search
menu

پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا

[ پنهان کردن ]
درباره پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا
چرا بازدید از پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا پیشنهاد می شود؟
چگونگی شکل‌گیری سازه‌های طاقی شکل
پارک ملی آرچز چه تفریحاتی برای ارائه دارد؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پارک ملی آرچز چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از پارک ملی آرچز چه زمانی است؟
چگونه به پارک ملی آرچز برویم؟
در نزدیکی پارک ملی آرچز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی پارک ملی آرچز برای اقامت وجود دارد؟

درباره پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا


پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا (به انگلیسی: Arches National Park Utah) جزء معدود جاذبه‌های گردشگری ایالات‌متحده بشمار می‌رود که تصاویر شگفت‌انگیزش در اکثر بروشورهای گردشگری جا خوش کرده و نامش در برنامه سفر هر فردی که قصد دارد بلیط هواپیما نیویورک آمریکا را خریداری کند، گنجانده شده است. این جاذبه تماشایی با وسعتی برابر با ۳۱۰ کیلومتر، پارکی طبیعی واقع در ایالت یوتا است که چون موزه‌‌ فضای بازی، چیزی حدود ۲۰۰۰ سازه سرخ‌رنگ ماسه‌سنگی را به معرض نمایش گذاشته است؛ سازه‌هایی بسان گنبدهایی تماشایی و طاق‌هایی باشکوه که زیر آسمانی لاجوردی قد برافراشته و خودنمایی می‌کنند و سرزمین عجایبی از پیکره‌های سنگی خوش ‌طرح و نگاری را که گویی اسطوره‌های باستانی با جادوی خود بر صخره‌هایی شکوهمند تراشیده‌اند، پدید آورده‌اند. در ادامه با این مقصد متفاوت و رؤیایی بیشتر آشنا خواهید شد.
پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا

چرا بازدید از پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا پیشنهاد می شود؟


در مواب یوتا، ایالتی که جاذبه‌های گردشگری مختلفی نظیر پارک طبیعی دد هورس و پارک ملی کنیون ‌لندز را در خود جای ‌داده، واقع گردیده است.
حدود ۲۰۰۰ سازه طاقی شکل (بیشترین تعداد سازه طاقی شکل ماسه‌سنگی در کل جهان) را در خود جای ‌داده و از مناظری رؤیایی و شگفت‌انگیز برای ثبت تصاویری بسیار زیبا بهره برده است.
تصویر نقاشی شده یکی از سازه‌های طاقی شکل آن (دلیکت آرک) روی پلاک کلیه خودروهای ایالت یوتا آمریکا نقش بسته و به‌نوعی به نماد این ایالت مبدل گردیده است.

چگونگی شکل‌گیری سازه‌های طاقی شکل


میلیون‌ها سال است که طبیعت با دستان پنهان نیروهای فرسایشی خود در حال ساخت پیکره‌های ماسه‌سنگی بزرگ و کوچکی در جنوب شرقی ایالت یوتای آمریکاست، جایی که چنان عجیب و غیرزمینی به نظر می‌رسد که گویی توسط بیگانگان فضایی احداث گردیده است. این پیکره‌ها با ظاهر بی‌قاعده‌ای که دارند و ابعادی که گاهی از ۹۰ متر نیز تجاوز می‌کند، فضای اثیری و فرا واقع‌گرایانه‌ای را به این منطقه بخشیده‌ و خوراک بصری دل‌چسبی را برای دوربین عکاسان خوش‌ذوق پدید آورده‌اند.
اما این اشکال سنگی چطور سر از این منطقه درآورده‌اند؟ پاسخ برخی زمین‌شناسان برجسته بدین شرح است: پارک ملی آرچز در موقعیت مکانی خاص و بر فراز بستر نمکی زیرزمینی به نام سازند ناسازگار (Paradox Formation) قرار گرفته، پدیده‌ای که خمیرمایه موردنیاز را برای تشکیل سازه‌های طاقی شکل و مخروطی پارک ملی آرچز فراهم کرده است. سازند ناسازگار در این منطقه، طی فرآیندی طولانی و چند صد میلیون ساله، زمانی که آب دریا به این منطقه سرازیر و پس از مدتی تبخیر می‌شود، پدید آمده است. در طی چندین میلیون سال، بستر نمکی این منطقه با پسماند آب‌های جاری‌شده اقیانوس‌ها پوشیده گردید، پسماندی که با ورزش باد جابجا گشت و طی چندین هزار سال، پروژه احداث صخره‌هایی را پی‌ریزی کرد که در زمانی ضخامتی بیش از یک کیلومتر داشتند. ازآنجایی‌که نمک زیر فشار ناپایدار است، بستر نمکی سطح زیرین منطقه، زیر فشار سطح ماسه‌سنگی فوقانی آن تغییر شکل داد. این جریان موجب شد که سطح بیرونی و سنگی منطقه خم و دگرگون شود و چین‌هایی به شکل گنبدهایی بزرگ بر بستر نمکی منطقه پدید آید. برخی از این گنبدهای بزرگ براثر عوامل فرساینده‌ای نظیر نفوذ آب، وزش باد و تغییرات دما در گذر زمان ویران شدند و آن تعدادی که مقاومت کردند و باقی ماندند، منفذهایی میانشان ایجاد شد، منفذهایی که بعدها به شکاف‌هایی بزرگ مبدل گشت و موجبات فروریختن بخش‌های میانی این صخره‌ها را فراهم آورد. بخش‌های باقی‌مانده، سازه‌های طاقی شکل را پدید آوردند که به بناهای آسمان‌خراش پارک ملی آرچز مبدل گردیدند.
پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا

