search
menu

نکات بهداشتی سفر با هواپیما در دوران بارداری

[ پنهان کردن ]
سفر در راحت ترین زمان ممکن
داشتن برنامه B
خرید بیمه مسافرتی
همراه داشتن سوابق پزشکی
رفتار پیشگیرانه در خصوص سلامتی
هیدراته ماندن
بسته بندی کردن میان وعده های سالم
استفاده از دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی کننده
انتخاب صندلی کنار راهرو
برنامه ریزی مفید و مناسب
دقت در انتخاب مقصد سفر
آماده کردن بسته کمک های اولیه
دریافت گواهی پزشکی
انتخاب چمدان مناسب
عبور از اشعه ایکس فرودگاه
دوره بارداری می تواند یک تجربه جادویی برای هر خانمی باشد، اما این به معنای شروع یک دوره جدید از زندگی بدون وجود چالش ها نیست. در دوره بارداری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا نحوه حرکت دادن بدن، نحوه خوابیدن و ایستادن چه خوب و چه بد، روز به روز به طرق مختلف تغییر خواهند کرد. با این حال، فکر نکنید که در تمام مدت نُه ماه حاملگی باید خانه بنشینید و حتی مسافرت هم نروید. کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG) می گوید که مسافرت رفتن تا هفته ۳۶ بارداری به طور معمول ایمن است و خانم های باردار می توانند بیرون بروند و دنیا را کشف کنند.
اما بهتر است خانم ها با یک سری مقررات و نکات بهداشتی سفر در دوران بارداری آشنا شوند و قبل از خرید بلیط هواپیما ارزان تمام اقدامات لازم را انجام دهند تا مسافرتشان دلچسب و راحت تر سپری شود.
 نکات بهداشتی سفر با هواپیما در دوران بارداری

سفر در راحت ترین زمان ممکن


طبق ACOG، بهترین زمان مسافرت برای خانم های باردار بین هفته های ۱۴ تا ۲۸م یا در اواسط بارداری است. طبق اعلام سازمان بهداشت، شایع ترین مشکلات بارداری از قبیل تهوع و سقط جنین در سه ماه اول و سوم رخ می دهند. همچنین، به گفته ACOG، "در اواسط دوره بارداری انرژی شما برگشته است، تهوع صبحگاهی معمولا از بین رفته و هنوز مسافرت رفتن برایتان آسان است." اگر می توانید در تعیین تاریخ مسافرت انعطاف پذیر باشید، از مسافرت در اوایل و اواخر دوره بارداری خودداری کنید تا تجربه تلخی از سفر در دوران بارداری نداشته باشید. مخصوصا خانم های بارداری که جنین دو قلو یا چند قلو دارند، به دیابت بارداری یا پرفشاری خون مبتلا هستند، اختلالات جفت یا خون ریزی واژینال دارند، امکان زایمان زودرس دارند و یا سابقه لخته شدن خون (حتی قبل از بارداری) دارند بهتر است از سفرهای هوایی در ابتدای سه ماهه سوم تا هفته سی و ششم بارداری جدا خودداری کنند و در صورت خرید بلیط هواپیما در این دوران هرچه سریع تر نسبت به استرداد بلیت هواپیما اقدام نمایند.

