search
menu

خیابان وال استریت نیویورک

[ پنهان کردن ]
تاریخچه خیابان وال استریت نیویورک
حقایق جالب درباره خیابان وال استریت نیویورک
جاذبه‌های خیابان وال استریت نیویورک
ساختمان بازار بورس آمریکا
مجسمه گاو وال استریتی
شنیدن تاریخ سقوط بازار بورس آمریکا
پارک بتری
کلیسای ترینیتی
خیابان استون
بنای یادبود ۱۱ سپتامبر
ساختمان اکولوس
ساختمان فدرال هال
بندر ساث استریت
خیابان وال استریت یکی از مشهورترین خیابان‌های شهر نیویورک است. همه ما حداقل یک بار این اسم را شنیده ایم و احتمالاً می‌دانیم که وال استریت به بورس و بازارهای مالی آمریکا ربط دارد. شاید هم فیلم "Wolf of wall street" را دیده باشیم و دنیای آدم‌های جاه طلب و با انگیزه که تلاش می‌کنند از طریق معامله در بورس ثروت بیشتری داشته باشند آشنا شده ایم. اما چقدر درباره خیابان وال استریت اطلاعات داریم؟ تاریخچه این خیابان را می‌شناسیم؟ می‌دانیم که چه جاذبه‌های در این خیابان وجود دارد؟ اگر زمانی با خرید بلیط هواپیما به نیویورک سفر کردیم و دوست داشتیم این خیابان را از نزدیک ببینیم، به دیدن کدام جاذبه برویم؟
خیابان وال استریت (Wall Street) در بخش جنوبی محله منهتن شهر نیویورک قرار دارد. در این خیابان بزرگ ترین بنگاه‌های مالی آمریکا قرار گرفته است. خیابان وال استریت خیابانی کوتاه و باریک است و از خیابان برادوی (Broadway) تا رودخانه ایست ریور (East River) کشیده شده است. اگر بخواهید از ابتدای خیابان وال استریت تا انتهای آن بروید باید از ۷ چهار راه عبور کنید. اما حقایق جالب تر و جذاب تری درباره این خیابان وجود دارد که در ادامه مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. پس اگر دوست دارید اطلاعات جالبی درباره این خیابان بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
خیابان وال استریت نیویورک

تاریخچه خیابان وال استریت نیویورک


نام خیابان «وال استریت» که از دو کلمه "Wall" و "Street" تشکیل شده است و داستان جالبی پشت این نام گذاری وجود دارد. در سال ۱۶۵۳ مردی هلندی به نام داچ ستلر (Dutch settlers) دیواری گلی را برای مقابله با هجوم نیروهای انگلیسی می‌سازد. کلمه "Wall" که به معنی دیوار است به این اتفاق تاریخی و دیوار گلی ساخته شده آن برمی‌گردد.
نکته: اگر بخواهیم نام این خیابان را به درستی بنویسیم باید از عبارت «خیابان وال» استفاده کنیم. اما به دلیل اینکه وال استریت شناخته تر است و استفاده از عبارت «خیابان وال» کمی نا متعارف به نظر می‌رسد ما در این مقاله از عبارت «خیابان وال استریت» استفاده می‌کنیم.
حتی قبل از جنگ‌های داخلی آمریکا، خیابان وال استریت به عنوان پایتخت رویدادهای مالی کشور آمریکا شناخته می‌شد. در محله وال استریت که عموماً به آن محله مالی (Financial District) نیز گفته می‌شود،‌ بنگاه‌های مالی بسیار مهم کشور آمریکا مثل بازار بورس نیویورک،‌ بازار بورس اوراق بهادار آمریکا (NYSE Amex Equities) و بانک فدرال رزرو نیویورک قرار دارد. شرکت‌های بیمه، بانک‌های سرمایه گذار، شرکت‌های سرمایه گذاری و انواعی دیگر از شرکت‌های مالی در این خیابان دور هم جمع شده اند.
خیابان وال استریت را می‌توان نماد سرمایه گذاری و ثروت دانست. اما بر اساس اعتقادات اعضای حزب مردم گرا یا پوپولیست قرن ۱۹ میلادی،‌ خیابان وال استریت نمادی از بهره کشی و ظلم به مردم طبقه کارگر و کشاورز است. اگر از منظر دیگر به این خیابان نگاه کنیم، خیابان وال استریت آسانسوری برای رسیدن به ثروت و پول زیاد است. برخی از کارشناسان بعد از سقوط بورس وال استریت در سال ۱۹۲۹، ‌این خیابان و بنگاه‌های اقتصادی داخل آن را عامل بی ثباتی اقتصاد آمریکا دانستند. شاید این برداشت را منفی تلقی کنید اما اگر از زاویه دیگری به آن نگاه کنید متوجه جایگاه بالای بنگاه‌های مالی و اقتصادی این خیابان در اقتصاد آمریکا و قدرت تأثیر گذاری آن می‌شوید.
خیابان وال استریت نیویورک

