search
menu

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

[ پنهان کردن ]
میدان جمهوری ایروان
موزه سرگئی پاراجانف
موزه تاریخ ارمنستان
هزار پله ایروان
خانه موزه مارتیروس ساریان
دژ اربونی
کلیسای جامع سنت گریگور
مرکز خرید دالما گاردن
موزه یرواند کوچار
بازار ورنیساج ارمنستان
گورستان یرابلور
مجسمه مادر ارمنستان یا مام ارمسنتان
مسجد کبود
موزه اربونی
خانه موزه هوهانس تومانیان
موزه منبت کاری
مرکز تفریحی کوئست روم
پارک پیروزی
ایروان مال
بازار سرپوشیده ایروان
یادمان نسل کشی ارمنی‌ها
بازار گوم «بازار گام» ایروان
باغ گیاه شناسی ایروان
موزه هنر مدرن ایروان
گالری ملی ارمنستان
کلیسای جامع سارکیس مقدس
موزه هنرهای روسی
موزه فرش مگرین
موزه چاپ ایروان
موزه هنر و ادبیات چارنتس
مرکز خرید مترونوم
پارک عشاق
خیابان شمالی ایروان
مجسمه ساسونتسی داوید
خیابان ماشتوتس
مرکز خرید روسیا مال
موزه هنر کافسجیان
کلیسای کاتولیک ایروان
موزه زمین شناسی ارمنستان
خیابان تیگران متس
خانه اپرای ایروان
موزه ماتناداران
دریاچه قو ایروان
باغ وحش ایروان
خیابان آبوویان
مجموعه کارن دمیرچیان
مرکز خرید تاشیر
پارک راه آهن کودکان ایروان
پارک انگلیسی
کلیسای سنت آستواتستاین نورک
کلوب بیلیارد و بولینگ آرنا
فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس
سینما مسکو ایروان
دهکده باستانی شنگاویت
تامو پارک
گالری هنری نور
موزه کومیتاس
موزه هنرهای مردمی ایروان
فواره‌های رقصان
میدان شارل آزناوور
گالری هنری دالان
میدان آزادی
پارک آبی ایروان
گالری هنری آرو ایروان
گالری آلبرت و تووه بویاجیان
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ایروان، یکی از کهن‌ترین پایتخت‌های دنیاست. این شهر که تاریخ بلندبالای خود را در میان دیوارهای بناهای باستانی خود پنهان کرده، زخم‌های عمیقی از جنایات انسانی بر چهره دارد: از غارت و تجاوز گرفته تا نسل کشی ارامنه، ایروان دوران تاریکی را در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود پشت سرگذاشته است؛ دورانی که خاطرات تلخی را برای مردم این شهر به یادگار گذاشته و چهره عبوسی به این شهر تاریخی بخشیده که حتی با ساخت‌وسازهای دنیای مدرن نیز از دید گردشگران تیزبین پنهان نخواهد ماند.
بی تردید سفر و بازدید از ایروان که گنجینه ارزشمندی از تاریخ را در دل خود دارد، تجربه‌ای است فراموش نشدنی؛ راهنمای سفر به ایروان و تجربه‌ای که تاریخ آن پیش چشمان ما بازآفرینی می‌کند، به ما یادآوری می‌کند که اشغالگری، ظلم و استبداد هیچگاه پایدار نیست.
اما برای بازدید از ایروان، از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ این پرسش را در ادامه خواهید یافت.
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

میدان جمهوری ایروان


شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میدان جمهوری ایروان، جاذبه‌های توریستی متعددی وجود دارد و سالیانه پذیرای سیل عظیمی از گردشگران است. این میدان با معماری بسیار خاصی شبیه به یک میدان بیضی ساخته شده و نگارخانه ملی، وزارت دارایی ایروان، خانه دولت، وزارت ترابری، هتل ماریوت ارمنستان، وزارت امور خارجه و فواره‌های موزیکال را در خود جای داده است. اگر قصد بازدید و رزرو هتل در این میدان پرجاذبه را داشتید توصیه می‌کنیم، فصل تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید. در این فصل فواره‌های میدان روشن شده و هماهنگ با ریتم موسیقی، نور و جریانشان تغییر می‌کند.
آدرس: ایروان، مرکز شهر
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه سرگئی پاراجانف


اگر به دنیای فیلم و فیلم‌سازی علاقه دارید و دوست دارید یکی از افراد معروفی را که آثار هنری‌اش جوایز جهانی دریافت کرده بشناسید، به موزه سرگئی پاراجانف بروید. سرگئی پاراچانف یکی از فیلم‌سازان معروفی بود که در شهر ایروان درگذشت. در موزه او می‌توانید آثار هنری، نامه‌ها و دیگر وسایل اش را از نزدیک تماشا کنید. او متولد شهر تفلیس است و در سال ۱۹۲۴ به دنیا آمد. از جمله فیلم‌های معروف او می‌توان به فیلم «سایه‌های اجداد فراموش‌شده» در سال ۱۹۶۴ و فیلم «رنگ انار» در سال ۱۹۶۹ اشاره کرد.
موزه سرگئی پارا چانف در خیابان زوراگیوق پلاک ۱۶/۱۵ قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو برای دسترسی به این موزه، ‌ایستگاه میدان جمهوری است. حدود دو کیلومتر را بعد از پیاده شدن از این ایستگاه طی کنید تا به این موزه برسید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان سرگئی پاراجانف

موزه تاریخ ارمنستان


همان‌طور که از نام این موزه پیداست، این منطقه از ارمنستان پنج هزار سال از تمدن و سیر تحول تاریخ خود را گردآوری کرده و در این موزه به نام موزه تاریخ به نمایش گذاشته است. این موزه یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید در اول لیست خود قرار داده و با بازدید از آن، گردشتان را در شهر شروع کنید. در حال حاضر حدود چهارصد هزار اثر تاریخی در این موزه وجود داشته و با مراجعه به آن می‌توانید با مجموعه‌های تاریخی قوم شناسی، نیوماتیک، تاریخ مدرن، باستان شناسی و مجموعه آنلاین آشنا شوید.
آدرس: ایروان، میدان جمهوری، پلاک ۴
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