داشتن برنامه B


رابرت کیگلی (Robert Quigley)، مدیر ارشد شرکت خدمات بهداشتی و امنیتی International SOS و MedAire می گوید، شما باید قبل از عزیمت به هر سفر با پزشک خود ملاقات کرده و مطمئن شوید که می توانید سفری ایمن و سلامت داشته باشید یا خیر. همچنین، قبل از خرید بلیط هواپیما و سفر وقت بگذارید و درباره تأسیسات پزشکی نزدیک محل اقامتتان در مقصد تحقیق کنید. زیرا اگر در سفر عارضه ای برایتان پیش بیاید، مجبور نمی شوید با اضطراب و عجله به دنبال پزشک و بیمارستان بگردید. برنامه ریزی اولیه می تواند شامل بررسی بیمارستان های اطراف در مقصد باشد که پیش از سفر با آن ها تماس گرفته اید و در صورت اقدام به زایمان زودرس از موقعیت مکانی تمام داروخانه ها و منابع اضافی قبل از زایمان در مقصد مطلع هستید. علاوه بر این، برنامه B می تواند شامل یک برنامه ارتباطی با دوستان یا خانواده باشد که در صورت نیاز به شما بپیوندند و در صورت بروز هرگونه عارضه و نیاز به مراقبت کنار شما باشند.
پیشنهاد می‌کنیم اگر پیش از این سابقه سفر با هواپیما را ندارید مقاله نکات کاربردی پیش از پرواز با هواپیما را در مجله گردشگری سفرمارکت بخوانید.

خرید بیمه مسافرتی


خانم های بارداری که قصد خرید بلیت هواپیما و سفر دارند، باید برای خرید بیمه مسافرتی اقدام کنند. بیمه مسافرتی باید قبل از سفر خریداری شود و تمام هزینه های درمانی و پزشکی را پوشش دهد. یکی از سفرنامه نویس های وبلاگ که مادر دو فرزند است، می گوید زمانی که باردار بود و به شهر فلوریدا سفر کرده بود احساس کرد که کودکش تکان نمی خورد و سریعا به بیمارستان مراجعه کرد و با استفاده از بیمه مسافرتی اش محبور به پرداخت هزینه گزاف پزشکی و بستری در بیمارستان یا انجام آزمایشات نشد.

همراه داشتن سوابق پزشکی


خانم های باردار بایستی در طول سفر تمام سوابق و مدارک پزشکی شان را همراه داشته باشند تا در صورت لزوم مراقبت های پزشکی را تسریع بخشیده و خیال خودشان را راحت کنند. ممکن است جمع آوری سوابق پزشکی به مدت یک روز طول بکشد اما زمانی که شما در سفر به یک مراقبت اورژانسی نیاز داشته باشید، در صورت همراه نداشتن سوابق پزشکی، ارائه دهندگان خدمات پزشکی بدون اطلاع از جزئیات بارداری شما برایتان تصمیم گیری خواهند کرد.
 نکات بهداشتی سفر با هواپیما در دوران بارداری

رفتار پیشگیرانه در خصوص سلامتی


وقتی صحبت از بارداری می شود، خانم های باردار باید بدانند که چه در خانه باشند و چه در مسافرت، بایستی با رفتارهای پیشگیرانه به فکر سلامتی شان باشند و از بروز مشکلات شایع بهداشتی جلوگیری کنند. برای خانم های باردار بسیار مهم است که پیاده روی های مداوم و وقفه دار داشته باشند. زیرا خانم های باردار بیشتر از هر کسی در معرض خطر لخته شدن خون هستند و نشستن های طولانی مدت احتمال این خطر را افزایش می دهند. بنابراین، بهتر است خانم های باردار حتی اگر در هواپیما هستند، هر چند ساعت به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه از جایشان بلند شده و پیاده روی کنند یا حین نشستن قوزک پاهایشان را بچرخانند و حرکت بدهند. علاوه بر این، خانم های باردار بایستی از روی هم انداختن پاها هنگام نشستن روی صندلی هواپیما خودداری کرده و با پوشیدن لباس راحتی و گشاد و جوراب های واریس در طول پرواز از احتمال تورم پاها، لخته شدن خون و یا موارد دیگر پیشگیری کنند.

هیدراته ماندن


یکی از نکات مهمی که باید خانم های باردار در طول پرواز به آن توجه داشته باشند، هیدراته ماندن است. خانم های باردار باید همان گونه که به سلامتی و حال خوبشان اهمیت می دهند، در طول پرواز نیز بایستی به مقدار زیاد آب بنوشند و بدنشان را مرطوب نگه دارند. زیرا که کمبود آب بدن می تواند احساس ناخوشایندی داشته باشد و یا شما را در معرض انقباضات زودرس قرار دهد. از قبل برنامه ریزی کنید و یک بطری آب قابل تعویض همراه خود داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز بدون توجه به جایی که هستید، چه در جاده و چه در هوا، آب بنوشید و هیدراته بمانید.