حقایق جالب درباره خیابان وال استریت نیویورک


۱. در گذشته نام خیابان وال استریت به جای "Wall Street"، " de wall street" بوده است. این منطقه در گذشته زیر نظر هلندی‌ها بوده است و این نام را آن‌ها بر روی آن گذاشته اند. در آن زمان شهر نیویورک با نام نیو آمستردام (New Amsterdam) شناخته می‌شد.
۲. هر زمان که در رسانه‌های تصویری و روزنامه‌ها و مجلات و فضای مجازی از کلمه وال استریت استفاده می‌شود، منظورشان ناحیه اقتصادی و مالی شهر نیویورک است. این در حالی است که بخش مالی این شهر خیلی بزرگ تر از خیابان وال استریت است و خیابان وال استریت تنها بخشی از محدوده بزرگی است که بنگاه‌های مالی آمریکا در آن قرار دارند. این خیابان تنها ۰٫۵ مایل معادل ۸۰۰ متر است.
۳. وال استریت زمانی هویت مالی امروزه خود را پیدا کرد که ۲۴ تاجر قراردادی مالی مهمی را با یکدیگر تنظیم کردند. طی این قرارداد، این ۲۴ تاجر قرار گذاشتند تا با یکدیگر سهام معامله کنند. این قرار داد نقطه شروع بازار بورس و سهام آمریکا شد. این قرار داد زیر درخت چنار (buttonwood) که در خیابان وال استریت قرار داشت نوشته شد و اکنون با نام قرارداد باتنوود (buttonwood) شناخته می‌شود. بعدها بازار بورس نیویورک نام خود را از ""New York Stock and Exchange Board"" به "New York Stock Exchange" تغییر داد. بازار بورس آمریکا در خیابان براد (Broad) قرار دارد. این خیابان در کنار خیابان وال استریت است.
۴. خیابان وال استریت و حومه آن اولین و بزرگ ترین مرکز مالی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود. در رتبه دوم شهر لندن انگلیس قرار دارد و بعد از آن «هنگ کنگ» در رتبه سوم این طبقه بندی قرار گرفته است.
۵. در سال ۱۹۲۹ بازار بورس آمریکا با سقوط بدی مواجه شد. این اتفاق با نام "سقوط وال استریت" شناخته می‌شود. این اتفاق درست بعد از رشد ناگهانی ارزش سهام‌های بازار بورس آمریکا در دهه ۱۹۲۰ رخ داد. در این دهه رغبت مردم آمریکا به سرمایه گذاری در بازار بورس بیشتر از همیشه بود. مردم این کشور حتی پس اندازهای خود را در بورس سرمایه گذاری کردند و این اتفاق باعث رشد ارزش سهام‌های زیادی در بازار بورس آمریکا شد؛ به طوری که تا آن زمان، ارزش این سهام این قدر رشد نکرده بود. همین موضوع باعث شد تا افراد بیشتری بخواهند در بورس سرمایه گذاری کنند.
عده ای از سرمایه گذاران که این روند را مشاهده کردند تصمیم گرفتند تا زمانی که ارزش سهام آن‌ها در بالاترین حالت خود قرار دارد آن‌ها را بفروشند و به پول نقد تبدیل کنند. روند فروش سهام، توسط سرمایه گذاران دیگر این بازار ادامه پیدا کرد و هر یک از سهامداران شروع به فروش سهام خود کردند تا بیشترین سود را از بازار بورس به دست آورند. این جریان باعث کاهش ارزش سهام بورس آمریکا شد و در نتیجه آن اولین سقوط شدید بازار بورس آمریکا در روز پنج شنبه،‌۲۴ اکتبر سال ۱۹۲۹ رخ داد. در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته بعد از این تاریخ، سهامداران بیشتری شروع به فروش سهام خود کردند و با این تصمیم فروپاشی بازار بورس آمریکا را رقم زدند. این سه روز به دلیل تجربه تلخی که برای سهامداران و اقتصاد آمریکا به همراه داشت با نام‌های پنجشنبه سیاه (Black Thursday)، دو شنبه سیاه (Black Monday) و سه شنبه سیاه (Black Tuesday) شناخته می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که سقوط بازار بورس وال استریت تأثیرات زیادی بر روی اقتصاد جهان داشته و رکود اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان در دهه ۱۹۳۰ را نتیجه این اتفاق می‌دانند.
۶. گفته می‌شود که برخی از سهامداران بعد از سقوط بازار وال استریت خودشان را از پنجره به بیرون پرتاب کردند چرا که تمام دارایی و زندگی خود را از دست داده بودند. اما حقیقت این است که از پنجشنبه سیاه تا پایان سال ۱۹۲۹ تنها ۱۰۰ مورد خود کشی یا تلاش برای خود کشی گزارش شده است و فقط ۴ مورد از آن‌ها به قضیه سقوط بازار بورس آمریکا مربوط بوده است.
۷. در سال ۱۹۸۷ فیلمی به نام «وال استریت» ساخته شد. در این فیلم حرص و طمعی که در آن دهه در میان مردم و سهامداران بورس آمریکا رواج داشت به خوبی به تصویر کشیده شده است. این فیلم توسط الیور استون (Oliver Stone) کارگردانی شد و بازیگرانی چون چارلی شین (Charlie Sheen)، مایکل داگلاس (Michael Douglas)، دایلی هنا (Daryl Hannah) و مارتین شین (Martin Sheen) در آن هنرنمایی کرده اند.
خیابان وال استریت نیویورک

