search
menu

شهر ممنوعه پکن

[ پنهان کردن ]
درباره شهر ممنوعه و دیدنی های آن
چرا بازدید از شهر ممنوعه را پیشنهاد می‌کنیم؟
تاریخچه شهر ممنوعه
چرا شهر ممنوعه؟
بخش‌های مختلف شهر ممنوعه
گنجینه های موزه قصر
معماری شهر ممنوعه
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از شهر ممنوعه چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از شهر ممنوعه چه زمانی است؟
چگونه به شهر ممنوعه برویم؟
در نزدیکی شهر ممنوعه از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌ هایی در نزدیکی شهر ممنوعه برای اقامت وجود دارد؟

درباره شهر ممنوعه و دیدنی های آن


شهر ممنوعه مجموعه‌ای از قصرهای سلطنتی در قلب شهر پکن است. تا سال ۱۹۱۲ میلادی، ورود به این قصر برای مردم ممنوع بود و حتی خانواده سلطنتی اجازه محدود داشتند. در واقع فقط شخص امپراتور می‌توانست وارد تمام بخش‌های این شهر شود. در حال حاضر شهر ممنوعه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی پکن خوشامدگوی بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. افراد زیادی برای بازدید از شهر ممنوعه و سایر جاذبه‌های پکن اقدام به خرید آنلاین بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت به مقصد پکن می‌کنند. هم‌اکنون در کشور چین شهر ممنوعه با نام قصر سابق یا موزه قصر خوانده می‌شود.
شهر ممنوعه پکن

چرا بازدید از شهر ممنوعه را پیشنهاد می‌کنیم؟


• شهر ممنوعه بزرگ‌ترین قصر امپراتوری جهان بوده و از پربازدیدترین جاهای دیدنی پکن است.
• شهر ممنوعه به مدت ۴۹۲ سال کاخ امپراتوری چین بوده و ۲۴ امپراتور در آن زندگی کرده‌اند.
• این بنا در سال ۱۹۸۷ به دلیل اهمیت و معماری منحصربه‌فردش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
• بیش از یک میلیون اثر هنری کمیاب و ارزشمند در موزه قصر شهر ممنوعه وجود دارد.

تاریخچه شهر ممنوعه


تاریخ ساخت شهر ممنوعه به ۶ قرن پیش بازمی‌گردد. در آن سال‌ها امپراتور یونگل، سومین امپراتور از سلسله مینگ، در چین حکمرانی می‌کرد. وی که تاج و تخت پادشاهی را از برادرزاده‌اش تصاحب کرده بود به منظور تحکیم قدرت و حفظ امنیتش، پایتخت را از نانجینگ به پکن انتقال داد. کوآی شیانگ به دستور امپراتور، شهر ممنوعه را طراحی کرده بود. در سال ۱۴۰۶ ساخت این بنا شروع شده و در سال ۱۴۲۰ به اتمام رسید. از سال ۱۴۲۰ تا ۱۶۴۴ شهر ممنوعه مقر سلسله مینگ بوده است. پس از دو قرن، در آوریل سال ۱۶۴۴ شهر ممنوعه توسط نیروهای شورشی تصرف شد. این تصرف مدت زیادی دوام نیاورد و اندکی بعد جنگی بین نیروهای شورشی و مانچوها درگرفت و بخشی‌هایی از قصر به آتش کشیده شد. اکتبر همان سال مانچوها در جنگ پیروز شدند و امپراتور شونژی به عنوان فرمانروای چین تاج‌گذاری کرد. در سال ۱۸۶۰ طی جنگ دوم تریاک نیروهای انگلیسی و فرانسوی شهر ممنوعه را تصرف کردند. سرانجام در سال ۱۹۱۲ پس از کناره‌گیری یویی، آخرین امپراتور چینی، شهر ممنوعه از مرکز سیاسی چین کنار گذاشته شد. بر اساس توافقی با دولت جدید چین، یویی در دربار داخلی شهر ممنوعه ماند و دربار بیرونی برای استفاده عموم آزاد شد. این توافق تا کودتای ۱۹۲۴ پابرجا ماند ولی پس از آن یویی از دربار بیرون رانده شد. موزه قصر در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد.
شهر ممنوعه پکن

چرا شهر ممنوعه؟


امپراتوران فئودال چین توجه زیادی به نظام سلسله مراتب داشتند. طبق باوری باستانی، امپراتور پسر بهشت بوده و قدرت برتر بهشت به او اعطا می‌شد. کاخ امپراتوری که به عنوان مکانی الهی شناخته می‌شد، برای مردم عادی ممنوع بود و به همین دلیل به آن شهر ممنوعه گفته می‌شد.