هزار پله ایروان


یکی از مجموعه‌های تفریحی جذاب در شهر ایروان مجموعه کاسکاد یا هزار پله ایروان است. این راه‌پله‌ی جذاب مرکز شهر ایروان را به پارک هافتناک و خیابان مانیومنت وصل می‌کند. اگر با دیدن تعداد پله‌های این مجموعه نگران شدید یا آنقدر خسته بودید که نمی‌توانستید تا بالای پله‌ها بروید، می‌توانید از پله برقی این مجموعه استفاده کنید. در مجموعه هزار پله ایروان به‌خصوص در اوقاتی از سال که آب‌وهوای شهر ایروان مناسب است، گردشگران زیادی را خواهید دید. از کودک و نوجوان تا بزرگسال و پیر برای گذراندن اوقات فراغت خود با خرید بلیط هواپیما به هزار پله ایروان مراجعه می‌کنند. این مجموعه ۴۰ سال پیش ساخته‌ شده است و هر از چند گاهی بخش‌هایی از آن بازسازی و نوسازی شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مجموعه ایستگاه مترو یریتاسارداکان است که در فاصله ۶۵۰ متری از آن قرار دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان اصلی تامانیان، شماره ۱۰

خانه موزه مارتیروس ساریان


مارتیروس ساریان یکی از نقاشان برجسته ارمنی بوده و دلیل نام گذاری این موزه نیز به همین دلیل است. امروزه آثار به جا مانده از او که در حدود ۳۰۰ قطعه است در این موزه نگهداری می‌شود. خانه موزه مارتیروس ساریان "Martiros Saryan House-Museum" سیر تحول تاریخی ساریان را به نمایش گذاشته و در سه طبقه به گردشگران و عاشقان حوزه تاریخ عرضه می‌شود. ناگفته نماند با مراجعه به این موزه می‌توانید تعدادی از عکس‌های شخصی و خانوادگی این نقاش بزرگ را مشاهده کنید.
آدرس: ایروان، خیابان ساریان ۳
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

دژ اربونی


اگر از دیدن جاذبه‌های تاریخی لذت می‌برید، در سفر به شهر ایروان حتماً به دژ اربونی سر بزنید. این دژ در سال ۷۸۹ قبل از میلاد در دوران حکومت پادشاهی بنام «آرگیشتی یکم» ساخته شده ‌است. این دژ در زمان خود مرکز مهمی برای فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده ‌است. به گفته برخی از متخصصان این قلعه در زمان حکومت هخامنشیان به‌عنوان مرکز ساتراپ سیزدهم استفاده می‌شد. ارتفاع این دژ از سطح دریا ۱۰۱۷ متر است.
آدرس: ارمنستان، ایروان ۰۲۰، خیابان ابرونی ۳۸

کلیسای جامع سنت گریگور


یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جامع ارمنی کلیسایی با نام «سنت گریگور روشنگر» یا «سنت گریگور لوزاوریچ» است. مشاهده نمای بیرونی جذاب و فضای داخلی دل‌انگیز این کلیسا قطعاً سفرتان را لذت‌بخش‌تر می‌کند. حدود چهار سال وقت برد تا این کلیسا ساخته شود. ساخت آن از سال ۱۹۹۷ شروع و در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید. کلیسای جامع سنت گریگور درست در ۱۷۰۰ مین سالگرد اعلام مسیحیت به‌ عنوان دین رسمی کشور ارمنستان ساخته شد. این کلیسا با سبک معماری ارمنی و به دست معمار زبردستی بنام استپان کیورکچیان ساخته شد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان یرواند کوچار
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

مرکز خرید دالما گاردن


یکی از اولین مراکز خرید در شهر ایروان مرکز خرید دالما گاردن است. در این مرکز خرید می‌توانید انواعی از برندهای معتبر جهانی نظیر زارا، لویز، تاپ شاپ، پول لند بیر و مارکس اند اسپنسر را خریداری کنید. اگر قصد خرید لباس زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم آرایشی، جواهرات، وسایل الکترونیکی و اقلام دیگری را دارید، می‌توانید به این مرکز خرید که در نزدیکی تپه زیزرناکابرت قرار دارد، مراجعه کنید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، بزرگراه تسیتسرناکابرد ۳

موزه یرواند کوچار


یرواند کوچار یکی دیگر از هنرمندان اصیل ارمنی بوده که آثار او سال‌هاست به عنوان اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در موزه‌ای به همین نام نگهداری می‌شود. با مراجعه به موزه یرواند کوچار "Ervand Kochar Museum" از نزدیک با زندگی این نقاش مدرنیست آشنا شوید. جالب است بدانید یرواند کوچار اولین اثر هنری خود را در سن ۱۳ سالگی کشد! اگر با تور گردشگری ارمنستان سفر کنید قطعا درک بهتری از مقاصد توریستی پیدا خواهید کرد زیرا در حین بازدید توسط لیدر، در مورد قدمت و جایگاه اشخاص، صحبت بیشتری خواهد شد.
آدرس: ایروان، خیابان مسروپ ماشتوتس
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷ عصر (روزهای تعطیل تا ۱۶)

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

بازار ورنیساج ارمنستان


اگر می‌خواهید با بازار اصیل ارمنستان و صنایع دستی زیبای آن‌ها آشنا شوید در اولین فرصت به بازار ورنیساج "Vernissage Market" بروید و از آثار هنرمندان ارمنی دیدن کنید. در این بازار می‌توانید انواع لوازم دوخته شده با دست را مشاهده کرده و از تابلو نقاشی‌های افراد که برای فروش گذاشته‌اند لذت ببرید. در این بازار قیمت‌ها به نسبت ارزان است و گزینه‌ای مناسب برای خرید هدیه و سوغاتی به شمار می‌رود.
آدرس: ایروان، خیابان آرام
ساعت بازدید: از ۶ صبح تا ۷ شب


گورستان یرابلور


در پیامدهای ناگوار جنگ بین ارمنستان و آدربایجان افراد زیادی را در این گورستان به خاک سپردند. در میان این افراد، چهره‌های مشهوری مانند گارو کاهکجیان و وازگن سارکسیان نیز دفن شده‌اند. برای بازدید گورستان یرابلور "Yerablur Military Memorial Cemetery" توصیه می‌کنیم روز یکشنبه را انتخاب کنید تا بتوانید مراسم ارتدکس ارمنی سنتی را از نزدیک تماشا کنید.
آدرس: ایروان، الی او گلوری
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان یا مام ارمسنتان


جالب است بدانید این مجسمه مادر برای ارمنی‌ها نمادی از شادی و پیروزی در جنگ است. در بخش زیرین این مجسمه هم موزه نظامی قرار دارد. مام ارمنستان در پارک پیروزی واقع شده ولی به علت ارتفاع ۲۲ متری از همه جای شهر قابل دیدن است
آدرس: ایروان، خیابان آزاتوتیان
ساعت بازدید: نامحدود


