search
menu

زیباترین و مهمترین رودهای ایران

[ پنهان کردن ]
رود ارس
رود کارون
رودخانه چالوس
زاینده رود
رودخانه کرج
رودخانه نکا
رودخانه بابل
جاجرود
باهوکلات
سفید رود
حتما اطلاع دارید که؛ ایران کشور گرم و خشکی محسوب می‌شود. ولی گرم و خشک بودن آب و هوای یک کشور دلیلی بر بی آب بودن یا به معنی دقیق نداشتن رود و رودخانه باشد. جالب است بدانید که ایران تعداد بسیار زیادی رود و رودخانه فصلی در دل خود نهفته دارد. همچنین بسیاری از رودهای سرزمین ما ایران رودهایی دارد که در تمامی فصول سال پرآبند و ما می‌توانیم براحتی از آنها دیدن کنیم. از آنجایی که ما مردمانی هستیم که به آب و آبشار و رودخانه علاقه خاصی داریم؛ بدون نیاز به خرید بلیط هواپیما آنلاین باروبنه می‌بندیم و برای تفریح به کنار رودها می‌رویم. ما در این مطلب قصد داریم تا زیباترین و مهمترین رودهای ایران را به شما معرفی نماییم. لطفا با ما همراه باشید.

رود ارس


رود ارس یکی از زیباترین و مهمترین رودهای ایران است که شمال کشور قرار گرفته است. رود ارس یکی از رودهای دائمی و پرآب ایران هم است که از کوه‌های ترکیه منشا می‌گیرد و از شهرهای؛ رود ارس از شهرهای ماکو، اهر، مرند و گرمی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل عبور می‌کند. رود ارس، که در زبان محلی به آن آراز هم می‌گویند به معنی تیزرو و آنچه به سرعت جریان دارد، است.
رود ارس که طولانی‌ترین رود ایران است دارای طول ۱۰۷۲ کیلومتر است. رود ارس از کوه‌های مین گول(هزار برکه) ترکیـه در جنوب شهـر ارزروم سرچشمه می‌گیرد. رود ارس از رودخانه‌های ایران نقش مهمی در جغرافیا و تاریخ این سرزمین نیز دارد. رود ارس نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان را می‌پیماید و به دریای خرز می‌ریزد.
از جاذبه‌های گردشگری رود ارس می‌توان طبیعت سرسبز جزیره‌ها، پرندگان و کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف رود ارس را نام برد. علاقمندان به ماهیگیری بد نیست بدانند که در فصل تابستان که رود ارس پرآب است، در شهرهای جلفا، پلدشت، سیه‌رود و سواحل حاشیه‌ای می‌توانند از ماهیگیری لذت ببرند. لازم به ذکر است که؛ رودخانه ارس به دلیل ورود پساب‌های صنعتی از سمت ارمنستان بشدت با مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده است. اگر برای جلوگیری از ادامه این روند تدبیر و تصمیم مناسب اتخاذ نشود، آینده خوبی در انتظار رود ارس نخواهد بود.
زیباترین و مهمترین رودهای ایران

رود کارون


رود کارون یکی از زیباترین و مهمترین رودهای ایران است. همچنین رود کارون یکی از معروفترین رودهای ایران است که از کوه زردکوه، از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به خلیج فارس می‌ریزد. بهتر است اطلاع داشته باشید که؛ تنها رود ایران که به آب‌های دیگر کشورها راه دارد، رود کارون است. در سنگ نوشته‌های که از اطراف رود کار پیدا شده است؛ این رود با نام‌هایی از جمله کرنگ، کوهرنگ و نهرالارزق نام برده شده است.
جالب است بدانید که، رود کارون که زمانی عناوینی مانند؛ بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران را به یدک می‌کشید. رود کارون از شهرهای مختلف استان خوزستان عبور می‌کند و هریک از پل‌های گوناگونی که به زیبایی روی آن ساخته شده، نماد شهرهای مختلف خوزستان است. کارون از شهرکرد، بروجن، لردگان، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز و خرمشهر، استان‌های چهار محال و بختیاری و خوزستان می‌گذرد.
رود کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول آب آشامیدنی شهر اهواز را تامین می‌کند. همچنین در بخشی از رود کارون کشتیرانی هم انجام می‌دهند. پیچ‌وخم‌های رود کارون در مسیر شهرها فوق‌العاده زیبا و جذاب است. جاده‌های ساحلی رود کارون محل شب گردی اهالی شهر و گردشگران هستند و نورپردازی‌ها و تسهیلات رفاهی که در حاشیه رود ساخته شده‌اند، حال و هوایی دیدنی به رود کارون داده‌اند.
به‌دلیل وسعت و حجم بالای آبی که رود کارون دارد؛ در طول زمان سدهای مختلفی برای تامین انرژی برق و آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته شده است. از میان مهم‌ترین سدهای رود کارون می‌توان؛ کارون یک، کارون دو، کارون سه، کارون چهار، مسجد سلیمان،گدار لندر، گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند را نام برد. متاسفانه در برخی نقاط شهر‌های اهواز و کارون پساب و فاضلاب بیمارستانی از جمله بیمارستان‌های سینا، گلستان و امام خمینی به رودخانه کارون تخلیه می‌شود. از طرفی پساب‌های نیشکر نیز در محل‌هایی به این رودخانه تخلیه می‌شود.