پارک ملی آرچز چه تفریحاتی برای ارائه دارد؟


مناظر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده پارک ملی آرچز یوتا باعث شده که این مقصد به مکانی ایدئال برای تفریحات مختلفی نظیر دره نوردی، کوله‌گردی، چادرزنی، اسب‌سواری، صخره‌نوردی، پیاده‌گردی، دوچرخه‌سواری، موتورسواری و رانندگی مبدل گردد.
پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا
رانندگی در پارک: چنانچه وقت زیادی برای گشت‌وگذار و پیاده‌گردی در این منطقه ندارید، یا محدودیت جسمانی شما مانع کوله‌گردی در این منطقه تماشایی شده است، نگران نباشید، چراکه با چیزی حدود ۵ ساعت (۱۰ دقیقه توقف در هر تماشاگاه) می‌توانید لذت بازدید از پارک ملی آرچز ایالت یوتا را تجربه کنید. گفتنی است تنها جاده‌ای که در این پارک تماماً آسفالت و سنگفرش شده است، سینیک درایو (Scenic Drive) نام دارد، جاده‌ای با بیش از ۴۰ کیلومتر وسعت، که تقریباً از تمامی مناظر تماشایی این پارک شگفت‌انگیز گذر می‌کند. البته باید گفت که رانندگی در این پارک صرفاً در زمانی که بارندگی وجود ندارد، امکان‌پذیر است و در زمان‌هایی از سال که امکان ریزش باران وجود دارد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
دوچرخه‌سواری: مزیت دوچرخه‌سواری نسبت به رانندگی این است که شما می‌توانید هم در جاده‌های آسفالت شده و هم در مناطق آسفالت نشده به گشت‌وگذار در پارک ملی آرچز بپردازید و مهارت دوچرخه‌سواری خود را در پستی‌وبلندی‌های این منطقه به معرض نمایش بگذارید. ازآنجایی‌که گل‌ولای و خاک جزء بخش‌های جدانشدنی این پارک به‌حساب می‌آیند، بهتر است از دوچرخه کوهستان برای دوچرخه‌سواری در این منطقه استفاده کنید.
چادرزنی: هیچ لذتی شگرف‌تر از تماشای آسمان صاف و پرستاره کویر و آرمیدن زیر نور ستارگانی که آسمانی باشکوه را چراغانی کرده‌اند، برای شیفتگان طبیعت وجود ندارد و چنین لذتی در پارک ملی آرچز، جایی که فضای اثیری و متفاوتش انگشت حیرت بر دهان گردشگران می‌گذارد، دوچندان خواهد گشت و در ذهن و خاطر هر گردشگری جاودانه خواهد شد.
پیاده‌گردی: بسته به آمادگی جسمانی شما، چندین مسیر مختلف برای پیاده‌گردی در پارک ملی آرچز ایالت یوتا وجود دارد. اگر بنا به دلایلی نظیر محدودیت زمانی و شرایط جسمانی، امکان پیاده‌گردی برد بلند برای شما فراهم نیست، مسیر ویندوز تریل را برای گشت‌وگذار در پارک ملی آرچز برگزینید. این مسیر دو کیلومتری شما را به جایی خواهد برد که تضاد رنگی در آن بیداد می‌کنند و تنوع اشکال سنگی، ژوراسیکی شگفت‌انگیز از سازه‌هایی عجیب‌وغریب را پدید می‌آورد. در این مسیر نسبتاً کوتاه، بدون هیچ دشواری و زحمتی، امکان تماشای سه سازه طاقی شکل بزرگی به نام‌های پنجره شمالی (North Window)، پنجره جنوبی (South Window) و طاق مناره (Turret Arch) برای شما فراهم خواهد شد.
چنانچه زمان کافی دارید و دوست دارید توانایی جسمانی خود را به چالش بکشید و چشمان خود را به ضیافتی سحرانگیز و خارق‌العاده میهمان کنید، مسیر دابل او آرچ تریل (Double O Arch Trail) را انتخاب کنید. این مسیر که چیزی حدود ۷ کیلومتر طول دارد، طاق‌های سنگی باشکوه و بزرگی را بر شما آشکار می‌کند، که به‌هیچ‌وجه از دیگر نقاط ماشین‌روی منطقه قابل‌رؤیت نیستند. این مسیر از دولز گاردن تریل هدز (Devils Garden Trailhead) آغاز می‌گردد و پس از گذر از برخی از جذاب‌ترین مناظر پارک، شما را به نقطه آغازین باز‌می‌گرداند.
پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از پارک ملی آرچز چقدر است؟