مسجد کبود


اگر دوست دارید یکی از مساجدی را که در دوران حکومت صفویه در شهر ایروان ساخته ‌شده است، از نزدیک تماشا کنید، مسجد کبود مناسب شما است. از آنجا که رنگ کاشی‌ها و درب ورودی این مسجد آبی است به آن مسجد کبود گفته می‌شود. به این مسجد نام‌های دیگری نظیر مسجد گک جامی، مسجد آبی آسمانی و مسجد پارسی گفته می‌شود. این مسجد در قرن ۱۸ میلادی ساخته شد و به ‌عنوان یکی از مساجد شیعه، محل عبادت افراد مذهبی بوده است. در این مسجد محوطه محصور داخلی، مدرسه‌ی علمیه و سالن ملاقات وجود دارد. برای دسترسی به مسجد کبود باید ابتدا بلیط هواپیما ایروان را خریداری کنید و سپس به خیابان مسروپ ماشتوتس بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد کبود ایروان ایستگاه میدان جمهوری است که حدود ۱٫۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ماشتوتس، ۰۰۱۵
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه اربونی


اگر به دیدن دژ اربونی رفتید، حتماً از موزه آن نیز دیدن کنید. این موزه در سال ۱۹۶۸ در پایین تپه‌ای که این دژ در آن قرار دارد، ساخته شد. درون این موزه می‌توانید اشیاء تاریخی را که در طول حفاری‌های داخل دژ به دست آمده است، مشاهده کنید. تعداد این اشیاء به ۱۵۰۰ قطعه می‌رسد. از جمله این اشیاء می‌توان به نوشته‌های خط میخی، زره‌های فولادی، زیورآلات و ظروف عقیق و همچنین النگوهای برنزی اشاره کرد. درون این موزه مجموعه‌ای از هدایای دریافتی به مناسبت ۲۷۵۰ امین سالگرد پایه‌گذاری شهر ایروان نگه‌داری می‌شود.
آدرس: ارمنستان، ایروان ۰۲۰، خیابان ابرونی ۳۸

خانه موزه هوهانس تومانیان


یکی از مشاهیر ارمنی فردی بنام هوهانس تومانیان بود. او نویسنده، مترجم و انسان‌گرایی توانمند بود. در خانه موزه او می‌توانید آثار، عکس‌ها و نامه‌هایی را که مرتبط با زندگی این نویسنده عالی‌قدر است تماشا کنید. برای رسیدن به این موزه باید به خیابان موسکووین شهر ایروان مراجعه کنید. اگر نام این نویسنده و مترجم ارمنی به گوشتان خورده یا آثار او را مطالعه کرده‌اید و دوست دارید در سفر به ایروان با خانه او آشنا شوید، این جاذبه را از دست ندهید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان موسکویان، شماره ۴۰
ساعت بازدید: روزهای سه شنبه تا شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۶, روزهای یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۵:۳۰
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه منبت کاری


اگر عاشق هنر و صنایع دستی هستید، در سفر به ایروان می‌توانید به موزه منبت کاری مراجعه کنید. در این موزه مجموعه‌ای از آثار هنری را مشاهده می‌کنید که توسط مردم محلی ارمنستان ساخته شده است. تمام اشیاء این موزه به دست منبت‌کاران این کشور درست شده‌اند. اشیا باارزش مختلفی در این موزه نگه‌داری می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به وسایل تزیینی، مجسمه‌ها و حتی برخی از اشیاء باقی‌مانده از قرون وسطی اشاره کرد.
آدرس:‌ ارمنستان، ایروان، خیابان پارونیان، شماره ۲

مرکز تفریحی کوئست روم


اگر عاشق تفریحات گروهی نظیر اتاق فرار هستید و دوست دارید در سفرتان به ایروان چند ساعتی را در کنار دوستان خود به حل معماهای چالش‌برانگیز بپردازید، به شما مجموعه کوئست روم را معرفی می‌کنیم. برای شرکت در بازی‌های این مجموعه حداقل باید ۲ الی ۴ نفر شرکت‌کننده وجود داشته باشد. مدت زمان بازی همانند اتاق فرارهای کشور ایران، ۶۰ دقیقه است.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان، تاریان، شماره ۵۷
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

پارک پیروزی


اگر دوست دارید بخشی از اوقات سفرتان در ایروان را در فضاهای سبز این شهر سپری کنید، حتماً به پارک پیروزی مراجعه کنید. حدود ۱۰ سال طول کشید تا این پارک ساخته شود. ساخت آن از اواخر دهه ۱۹۳۰ شروع و در سال ۱۹۵۰ میلادی به پایان رسید. به دلیل ادای احترام به نقش کشور ارمنستان در جنگ جهانی دوم به این پارک، پارک پیروزی گفته می‌شود. در این پارک فضایی بسیار سرسبز و جنگلی در انتظار شما است. اگر از پیاده‌روی در این پارک خسته شدید و خواستید گلویتان را تازه کنید، می‌توانید به چندین کافه که در این پارک قرار دارد، مراجعه کنید. از دیگر بخش‌های جذاب پارک پیروزی می‌توان به مجسمه مادر ارمنستان ، شهربازی، دریاچه مصنوعی و موزه‌ی آن اشاره کرد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آزاطوطیان

ایروان مال


یکی از مراکز خرید جذاب شهر ایروان، ایروان مال یا مرکز خرید ایروان است. این مرکز خرید در سال ۲۰۱۴ در سه طبقه ساخته شد. در این مرکز خرید حدود ۳۲۰ فروشگاه وجود دارد. اگر اهل تماشای فیلم‌های سینمایی هستید، می‌توانید به مجموعه سینمایی این مرکز خرید که ۵ سالن دارد، مراجعه کنید. از دیگر بخش‌های جذاب آن می‌توان به فود کورت، کافه و زمین بازی مخصوص کودکان اشاره کرد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آرشاکونیاتس، شماره ۳۴
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

بازار سرپوشیده ایروان


اگر دوست دارید از قدیمی‌ترین بازار شهر ایروان دیدن کنید، بازار سرپوشیده ایروان که با نام پاک شوکا شناخته می‌شود، محل مناسبی برای شما است. این بازار در سال ۱۹۵۲ با عنوان بازار مرکزی شهر ایروان ساخته شد. اگر علاقه دارید که با معماری سنتی بازارهای ایروان آشنا شوید یا محصولات خوراکی تازه‌ای را از بازارهای این شهر خریداری کنید، بازار سرپوشیده ایروان مکان مناسبی برای شما است.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ماشتوتس