بسته بندی کردن میان وعده های سالم


همیشه در فرودگاه ها گزینه های سالمی برای غذاخوری وجود ندارند و مواردی هم که در دسترس باشند، معمولا گران هستند. بنابراین، برای صرفه جویی در هزینه و جلوگیری از دریافت کالری های به درد نخور، بهتر است میان وعده های معقول و سالم را خودتان از قبل آماده و بسته بندی کنید و در طول یا قبل از پرواز مقداری از آن ها را بخورید. اگر می توانید حدالامکان میان وعده های سالم مانند میوه های خشک یا سبزیجات آماده و بسته بندی کنید. همچنین، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا توصیه می کند، هنگام احساس حالت تهوع یا ناخوشی یک نان تست غلات سبوس دار یا کِراکِر (کلوچه کوچک) بخورید. کِراکِرها سالم و کوچک بوده و به راحتی قابل بسته بندی و حمل هستند.

استفاده از دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی کننده


خانم های باردار بایستی در هر زمان و مکان نسبت به پاکیزگی محیط اطراف و سطوحی که در تماس هستند، حساس باشند. به همین سبب، در طول سفر برای جلوگیری از آلوده شدن به انواع ویروس ها و گسترش سریع آن ها که اغلب باعث تهوع و استفراغ شدید می شوند، باید پیشگیری های لازم را انجام داد. بهترین راه پیشگیری از آلوده شدن به ویروس ها، شستشوی مداوم دست ها است. اما در صورتی که امکان مرتب دست ها وجود نداشته باشد، ژل های ضد عفونی کننده گزینه بسیار مناسبی جهت دفع میکروب ها به حساب می آیند. همچنین، در پرواز استفاده از دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده جهت تمیز کردن میزهای سینی هواپیما و دیگر سطوح بسیار مهم است. در حالت معمول نیز، بهتر است خانم های باردار قبل از خوردن غذا و یا تهیه غذا دست هایشان را خوب بشویند. رعایت این مقررات و نکات بهداشتی به خصوص در یک فرودگاه پر ازدحام و یا یک هواپیمای پر از میکروب بسیار مهم و حائز اهمیت است.

انتخاب صندلی کنار راهرو


اگر در دوران بارداری قصد خرید بلیط هواپیما دارید، حتما در صورت امکان یک صندلی کنار راهرو انتخاب کنید یا هنگام دریافت کارت پرواز از مأمور کانتر ایرلاین بخواهید تا برایتان یک صندلی در کنار راهرو انتخاب نماید. حتما این کار را انجام دهید، حتی اگر مجبور به پرداخت هزینه اضافی باشید! زیرا با نشستن در صندلی کنار راهرو قادر خواهید بود به راحتی از جایتان بلند شوید و در راهروی هواپیما قدم بزنید. همچنین، در صورت نیاز دسترسی به سرویس بهداشتی هواپیما نیز برایتان آسان خواهد بود. اگر می توانید زمان خرید بلیط هواپیما دست و دلباز باشید، برای راحتی و آسایش بیشتر یک صندلی در کلاس تجاری هواپیما رزرو نمایید. یک نکته دیگر که باید بدانید این است که هنگام بستن کمربند آن را زیر شکم و بالای ران هایتان قرار دهید.
 نکات بهداشتی سفر با هواپیما در دوران بارداری

برنامه ریزی مفید و مناسب


گشت و گذار در دوران بارداری سخت است یا آسان، کاملا به خودتان بستگی دارد. اما فراموش نکنید که ممکن است سطح انرژی تان با نزدیک شدن به زمان سفر کاهش بیابد. سعی کنید برنامه ریزی سفرتان را به گونه ای انجام دهید که شامل استراحت و توقف های زیاد باشد. زیرا در دوران بارداری کشش و توانایی بدن شما مانند دوران غیر بارداری نیست و بسیار متفاوت است. بنابراین، ممکن است برنامه ریزی یک سفر ریلکسیشن مانند اقامت در یک هتل مجلل با خدمات اسپا و ماساژ فکر بسیار خوبی باشد.