بازدید از پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا برای بازدیدکنندگانی که زیر ۱۵ سال سن دارند، رایگان است. اما بزرگ‌سالان باید بلیط ورودی جاذبه را که ۱۵ دلار است، خریداری کنند. لازم است ذکر گردد که این هزینه صرفاً برای افرادی است که با پای پیاده یا دوچرخه قصد دارند از این مکان بازدید کنند. برای گشت‌وگذار با خودروی شخصی در نقاط ماشین‌رو باید مبلغی برابر با ۳۰ دلار بپردازید. همچنین دارندگان موتورسیکلت نیز باید ۲۵ دلار برای خرید بلیط ورودی هزینه کنند.
زمان پیشنهادی برای بازدید از این جاذبه تماشایی، بسته به مسیری که برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنید، متفاوت است. اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود از این مکان دیدن کنید و در توقفگاه‌های خوش‌منظره پارک چیزی حدود ۱۰ دقیقه استراحت کنید، به مدت زمانی حدود ۴ الی ۵ ساعت برای بازدید از پارک ملی آرچز نیاز دارید. اما چنانچه قصد دارید با پای پیاده از تمامی جاهای دیدنی و سازه‌های سنگی بزرگ طاقی شکل این مکان بازدید کنید، باید مدت ۳ الی ۴ روز را در این مکان سپری کنید.

فصل مناسب برای بازدید از پارک ملی آرچز چه زمانی است؟


برای انتخاب زمان مناسب برای بازدید از پارک ملی آرچز باید دو نکته را در نظر داشته باشید: نخست اینکه این جاذبه در اکثر ماه‌های سال گرم و خشک است، بااین‌حال همواره همانند دیگر جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار آمریکا، شلوغ و پرتحرک است. ازآنجایی‌که درب‌های این پارک در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز به روی بازدیدکنندگان باز است، برای گریز از ازدحام احتمالی این مکان می‌توانید در ساعات اولیه صبح یا نیمه‌های شب (ساعت ۳ تا ۵) از این مکان بازدید کنید.
نکته دوم انتخاب فصل مناسب برای خرید بلیت هواپیما نیویورک و بازدید از پارک ملی آرچز است. به اعتقاد بسیاری از گردشگرانی که بارها از این مکان بازدید کردند، زمانی بین ماه‌های آوریل تا مه بهترین زمان از نظر شرایط آب و هوایی برای تماشای زیبایی‌های این مقصد پرطرفدار است. اگر در طول این زمان قادر نبودید از این جاذبه دیدن کنید، وقت بازدید را به زمانی بین ماه‌های سپتامبر تا اکتبر موکول کنید. توجه داشته باشید که در برخی روزهای تابستان ممکن است دمای هوای پارک ملی آرچز از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز تجاوز کند و پیاده‌گردی در آن را به کاری غیرممکن مبدل سازد.
پارک ملی آرچز ایالت یوتا آمریکا

چگونه به پارک ملی آرچز برویم؟


پارک ملی آرچز در شهر مواب ایالت یوتا آمریکا واقع شده است و برای بازدید از این جاذبه باید ابتدا بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت به مقصد آمریکا را خریداری کنید و از آنجا به یکی از فرودگاه‌های سالت لیک سیتی (Salt Lake City International Airport)، گرند جانکشن (Grand Junction Regional Airport GJT) و یا کنیون لندز (Canyonlands Regional Airport) سفر کنید. پیشنهاد ما انتخاب گزینه سوم یا همان فرودگاه محلی کنیون لندز است، چراکه از آنجا تا ورودی شمالی پارک ملی آرچز چیزی حدود ۱۵ دقیقه راه است. اما نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که برای بازدید از این مقصد حتماً باید خودروی شخصی داشته باشید، چراکه مقصد نهایی کلیه وسایل حمل ‌و نقل عمومی این منطقه، گرین ریور است.

در نزدیکی پارک ملی آرچز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


موزه فضای باز مواب جاینتس: ۱۱.۴ کیلومتر
ویلو اسپرینگز دایناسور ترکس: ۱۷.۲ کیلومتر
شهر کاسل ولی: ‌۳۵ کیلومتر
پارک ملی کنیون لندز: ۴۲ کیلومتر
بام دنیا در مواب: ۶۷ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی پارک ملی آرچز برای اقامت وجود دارد؟


آرکوی این: ۵.۱ کیلومتر
اسکپدیشن لاج: ۸ کیلومتر
لیزی لیزارد هاستل: ۱۱.۲ کیلومتر
رد کلیف لاج: ۲۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است