بخش‌های مختلف شهر ممنوعه


شهر ممنوعه با مساحتی در حدود ۷۲ هکتار، دارای ۳ بخش است:
۱. دفاع (دروازه‌ها و دیوارها):
دروازه مریدین، دروازه اصلی قصر پیشین است. این دروازه دارای سه ورودی است و فقط امپراتور اجازه ورود از قسمت میانی را داشته است. از این قسمت برای صدور دستورات فرمانروایی و جنگی استفاده می‌شد. در حال حاضر دروازه مریدین ورودی مخصوص بازدیدکنندگان شهر ممنوعه است.

۲. دربار بیرونی:
از این قسمت برای اهداف تشریفاتی استفاده می‌شد. دربار بیرونی دارای ۳ ساختمان اصلی است که امپراتورها در آن‌ها در مراسم شرکت می‌کردند.
• اولین ساختمان تالار عالی هارمونی نام دارد. این سالن مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنای شهر ممنوعه است و تخت اژدهای امپراتور در آن قرار دارد. در سلسله چینگ از این سالن برای اهداف تشریفاتی نظیر تاج‌گذاری، سرمایه‌گذاری و عروسی استفاده می‌شد.
• دومین ساختمان تالار هارمونی مرکزی نام دارد. تالار هارمونی مرکزی محل استراحت امپراتورها پیش از ریاست بر رویدادهای بزرگ بود. امپراتورها پیش از رفتن به معبد بهشت برای مراسم قربانی، سخنرانی‌های خود را در این سالن تمرین می‌کردند.
• نام سومین ساختمان، تالار حفظ هارمونی است. از این تالار در ابتدا برای ضیافت و بعدها برای برگزاری امتحانات امپراتوری استفاده می‌شد.

۳. دربار داخلی
در سلسله چینگ، امپراتورها بیشتر در دربار داخلی زندگی و کار می‌کردند. دربار داخلی دارای ۳ بنای اصلی است. اولین بنا کاخ خلوص آسمانی است که قبل از امپراتور یونگ‌زنگ اقامتگاه امپراتور بوده و بعدها به سالن تماشاگران امپراتور تبدیل شد. دومین بنا کاخ اتحاد و صلح است که مهرهای امپراتور در آن نگهداری می‌شد. سومین بنا تالار آرامش زمینی است، این سالن در سلسله مینگ محل اقامتگاه ملکه بوده است.
شهر ممنوعه پکن

گنجینه های موزه قصر


مجموعه‌های موزه کاخ شامل آثار نفیسی از جمله نقاشی‌، سرامیک، مهر، استیل، مجسمه، ظروف کتیبه‌ای، ظروف برنزی، اشیای میناکاری و غیره است. طبق آخرین شمارش، این موزه دارای ۱۸۶۲۶۹۰ آثار هنری است. علاوه بر این، مجموعه ارزشمندی از کتاب‌ها و اسناد تاریخی کمیاب داخل کتابخانه امپراتوری قرار دارد. رقم قطعات سرامیک و چینی موجود در شهر ممنوعه به ۳۴۰۰۰۰ عدد می‌رسد. بیش از ۵۰۰۰۰ نقاشی در موزه قصر وجود دارد. جالب است بدانید شهر ممنوعه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساعت مکانیکی قرن ۱۸ و ۱۹ را دارد. سنگ زینتی جید جایگاه منحصربه‌فردی در فرهنگ چینی دارد و حدود ۳۰۰۰۰ قطعه از آن در موزه قصر نگهداری می‌شود. قدمت برخی از این آثار به دوران نوسنگی می‌رسد.

