search
menu

راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد سفر به ارمنستان

[ پنهان کردن ]
ارمنستان کجاست؟
موقعیت جغرافیایی و پایتخت ارمنستان
آب و هوا و بهترین فصل سفر به ارمنستان
سیستم حمل و نقل در ارمنستان
چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟
هزینه های سفر به ارمنستان
اطلاعات و دانستنی های کاربردی
امنیت در ارمنستان
سوغاتی‌های ارمنستان
مهم ترین قوانین ارمنستان
شماره تلفن های ضروری
خرید سیم کارت در ارمنستان
مناسبت ها و جشن های ملی
جاهای دیدنی و گردشگری کشور ارمنستان
بهترین هتل ها و محل های اقامت در ارمنستان
هتل‌ های لوکس ایروان ارمنستان
هتل‌های مقرون به صرفه با امکانات مطلوب در ایروان
هتل‌های ارزان ایروان
بهترین مراکز خرید و بازارها در ارمنستان
غذاهای معروف ارمنستان
کشور ارمنستان یکی از همسایگان شمالی کشورمان است که در چند سال اخیر محبوبیت ویژه‌ای نزد گردشگران ایرانی پیدا کرده‌است، بطوری که همواره جزو چند مقصد اول ایرانیان در سفر به کشورهای آسیایی محسوب می‌شود. دلایل اصلی این محبوبیت را می‌توان مقرون به صرفه بودن هزینه‌های سفر به این کشور نسبت به دیگر مقاصد گردشگری، عدم نیاز به گرفتن ویزا برای ورود ایرانی‌ها، تنوع جاذبه‌های توریستی و گسترگی زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی آن دانست. این کشور که با دارا بودن ارتفاعات کوهستانی دلفریب و رودهای پر آب خود به کشور کوهستان‌ها و دریاچه‌ها شهرت دارد، تماشایی‌ترین دهکده‌های توریستی و قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا را در خود جای داده‌است. اگر تا پیش از این تجربه سفر به این کشور را نداشته‌اید باید بگوییم یکی از بی‌نظیرترین مقاصد سفر را از قلم انداخته‌اید. با این حال برای یک گردشگر اهل سفر و ماجراجویی هیچ وقت زمان برای دستیابی به تجربیات نو و سفر به مقاصد جدید دیر نیست، فقط کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا تمامی اطلاعاتی که در طول سفر به این کشور ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید را در اختیارتان قرار دهیم و بعد از آن با خیالی آسوده به رزرو بلیط هواپیما ایروان اقدام کنید و خود را به سفری فراموش نشدنی به این کشور کوچک اما مملو از جذابیت‌های دیدنی دعوت کنید.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

ارمنستان کجاست؟


کشور ارمنستان با مساحتی در حدود ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع در منطقه غرب قاره آسیا و در ناحیه قفقاز جنوبی قرار دارد. از آنجا که این کشور در بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده‌است، می‌توان گفت دروازه‌ای مابین آسیا و اروپا است. جالب است بدانید که این کشور در گذشته‌های دور جزعی از کشور پهناور ایران محسوب می‌شد که پس از جدایی از کشورمان جمهوری ارمنستان را تشکیل داد. گفتنی است امروزه ارمنستان علاوه بر ایران با کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان نیز مرز مشترک دارد. به عبارت دیگر ترکیه از سمت غرب، آذربایجان از سمت شرق و گرجستان نیز از ناحیه شمال همسایگان این کشور هستند.

موقعیت جغرافیایی و پایتخت ارمنستان


همانطور که پیشتر اشاره شد کشور جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی قرار گرفته‌است. پایتخت این کشور شهر ایروان است که در دامنه ارتفاعات آرارات قرار گرفته ‌است و رود هزازدان نیز از آن گذر کرده‌است. این شهر به عنوان پایتخت کشور بیشترین مراکز اصلی فرهنگی و سیاسی را در خود جای داده‌است و از جمعیت سه میلیون نفری کل کشور حدود یک ملیون نفر در این کلان شهر زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که چندین سال پیش سازمان یونسکو به این شهر لقب پایتخت جهانی کتاب داده است. چنان که در کاوش‌های باستان شناسان مشخص شده‌است، پیشینه سکونت انسان‌ها در منطقه‌ای که امروزه آن را با نام شهر ایروان می‌شناسیم به حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. این شهر باستانی در طول حیاتش فراز و نشیب‌های بسیاری را دیده‌است. بطوری که طی مدت زمانی طولانی حکمرانی آن در فواصل کوتاه به دست کشورهای مختلفی قرار گرفته‌است. امروزه این شهر نه تنها به عنوان بزرگترین، پر جمعیت‌ترین و پر اهمیت‌ترین شهر ارمنستان بشمار می‌رود بلکه یکی از پرطرفدارترین شهرهای گردشگری به حساب می‌آید که سالانه همزمان با توسعه صنعت پر رونق گردشگری این کشور به توسعه‌های بیشتری دست می‌یابد.

آب و هوا و بهترین فصل سفر به ارمنستان


ارمنستان آب و هوای نیمه گرمسیری و تقریبا خشکی دارد. با این حال در مناطقی که نزدیک به ارتفاعات قرار گرفته‌اند دمای هوا نسبت به مناطق مرکزی کشور پایین‌تر است. بطور کلی در فصل تابستان روزها طولانی‌‌تر هستند و دمای هوا بسیار گرم است و آفتاب در نیمه روز سوزان است اما شب‌ها هوا کمی به خنکی متمایل می‌شود. در فصل زمستان نیز معمولا در بیشتر مناطق بارش‌های سنگین برف و باران مشاهده می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد که بهترین فصل برای سفر و تور ارمنستان، فصل پاییز و همچنین فصل سرزنده بهار است. طبیعت بی نظیر ارمنستان در این دو فصل بسیار تماشایی است و علاوه بر آن دمای هوا معتدل است و گشت و گذار در شهر در چنین شرایطی بسیار دلنشین است.