رودخانه چالوس


رودخانه چالوس، یکی از رودهای دائمی ایران است. رود چالوس در غرب استان مازندران از دامنه‌های البرز از دامنه شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد. رودخانه چالوس که از زیباترین و مهمترین رودهای ایران است؛ پس از پیمودن حدود ۸۵ کیلومتر و ملحق شدن به آب رودخانه زانوسی و دونا و همچنین دَه‌ها چشمه و آبشار، از میان شهر چالوس عبور می‌كند و در میان دو روستای فرج‌آباد و محمد‌آباد به دریای خزر می‌ریزد.
مسیر رودخانه چالوس از قسمت سرچشمه تا آخر مسیر دارای مناظر خارق‌العاده بسیار زیادی است. چشم‌‌اندازهای زیبا و شگفت‌انگیز ارتفاعات كندوان، قله‌های علم‌كوه، پیچ و خم دره هزار چم،‌ چشمه‌سارها و آبشارهای هزارچم واقعا خیره‌کننده هستند. در کنار رودخانه و حواشی رودخانه چالوس، تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها با امکانات مناسب وجود دارند که برای راحتی هرچه بیشتر مسافران ساخته شده‌اند.
صید انواع ماهی از رودخانه چالوس یکی دیگر از موارد جذابیت این رود است. شما می‌توانید ماهی‌های آزاد، سفید و سوف را از رودخانه چالوس صید کنید و هیجان و لذت را با هم تجربه نمایید. وجود دره‌های سیاه‌بیشه، پل زنگوله، هزارچم، چشم‌اندازهای جنگلی، سردرختی‌های بهاره، شالیزارهای سرسبز و مناظر و چشم‌اندازهای بدیع و شگفت‌‌انگیز مسیر رودخانه چالوس را در ردیف یكی از زیباترین مسیرهای ایران و حتی جهان قرار داده است.
زیباترین و مهمترین رودهای ایران

زاینده رود


بدون شک با شنیدن نام زاینده رود یاد اصفهان و جاذبه‌های گردشگری متنوع خواهید افتاد. بله، زاینده رود هم جزو زیباترین و مهمترین رودهای ایران است. زاینده رود که به زنده رود هم شناخته می‌شود؛ از دامنه‌های زرد کوه در چهارمحال بختیاری سرچشمه می‌گیرد. جالب است بدانید که در زمان‌های پرآب بودن زاینده‌رود شهر اصفهان هم حال و هوا و شور زندگی عجیبی دارد.
زاینده‌رود در مسیر حرکت خود به درودخانه‌های پلاسجان و چندین رودخانه فصلی در فریدونشهر می‌پیوندد، در نتیجه بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران تشکیل می‌دهد. این رودخانه پرآب زمین‌های کشاورزی تشنه را سیراب می‌کند. زنده رود، زندک رود، زین رود و زرن رود نام‌های دیگر زاینده رود است که در نهایت به باتلاق گاو‌خونی می‌ریزد.
پل‌های تاریخی اصفهان که بر روی زاینده‌رود ساخته شده است و شکوه و عظمت این رود را دوچندان کرده است؛ یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های زاینده رود هستند. قایق‌سواری در زاینده‌رود و تماشای مردمی که با شور خاصی به مرغان دریایی رودخانه غذا می‌دهند می‌تواند هرکسی را ساعتها مشغول و سرگرم کند.