دقت در انتخاب مقصد سفر


اگر قصد دارید در دوران بارداری به سفر بروید، بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما درباره شرایط آب و هوایی شهر مقصد و سازگاری بدنتان (بارداری) با آن مکان به خوبی تحقیق کنید. برای مثال، اگر قصد داشته باشید در تابستان به یک منطقه ساحلی با آب و هوای بسیار گرم و شرجی سفر کنید، ممکن است به دلیل وضعیت جسمانی تان بسیار اذیت شوید. بنابراین جایی را به عنوان مقصد انتخاب کنید که در عین ساحلی بودن، شرجی و رطوبت کمتری داشته باشد تا شما بتوانید به خوبی از سفرتان لذت ببرید و درگیر آب و هوای غیرقابل تحمل نشوید.

آماده کردن بسته کمک های اولیه


هیچ چیز در دوران بارداری سخت تر از این نیست که در طول سفر ساعت ها به وسایل و داروهای سردرد، دل درد و سایر بیماری ها دسترسی نداشته باشید. بنابراین، لازم است که در سفرهای دوران بارداری یک بسته یا کیف کمک های اولیه آماده کرده و در طول سفر همراه خود داشته باشید. بسته یا کیف کک های اولیه شما می تواند شامل هر نوع دارو یا وسیله باشد اما از قرار دادن داروهای حالت تهوع، سوزش معده، نفخ و یا هر چیزی که بیشتر شما را اذیت می کند، در کیفتان مطمئن شوید.
 نکات بهداشتی سفر با هواپیما در دوران بارداری

دریافت گواهی پزشکی


با وجود این که اکثر ایرلاین ها تا هفته 36 بارداری به شما اجازه پرواز می دهند، اما برخی ایرلاین های بین المللی مانند هواپیمایی امارات قبل از سوار شدن به هواپیما از شما درخواست تائیدیه و گواهی پزشکی می کنند تا مطمئن شوند پزشک متخصص شما و یا پزشک ایرلاین، سفر شما با هواپیما را بلامانع اعلام کرده اند. بنابراین، اگر در دوران بارداری قصد پرواز در داخل یا خارج از کشور دارید، حتما در زمان برنامه ریزی سفر و خرید بلیط هواپیما درباره شرایط ایرلاین مربوطه در این خصوص مطالعه و پرس و جو کنید. اکثر شرکت های هواپیمایی معمولا این گونه اطلاعات را در وب سایت هایشان عنوان می کنند. اما شما می توانید در صورت نیاز با نمایندگی یا دفتر مرکزی ایرلاین تماس گرفته و سوال هایتان را بپرسید.

انتخاب چمدان مناسب


خانم های باردار بایستی در سفر چمدانی را انتخاب کنند که جابجایی اش از مکانی به مکان دیگر آسان باشد. چمدان های چرخ دار به سبک اسپینر معمولا بهترین نوع چمدان ها به لحاظ جابجایی آسان هستند. سعی کنید چمدانتان را خیلی سنگین نکنید تا در سفر محبور شوید مدام لباس ها و کفش هایتان را به زور در چمدان جا داده و با خود به هر جایی حمل کنید. یادتان باشد هرچقدر چمدانتان سبک تر باشد، سفرتان همان اندازه راحت تر خواهد بود.

عبور از اشعه ایکس فرودگاه


یکی از موضوع هایی که خانم های باردار را می ترساند، عبور از ماشین ها و دستگاه های اشعه ایکس (X-ray) فرودگاه است. باید بگوییم که این نگرانی شما کاملا بی جا است و مطمئن باشید ماشین های فرودگاه اشعه ایکس ندارند و هیچ آسیبی به شما و جنینتان نمی زنند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است