سیستم حمل و نقل در ارمنستان


اکثر گردشگران با ورود به یک کشور خارجی تمایل دارند از وسایل حمل و نقل عمومی جهت جا به جایی از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده کنند تا از این طریق در حین عبور از خیابان‌های آن با مردم آن نیز از نزدیک برخورد داشته باشند. در نتیجه اگر راهی ارمنستان باشید در دست داشتن اطلاعات مختصری درباره سیستم حمل و نقل این کشور می‌تواند به شما در انتخاب مناسب‌ترین گزینه کمک کند. تاکسی، اتوبوس، مینی بوس، مترو و ترولی باس از انواع لوازم حمل و نقل عمومی ایروان هستند که به عنوان یک گردشگر به راحتی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
تاکسی‌: مسلم است که یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین لوازم حمل و نقل تاکسی‌ها هستند. اگر در سفر به ارمنستان نگران هزینه کرایه تاکسی هستید، باید بگوییم که در حالت کلی کرایه تاکسی‌ها برای تردد در نقاط اصلی و مرکزی شهر چندان هم گران نیست و حتی اگر کمی هم اهل چانه‌زنی باشید می‌توانید با مبلغی کم‌تر از آنها استفاده کنید. بی‌شک برای وقت‌هایی که با محدودیت زمانی رو به رو هستید استفاده از تاکسی بسیار معقول است. جالب است بدانید که اخیرا استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنت نیز بسیار باب شده‌است و با نصب آنها بر روی دستگاه موبایل خود می‌توان به راحتی در هر نقطه از شهر که باشید درخواست راننده کنید.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

ماشین اجاره‌ای
اگر دوست دارید در سفر خود به ارمنستان خودتان رانندگی کنید و پیدا کردن نشانی‌های جدید و عبور از جاده‌های ناآشنا برای شما یک چالش مهیج است می‌توانید با در دست داشتن مدارک هویتی خود که شامل گذرنامه شما می‌شود و البته گواهینامه راهنمایی بین المللی اقدام به اجاره ماشین کنید. ناگفته نماند که هزینه اجاره ماشین‌ها نسبت به روش‌های دیگر حمل و نقل پر هزینه‌تر است و طرفدارن آن نیز عده انگشت شماری هستند.

مینی بوس و اتوبوس
همانند هر کشور دیگری در ارمنستان هم می‌توان به مینی بوس و اتوبوس‌های زیادی دسترسی داشت و از طریق آنها مسافت‌های درون شهری یا بین شهری را طی کرد. این اتوبوس‌ها معمولا راحت هستند و از پر طرفدارترین وسایل حمل و نقل در میان عموم مردم هستند. هزینه آنها نیز بیش از چند درام ارمنستان نیست و از این رو به کمک آنها می‌توان با کمترین هزینه به راحتی در سطح شهر تردد کرد.

مترو
اگر مقصد شما شهر ایروان در ارمنستان باشد مترو یکی از سریع‌ترین و البته مقرون به صرفه‌ترین راه‌های حمل و نقلی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این مترو که عمق آن به ۲۰ تا ۷۰ متر زیر زمین می‌رسد، در سال ۱۹۸۱ احداث شده‌است و از آن زمان تا کنون روزانه تعداد زیادی مسافر داخل شهری و گردشگر را در مسافت حدود ۱۳ کیلومتری خود جا به جا کرده‌است. گفتنی است ساعت شروع کار مترو از صبح زود تا ساعت پایانی شب است و قطارهای مترو در فواصل زمانی هر پنج دقیقه برای سوار کردن مسافرها به ایستگاه می‌رسند. مسافران مترو می‌توانند در حالی که در قطار نشسته‌اند از اینرنت رایگان نیز استفاده کنند و بدین طریق تا زمان رسیدن به مقصد خود را مشغول کنند.

ترولی باس
یکی از وسایل حمل و نقل ارمنستان که تعداد آن هم بسیار محدود است ترولی باس است. ترولی باس‌ها را بیشتر می‌توان در شهر ایروان دید. از آنها در دهه ۱۹۴۰ برای جا به جایی مسافران داخل شهر استفاده می‌شد با این حال امروزه نیز برخی افراد تمایل دارند هنوز از آنها برای تردد استفاده کنند. اگر شما هم تمایل دارید در طول سفر تجربه سوار شدن به ترولی باس را داشته باشید توصیه می‌کنیم زمانی این کار را انجام دهید که برای رسیدن به مقصد خود وقت زیادی در اختیار دارید زیرا سرعت تقریبا پایین است.

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟


اگر از سفر با اتومبیل شخصی بگذریم برای رفتن به ارمنستان دو راه پیش رو داریم: راه زمینی و راه هوایی. انتخاب میان این دو شیوه سفر به عوامل مختلفی مانند سلیقه شخصی، میزان بودجه مالی و محدودیت زمانی وابسته است. اگر بخواهید سفرتان بسیار مقرون به صرفه باشد سفر از طریق راه زمینی گزینه بهتری است. در حال حاضر تور ایروان زمینی بسیار برگذار می‌شود که گردشگران را با اتوبوس به شهر ایروان که پایتخت ارمنستان است می‌برند. گفتنی است سفر زمینی به ارمنستان بطور تقریبی ۲۲ ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین اگر از آن دسته از افرادی هستید که نشستن در ماشین به مدت طولانی برای شما کسل کننده است و یا وضعیت جسمانی شما این امکان را به شما نمی‌دهد سفر هوایی گزینه بهتری برایتان به حساب می‌آید. امروزه خرید آنلاین بلیط هواپیما ارمنستان بسیار ساده و در دسترس است. در سفر با هواپیما گذشته از مزیت راحتی و برخورداری از امکانات بیشتر در طول سفر، سرعت نیز مزیت مهمی است. اگر با هواپیما به ارمنستان بروید مدت زمان کمتری برای رسیدن به این مقصد رویایی نیاز دارید. در صورتی که پرواز شما از طریق شرکت‌های هوایی داخلی تهیه شده باشد مدت زمان سفر نهایت یک ساعت و سی دقیقه خواهد بود و چنانچه شرکت ارائه کننده از میان شرکت‌های خارجی باشد سفرتان حداکثر در بدترین حالت تا دوازده ساعت طول خواهد کشید.

