاه‌ گل‌گل در ارتفاع ۲۷۰۰ متری و جان‌پناه چال کبود در ارتفاع ۳۶۵۰ متری در نظر گرفته شده‌اند. قله سنبران با همه شکوه و عظمتی که دارد چشم خود را به دریاچه گهر دوخته و مشرف به آن است. با وجود این‌همه زیبایی، طی این مسیر با خطرات بسیار زیادی همراه است. از این جمله، می‌توان دمای بسیار پایین، حجم قابل توجه یخ و برف، شرایط ناپایدار جوی، بوران‌های سهمگین و آبشارهای یخی متعددی را برشمرد که مقابله با هر یک از آن‌ها نیازمند پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی و همراهی با تیم‌های حرفه‌ای است.
قله سنبران ازنا

چرا بازدید از قله سنبران ازنا را پیشنهاد می کنیم؟


• امکان مشاهده یکی از کم‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری ایران
• ترکیب سفری تفریحی با ورزش حرفه‌ای و محبوب کوه‌نوردی
• بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری واقع در اطراف اشترانکوه
• امکان اقامت در جان‌پناه‌های موجود در مسیر این قله و ثبت خاطراتی به‌یاد ماندنی
• آشنایی با اهالی بومی این بخش از سرزمین ایران
• امکان قایقرانی در دریاچه گهر و کمپینگ در ساحل این دریاچه زلال

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته قله سنبران ازنا


از ویژگی‌های قابل توجه قله سنبران ازنا می‌توان به برخورداری از طبیعتی بسیار زیبا اشاره کرد. جریان دائمی رودهای ماربره، گهررود، دره دایی و دره دزدان از وجود حیات جانوری متنوعی در این ناحیه حکایت می‌کند. کافی است در ارتفاعات این قله باشکوه بایستید و دره‌های یخچالی متعدد آن را تماشا کنید.
در مسیر قله، شما می‌توانید از مناظر ایجاد شده توسط چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون بهره ببرید. این گودال‌ها یا اصطلاحا یخچال‌های طبیعی در اثر برودت بسیار زیاد و بارش فراوان برف در این منطقه پدید آمده‌اند.
با رسیدن به ارتفاعات قله ازنا، دریاچه گهر را خواهید دید که هم‌چون نگینی در فاصله‌ای نه چندان دورتر از این قله در بخش جنوب غربی آن و بر دامان اشترانکوه می‌درخشد. این‌همه وقار و شکوه، روح و جان گردشگران این ناحیه را تازه کرده و گوشه‌هایی از طبیعت باورنکردنی این سرزمین را به آن‌ها می‌شناساند.
جالب است بدانید، اشترانکوه یکی از جوان‌ترین کوه‌های است که تنها در حدود ۳۰ میلیون سال پیش به‌وجود آمده است! گذر از روستاهای طیان و بیدستانه از رایج‌ترین مسیرهای صعود به قله سنبران به حساب می‌آید. شیب بسیار زیاد و طولانی بودن مسیر، صعود به این قله شگفت‌انگیز را دشوار کرده است.

چگونه به قله سنبران ازنا برویم؟


این روزها، با مراجعه به وب‌سایت‌های آژانس‌های گردشگری و از طریق خرید بلیط ارزان هواپیما به‌سادگی می‌توانید به کلیه نقاط ایران سفر کنید. برای دستیابی به قله سنبران ازنا از طریق هوایی، می‌توانید بلیط هواپیما به مقصد خرم آباد را تهیه کنید. پس از رسیدن به این شهر با طی مسیری جاده‌ای به مسافت ۱۱۷ کیلومتر به دامنه اشترانکوه می‌رسید. پس از رسیدن به اشترانکوه از طریق روستاهای بیدستانه و طیان می‌توانید به قله سنبران صعود کنید. علاقه‌مندان به مسافرت‌های زمینی، با استفاده از اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی می‌توانند خود را به خرم آباد رسانده و پس از آن، باقی مسیر را مطابق با آن‌چه که پیش‌تر گفته شد ادامه دهند.
قله سنبران ازنا

جاهای دیدنی نزدیک به قله سنبران ازنا


به‌جز زیبایی‌های موجود در مسیر صعود به قله سنبران از سایر جاهای دیدنی نزدیک به این مکان می‌توان به سراب طیان اشاره کرد. سراب طیان واقع در روستایی به همین نام یکی از جالب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی به حساب می‌آید. این چشمه در اوایل بهار ناگهان پر از آب شده و در اواخر تابستان هم به یک‌باره خشک و خالی از آب می‌شود. این امر احتمالا ناشی از ذوب شدن برف‌های اشترانکوه و به جریان در آمدن آب‌های زیر زمینی است.
تونل برفی اشترانکوه هم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این منطقه است که در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب ازنا و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری اشترانکوه قرار گرفته است. این تونل با سه دیواره بلند احاطه شده است. جالب این‌جا است که طول این تونل برفی متغیر است و در مواقع مختلف سال گاهی به چند صد متر می‌رسد.
دریاچه گهر نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی اطراف قله سنبران است که با آبی زلال و سبز رنگ همچون زمرد در این منطقه می‌درخشد. قلعه دژ و قلعه تاریخی کمندان نیز تنها دو نمونه از آثار تاریخی و تماشایی این ناحیه به حساب می‌آیند. قدمت این بناها به زمان حکم‌رانی ساسانیان رسیده و در ارتفاعات اشترانکوه قرار دارند. ساکنان اصیل این منطقه به ایلات و عشایر بختیاری تعلق داشته و از فرهنگی غنی و آداب‌ورسومی جالب بهره می‌برند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله سنبران ازنا


از شناخته‌شده‌ترین هتل‌ها و مکان‌های اقامتی نزدیک به قله سنبران ازنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فاصله قله سنبران تا هتل آپارتمان ماهان ازنا : ۵ کیلومتر
فاصله قله سنبران تا هتل مجتمع یاس ازنا: ۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است