search
menu

معبد شری مانگشی گوا

[ پنهان کردن ]
درباره معبد شری مانگشی گوا
چرا بازدید از معبد شری مانگشی گوا پیشنهاد می شود؟
چرا این معبد را شری مانگشی گوا می نامند؟
تاریخچه معبد شری مانگشی گوا
معماری معبد شری مانگشی گوا
بخش های مختلف معبد شری مانگشی گوا
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از معبد شری مانگشی گوا چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از معبد شری مانگشی گوا چه زمانی است؟
چگونه به معبد شری مانگشی گوا برویم؟
در نزدیکی معبد شری مانگشی گوا از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی معبد شری مانگشی گوا برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به معبد شری مانگشی گوا هستند؟

درباره معبد شری مانگشی گوا


معبد شری مانگشی گوا (به انگلیسی: Shri Mangueshi Temple) مکانی است مقدس واقع در روستای خرم و خوش منظره پریول که به پرستشگاه یکی از برجسته‌ترین خدایان هندو، لرد شیوا اختصاص یافته است. این معبد که تاریخ پرفراز و نشیب و داستان بسیار جذابی را در پس خود دارد، دیرزمانی است که به محبوب‌ترین جاذبه شهر بندری گوا مبدل شده و آغوش خود را برای خریداران بلیط هواپیما گوا، کسانی که به تاریخ و فرهنگ کشورهای باستانی چندین هزار ساله عشق می ورزند، گشوده است تا شیفتگان هنر و معماری را با زیبایی های بی حد و حصر خود لبریز سازد و غنای فرهنگی و تاریخی مردمان صبور و میهمان نواز سرزمین زیبای هفتاد و دو ملت را به رخ دنیا بکشاند.

چرا بازدید از معبد شری مانگشی گوا پیشنهاد می شود؟


محبوب‌ترین و مشهورترین معبد و جاذبه دیدنی شهر گوا بشمار می رود.
از معماری بسیار زیبایی تشکیل شده و جلوه تماشایی از ترکیب تاریخ و فرهنگ را نثار چشمان زیباپسندان و عاشقان معابد هندو می کند.
در مکانی دنج و آرام و در نزدیکی بسیار از جاذبه های دیدنی گوا واقع شده است.
معبد شری مانگشی گوا

چرا این معبد را شری مانگشی گوا می نامند؟


وجه تسمیه این معبد برگرفته از افسانه ای تاریخی و یا به اعتقاد پیروان آئین هندو رویدادی است که در این مکان و در شهر دیدنی گوا به وقوع پیوسته است: لرد شیوا، ایزد نگهدار آسمان و زمین، هنگامی که تمام دارایی های خود را در بازی تاس به همسر خود، پارواتی باخت، خشمگین شد و خود را به روستایی در گوا تبعید کرد. پارواتی که نتوانست مدت زیادی را بدون همسر خود زندگی کند، در جستجوی لرد شیوا به جنگلی در گوا رفت.
لرد شیوا وقتی از حضور او در جنگل باخبر شد، تصمیم گرفت در کالبد ببری ظاهر شود و او را بترساند. پس از اینکه پارواتی، همسر خود را در کالبد ببری خشمگین دید، وحشت‌زده، ندایی از سر ترس برآورد: « اوه ایزد کوهسار، مرا نجات ده!» لرد شیوا با شنیدن این فریاد، به شمایل اصلی خود بازگشت و به پارواتی ملحق شد. اما ندای کمک پارواتی (mam girisha) با نام لرد گیشا پیوند خورد و با گذر زمان به شکل مختصر خود یعنی همان مانگشی درآمد. بعدها مکانی که این رویداد در آن اتفاق افتاد، با نشانی علامت گذاری شد و معبدی در آن برای نکوداشت این واقعه با نام مانگشی احداث گردید.

تاریخچه معبد شری مانگشی گوا


معبد شری مانگشی از جمله اماکنی است که نقش موثری را در تاریخ هندوستان و شهر بندری گوا ایفا می کند. این معبد جزء معابدی بود که در زمان حمله پرتغال به هندوستان در سال ۱۵۶۷ تخریب گشت. معبد کهن شری مانگشی در ابتدا در روستایی به نام گوشاستالی واقع در کرانه های جنوبی رودخانه زواری قرار داشت، اما پس از اشغال ناحیه سالکته، این معبد توسط سربازان پرتغالی ویران گشت و جای آن کلیسایی کاتولیک احداث گردید.
پیروان آئین هندو پیش از تخریب موفق شدند که لینگام (نماد شیوا) را به موقع از این معبد خارج کرده و به روستای پریول، مکانی که معبد شری مانگشی امروزی در آن واقع شده، منتقل کنند. پس از گذشت۴ دهه، ژنرال معروفی به نام رامچاندرا سوختانکار در اواسط قرن هجدهم میلادی پیشنهاد داد که مقبره ای برای لینگام لرد شیوا احداث کنند. این پیشنهاد توسط برخی از افراد متمول هندوستان نظیر راجا سوندرا پذیرفته شد و با یاری و مساعدت مردم و جمع آوری اعانه، پروژه ساخت مقبره آغاز گردید و در مدت زمانی کوتاه به اتمام رسید. معبد شری مانگشی پس از ساخت، بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت تا به شکل امروزی خود درآمد و آماده پذیرایی از مسافرانی است که با خرید بلیط هواپیما به این معبد آمده اند.
معبد شری مانگشی گوا