هزینه های سفر به ارمنستان


در تبدیل واحد پولی ارمنستان یعنی درام به ریال نسبت به واحدهای پولی بسیاری از کشورها شاهد کاهش قدرت پول کمتری هستیم و این کشور نیز به لحاظ جغرافیایی در قیاس با بسیاری از مقاصد گردشگری در فاصله نزدیکی از ایران قرار گرفته است که فاکتور مهمی در کاهش هزینه‌های سفرهای هوایی است. بعلاوه با توجه به آنکه ایرانیان برای سفر به این مقصد گردشگری نیازی به گرفتن روادید ندارند هزینه‌هایی که در اغلب مواقع گردشگران برای دریافت ویزا متحمل می‌شوند نیز از هزینه‌های تدارک سفر حذف می‌شود. یکی دیگر از مقرون به صرفه‌ترین امکان‌های سفر به این کشور را می‌توان امکان سفر از طریق تورهای زمینی و مسافرت با اتوبوس دانست که مسلما بسیار کم هزینه خواهد بود. با توجه به این موارد روی هم رفته می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هزینه‌های سفر به ارمنستان در مقایسه با هزینه‌های سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه کمتر است و این کشور از جمله اقتصادی‌ترین مقاصد سفر ایرانی‌ها بشمار می‌رود.

اطلاعات و دانستنی های کاربردی


زبان: همانطور که احتمالا خودتان هم حدس زده‌اید زبان رسمی ارمنستان که اکثریت مردم به آن صحبت می‌کنند زبان ارمنی است که از خانواده زبان‌های هندو اروپایی به شمار می‌رود. با این حال دو زبان انگلیسی و روسی نیز بطور گسترده‌ای در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین به عنوان یک گردشگر خارجی اگر کمی با زبان انگلیسی آشنا باشید می‌توانید از پس نیازهای اولیه در طول سفر به ارمنستان بر بیایید و از این بابت جای هیج نگرانی وجود ندارد.

دین
ارمنستان از اولین سرزمین هایی است که مردمانش به دین مسیحیت روی آوردند و در حال حاضر نیز دین رسمی این کشور مسیحیت است.

زمان محلی
اختلاف ساعت میان کشور ارمنستان و کشور ایران تنها سی دقیقه است. در واقع ساعت ایران سی دقیقه جلوتر از ساعت ارمنستان است.

واحد پول
واحد پول در کشور ارمنستان درام است که سکه‌های فلزی در قیمت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ درامی و همچنین اسکناس‌های کاغذی در مقادیر ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۲۰۰۰۰، ۵۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ درامی را در بر می‌گیرد.

ویزا
خوشبختانه ارمنستان از آن دسته کشورهایی است که مسافران ایرانی برای سفر به آن نیاز به دریافت ویزا ندارند زیرا طبق توافق‌نامه‌ای میان دو کشور قانون لغو روادید از دهه ۱۳۹۰ تا کنون برقرار شده‌است. با این حال لازم است که این نکته را در نظر بگیرید که اگر قصد دارید برای مدت زمانی بیش از نود روز در این کشور بمانید حتما باید با اجازه اقامت داشته باشید در غیر این صورت به ناچار باید کشور را ترک کنید.

سبک تفریحات
از آنجایی که ارمنستان جزو کشورهای کوهستانی است فعالیت‌هایی نظیر کوهنوردی و طبیعت گردی از جمله محبوب‌ترین تفریحات در این کشور است. در فصل زمستان نیز پیست‌های اسکی بر روی ارتفاعات برفی حسابی مورد استقبال گردشگران و همچنین اهالی این کشور قرار می‌گیرد. علاوه بر آن پراگلایدر سواری نیز از جمله پرطرفدارترین تفریح‌هایی است در این کشور انجام می‌شود. گذشته از اینها پارک‌های آبی و تفرجگاه‌های این کشور نیز طرفداران خاص خود را دارند.

امنیت در ارمنستان


ارمنستان در زمره امن‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد که گردشگران بدون هراس از مواجه با موقعیت‌های ناخوشایند اما متداول در طول سفر نظیر به سرقت رفتن اموال و مدارک توسط کیف قاپ‌ها و سارقان می‌توانند در شهر به گشت و گذار مشغول شوند. البته باید اعتراف کرد که بی‌تردید در چنین کشوری موارد نادری از جرایم ذکر شده دیده می‌شوند اما آنطور که وضعیت امنیت در سراسر کشور نشان می‌دهد میزان این تخلفات بسیار ناچیز است. صحنه ماشین‌های روشنی که راننده آنها سوئیچ را از روی خودرو بر نداشته‌است و برای مدت زمان اندکی کنار خیابان توقف کرده‌است به راحتی گویای سطح امنیت عمومی در این کشور است. شاید به دلیل همین میزان امنیت باشد که غالب مردم ارمنستان تمایل دارند با دعوت گردشگرانی که از قبل با آنها هیچ گونه آشنایی ندارند به منازل شخصی خودشان طبع مهمان‌نوازانه خود را به نمایش بگذارند. جالب است بدانید که آنها سخت به این ضرب المثل قدیمی که مهمان حبیب خدا است اعتقاد دارند. پس اگر در طول سفر خود با دعوت آنها مواجه شدید بهتر است از این دعوت استقبال کنید و به آنها اجازه دهید تا خاطرات زیبایی از سفر به کشورشان برای شما رقم بزنند.

سوغاتی‌های ارمنستان


بطور کل خرید سوغاتی یکی از رسوم قدیمی در سفر است که با خرید خوراکی‌ها یا اقلام خاص یک کشور برای عزیزان و اعضای خانواده انجام می‌شود. هدف از این کار این است تا به آنها نشان دهیم زمانی که در حال گذراندن بهترین و شیرین‌ترین روزهای خود هستیم آنها را از یاد نبرده‌ایم. اگر شما هم با این عقیده همفکر هستید خوب است از قبل سوغات ارمنستان را بشناسید تا بعد از رفتن به این کشور با چالش و سردرگمی در انتخاب سوغاتی رو به رو نشوید. اصلی‌ترین سوغات کشور ارمنستان قالی‌های سنتی و دست بافت است. معمولا در طرح‌ این قالی‌ها شمایل هندسی لوزی و همچنین صلیب بکار رفته‌است. علاوه بر آن خرید اقلام صنایع دستی نیز از جمله سوغاتی‌هایی است که می‌توانید در برگشتن از سفر به عنوان هدیه‌ای ارزشمند به دوستان و اعضای خانواده خود بدهید. عروسک‌های چوبی یا پارچه‌ای بامزه، ساز دودک و خاچکار که به آن چلیپا سنگ هم می‌گویند از جمله سوغاتی‌های هنری و زیبای ارمنستان هستند. افزون بر این خوراکی‌هایی نظیر مربای گردو، شکلات و قهوه نیز از جمله معروف‌ترین سوغاتی‌های این کشور بشمار می‌روند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