یادمان نسل کشی ارمنی‌ها


اگر آشنایی سطحی‌ای با تاریخ و تمدن ارمنستانی‌ها داشته باشید احتمالا می دانید که در سال‌ها پیش صدها ارمنی به دست ترکان عثمانی کشته‌ شده‌اند و پس از آن، سالیانه سال است که بازماندگان سوگواری خود را با تجمع در این بنا نشان می‌دهند. بنایی که امروزه به نام نسل کشی ارمنی‌ها با ۱۲ ستون شناخته شده یاد و خاطره قربانیان را زنده نگه می‌دارد.
آدرس: ۳ کیلومتری مرکز شهر ایروان
ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۱۶

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

بازار گوم «بازار گام» ایروان


این بازار یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری ارمنستان است. با سفر به بازار گوم "Gum Market" می‌توانید با فرهنگ و آداب مردم بومی ارمنستان آشنا شوید همچنین می توانید انواع میوه های خشک و تازه، انواع سبزیجات و مواد معطر یا محصولات پروتئینی مانند گوشت و ماهی تازه را تهیه کنید.
آدرس: ایروان، خیابان مووسس خورناتسی ۳۵
ساعت بازدید: از ۱۱ صبح تا ۱۷ عصر


باغ گیاه شناسی ایروان


باغ گیاه شناسی ایروان یکی از مناطقی است که حدود ۲۰۰ گونه گیاهان بومی و کمیاب را در دل خود جای داده و امروزه به عنوان مرجع تحقیق و مطالعه درباره گیاهان ارمنستان استفاده می‌شود. علاوه بر این فضایی به شدت جذاب و چشم‌نواز دارد که می‌تواند پذیرای شما برای یک بعد از ظهر دل‌انگیز باشد.
آدرس: ایروان، خیابان آچاریان ۱
ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۲۱

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه هنر مدرن ایروان


اگر به بازدید از آثار هنری مدرن علاقه دارید سفر به موزه هنر ایروان را از دست ندهید. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد؛ هنرمندان از سراسر دنیا برای دیده شدن هنرشان، آثار خود را به این موزه اهدا کرده‌اند. در این موزه بعضی از آثار هنرمندان دیگر کشورها مانند ایران نیز موجود و قابل مشاهده است.
آدرس: ایروان، خیابان مسروپ ماشتوتس
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر


گالری ملی ارمنستان


گالری ملی یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در میدان جمهوری ایروان واقع شده و کلکسیونی از آثار هنری روسی، ارمنی و اروپایی است. این گالری هنری هم اکنون حدود ۲۶۰۰ هزار اثر هنری را در دل خود جا داده و برای نمایش بهتر، آن‌ها را در ۵۶ سالن جداگانه به تماشای عموم گذاشته است. ناگفته نماند با مراجعه به این گالری می‌توانید آثار هنری ایروان آیوارزوفسکی را نیز مشاهده کنید. این فرد نقاشی‌های برجسته و مشهوری دارد که در دنیا ارزش خاصی برای آن‌ها قائل هستند.
آدرس: ایروان، میدان جمهوری
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

کلیسای جامع سارکیس مقدس


کلیسای جامع سارکیس "Saint Sargis Vicarial Church" یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان است که با معماری خاصش نمای بسیار زیبایی به شهر داده و سالیانه هزاران توریست و گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. جالب است بدانید قدمت این کلیسا به سال ۱۸۴۲ میلادی برمی‌گردد.
آدرس: ایروان، خیابان ایسایلیان ۲۱
ساعت بازدید: نامحدود


موزه هنرهای روسی


موزه هنرهای روسی "Museum of Russian Arts" در ایروان همراه با مجموعه اختصاصی دکتر آرام آبراهامیان یکی از شهروندان افتخاری مسکو ساخته شد. در این موزه آثار هنری روسی که در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی به انجام رسیده، نگهداری می‌شود. این آثار هنری، مجسمه‌ها، طراحی‌ها و ... متعلق به ۱۲۰ هنرمند معروف است.این موضوع موزه هنرهای روسی را برای گردشگران و توریست‌ها محبوب‌تر ساخته و آن را به یکی از مقاصد پربازدید تبدیل کرده است.
آدرس: ایروان، خیابان ایساکیان
ساعت بازدید: از ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۶

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه فرش مگرین


فرش و گلیم‌های سنتی و اصیل همیشه برای ما جذابیت خاصی داشته است با این حال وقتی وارد این موزه فرش شوید می‌توانید از صدها فرش قدمت‌دار و عتیقه دیدن کنید همچنین با مراحل بافت آن آشنا شوید. در این موزه فرش بافان زیادی حضور دارند تا بازدید شما را برایتان لذت بخش‌تر کنند. ناگفته نماند در موزه فرش مگرین "Megerian Carpet Museum" هر از چند گاهی نفراتی به اجرای موسیقی سنتی مشغول می‌شوند و گردشگران را با خوراکی‌های محلی پذیرایی می‌کنند.
آدرس: ایروان، خیابان مادویان ۹

موزه چاپ ایروان


این موزه در ساختمان کتابخانه ملی ارمنستان واقع شده و با داشتن ۶ سالن نمایش اطلاعاتی راجع به چاپ را در اختیار گردشگران می‌گذارد. این اطلاعات حاصل سال‌ها تحقیق در مورد نشریات است. یکی از آثار مهم و معروفی که در این موزه نگهداری می‌شود؛ نقشه‌ای از ایروان است که در سال ۱۶۹۵ به چاپ رسید. لازم به ذکر است موزه کتابی در این مکان قرار گرفته که توسط شاعر مشهور انگلیسی «لرد بایرون» امضا شده است.
آدرس: ایروان، خیابان تریان ۷۲
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه هنر و ادبیات چارنتس


اگر به حوزه ادبیات و شعر علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم این موزه را در لیست بازدید خود قرار دهید. موزه هنر و ادبیات چارنتس "Charents Museum of Literature and Arts" جایگاه نگهداری نسخه‌های قدیمی کتاب‌ها و نوشته‌های ارمنی است که قدمتی چند صد ساله دارد و به عنوان آرشیوی گران‌بها از نعلبدنیان، پاتکانیان، خالیپیان و کتب باستانی نور نخچوان در ارمنستان به شمار می‌رود.
آدرس: ایروان، خیابان آرام ۱
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷


مرکز خرید مترونوم


اگر عاشق پاساژگردی هستید، می‌توانید در سفر به شهر ایروان به مرکز خرید مترونوم مراجعه کنید. در این مرکز خرید مجموعه از فروشگاه مختلف وجود دارد. همچنین برندهای معروفی نظیر ال سی وای کیکی را می‌توانید در این مرکز پیدا کنید. اگر دوست دارید اوقات خوشی را در شهر ایروان سپری کنید، حتماً به مرکز خرید مترونوم که در خیابان ایساهاکیلن قرار دارد، مراجعه کنید. امکانات تفریحی جذابی در این پاساژ برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آبوویان
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