معماری معبد شری مانگشی گوا


چیزی که معبد شری مانگشی را از سایر معابد گوا متمایز ساخته، معماری منحصربفرد و کم‌نظیر آن است. خوب است بدانید که طرح اصلی این معبد برگرفته از معماری ناب معابد هندوهاست، اما در برخی بخش های آن، ردپایی از معماری مسیحیان و مسلمانان نیز یافت می شود. در واقع باید گفت که برای طراحی این معبد، مرزهای دینی و بومی از میان رفته اند تا شاهکاری از تلفیق اجزای معماری ادیان مختلف حاصل گردد.

بخش های مختلف معبد شری مانگشی گوا


در همان هنگام ورود به معبد، تندیس جذابی پیش چشمان شما جلوه گری می کند؛ این تندیس که گاو نندی نام دارد، مرکوب لرد شیوا قلمداد می شود و برای هندوها مقدس است. معبد از حیاطی فراخ که دور تا دور آن را اتاق های خوش رنگ و لعابی که برای زائران و همچنین برگزاری مراسم ازدواج هندوها مزین شده اند، تشکیل شده است. گفتنی است که برج هشت ضلعی و هفت طبقه ای به نام «دیپاستامباها» در محوطه بیرونی معبد قرار گرفته که بسیار جذاب و مرتفع است. این برج که از چراغ های نفتی متعددی تشکیل شده، جلوه بسیار زیبایی با نورافشانی شبانه خود به معبد می بخشد. از دیگر بخش های معبد می توان به مخزن آب کهنی اشاره کرد که دیرینگی آن به دویست سال پیش باز می گردد.
معبد شری مانگشی گوا

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از معبد شری مانگشی گوا چقدر است؟


چنانچه دوست دارید از تمامی بخش های داخلی معبد شری مانگشی گوا دیدن کنید، باید حداقل زمانی حدود ۳۰ دقیقه از وقت خود را صرف بازدید از آن کنید. خبر خوش این است که بازدید از این معبد هیچ هزینه ای را برای شما در برنخواهد داشت.

فصل مناسب برای بازدید از معبد شری مانگشی گوا چه زمانی است؟


بهترین زمان برای بازدید از معبد شری مانگشی گوا، آخر ماه فوریه است. در این زمان از سال فستیوال «ماقا پورنیما» که یکی از محبوب‌ترین جشنواره های هندوها بشمار می رود، برگزار می گردد. در این جشنواره، معبد شری مانگشی گوا با تزئینات بسیار زیبایی آراسته شده و به محل برگزاری نمایش ارابه کشی مبدل می شود.

چگونه به معبد شری مانگشی گوا برویم؟


راحت‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای دسترسی به معبد شری مانگشی، استفاده از ایستگاه اتوبوس کادامباست، این ایستگاه حدود ۲۱ کیلومتر با معبد شری مانگشی فاصله دارد، و شما را مستقیم به سمت معبد هدایت می کند.

در نزدیکی معبد شری مانگشی گوا از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


معبد گانش: ۸۸ متر
کلیسای بانوی پرهیزگار: ۷۵۰ متر
مرکز خرید ماردول مارکت: ۱.۶ کیلومتر
معبد شری آنانت ویتال: ۲.۴ کیلومتر
معبد لاکسمی: ۲.۵ کیلومتر
معبد ماروتی: ۳ کیلومتر
معبد ویشنو: ۳.۵ کیلومتر
برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی گوا می‌توانید به بلاگ سفرمارکت سر بزنید.

چه هتل هایی در نزدیکی معبد شری مانگشی گوا برای اقامت وجود دارد؟


میهمان‌سرای گست هاوس: ۱۱ متر
شیوارانجانی رزیدنسی: ۵۰۰ متر
پرادینا کو-آپ سوسایتی: ۸۵۰ متر
هتل مانگریش: ۸۵۰ متر
گائورانگ تی استال: ۲.۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به معبد شری مانگشی گوا هستند؟


رستوران شیوا دارشان: ۲۷۰ متر
رستوران شیو پراساد: ۳۰۰ متر
رستوران فان تایم: ۴۵۰ متر
رستوران ویراژ کلاسیک: ۷۰۰ متر
رستوران هتل شانتینیکتان وگ: ۱.۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است