مهم ترین قوانین ارمنستان


روشن است که ما به عنوان یک گردشگر در وهله اول با هدف کسب لذت از تجربیات تازه اقدام به ترک کشور خود و سفر به یک کشور خارجی دیگر می‌کنیم و تردیدی نیست که همگی ما دوست داریم شیرین‌ترین خاطرات در طول این سفر برایمان رقم بخورد. با این حال گاهی عدم آگاهی از قوانین یک کشور بیگانه می‌تواند ما را با دردسری عجیب گرفتار کند و تلخ‌ترین خاطراتی که می‌توان از سفر به کشورهای خارجی داشت را برایمان ایجاد کند. پس اگر راهی کشور ارمنستان می‌شوید لازم است قبل از هر چیز دیگر با قوانین اصلی آن که مورد نیاز گردشگران خارجی است آشنا باشید تا با در نظر گرفتن آنها هیچ وقت مشمول مجازات‌های پلیس آن کشور نشوید و با خاطرات خوشی آنجا را ترک کنید. پس اگر می‌خواهید این قوانین را بدانید این بخش از مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.
همراه داشتن داروهای حاوی کدئین: یکی از پر اهمیت‌ترین مواردی که باید از آن مطلع باشید این است که به همراه داشتن داروهای حاوی کدئین از موارد ممنوعه‌ای است که در قوانین اکثر کشورها از جمله ارمنستان به عنوان حمل مواد مخدر در نظر گرفته می‌شود و از این رو اگر در هنگام ورود چنین داروهایی همراه خود داشته باشید جرم سنگینی تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که اگر به توصیه پزشک معالج خود از این داروها استفاده می‌کنید حتما قبل از سفر نسخه پزشک خود را به همراه ترجمه آن در دست داشته باشید تا دپس از ورود به این کشور مشمول تخلف از این قانون نشوید.
پوشش در کلیساها: بطور کل توهین به مقدسات و موضوعات دینی در ارمنستان ممنوع است.کلیساها نیز از جمله مقدس‌ترین مکان‌ها برای ارامنی‌ها بشمار می‌روند از این رو در بازدید از کلیساهای ایروان قبل از ورود به داخل ساختمان و محوطه لازم است که محدودیت‌های پوشش در این مکان‌ها را رعایت کنید تا بتوانید اجازه ورود به آنها را داشته باشید. این محدودیت‌ها مستلزم پوشیدن لباس‌های مناسب هم برای آقایان و هم برای بانوان در مکان‌های مذهبی هستند. سعی کنید لباس‌های ساده و پوشیده را انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که در مورد آقایان نیز پوشیدن لباس‌های کوتاه مجاز نیست و کاملا بی احترامی به آن مکان تلقی می‌شود.
ایجاد درگیری‌های خیابانی: یکی از مواردی که در میان قوانین کشور ارمنستان با آن بطور جدی و سختگیرانه برخورد می‌شود ایجاد درگیری‌های خیابانی است. باید توجه داشته باشید که عواقب و جریمه‌های سنگینی برای درگیری و دعوا در خیابان در نظر گرفته شده‌است. بنابراین به عنوان یک مسافر خارجی لازم است هیچ‌گاه با هیچ توجیهی درگیری فیزیکی با دیگران نداشته باشید و در نزاع خیابانی افراد دیگر به هدف کمک به آنها نیز دخالت نکنید. اگرچه در حالت طبیعی احتمال وقوع چنین درگیری‌هایی بسیار پایین است، اما در صورتی که با این شرایط رو به رو شدید پلیس را در جریان قرار دهید.
گواهینامه رانندگی: در صورتی که قصد دارید از طریق زمینی و با گذر کردن از مرزهای کشور به ارمنستان سفر کنید قبل از هر کاری بهتر است بدانید که گواهینامه رانندگی شما در خارج از این خاک برای موموران آن کشور اعتبار ندارد و طبق قوانین رسمی آن کشور شما تنها با داشتن گواهینامه رانندگی بین المللی مجاز به رانندگی هستید.
بی احترامی به بانوان: بی تردید ایجاد مزاحمت برای خانم‌ها و متلک پراکنی به آنها از جمله رفاتارهای ناشایستی است که در هیچ کشوری مورد قبول نیست و به عنوان عملی به دور از ادب و فرهنگ تلقی می‌شود. در ارمنستان علاوه بر آن که این کار رفتار ناشایست و بسیار زشتی در نظر گرفته می‌شود، برای برخورد با آن قوانین رسمی تعیین شده‌است که بر طبق آنها فرد خاطی می‌تواند مجازات شود و یا مشمول پرداخت جریمه‌های نقدی شود.
عبور و مرور از خیابان: یکی از قوانینی که عدم رعایت آن در کشور ارمنستان به عنوان تخلف محسوب می‌شود و از سوی پلیس با آن برخورد می‌شود قانون مربوط به عبور و مرور از خیابان است. خوب است به یاد داشته باشید که در هنگام عبور از خیابان‌ها فقط عبور از پیاده‌روها و محل‌های مخصوص عابرین برای افراد مجاز است و نمی‌توان بدون توجه از هر مکانی که راحت‌تر و یا نزدیک‌تر است از یک طرف خیابان به طرف دیگر تردد کرد. به بیان دیگر یک رهگذر پیاده فقط مجاز است از خط کشی عابر پیاده و یا سنگفرش‌های مخصوص عابرین رفت و آمد کند.
آواز خواندن: شاید برایتان عجیب باشد اما باید گفت که در ارمنستان قانونی وجود دارد که طبق آن آواز خواندن در انزار عمومی در ساعات نامتعارف به عنوان مثال نیمه شب‌ها و یا ظهرها که معمولا افراد در حال استراحت هستند، ممنوع است.