پارک عشاق


یکی از پارک‌های جذاب شهر ایروان پارک عشاق است. این پارک مساحتی بالغ بر ۲٫۵ هکتار دارد. زمان ساخت پارک عشاق به قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد. اما بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ با تلاش‌های فردی بنام «آلبرت بوغوسیان» که سرپرست بنیاد بوغوسیان را بر عهده داشت، این پارک نوسازی شد و درب‌های آن بر روی عموم مردم باز شد. فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در این پارک برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسرت‌های موسیقی، جشنواره‌های کتاب‌خوانی و انواعی از نمایشگاه‌های متنوع اشاره کرد. پارک عشاق در مرکز ناحیه کنترون قرار دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان مارشال باقرامیان

خیابان شمالی ایروان


اگر دوست دارید به یکی از خیابان‌های شهر ایروان مراجعه کنید که معماری رایج آن مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است، به خیابان شمالی ایروان سر بزنید. اگر هم عاشق خرید هستید، در این خیابان می‌توانید انواعی از فروشگاه‌های مختلف را پیدا کنید. این خیابان در سال ۲۰۰۸ به‌گونه‌ای طراحی شد تا فقط عابران بتوانند از آن عبور کنند.
خیابان شمالی خانه اپرا را به میدان جمهوری وصل می‌کند. این خیابان ۲۷ متر عرض و ۴۵۰ متر طول دارد. با پیاده‌روی در آن می‌توانید خانه‌های مسکونی مجلل شهر ایروان، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی کلوپ‌های شبانه لوکس این شهر را مشاهده کنید. خیابان شمالی ایروان در مرکز ناحیه‌ی کنترون قرار دارد.
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

مجسمه ساسونتسی داوید


اگر به دیدن مجسمه‌های تاریخی و جذاب شهر ایروان علاقه دارید و دوست دارید با داستان‌های پشت این مجسمه‌ها آشنا شوید، به دیدن مجسمه ساسونتستی داوید بروید. این مجسمه تندیس فردی است که یکی از قهرمان‌های ملی شهر کشور ارمنستان به شمار می‌آید. با کمی دقت بر روی چهره این تندیس متوجه می‌شوید که داوید فردی بسیار جنگجو و جدی برای رسیدن به آزادی بود. او که یکی از قهرمان‌های حماسی کشور ارمنستان است، در زمان حمله اعراب به ارمنستان در مقابل آن‌ها جنگید و مانع این شد که کشورش به دست اعراب فتح شود. طبق اساطیر این کشور داوید انسان زاده بود اما قدرت‌های ماوراء طبیعی داشت.
مجسمه ساسونتسی داوید در سال ۱۹۵۹ توسط مجسمه‌ساز و نقاش ارمنی بنام «یرواند کوچار»ساخته شد. برای دیدن این مجسمه باید به بخش شانگاویت ایروان بروید. روبه‌روی ایستگاه ساسونتسی این تندیس را مشاهده خواهید کرد. بهترین راه برای دیدن این مجسمه استفاده از متروی شهر ایروان است. همان‌طور که گفتیم، بعد از پیاده شدن در ایستگاه ساسنتسی این مجسمه را در روبروی خود مشاهده خواهید کرد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، ایستگاه متروی ساسونتسی داویت

خیابان ماشتوتس


اگر از محله گردی در شهر ایروان خسته نمی‌شوید و می‌خواهید با فرهنگ مردمان این کشور آشنا شوید، به شما خیابان ماشتوتس را معرفی می‌کنیم. این خیابان ۲٫۶ کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین و درعین‌حال مشهورترین خیابان‌های شهر ایروان است. مسجد کبود و همچنین ماتناداران که دو بنای مشهور و قدیمی شهر ایروان هستند نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند.
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

مرکز خرید روسیا مال


علاقه‌مندان به بازارگردی و خرید نباید مرکز خرید روسیا شهر ایروان را از دست بدهند. این مرکز خرید شش طبقه دارد و از نظر بزرگی و وسعت سومین مرکز خرید شهر ایروان به حساب می‌آید. این مرکز در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد. در این مرکز می‌توانید انواعی از فروشگاه‌های مختلفی که برندهای معتبر جهانی نظیر آدیداس، ال سی وای کیکی را به فروش می‌رسانند مشاهده کنید. اگر گرسنه یا تشنه شدید، می‌توانید به رستوران‌ها و کافه‌های این مرکز خرید مراجعه کنید. اگر هم کودکتان همراهتان هست، می‌توانید برای چند ساعت هم که شده او را به زمین بازی مخصوص کودکان مرکز خرید روسیا ببرید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان تیگران متس، شماره ۱۶

موزه هنر کافسجیان


اگر عاشق هنر هستید، می‌توانید با رزرو تور ایروان به موزه هنر کافسجیان بروید. «جرارد کافسجیان» فردی هنردوست بود و برای دعوت از هنرمندان بین‌المللی به کشور خود و همچنین رشد هنرهای بومی و معرفی آن به کشورهای دیگر این مرکز هنری را افتتاح کرد. در این مرکز هنری مجموعه‌های شخصی هنر معاصر کافسجیان به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این، در این مرکز کارگاه‌های هنری، کنسرت و همچنین برنامه‌های نمایش فیلم نیز دایر است.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان تامانیان، شماره ۱۰
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

کلیسای کاتولیک ایروان


یکی از برنامه‌های جذابی که می‌توانید برای سفر به شهر ایروان تدارک ببینید، بازدید از کلیسای متنوع و جذاب این شهر است. یکی از این کلیساها، کلیسای کاتوقیکه نام دارد. قدمت این کلیسا به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد. بنابراین شما با یک کلیسای ۷۰۰ ساله رو به رو هستید. در سال ۱۶۹۵ کلیسای دیگری در بخش غربی این کلیسا ساخته شد. بزرگی کلیسای جدید به حدی بود که کلیسای کاتوقیک دیگر به چشم نمی‌آمد. تا اینکه در سال ۱۹۳۶ به دستور دولت جمهوری جماهیر شوروی، برخی از کلیساهای شهر ایروان تخریب شده‌اند و بعد از آن کلیسای کاتوقیک دوباره قد علم کرد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، منطقه کنترون