۸. در زمان ۹:۳۰ صبح، با به صدا درآمدن یک زنگ، معاملات بورس شروع می‌شود و در ساعت ۴ بعد از ظهر، برای بار دوم زنگی به صدا درمی‌آید تا معاملات آن روز به پایان برسد. (احتمالاً یاد دوران مدرسه افتاده اید!) گاهی پیش می‌آید که زنگ بازار بورس وال استریت توسط افراد معروف و مهمی زده می‌شود.
۹. قهوه خانه وال استریت اولین مکانی بود که بازار بورس آمریکا در آن شروع به کار کرد. این قهوه خانه از سال ۱۷۹۳ باز شد. این قهوه خانه در تقاطع خیابان وال استریت و واتر استریت قرار گرفته است. کمی بعد، بازار بورس آمریکا به اتاقی در ساختمان شماره ۴۰ در خیابان وال استریت انتقال پیدا کرد. این انتقال مکان در سال ۱۸۱۷ رخ داد و تا سال ۱۸۳۵ که این ساختمان به دلیل آتش سوزی خراب شد،‌ فعالیت‌های بورس آمریکا در آن اتاق مدیریت می‌شد. در سال ۱۸۶۱ دفتر بورس برای چندمین بار تغییر می‌کند و به خیابان براد می‌رود. در سال ۱۹۰۱ این ساختمان نیز خراب می‌شود و ساختمان جدیدی در سال ۱۹۰۳ جای آن را می‌گیرد. ساختمان جدید بازار بورس آمریکا تا الآن پابرجا مانده است.

جاذبه‌های خیابان وال استریت نیویورک


خیابان وال استریت دومین خیابان معروف شهر نیویورک است. اگرچه که همه افراد نام وال استریت را مساوی با ثروت و پول می‌دانند اما این خیابان جاذبه‌های دیگری مختلفی دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد. از دیدن معماری زیبا تا شنیدن تاریخ این محله و خوردن غذاهای خوشمزه آمریکایی،‌بخشی از تجربه‌هایی است که می‌توانید در این خیابان داشته باشید. در ادامه جاذبه‌های خیابان وال استریت و اطراف آن را می‌بینید:

ساختمان بازار بورس آمریکا


ساختمان بازار بورس آمریکا یکی از جذاب ترین ساختمان‌های شهر نیویورک محسوب می‌شود. این ساختمان در تقاطع وال استریت و خیابان براد قرار گرفته است. اگر از نزدیک به این ساختمان تاریخی نگاه کنید به طور حتم معماری زیبای آن شما را شگفت زده می‌کند. متأسفانه نمی‌توانید از داخل این ساختمان دیدن کنید اما دیدن بنای بیرونی ساختمان به قدری لذت بخش خواهد بود که این محدودیت شما را اذیت نکند. اگر دوست داشتید صدای زنگی که نشان دهنده شروع معاملات در بازار بورس آمریکا است را بشنوید باید قبل از ساعت ۹:۳۰ دقیقاً جلوی ساختمان بازار بورس باشید.
خیابان وال استریت نیویورک