شماره تلفن های ضروری


کد تلفن کشور ارمنستان: ۳۷۵+
شماره تلفن آتش نشانی ارمنستان: ۱۰۱
شماره تلفن اداره پلیس ارمنستان: ۱۰۲
شماره تلفن اورژانس ارمنستان: ۱۰۳
نشانی سفارت ارمنستان در ایران: تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، نبش خیابان شهریار، پلاک ۱
شماره تلفن سفارت ارمنستان در ایران: ۶۶۷۰۴۸۳۸-۰۲۱
نشانی سفارت ایران در ارمنستان: کشور ارمنستان، ایروان، خیابان کومیتاس، بوداغیان، پلاک ۱
شماره تلفن سفارت ایران در ارمنستان: ۰۰۳۷۵۲۳۴۹۰۰

خرید سیم کارت در ارمنستان


حتما می‌دانید که گردشگران با تغییر منطقه جغرافیایی خود در حین سفر دیگر نمی‌توانند بطور معمول از سیم‌ کارت اصلی خود استفاده کنند، در این شرایط دو حق انتخاب پیش روی آنها است: اولین گزینه فعال سازی سرویس رومینگ بر روی سیم کارت اصلی مسافر و گزینه دوم خرید سیم کارت جدید در کشور مقصد است. در بیشتر مواقع هزینه هنگفت تماس‌های خارجی که در سرویس رومینگ به گردشگران تحمیل می‌شود آنها را به خرید سیم کارت دیگر سوق می‌دهد. چنانچه شما هم قصد دارید در طول سفر به ارمنستان جهت برقراری تماس و اینترنت خود از سیم‌ کارت‌های داخلی این کشور استفاده کنید بهتر است اطلاعات مختصری در این باره داشته باشید. در اولین قدم لازم است بعد از رسیدن به این کشور با به همراه داشتن اصل پاسپورت به شعب مختلف فروش سیم کارت مراجعه کنید. بهتر است بدانید که برای خرید سیم کارت‌های اعتباری مبلغی از شما دریافت نمی‌شود و مبلغی که پرداخت می‌کنید صرفا هزینه شارژ اعتبار شما است. سه اپراتور اصلی که سیم کارت‌های اعتباری این کشور را عرضه می‌کنند شامل ویواسل (Vivacel)، بی لاین (Beeline) و یوکام (Ucom) می‌شوند. بعد از انتخاب یکی از این سه اپراتور که پیش شماره‌های مختلفی دارند می‌توانید در جهت راه اندازی سیم‌کارت خود از متصدی شعبه کمک بگیرید.

مناسبت ها و جشن های ملی


مردم مهربان و خونگرم ارمنستان همواره در حال شادی و برگزاری مراسمات و جشن‌های ملی به مناسبت‌های گوناگون هستند، از این رو فضای این کشور بطور کلی از دیدگاه اکثر گردشگران بسیار مسرت بخش و شادی آور است. حضور در این مراسم‌ها از دو جهت برای گردشگران اهیمت دارد اول آنکه این مراسم‌ها لذت سفر را دو چندان می‌کنند و دوم این که در حین حضور در جشن‌های ملی از نزدیک با آداب و رسوم مردم آن کشور آشنا می‌شوند. در ادامه مختصری به مهم‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های خیابانی در این کشور می‌پردازیم.

جشن سال نو: مردم ارمنستان همانند دیگر کشورهای مسیحی در روز اول ماه ژانویه میلادی تحویل سال نو رو جشن می‌گیرند. معمولا از ابتدای ماه تا روز سیزدهم به عنوان ایام سال نو در کشور شناخته می‌شود. . از جمله رسم‌هایی که مردم در این ایام آن را انجام می‌دهند می‌توان به تدارک هدیه برای اعضای خانواده یا دوستان و روزهمی‌های دوستان به منظور تبریک فرا رسیدن سال نو اشاره کرد. در این ایام فضاهای شهری معمولا به درختان بلند قامت کاج با تزیینات خاص مزین می‌شوند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

روز جاز در ایروان: اگر از علاقمندان به ساز جاز هستید و یا بطور کلی به موسیقی علاقمند هستید به شما توصیه می‌کنیم مراسم روز جاز که در شهر ایروان برگزار می‌شود شرکت کنید. این مراسم همزمان با روز جهانی جاز در کل جهان یعنی در تاریخ ۳۰ آوریل برگزار می‌شود. در این روز نوازندان این آلت موسیقی و همچنین موسیقی‌دانان مختلف از نقاط مختلف کشور و همچنین سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند و با اجرای موسیقی بر جنبه‌های مثبت و مشترکی تاکید می‌کنند که مختص یک زبان خاص نیست.

جشنواره دولمه: شاید برایتان جالب و عجیب باشد که بدانید یکی از جشن‌های همگانی در کشور ارمنستان مربوط به همان دلمه‌هایی است که از گوشت چرخ‌ شده به همراه برگ درخت انگور درست می‌شود. در حقیقت دلمه که در زبان ارمنی به آن تولما می‌گویند از جمله محبوب‌ترین و البته خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این کشور محسوب می‌شود که آن را به پنجاه شیوه مختلف طبخ می‌کنند. از این رو هر سال در روز بیستم ماه می میلادی و در روستایی به نام نابرد فستیوالی با عنوان جشنواره دولمه برگزار می‌شود. در این روز انواع مختلف دلمه که برای پذیرایی از بازدیدکنندگان این جشنواره خوشمزه تدارک دیده شده‌است، سرو می‌شود تا علاوه بر آشنایی با انواع مختلف این غذا از چشیدن طعم و مزه فراموش نشدنی آن هم لذت ببرند.

جشن وارداوار یا آب پاشان: یکی از مهیج‌ترین و جالب‌ترین فستیوال‌های خیابانی ارمنستان که از قدیم ایام برگزار می‌شود جشن وارداوار و یا همان جشن آب پاشان است. این جشنواره شادی انگیز در روز هشتم ماه جولای میلادی در سرتاسر کشور بر پا می‌شود. در این جشنواره همانطور که از اسمش پیدا است مردم از پیر تا جوان بر روی همدیگر آب می‌پاشند و سعی می‌کنند لباس‌های رهگذران در خیابان را خیس کنند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

جشنواره دویدن رنگی در ایروان: از جمله هیجانی‌ترین و بامزه‌ترین جشنواره‌های ارمنستان، جشنواره دویدن رنگی است که معمولا در یکی از روزهای ماه جولای و در شهر ایروان برگزار می‌شود. این جشنواره در واقه یک رویداد هیجان‌انگیز است که در آن افراد مختلفی برا شرکت در یک مسابقه دو شرکت می‌کنند. شرکت کنندگان همگی لباس‌های رنگارنگ به تن دارند و در طول مسابقه از قانون خاصی تبعیت نمی‌کنند زیرا مقصود اصلی از بر پایی این مسابقه در واقع بیشتر پرداختن به جنبه تفریحی آن است و جنبه رقابتی آن مد نظر نیست. دوندگان در حین عبور از مسیر مشخص شده با اسپری‌های رنگی از سوی تماشاگران رنگی می‌شوند و سه نفر از مردان و سه نفر از زنانی که زودتر به خط پایان برسند برندگان جایزه این جشنواره هستند.