موزه زمین شناسی ارمنستان


اگر دوست دارید سفر کاملی به شهر ایروان داشته باشید، حتماً به موزه زمین‌شناسی ارمنستان مراجعه کنید. بخش‌های مختلف این موزه با تلاش‌های دکتر زمین‌شناسی به نام «هوهانس کارپیتون» ایجاد شد. او در طی ۴۰ سال فعالیت خود توانست ۱۴۱۰ نمونه کار جمع‌آوری کند. در این موزه ۱۱۰۰۰ شیء مختلف نگه‌داری می‌شود. از جمله بخش‌های موزه زمین‌شناسی ارمنستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بخش دیرینه‌شناسی
• بخش کانی‌شناسی
• بخش سنگ نگاری
• بخش منابع طبیعی
• بخش یادبودهای طبیعی ارمنستان
• بخش آب‌های معدنی ارمنستان
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان مارشال باقرمایان
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

خیابان تیگران متس


این خیابان همانند بازاری پر از پوشاک و لباس بوده و با قیمت‌هایی مقرون به صرفه یکی از پربازدیدترین خیابان‌های شهر است. گردشگران و توریست‌های زیادی برای خرید نیازهای خود و همچنین تهیه سوغاتی به این خیابان مراجعه می‌کنند. در خیابان تیگران متس "Tigran Mets Avenue"، کفش و چکمه‌هایی با کیفیت و اصل نیز پیدا خواهید کرد.
آدرس: ایروان
ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۲۳


خانه اپرای ایروان


به گفته کارشناسان، خانه اپرای ایروان یکی از بهترین و واقعی‌ترین بناها از سبک معماری شوروی است. این سازه از دو تالار مجزا تشکیل شده، همراه با یک سقف و دیوار مشترک آکوستیک که توسط فردی به نام الکساندر تامانیان (معماری مشهور) در سال ۱۹۳۳ ساخته شده است. تا به حال در این سالن اپرا بالغ بر ۲۰۰ اجرای اپر و باله که توسط هنرمندان اروپایی، روسی و ارمنی انجام گرفته و در میان این افراد، چهره‌های معروفی نیز مانند گوهر گاسپاریان، نار هوهانیسیان، آرام کاتانیان، یوری داوتیان، وانوش خانامیریان، ویلن گالستیان و میگران آرکات وجود داشته‌اند.
آدرس: شهر ایروان، خیابان تومانیان
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه ماتناداران


یکی از پر اهمیت‌ترین موزه‌های ارمنستان، موزه ماتناداران "Matenadaran Museum" است که در ایروان واقع شده و جایگاه نگهداری از نسخه‌های دست نوشته ارمنی‌ها از سال‌های دور است. ارمنستان تاریخ پر از کش مکشی داشته و هیچگاه آثار به جا مانده از تاریخ آن کامل نبودند و همیشه مورد دستبرد قرار می‌گرفتند. از این رو موزه ماتناداران برای ارمنستانی‌ها بسیار ارزشمند بوده و یکی از مناطق مهم گردشگری آن‌ها به شمار می‌آید.
آدرس: ایروان، خیابان مسروپ ماشتوتس
ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۱۷


دریاچه قو ایروان


این دریاچه مصنوعی اما زیبا یکی از جاذبه‌های توریستی کشور ارمنستان است. دریاچه قو "Swan Lake" ایروان در فصل‌های بهار تا ماه‌های پایانی فصل پاییز میزبان قوهای بی‌نهایت دل‌فریب و جذاب است. علت نام گذاری این دریاچه اجرای باله معروف چایکوفسکی بوده که با همین اسم اجرایی فوق‌العاده داشته است. ناگفته نماند در اطراف این دریاچه تعداد زیادی کافه، رستوران و فروشگاه وجود داشته تا بتوانید بعد از بازدید از این جاذبه، غذاهای محلی و با کیفیت ارمنی‌ها را بچشید.
آدرس: شهر ایروان، میدان اسووبادی
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

باغ وحش ایروان


همان‌طور که می‌دانید باغ وحش جاذبه‌ای گردشگری و مهم در هر کشور است زیرا نشان دهنده نوع اقلیم و وجود بسترهای لازم پرورش حیوان‌ها در آن کشور است. اما جذابیات خاص باغ وحش ایروان داشتن ۲۷۴۹ حیوان است که با ۲۰۴ گونه مختلف در این باغ وحش زندگی می‌کنند. با مراجعه به این باغ وحش می‌توانید انواع شیرهای آفریقایی، خرس قهوه‌ای سوری، گرزه ماران، کرکس سیاه، انواع ببرها، وشق اوراسیایی، فیل‌ها هندی و گوسفند وحشی ارمنی را از نزدیک مشاهده کنید.
آدرس: شهر ایروان، خیابان میاسنیکیان
ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۲۰


خیابان آبوویان


یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های ایروان، خیابان آبوویان "Abovyan Street" است که در سال ۱۸۶۳ ساخته شده و ساختمان‌های مهم و معروفی را در خود جا داده است. این ساختمان‌ها عبارت‌اند از: سالن کنسرت آرنو باباجانیان، کلیسای کاتولیک، سینما مسکو، اتحادیه هنرمندان ارمنستان، دانشگاه پزشکی دولتی ایروان و هتل رویال تیلوپ. این خیابان به علت معماری خاص و فضایی دل‌پذیر مناسب عکس برداری و فیلم‌برداری است.
آدرس: ایروان، خیابان آبوویان
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

مجموعه کارن دمیرچیان


همان گونه که از نام این جاذبه پیداست مجموعه کارن دمیرچیان "Karen Demirchyan Sports And Concerts Complex" مجموعه‌ای بزرگ و با شکوه است که برای مراسماتی همچون کنسر‌ت‌ها، تئاترها و نبردهای ورزشی از آن استفاده می‌شود. معماری خاص این مجموعه شبیه به یک پرنده است که بال‌هایش را می‌گشاید و برای پرواز آماده شده است. ارمنستانی‌ها از مجموعه کارن دمیرچیان با هالامیر به عنوان بزگراری ضیافت و مهمانی نیز بهره می‌گیرند.
آدرس: ایروان، راه آهن تسیسر ناکابرد
ساعت بازدید: نامحدود


مرکز خرید تاشیر


اگر قصد خرید اجناس با قیمتی مطلوب را دارید به مرکز خرید تاشیر سری بزنید و کالای مورد نظرتان را با کمی جستجو بیابید. در این مرکز خرید تمامی برندهای معروف وجود دارند و برای انتخاب نوع پوشاک اصلا محدود نیستید. مرکز خرید تاشیر دارای طبقاتی از فروشگاه‌های طلا، رستوران‌ها و ... است که به ۵ طبقه می‌رسد.
آدرس: شهر ایروان، خیابان مووسس خورناتسی
ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۲۰

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

پارک راه آهن کودکان ایروان


یکی دیگر از مناطق بازمانده از دوران شوروی پارک راه آهن کودکان است که در سال ۱۹۳۷ ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. این پارک قطارهای متعددی دارد که فقط یکی از آن‌ها توانایی حرکت دارد و حکم آموزشی از نحوه راه رفتن و سازوکار قطارها را به کودکان دارد.
آدرس: ایروان، خیابان دزوراپی
ساعت بازدید: نامحدود