مجسمه گاو وال استریتی


چارجینگ بول (The Charging Bull) یا گاو پول‌ساز که به آن «گاو وال استریتی» و «گاو بالینگ گرین» نیزمی گویند،‌ یکی از نمادهای بسیار معروف خیابان وال استریت است. وزن این مجسمه بیش از سه تن است و از برنز ساخته شده است. نام هنرمند سازنده این مجسمه آرتوردو دی مودیکا (Arturo Di Modica) است. در ابتدا این مجسمه در مقابل ساختمان بازار بورس آمریکا قرار داشت و بعد از مدتی به دلایلی آن را به محل فعلی آن که در خیابان براد است منتقل کردند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران صف می‌بندند تا با این گاو پول‌ساز عکس بگیرند و برخی هم فراتر رفته، دستی بر روی این مجسمه می‌کشند تا بلکه نماد پول و ثروت وال استریت، بخت آن‌ها را باز کرده و آن‌ها را پول‌دار کند.

شنیدن تاریخ سقوط بازار بورس آمریکا


اگر دوست دارید درباره تاریخ بورس آمریکا و به خصوص بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بشنوید، اگر به تاریخ علاقه دارید یا دوست دارید با تاریخچه یکی از بزرگ ترین بازارهای مالی جهان آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از تورهای بازدید از خیابان وال استریت استفاده کنید. این تورها حدوداً ۲ ساعت طول می‌کشند و در این زمان یک راهنمای متخصص درباره تاریخ این خیابان و بازار بورس اطلاعات ارزشمندی می‌دهد. طی این مدت، از اکثر جاذبه‌های خیابان وال استریت نیز دیدن خواهید کرد.

پارک بتری


کافی است چند دقیقه از خیابان وال استریت پیاده روی کنید تا به پارک بتری (Battery Park) برسید. پارک بتری در جنوبی ترین بخش محله منهتن شهر نیویورک قرار گرفته است. در این پارک قلعه تاریخی کلینتون (Castle Clinton) قرار دارد. این قلعه در سال ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۸ میلادی ساخته شده است و اولین مرکز مهاجرت در آمریکا بوده است. از سال ۱۸۵۵ تا سال ۱۸۹۰ این قلعه پذیرای ۸ میلیون مهاجری بوده است که کشور خود را رها کرده اند تا به سرزمین آمریکا برسند. از پارک بتری می‌توانید به راحتی مجسمه آزادی و جزیره ایلیس را ببینید. بهترین زمان بازدید از این پارک هنگام غروب آفتاب است. در این زمان می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی از مجسمه آزادی آمریکا بگیرید.
خیابان وال استریت نیویورک

کلیسای ترینیتی


کلیسای ترینیتی (Trinity Church) یکی از قدیمی ترین کلیساهای شهر نیویورک است. این کلیسا در سال ۱۸۴۸ ساخته شده است. نمای بیرونی این کلیسا که از سنگ‌های قهوه ای درست شده است ویژگی جذابی است که باعث خاص شدن این کلیسا در میان ساختمان‌های دیگر شهر نیویورک می‌شود. حتماً از داخل کلیسا نیز دیدن کنید حیاط داخلی کلیسا آرامگاه افراد زیادی چون الکساندر همیلتون است. همیلتون از پدران بنیان گذار کشور آمریکا بوده است. او کارهای بزرگی برای آمریکا انجام داده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تأسیس نظام مالی کشور آمریکا، تأسیس روزنامه نیویورک پست، تأسیس گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا و تأسیس حزب فدرالیست اشاره کرد.

خیابان استون


اگر پیاده روی در خیابان وال استریت شما را خسته کرده است کافی است که به جنوب این خیابان بروید تا به خیابان استون برسید. در این خیابان معماری‌های جذاب هلندی و رستوران‌های خوشمزه ای انتظار شما را می‌کشند تا خستگی تان را از بین ببرند. این خیابان یکی از بهترین مکان‌های دیدنی وال استریت به حساب می‌آید. این خیابان اولین خیابان سنگ فرش شده سواره رو در شهر نیویورک است. در واقع این خیابان قبل از آنکه شهر نیویورک به این نام خوانده شود و آن را نیو آمستردام می‌نامیدند ساخته شده است.