جشنواره بین المللی بالون: یکی از جالب‌ترین و هیجان انگیزترین جشنواره‌هایی که هر ساله در شهر ایروان ارمنستان برگزار می‌شود جشنواره بین المللی بالون است. این جشنواره در روزهایی بین ۱۵ تا ۱۸ ماه سپتامبر میلادی در یکی از شناخته ‌شده‌ترین نقاط شهر به نام میدان جمهوری برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری آن خوش آمد گویی و دعوت از گردشگران سراسر دنیا برای آمدن به این شهر گردشگری است. همانطور که از اسم آن پیدا است در طول برپایی جشنواره بالون‌های مختلف از نقاط مختلف جهان به پرواز در می‌آیند و جلوه زیبایی به آسمان شهر می‌دهند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

جشنواره تاراز ایروان: همواره لباس‌های محلی که مردم هر کشوری به تن می‌کنند از جمله مظاهر مذهبی و نماد فرهنگی آن بشمار می‌روند. بنابراین برای بیشتر گردشگران اطلاع از سبک و سیاق پوشش محلی و بومی مردم یک کشور متفاوت هم جالب و هم آگاهی بخش تلقی می‌شود. در سفر به ارمنستان برای آشنایی و بازدید از لباس‌های محلی که به آنها تاراز می‌گویند، بهترین انتخاب شرکت در جشنواره تاراز است که در تاریخ ماه آگوست میلادی و در شهر ایروان برگزار می‌شود. در این جشنواره مدل‌های آقا و خانم لباس‌های دلفریب رنگی و محلی کشور را بر تن کرده‌اند که همگی توسط طراحان لباس با استعداد و هنرمند این کشور تهیه شده‌اند.

جاهای دیدنی و گردشگری کشور ارمنستان



میدان جمهوری ایروان: اصلی‌ترین میدان شهر و از جاهای دیدنی ایروان است که به عنوان مکان اصلی برای تجمع مردم در رویدادها و مناسبت‌های مختلف ملی شناخته می‌شود. آبنمای موزیکال این میدان از جذابیت‌های مهم شهر است که نگاه هر رهگذری را به خود خیره می‌کند. افزون بر این ساختمان‌های اداری مهم شهر نظیر موزه تاریخ شمال، وزارت امور خارجه و اداره مرکزی پست ارمنستان همگی گرداگرد این میدان قرار گرفته‌اند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

کلیسای جامع زوارتنوتس: ارمنستان به عنوان نخستین سرزمین‌هایی که مردمش به مسیحیت گرایش پیدا کرده‌اند، کهن‌ترین کلیساهای مسیحیت را در خود گنجانده‌است. یکی از مهم‌ترین آنها کلیسای جامع زوارتنوتس است که در فاصله پانزده کیلومتری پایتخت ارمنستان قرار گرفته‌است. گفتنی است پیشینه تاریخی بنای این کلیسا به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد.

مجسمه مادر ارمنستان: این مجسمه یکی از نمادها و سمبل‌های زنان کشور ارمنستان است که در طول جنگ‌های تاریخی این کشور در مقابل دشمنان خارجی با شجاعت ایستادگی کردند. این جمسه در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر ایروان قرار گرفته‌است و در مجموع ارتفاع آن از پایه‌ها تا بلندترین نقطه آن به حدود ۵۱ متر می‌رسد. گفتنی است برای ساخت آن از فلز مس و سنگ‌های خاص استفاده شده‌است.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

کاسکاد ایروان (هزار پله ایروان): یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی ارمنستان کاسکاد ایروان است که به دلیل دارا بودن گذرگاه پلکانی خود به هزار پله ایروان نیز شهرت دارد و در خیابانی به نام تامانیان در شهر ایروان قرار گرفته‌است. ناگفته نماند که برای طی کردن پله‌ها نیاز نیست حتما یکی یکی آنها را بالا بروید بلکه می‌توانید از پله‌های برقی که برای این کار تعبیه شده‌است استفاده کنید. گردشگران در مرتفع‌ترین محل این بنا از تماشای نمای زیبا و سرسبز اطراف آن لذت می‌برند و به عکاسی از مناظر حوالی آن مشغول می‌شوند.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

دریاچه سوان: یکی از چشم‌نوازترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان دریاچه سوان است که از جمله وسیع‌ترین دریاچه‌های جهان با آب شیرین بشمار می‌رود. معمولا گردشگران در حاشیه این دریاچه بزرگ چادرهای خود را برپا می‌کنند و به تفریحاتی مانند شنا، قایق سواری، جت اسکی روی آب مشغول می‌شوند.