پارک انگلیسی


پارک انگلیسی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ایروان است که در سال ۱۹۲۰ به بعد از محبوبیت خاصی برخوردار شد. علت این محبوبیت برگزار شدن مسابقه فوتبال معاصر در این پارک بود. پارک انگلیسی به علت زیبایی‌های چشم‌انواز و فواره‌های متعدد؛ لوکیشن مناسبی برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری است.
آدرس: ایروان، خیابان ایتالیا
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

کلیسای سنت آستواتستاین نورک


درست است که ماهیت کلیساها همه به هم شبیه بوده و شاید نکات جالب توجهی برای عموم مردم نداشته باشد اما اگر ذره‌ای علاقه و شناخت راجع به این بناهای تاریخی داشته باشید متوجه نوع معماری خاص و ارزش بالای این سازه‌ها خواهید شد. این کلیسا در سالیان پیش هم به عنوان یکی از مناطق پر اهمیت به شمار می‌رفت. این اهمیت بالا به دلیل نگهداری کتاب مقدس مسیحیت در آن بود.
آدرس: شهر ایروان، خیابان ارمناک ارمناکیان
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷


کلوب بیلیارد و بولینگ آرنا


یکی از تفریحاتی که با سفر به ارمنستان در دسترس شماست بازی در کلوب بیلیارد و بوولینگ آرنا "Arena Bowling and Billiards" است. اگر دستی بر بازی دارید یا دلتان می‌خواهد حال و هوایتان را همراه با چاشنی هیجان عوض کنید پیشهاد می‌کنیم بازدید از این مکان شاد و مفرح را از دست ندهید.
آدرس: ایروان، خیابان مسروپ ماشتوتس
ساعت بازدید: نامحدود


فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس


این فرودگاه مهم‌ترین فرودگاه کشور ارمنستان تلقی شده و پایگاه اصلی حمل و جابجایی بین‌المللی ایروان به شمار می‌رود. فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس "Zvartnots International Airport" محل تردد پروازهای متعددی از خطوط هوایی دنیا بوده و با داشتن سه سالن مجزا یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌ها نیز به حساب می‌آید.
آدرس: ایروان
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

سینما مسکو ایروان


سینما مسکو "Moscow Cinema" بزرگ‌ترین سالن سینمای ایروان را از آن خود کرده و با قرارگیری در خیابان آبوویان دسترسی راحتی دارد. اگر علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های سینمایی ایروان بودید می‌توانید به این سالن زیبا مراجعه کرده و اوقات متفاوتی را برای خود رقم بزنید. ناگفته نماند این سینما مجهز به ۴ سالن و یک سالن تئاتر است.
آدرس: شهر ایروان، خیابان آبوویان
ساعت بازدید: نامحدود


دهکده باستانی شنگاویت


این منطقه که به دهکده باستانی شنگاویت "Shengavit Settlement" معروف است در ایروان و در روی تپه‌ای در جنوب شرقی دریاچه این شهر واقع شده و با داشتن موزه‌ای کوچک که محل نگهداری لوازم کشف شده از این منطقه است یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان به شمار می‌رود. جالب است بدانید این منطقه در سالیان قبل یعنی در اوایل عصر برنز سکونت‌گاه انسان‌های نخست بوده است.
آدرس: ایروان، خیابان باگراتونیتس
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

تامو پارک


در فضای بیرونی مرکز تکنولوژی‌های خلاق تامو فضایی با مساحت ۶ هزار متر مربع قرار دارد که با نام تامو پارک شناخته می‌شود. در این فضای سرسبز یک میدان وجود دارد و فواره داخل این میدان در دوران جمهوری جماهیر شوروی ساخته شده است. در این پارک می‌توانید اشکال هندسی، چمن و المان‌های دیگر مربوط به فضای شهری را مشاهده کنید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان حلبیان، شماره ۱۶

گالری هنری نور


اگر عاشق هنر و آثار هنری هستید، می‌توانید در سفرتان به شهر ایروان به گالری هنری نور مراجعه کنید. این گالری متعلق به یکی از هنرمندان معاصر ارمنستان به نام «آرمان نور» است. در این مجموعه هنری می‌توانید جواهرات زیبا، آثار هنری نقره و برنز، تابلوهای نقاشی، آثار گرافیکی جذاب و مجسمه‌های دیدنی را مشاهده کنید. اگر به هرکدام از این اشیاء علاقه پیدا کردید، می‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید و به‌عنوان سوغاتی به ایران بیاورید. تمامی این اشیاء توسط این هنرمند ساخته شده است. هرکدام از این دست سازه‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند و فقط یک‌ نمونه از آن‌ها ساخته می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از افراد مشهور در کشورهای مختلف آثار هنری نور را خریداری کرده‌اند.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان امیریان، شماره ۰۰۱۰
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

موزه کومیتاس


اگر به موسیقی کشور ارمنستان علاقه داشته باشید، احتمالاً موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز مشهور ارمنی بنام «کومیتاس» را می‌شناسید. در سفر به شهر ایروان می‌توانید به موزه کومیتاس مراجعه کنید تا درک بهتری نسبت به زندگی و آثار این هنرمند مشهور ارمنی داشته باشید. این موزه در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. در این موزه بخش‌های مختلفی نظیر استودیوی موسیقی، کتاب‌خانه و مرکز نشر، نمایشگاه‌های دائمی و موقت و چند سالن کنسرت وجود دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آرشاکونیاتس، شماره ۲۸

موزه هنرهای مردمی ایروان


اگر عاشق صنایع دستی هستید و دوست دارید در سفرتان به شهر ایروان به موزه‌ای که متعلق به مردم شناسی و کارشناسی هنرهای فلکلور ارمنستان است، بروید، موزه هنرهای مردمی ایروان مناسب شما است. این موزه در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط «هابتناک بابایان» تأسیس شد. در ابتدا این موزه توسط هابتناک بابایان به‌صورت خصوصی دایر شد. اما در سال ۱۹۷۸ دولت مدیریت آن را برعهده گرفت.
در این موزه ۱۲ هزار اثر از صنایع دستی مختلف مردم ارمنستان نگه‌داری می‌شود. آثار نگهداری شده در این شامل هنرهای زیر می‌شود:
• طلاکاری
• نقره‌کاری
• قلاب‌دوزی
• مجسمه و حکاکی‌های سنگی
• نقاشی
• سرامیک
• گل‌دوزی
• فلزکاری
• مینیاتور
• فرش و قالیچه
• آثار چوبی
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ابوویان، شماره ۶۴
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