بنای یادبود ۱۱ سپتامبر


یکی از دیدنی ترین بناهای یادبود در شهر نیویورک، بنای یادبود ۱۱ سپتامبر (The ۹/۱۱ Memorial) است که درست در محل ساخت برج‌های دو قلو آمریکا ساخته شده است. این بنای یادبود به احترام افرادی که در حادثه ۱۱ سپتامبر کشته شدند،‌ ساخته شده است تا نام و یاد آن‌ها همیشه در ذهن مردم آمریکا باقی بماند. بازدید از بنای یادبود ۱۱ سپتامبر رایگان است و برای دیدن بنا و استخر آن نیاز به پرداخت پول ندارید. در محوطه این بنای یادبود نام قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر حکاکی شده است.
خیابان وال استریت نیویورک

ساختمان اکولوس


درست در کنار بنای یادبود یازده سپتامبر یکی از جدیدترین ساختمان‌های شهر نیویورک به نام ساختمان اکولوس (The Oculus) قرار دارد. این ساختمان را باید از نزدیک ببینید و در فضای جذاب آن قدم بگذارید تا زیبایی و جذابیت آن را درک کنید. این ساختمان شبیه به پرنده ای است که دو بال خود را باز کرده است. ساختمان اکولوس در واقع یک گذرگاه است که در کنار مرکز تجارت جهانی قرار گرفته است. برای ساخت آن ۴ بیلیون دلار هزینه شده است و گران ترین ایستگاه قطار در جهان است. معماری مدرن و خاص این ساختمان باعث شده تا در مدت زمانی کوتاه شهره عام و خاص شود.
داخل ساختمان اکولوس با سنگ مرمر سفید ایتالیایی پوشیده شده است. مغازه‌های زیادی در این ساختمان وجود دارد. اگر در طول بازدید از وال استریت هوا بارانی شد، ساختمان اکولوس بهترین مکان برای فرار کردن از باران است. اگر دیدن خیابان وال استریت شما را خسته کرده است و می‌خواهید بخشی از روز خود را به خرید کردن بگذرانید ساختمان اکولوس بهترین گزینه است و بازدید از این ساختمان را باید در برنامه سفر خود قرار دهید.

ساختمان فدرال هال


یکی از بهترین جاذبه‌های وال استریت ساختمان فدرال هال (Federal Hall) است. در این ساختمان سخنرانی افتتاحیه ریاست جمهوری جرج واشنگتن برگزار شده است. همچنین پیش نویس قانون اساسی آمریکا در این مکان نگهداری می‌شود. این ساختمان شاهد اتفاقات تاریخی مهمی در طول زمان بوده است. همین موضوع باعث تفاوت آن با ساختمان‌های دیگر وال استریت شده است. برای بازدید از این ساختمان می‌توانید از روز دوشنبه تا جمعه به آدرس آن مراجعه کنید. فدرال هال در حال حاضر تبدیل به موزه شده است و به طور رایگان می‌توانید وارد آن شوید.
خیابان وال استریت نیویورک

بندر ساث استریت


یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های شهر نیویورک که در نزدیکی وال استریت قرار دارد، بندر ساث استریت (South Street) است. این بندر زیبا در سال ۲۰۱۲ توسط طوفان سندی (Hurricane Sandy) تخریب شد. این طوفان در سال ۲۰۱۲ از دریای کارائیب شروع شد و با عبور از سواحل باهاما، هائیتی، جامائیکا،‌ کوبا و جمهوری دومینیکن به سواحل شرقی و شمال شرقی آمریکا رسید. بقایای باقی مانده این بندر با گذشت زمان بازسازی و احیا شد و اکنون به یکی از بندرها جذاب و زیبای شهر نیویورک تبدیل شده است.
فعالیت‌های مختلفی را می‌توانید در بندر ساث استریت انجام دهید. اگر به موسیقی علاقه دارید، می‌توانید به موسیقی زنده گوش دهید. به بازار فولتون بروید و محصولات کشاورزان منطقه را خریداری کنید. اگر هم دوست داشتید درباره تاریخ این بندر بیشتر بدانید به موزه آن سر بزنید و چند دقیقه ای را صرف تماشای وسایل داخل موزه کنید.
با پای پیاده تنها ۱۵ دقیقه زمان لازم است که از بازار بورس آمریکا به بندر ساث استریت بروید و از فضای آرامش بخش زیبای این بندر لذت ببرید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است