بهترین هتل ها و محل های اقامت در ارمنستان


برای آنکه از جای جای ارمنستان دیدن کنید شاید لازم باشید تا چندین سال در این کشور ساکن شوید،واضح است که اگر قصد سفری کوتاه به این کشور محبوب را داشته باشید حداکثر زمانی که برای این سفر در نظر خواهید گرفت از چند روز تا نهایتا یک هفته است. با توجه به این محدودیت زمانی احتمالا بازدید از شهر ایروان که پایتخت این کشور است در اولویت قرار دارد بنابراین باید برای اقامت در این کشور آشنایی مختصری با بهترین هتل‌ها و مراکز اقامتی داشته باشید تا برنامه سفرتان از هر نظر بی عیب و نقص باشد. در اینجا ما به شما کمک می‌کنیم تا از برترین هتل‌های این شهر اطلاع پیدا کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

هتل‌ های لوکس ایروان ارمنستان


اگر به دنبال تجربه اقامتی لوکس و پر از رفاه در شهر ایروان هستید مسلما لازم است از میان هتل‌های پنج ستاره و یا چهار ستاره این شهر مکانی را برای این منظور انتخاب کنید. گراند هتل ایروان یکی از همین هتل‌ها است که قدمت ان به بیش از صد سال می‌رسد و اتاق‌های آن به سبک کلاسیک طراحی شده‌اند. گفتنی است موقعیت مکانی این هتل نیز بسیار مطلوب تلقی می‌شود زیرا تا بسیاری از مکان‌های دیدنی ایروان فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر دارد. هتل الکسندر لاکچری کالکشن ایروان نیز از گزینه‌های دیگری است که در میان هتل‌های پنج ستاره و سطح بالای این شهر می‌توان در نظر گرفت. این هتل نیز دارای امکانات و خدمات گسترده میزبانی است که در میان گردشگران محبوبیت زیادی کسب کرده‌است. گفتنی است رستوران بام این هتل شهرت خاصی در میان اهالی شهر و مسافران دارد. یکی دیگر از هتل‌هایی که درصد بالایی از رضایت مهمانان در شهر ایروان را بدست آورده‌است هتل پنج ستاره رادیسون بلو هتل است که دارای چشم‌انداز فوق العاده از کوه‌ها است و خدمات آن بی‌نهایت رضایت‌بخش است. افزون بر اینها هتل هرازدان ایروان نیز یکی از انتخاب‌های نسبتا لوکسی است که موقعیت مکانی آن از هر نظر عالی تلقی می‌شود و در مرکز شهر قرار گرفته‌است.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

هتل‌های مقرون به صرفه با امکانات مطلوب در ایروان


اگر سطح انتظارات شما از یک مرکز اقامتی این باشد که علاوه بر امکانات اولیه دارای خدمات و امکانت جانبی دیگر در سطح متوسط باشد و در عین حال هزینه اقامت در واحدهای آن برای شما مقرون به صرفه باشد پیشنهاد ما این است که به سراغ هتل‌هایی در رده سه ستاره بروید. در شهر ایروان تعداد بیشماری از این نوع هتل‌ها وجود دارد که از میان پر طرفدارترین‌ آنها می‌توان به هتل‌هایی نظیر هتل نور، هتل آرامازد، هتل رجینه و هتل آنابلابوتیک اشاره کرد. این هتل‌ها علاوه بر آن که از نظر موقعیت مکانی دسترسی مناسبی به نقاط مختلف شهر ایروان دارند، خدمات و امکانات مکفی را با هزینه‌ای متناسب در اختیار شما قرار می‌دهند.

هتل‌های ارزان ایروان


پیدا کردن یک هتل ارزان قیمت که مکانی تمیز به همراه امکانات اولیه اقامتی در اختیار شما قرار دهد و از همه مهم‌تر به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به ارمنستان کمک کند در شهر ایروان چندان سخت نیست. قبل از آن لازم است یادآوری کنیم که پیش از اقامت در این هتل‌ها باید در نظر داشته باشید که سطح انتظار خود را کمی پایین‌تر بیاورید زیرا در این هتل‌ها که معمولا در رده هتل‌های یک ستاره یا دو ستاره هستند و یا از نوع هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بومی بشمار می‌روند، خبری از امکانات لوکس نیست. با این حال امکانات این هتل‌ها به نسبت قیمتی که برای اقامت در آنها پرداخت می‌کنید رضایت‌بخش تلقی می‌شوند. برای مثال هتل آلکس، هاستل لی ام فانا، هاستل فرندشیپ و تور، هتل آندور و هتل بست آیجستان همگی از این نمونه هتل‌ها هستند.

بهترین مراکز خرید و بازارها در ارمنستان


برای خرید در ارمنستان گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است از بازارهای محلی و مغازه‌های ریز و درشت شهرها گرفته تا مجتمع‌های خرید لوکس و بزرگی که اغلب آنها در سال‌های اخیر احداث شده‌اند. روشن است که شهر پایتخت یعنی ایروان بهترین بازارها و مراکز خرید کل کشور را در خود جای داده‌است. ما هم قصد داریم در این بخش از این مطلب بهترین محل‌ها برای بازارگری در این شهر را به شما معرفی کنیم.

دالما گاردن مال (Dalma Garden Mall)
دالما گاردن مال اولین مرکز خریدی است که به شیوه مجتمع‌های تجاری تفریحی امروزی در کشور ارمنستان بنا شده‌است. پروژه ساخت این مرکز خرید پس از چندین سال تلاش بالاخره در سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسید و درهای این مجتمع خرید به روی عموم مردم باز شد. در این مرکز خرید محبوب انواع برندهای داخلی و خارجی اجناس به فروش می‌رسد. در فروشگاه‌های این مرکز می‌توان انواع پوشاک، کیف، کفش، بدلیجات، اکسسوری و ادکلن را خریداری کرد. بعلاوه این مجتمع دارای یک سینمای مجهز، محوطه بازی کودکان و چندین رستوران و کافه است.
نشانی: ارمنستان، ایروان، خیابان تسیتسرناکابرد
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

تاشیر استریت شاپینگ گالری (Tashri Street Shopping Gallery)
اگر به دنبال پنج مرکز خرید برتر ارمنستان باشید حتما یکی از آنها مرکز خرید تاشیر استریت شاپینگ گالری است. این مرکز خرید که دارای تقریبا هفتاد مغازه در دو طبقه است در خیابان شمالی دوم و در مرکز شهر ایروان قرار گرفته‌است. جالب است بدانید که این مجتمع خرید در سطحی پایین تر از این خیابان قرار دارد و برای ورود به آن لازم است تا تعدادی پله را به زیر زمین بروید. انواع پوشاک، بدلیجات، کفش، لوازم دکوری و تزئینی و مبلمان چوبی در فروشگاه‌های این مجتمع عرضه شده‌اند.
نشانی: ارمنستان، ایروان، خیابان شمالی دوم