فواره‌های رقصان


اگر بعد از تاریکی هوا حول‌وحوش میدان جمهوری شهر ایروان بودید، حتماً سری به فواره‌های رقصان این میدان بزنید. برای چند دقیقه هم که شده زیبایی این فواره‌ها توجه شما را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید که اولین فواره موزیکال و رقصانی که در اتحادیه جماهیر شوروی ساخته شد، این فواره بود.
فواره رقصان میدان جمهوری در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد. این فواره توسط فردی به نام «آبرام آبرهامیان» ساخته شد. در ابتدا این فواره برای مدت زمان طولانی پیوسته روشن بود تا اینکه بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی برای مدت زمانی از کار افتاد. سپس در سال ۲۰۰۶ دوباره راه‌اندازی شد. همه‌روزه به‌جز روزهای دوشنبه از ساعت ۲۰ تا ۲۲ می‌توانید به دیدن این فواره بروید. همان‌طور که گفتیم، این فواره موزیکال است و در هنگام مشاهده آن می‌توانید از شنیدن آهنگ‌های پاپ تا کلاسیک و راک‌های دهه ۶۰ تا ۷۰ لذت ببرید.
آدرس: ارمنستان، ایروان، میدان جمهوری

میدان شارل آزناوور


اگر دوست دارید به بخشی از شهر ایروان که در آن مجموعه‌ای از ساختمان‌های هنری قرار دارد، بروید، میدان شارل آز ناوور را از دست ندهید. این میدان به یاد هنرمند فرانسوی ارمنی «شارل آزناوور» نام‌گذاری شده است. البته تاریخ ساخت آن به سال ۲۰۰۱ میلادی بازمی‌گردد و در جریان جشن‌های دهمین سال استقلال کشور ارمنستان ساخته شد.
در این میدان حوضی با ۱۲ فواره وجود دارد که الهام گرفته شده‌ از ۱۲ بخش منطقه البروج است. در این میدان تندیسی از عنکبوت غول‌آسا نیز وجود دارد. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است در هنگام مراجعه به این میدان، اجرای یک گروه راک را از نزدیک ببینید. میدان شارل آزناوور در ناحیه کنترون،خیابان آبوویان قرار دارد. در اطراف این میدان چندین مرکز هنری شهر ایروان نظیر خانه هنرمندان ارمنستان، سینمای مسکو و تئاتر روسیه استانیسلاوسکی قرار دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ابوویان
جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

گالری هنری دالان


اگر عاشق گالری گردی باشید و بخواهید با آثار هنری هنرمندان معاصر ارمنستان آشنا شوید، به شما گالری هنری دالان را پیشنهاد می‌کنیم. با مراجعه به این گالری می‌توانید آثار هنری هنرمندان قدیمی و معاصر ارمنستان را مشاهده کنید. این گالری از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون ۲۶ هنرمند آثار خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.
تمامی این هنرمندان را می‌توان هنرمندان دوران پسا شوروی دانست که در آثار آن‌ها نمادی از تقلا برای ارتباط با جهان امروز را می‌توان مشاهده کرد. بعد از مشاهده آثار هنری این گالری می‌توانید به چای‌خانه، کافه روباز یا رستوران‌های این مجموعه مراجعه کنید و دلی از عزا دربیاورید. در این گالری یک فروشگاه نیز وجود دارد.
آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ابوویان، شماره ۱۲

میدان آزادی


یکی دیگر مناطق گردشگری ایروان میدان آزادی "Freedom Square" است که قدمت آن به سال ۱۹۹۱ می‌رسد. این میدان با ظرفیت ۵۰۰۰۰ هزار نفر توانایی برگزاری جشن‌ها و اعیاد را در محوطه خود دارد. چهار خیابان اصلی به این میدان از چهار طرف متصل شده‌اند و برای گشت و گذاری چند ساعته بسیار مناسب هستند. این خیابان‌ها عبارت‌اند از: خیابان سایات نوودا، خیابان ماشتوتس، خیابان تریان و خیابان تومانیان.
آدرس: شهر ایروان، میدان آزادی
ساعت بازدید: نامحدود

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

پارک آبی ایروان


تفریح و ورزش‌های آبی در هر سن و سالی جذابی خاص خودش را دارد. خوشبختانه پارک آبی ایروان "Yerevan Water World" با امکانات فراوان در ایروان ساخته شده که سالیانه پذیرای هزارتان توریست و گردشگر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود تنی به آب بزنید و طعم بازی‌های هیجان‌انگیز آبی را بچشید.
آدرس: ایروان، خیابان میاسنیکیان
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۲۳


گالری هنری آرو ایروان


یکی دیگر از مقاصد هنری ایروان گالری هنری آرو "Arev Art Gallery" است که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده و طرفداران زیادی دارد. با مراجعه به این گالری می‌توانید با آثار هنری آرو پتروسیان و برادر بزرگ او آرگ پتروسیان و همچنین آثار پدر ایشان بنیک پتروسیان بیشتر آشنا شوید.
آدرس: ایروان، خیابان تریان
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷

جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۶۵ مورد از برترین دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

گالری آلبرت و تووه بویاجیان


در آخرین جاذبه گردشگری می‌خواهیم گالری آلبرت و تووه بویاجیان "Albert & Tove Boyajian Gallery" را به شما معرفی کنیم. این گالری در سال ۲۰۰۱ بنا شده و آثار هنری معاصر را خود نگهداری می‌کند. خوب است بدانید با مراجعه به این گالری می‌توانید از نزدیک با تابلوهای نقاشی هنرمندان دیگر که هنوز شناخته شده نیستند را ببینید و با سبک نقاشی هنرمندان جوان ارمنی بیشتر آشنا شوید.
آدرس: شهر ایروان، خیابان ایساکیان
ساعت بازدید: از ۱۱ ظهر تا ۱۷

کلام آخر
به طور کلی پایتخت ارمنستان، شهر ایروان پر از جاذبه‌های تاریخی، آثار هنری دیدنی و کلیساهای معروف است که با سفر چند روزه و اقامت در هتل‌های با کیفیت می‌توانید از نزدیک با سیر تکامل و تحول تاریخی این کشور آشنا شده و با تفریح در پارک‌ها و مراکز خرید ایروان، اوقات لذت‌بخش و متفاوتی را تجربه کنید. اگر تا به حال به این کشور نرفته‌اید، توصیه می‌کنیم با رزرو اینترنتی بلیط ایروان، تهیه بلیط رفت و برگشت را برای خود آسان و بی‌دغدغه‌تر کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است