رودخانه کرج


مرکز استان البرز، کرج یکی از شهرهای کوه‌پایه‌ای در ایران است. شهر کرج در دامنه رشته کوه البرز واقع شده است. حتما اطلاع دارید که شهر کرج بدلیل کوه‌پایه‌ای بودن جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در دل خود جای داده است. رودخانه کرج یکی از زیباترین و مهمترین رودهای ایران است که از دامنه‌های رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد.
رودخانه کرج که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور است؛ ۷۵ کیلومتر طول و ۵۸ متر عرض دارد. رودخانه کرج، در امتداد جاده کرج، چالوس واقع شده است و سرچشمه اصلی رودخانه کرج کوه کلون بستک است؛ البرز در مسیر خود دشت‌های زیادی از جمله دشت کرج و شهریار را سیرآب می کند و در پایان به دریاچه نمک قم می‌ریزد.
رودخانه کرج از بهترین جاذبه‌های طبیعی استان البرز است که به استان مازندران متصل می‌شود. در حاشیه رودخانه جنگل‌های انبوه شمالی و طبیعت زیبا با چشم‌انداز لذت‌بخشی را پدید آورده است. رودخانه کرج از سال ۱۳۴۶ شمسی در لیست رودخانه‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. رود کرج هر سال در فصل صید (اواخر بهار تا اواخر تابستان) میزبان تعداد بسیار زیادی توریست است که برای ماهیگیری به این رودخانه می‌روند. قزل‌آلای خال قرمز، قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی و ماهی سرمخروطی سیاه فلس از جمله ماهیان موجود در رودخانه کرج هستند.

رودخانه نکا


یکی از دیگر از زیباترین و مهمترین رودهای ایران که قصد داریم به شما معرفی نماییم؛ رودخانه نکا در استان مازندران است. استان مازندران جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در خود جای داده است که رودخانه نکا یکی از این جاذ‌به‌های منحصر بفرد است. اگر در سفر خود قصد دارید که به آرامش درونی دست بیابید؛ حتما سری به رودخانه نکا بزنید.
هر سال گردشگران زیادی رودخانه نکا را برای تفریح و استراحت خود انتخاب می‌نمایند. در حاشیه و اطراف رودخانه درختان و گل‌های بسیار زیبایی وجود دارند که منظره رود نکا را چندین برابر شگفت‌انگیز کرده‌اند. در دوران سلطنت رضا خان یک پل فوق‌العاده زیبا بر روی رود نکا ساخته شده است. بدین ترتیب ماشین‌‌ها براحتی می‌توانند از روی رود حرکت نمایند.
جالب است بدانید که؛ فرانسیس، کنسولگر بریتانیا در سال ۱۸۵۸ از پل نکا عبور کرد. وی درخاطرات خود درباره پل نکا اینگونه نوشته است که؛ در هفتم فوریه ازپلی گذشته‌ایم که در دو سمت آن باغ نارنج و یک عمارت زیبا بنا شده است. این خاطره فرانسیس بیانگر زیبایی رودخانه نکا است. در کنار رودخانه نکا یک روستای بسیار زیبا هم بنام نارنجه باغ واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این روستای سنتی و قدیمی بزنید.
زیباترین و مهمترین رودهای ایران

رودخانه بابل


رود بابل رودی طویل است که در استان مازندران جریان دارد. رودخانه بابل که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد جزو پرآب‌ترین رودهای ایران هم محسوب می‌شود. روخانه بابل با طول ۷۸ کیلومتر از شهرهای بابل و بابلسر و که از جنگل ها و شالیزارهای بسیار زیبا عبور می‌کند و در نهایت به دریای خزر جاری می‌شود.
همانطور که اشاره کردیم، رود بابل در مسیر خود از دو شهر بابل و بابلسر عبور می‌کند. شهر بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که آب‌و‌هوای فوق‌العاده دارد. رود بابل از میان شهر بابلسر عبور می‌کند و دو پل روی این رود ساخته شده است. پل‌های روی بابل رود از نظر تاریخی اهمیت چشمگیری دارند.
بدلیل اینکه بابل رود شرایط طبیعی خارق‌العاده‌ای دارد؛ تفریحگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرائی متنوعی در کنار رودخانه وجود دارد. همچنین برای ساخت اسکله‌های تفریحی برای قایق‌های تندرو، ورزش‌های آبی نظیر اسکی روی آب و قایقرانی در کلاسهای گوناگون مناسب است. در مسیر رودخانه بابل به چیزی‌های بسیار شگفت‌انگیز برمی‌خورید که بدون شک تا حالا تجربه نکرده‌اید.
بهترین زمان برای گردش و تفریح کنار رودخانه بابل، فصل تابستان است. کنار رودخانه پرآب بابل جاده‌های ساحلی، پارک ساحلی با امکانات رفاهی بسیار، کافی‌شاپ، رستوران، محوطه بازی، محوطه چمن، امکانات قایق رانی، سرویس‌های بهداشتی و زمین فوتبال برای تفریح و سرگرمی وجود دارند. بستان‌های اطراف رود بابل و اسکله‌ قایق‌ها در دو طرف رود همگی برای خلق لحظات خاطره‌انگیز برای توریست‌ها و گردشگران فراهم شده است.