ایروان مال (Yerevan Mall)
یکی از پر طرفدارترین مراکز خرید ارمنستان یروان مال است که دارای بیش از ۱۲۷ فروشگاه مختلف است. این مرکز خرید سه طبقه، بزرگترین شعبه برند زارا در کشور ارمنستان را در خود جای داده‌است. افزون بر این انواع پوشاک و کیف و کفش از برندهای مطرح دیگر نیز در مغازه‌های این مجموعه عرضه می‌شوند. علاوه بر این شهربازی مخصوص کودکان، سالن کنسرت موسیقی و رستوران‌های متعدد نیز از امکانات این مجموعه بشمار می‌روند که لذت خرید را دو چندان کرده‌اند. گفتنی است آن دسته از افرادی که جزو مشتریان همیشگی این مجتمع هستند و در باشگاه مشتریان آن نام نویسی کرده‌اند از تخفیفات ویژه‌ برخوردارند.
نشانی: ارمنستان، ایروان، خیابان آرشاکونیاتس
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

بازارگردی در خیابان شمالی ایروان
اگر از آن دسته از افرادی باشید که به جای خرید از مجتمع‌های چند طبقه تجاری ترجیح می‌دهید در حین قدم‌زنی در خیابان‌های شلوغ شهر و عبور از میان رهگذران به خرید بروید، خیابان شمالی بهترین و سرزنده‌ترین مکانی است که برای خرید و بازارگردی در شهر ایروان ارمنستان می‌توانید پیدا کنید. در طول این خیابان پاساژها و مغازه‌های مختلفی قرار دارد که در میان آنها می‌توانید تعدادی رستوران و کافه دنج برای رفع خستگی هم نشان کنید و بعد از خرید سری هم به آنها بزنید. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازارگردی در این خیابان گوش دادن به صدای موسیقی سازهایی است که نوازندگان ارمنی در کناره خیابان مشغول نواختن آنها هستند.
نشانی: ارمنستان، ایروان، محله کنترون، خیابان شمالی

غذاهای معروف ارمنستان


یکی از جالب‌ترین بخش‌های سفر به کشورهای خارجی آشنایی با غذاهای خاص یک کشور است که علاوه بر آنکه نمادی از تاریخ و فرهنگ آن کشور محسوب می‌شوند بلکه گاه آنچنان طعم و سیاق تازه‌ و خلاقانه‌ای دارند که گردشگری که برای اولین بار مزه آنها را می‌چشد به وجد می‌آید و طعم فراموش نشدنی آن بخشی از خاطرات سفر به آن کشور را به خود اختصاص می‌دهد. در ارمنستان نیز در کنار غذاهای بین المللی، غذاهای سنتی و محلی خوشمزه‌ای طبخ می‌شود که در رستوران‌های آن سرو می‌شوند. استفاده از سبزیجات و گندم یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک آشپزی ارمنستان بشمار می‌رود با این حال پخت انواع کباب‌ها و غذاهای گوشتی نیز در میان غذاهای محلی دیده می‌شود. بطور کلی می‌توان گفت غذاهای اصیل این کشور اغلب با ذاعقه ایرانیان سازگار است و حتی برخی از آنها مانند کوفته‌ها، بزباش، کله پاچه، خوراک دل و جگر و دلمه‌ها جزو غذاهای سنتی کشورمان نیز به حساب می‌آیند که با کمی تغییر در طعم و مزه آنها در کشور ارمنستان نیز طبخ می‌شوند. در اینجا تعدادی از خوش طعم‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی این کشور را برایتان تهیه کردیم تا در طول سفر به این کشور خود را به یک شکم گردی حسابی دعوت کنید.

دلمه (Dolma/Tolma): این غذا که بی‌تردید برای تمام ایرانیان شناخته شده‌است، از ترکیب گوشت چرخ کرده و مخلوطی از سبزیجات و برنج درست می‌شود که در در برگ تازه درخت انگور پیچیده می‌شود. در ارمنستان معمولا این غذا را به همراه یک نوع ماست موسیر خاص به عنوان چاشنی سرو می‌کنند.

چورچخلا (Churchkhela): یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات محلی ارمنستان چورچخلا است که در کشور ترکیه به آن سوسیس گردویی می‌گویند. شکل آن درست شبیه به یک سوسیس بلند است و متشکل است از یک ردیف گردو که کنار همدیگر چیده شده‌اند و بعد از آنکه در آب میوه غلیظ در طعم‌های مختلف خیس خورده‌اند و خشک شده‌اند.

چولومبور آپور (Chulumbur apur): این غذا در واقع نوعی سوپ سنتی است که مواد اولیه آن شامل برنج و پیاز سرخ شده است و سس آن نیز از تخم مرغ و شیر تشکیل شده‌است.

گاتا (Gata): نوعی نان شیرین است که در شهرهای مختلف با چاشنی‌های مختلف و در اندازه‌های گوناگون درست می‌شود. اما شکل و شمایل مرسوم نان‌های گاتا به صورت گرد است که روی آن معمولا به سلیقه آشپز تزیین می‌شود.
راهنمای سفر به ارمنستان | صفر تا صد  سفر به ارمنستان

کباب لولا ارمنستان (Armenia Lule Kebab): یکی از مشهورترین غذاهای ارمنی لولا کباب است که خوردنش برای طرفداران کباب کوبیده می‌تواند بسیار دلچسب باشد. در دستور پخت اصلی این غذا از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود که بصورت چرخ شده و یا تکه‌های بسیار ریز خورد شده استفاده می‌شود. برای مزه دار کردن گوشت از مخلوط پیاز رنده شده و ادویه استفاده می‌شود. در برخی رستوران‌ها نیز این کباب با عنوان کباب لوله زغالی در منوی غذایی موجود است.

پلو ارمنی (Armenia Rice Plif): پلو ارمنی از غذاهای محلی ارمنستان است که شباهت بسیاری به رشته پلوی ایرانی دارد. برای پخت این غذا برنج به همراه رشته‌های ورمیشل در آب مرغ به جوش می‌آیند و در نهایت بعد از آنکه مواد حسابی مزه دار شدند و آب مرغ هم تبخیر شد به مدت نیم ساعت دیگر پلورا دم می‌کنند.

مانته (Mante): یکی از شناخته‌ شده‌ترین غذاهای ارمنی مانته است که به آن مانتی هم می‌گویند. این غذا متشکل است از کوفته‌های گوشت کوچک که به همراه ماست موسیر و یا سس گوچه مزه‌دار شده سرو می‌شود.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است