معماری شهر ممنوعه


اهمیت شهر ممنوعه نه فقط به دلیل بزرگی آن که به خاطر معماری منحصر‌به‌فردش است. از کوچک‌ترین جزئیات تا طرح کلی قصر پیشین، همگی بیانگر اصول فلسفی، مذهبی و نمادی از قدرت امپراتور هستند. در این مقاله به برخی از مشخصه‌های معماری قصر پیشین اشاره می‌کنیم.
در آن زمان تصور می‌شد که بهشت ستاره شمالی است و برای نشان دادن قدرت امپراتور که از بهشت به وی اعطا شده است، تمام دروازه‌ها و تالارهای مهم قصر به صورت متقارن در محور مرکزی شمال به جنوب پکن ساخته شده‌اند.
شهر ممنوعه بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه سازه‌های چوبی در جهان است. شاید برایتان جالب باشد که در ساخت این سازه‌های چوبی از هیچ میخی استفاده نشده و قطعات به وسیله اتصالات و بند به هم وصل شده‌اند.
رنگ‌های اصلی شهر ممنوعه قرمز و زرد هستند. قرمز در فرهنگ چینی نماد خوشبختی و زرد نماد قدرت است. تقریبا تمام سقف‌های شهر ممنوعه دارای کاشی‌های زرد رنگ هستند.
در امتداد خط الراس تالارهای رسمی، ردیفی از مجسمه‌های حیوانات عرفانی نظیر شیر، ققنوس و اژدها قرار دارد. این حیوانات در فرهنگ چینی دارای معانی قدرتمندی هستند.
شیرهای سنگی و برنزی به عنوان نگهبان‌های نمادین در کنار بسیاری از دروازه‌های شهر ممنوعه دیده می‌شود. شیر در فرهنگ چینی نماد قدرت است. این مجسمه‌ها همیشه جفت هستند و شیر ماده در سمت چپ شیر نر قرار دارد.
شهر ممنوعه پکن

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از شهر ممنوعه چقدر است؟


برای بازدید از موزه قصر لازم است بلیط تهیه نمایید. با ثبت نام در یکی از تورهای بازدید از شهر ممنوعه راحت‌تر می‌توانید از تمام جاذبه‌های شهر ممنوعه بازدید نمایید. حتما برای بازدید از شهر ممنوعه و جاذبه‌های آن پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. با توجه به جاذبه‌های فراوان، حداقل یک نصف روز برای بازدید از این بنا لازم است. ازآنجایی‌که مقدار زیادی پیاده‌روی حین بازدید پیش رو خواهید داشت، بهتر است کفش راحتی به پا داشته باشید.

فصل مناسب برای بازدید از شهر ممنوعه چه زمانی است؟


فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما و سفر به پکن هستند. در این فصول آب و هوای شهر معتدل بوده و طبیعت جلوه‌ی زیباتری دارد.

چگونه به شهر ممنوعه برویم؟


پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از شهر ممنوعه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. دروازه جنوبی یا مریدین تنها دروازه اصلی برای ورود به شهر ممنوعه است. اگر محل اقامتتان یکی از هتل‌های پکن است، برای رسیدن به دروازه جنوبی می‌توانید از اتوبوس یا مترو استفاده نمایید. برای استفاده از اتوبوس و مترو باید به ایستگاه شرقی یا غربی تیان‌ آنمن بروید. خوب است بدانید که شهر ممنوعه در نزدیکی برخی از برترین پارک های تفریحی پکن واقع شده است.

در نزدیکی شهر ممنوعه از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


پارک بی‌های: ۱ کیلومتر
پارک جینگ‌شان: ۱.۱ کیلومتر
میدان تیان آنمن: ۳ کیلومتر
موزه ملی چین: ۳.۱ کیلومتر

چه هتل‌ هایی در نزدیکی شهر ممنوعه برای اقامت وجود دارد؟


هتل امان ات سامر پالیس: ۲.۶ کیلومتر
هتل آپوزیت هاوس: ۳ کیلومتر
هتل پان پاسیفیک پکن: ۳.۲ کیلومتر
فاصله تا هتل هیوگوسی: ۳.۵ کیلومتر




فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است