جاجرود


جاجرود رودخانه‌ای در شمال تهران و در ۳۸ کیلومتری شهر تهران واقع شده است. جاجرود جزو زیباترین و مهمترین رودهای ایران است. جاجرود همچنین یک از رودخانه‌های دائمی است که از کوه‌های کلون بستگ و خرسنگ در ارتفاعات رشته‌کوه البرز سرچشمه می‌گیرد. شاخه‌های مهم رودخانه جاجرود که از دامنه‌های کلون بستک و همچنین دامنه‌های جنوبی خرسنگ نشأت گرفته و حرکت خود را آغاز می‌کنند، پس از عبور از شمشک، دربند و میگون در فشم با شاخه خرسنگ به هم می‌پیوندند و رودخانه جاجرود را به وجود می‌آورند.
جاجرود، بخش زیادی از آب شرب تهران را هم تامین می‌کند و برای همین هم سد لتیان روی رودخانه جاجرود ساخته شده است. در رودخانه جاجرود، ماهی‌هایی مثل قزل آلا، سالمون و کپور هم زندگی می‌کنند و علاقمندان به ماهیگیری را که هوس ماهیگیری را دارند بخود جلب می‌کند. وجود درختانی مثل زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، اطراف جاجرود منظره‌ای فوق‌العاده تماشایی را خلق کرده است.
زیباترین و مهمترین رودهای ایران

باهوکلات


در میان مهمترین و زیباترین رودهای ایران نباید باهوکلات را فراموش کرد. باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه های استان سیستان و بلوچستان است. رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر در دریای عمان سرازیر می‌شود. لازم به ذکر است که؛ رودخانه باهوکلات عامل اصلی زندگی و حیات در جنوب استان سیستان است. طول رودخانه باهوکلات ۳۴۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبریز آن در حدود ۸۰۰۰ کیلومترمربع است. حداکثر آبدهی لحظه‌ای رودخانه باهوکلات ۸/۱۱ مترمکعب در ثانیه اندازه‌گیری شده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری رودخانه باهوکلات، حضور و زندگی تمساح ایرانی است، این جانور بازمانده خزندگانی است که در حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند. اگر شما در سفر خود علاقه دارید که هیجان و ماجراجویی را باهم تجربه کنید، حتما در سفر خود به جنوب سری به رودخانه باهوکلات بزنید تا این هیجان را تجربه نمایید.
بد نیست بدانید که؛ بی‌آبی رودخانه باهوکلات سیستان و بلوچستان باعث مهاجرت تمساح پوزه کوتاه به پاکستان شده است. آب رودخانه باهوکلات، از جمع‌آوری آب منطقه‌های وسیعی از بخش جنوبی شهرستان ایرانشهر(بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان‌ چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) به سوی دریای عمان در جنوب سرازیر می‌شود.

سفید رود


رودخانه سفید رود با طول ۷۶۵ کیلومتر طولانی ترین و پر آب ترین رود استان گیلان است. سر چشمه اصلی سفید رود که دومین رود بلند ایران است، از کوه چهل چشمه کردستان است که بعدا رودی بنام گروس از کوه‌های پنجه علی و در شمال غربی همدان و شاخه‌های دیگری در ناحیه بیجار (گروس) به آن متصل می‌شوند و به سمت شمال جریان می‌یابند. در ادامه مسیر رودهای دیگری به نام قرانقوش چای و میانه چای و هشترودچای و آب‌های کوه سهند و همچنین بزقوش به سفید رود می‌پیوندند و بعد به سمت جنوب شرقی سرازیر می‌شوند.
در کتاب‌های قدیم سفیدرود را با نام‌های گوناگون از جمله: سپیدرود، اسفیدرود، اسبیذروذ، سپیذروذ و سفیدرود معرفی می‌کردند. با قایقرانی کردن در رودخانه سفید رود که یکی دیگر از زیباترین و مهمترین رودهای ایران است؛ علاوه بر تجربه هیجان گذر کردن از امواج متلاطم، می‌توانید از تماشای مناظر زیبا و بی‌نظیر و منحصربفرد شمال لذت ببرید. بهتر است بدانید که بخش‌های خروشان سفیدرود تقریبا ۵۰۰ متر بعد از سد سفیدرود آغاز می‌شود.
در امتداد رودخانه سفیدرود باغ‌های انبوه زیتون قرار گرفته‌اند، که با قایقرانی بر روی این رودخانه در حالیکه وزش باد خنک و مطبوع گرمای تابستان را با خود می‌برد می‌توان محو تماشای دورنمای درختان همیشه سبز زیتون در ارتفاعات، صخره‌های بلند در کنار دشت های حاصلخیز و شالیزار‌های برنج بود و گذر زمان را در طول مسیر اصلا احساس نکرد.
اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و ماهی‌های خانواده کپور از جمله ماهی‌هایی هستند که در آب سفیدرود زندگی می‌کنند. همچنین رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان بخصوص گونه‌های ماهیان خاویاری و گونه‌های ماهیان استخوانی از رودخانه‌های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است