search
menu

مساجد ترکیه

[ پنهان کردن ]
جایگاه مسجد در تاریخ و فرهنگ ترکیه
مسجد جامع بورسا
مسجد سلیمیه ادرین
مسجد جدید استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلطان احمد استانبول
مسجد کوکاتپه آنکارا
مسجد مرکزی سابانچی آدانا
مسجد معمار سینان آتاشهر استانبول
مسجد احمد حمدی اکسکی آنکارا
مساجد ترکیه، تنها جایی برای نماز خواندن نیستند. مساجد در ترکیه نماینده قدرت سلاطین عثمانی و جایگاه سیاسی و تاریخی آنها و شاهکارهای معماری ترکیه هستند. علاوه بر جنبه‌های معماری، زیبایی‌شناسی و فرهنگی این سازه‌ها، مساجد ترکیه، جلوه ویژه‌ای به جاذبه‌های دیدنی این کشور داده‌اند.

جایگاه مسجد در تاریخ و فرهنگ ترکیه


ترکیه به مانند ایران، تاریخ باستانی طولانی دارد و بر اساس آثار باستانی کشف‌شده، چیزی به نزدیک به ۱۰ هزار سال تمدن را می‌توان در تاریخ این کشور جستجو کرد. مساجد ترکیه نماینده بخش میانی تاریخ این کشور هستند. دوران سلطنت عثمانیان که یکی از فرمانروایی‌های بزرگ اسلامی بود و در میانه دوران باستانی این کشور و دوران مدرن کنونی جای گرفته است. به سبب قدرت سیاسی و اقتصادی امپراتوری عثمانی، برخی از بزرگترین و عظیم‌ترین مساجد جهان در ترکیه قرار گرفته است. غنای فرهنگی و تاریخی ترکیه توسط این مساجد به گردشگران نمایانده می‌شود.
در این نوشتار ۱۰ مورد از مشهورترین و باشکوه‌ترین مساجد ترکیه را معرفی می‌کنیم:

مسجد جامع بورسا


مسجد جامع بورسا، در بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ میلادی در دوران امپراتوری عثمانی ساخته شد. مسجد جامع بورسا (Grand Mosque of Bursa)، نمونه شگفت‌انگیز معماری عثمانی است که به شدت از سبک معماری سلجوقی الهام گرفته است. خطاطی انجام شده روی دیوارها و ستون‌های این مسجد، بهترین نمونه برای نمایش خوشنویسی و خط دوران اسلامی است. این مسجد مستطیلی شکل، وسعتی ۲۰۰۰ مترمربعی به همراه ۲ مناره و ۲۰ گنبد دارد.
مساجد ترکیه

مسجد سلیمیه ادرین


یکی از باشکوه‌ترین مساجد ترکیه که مساحتی ۲۸.۵۰۰ متر مربعی دارد، در زمان سلطان سلیم دوم توسط معمار «سینان» در شهر ادرین ترکیه ساخته شده است. ویژگی‌های خاص به کار رفته در سقف مسجد (Selimiye Mosque) و ظرفیت نزدیک به ۶ هزار نمازگزار در صحن آن، این نظریه را تقویت کرده است که این مسجد مستقیما توسط معمار سینان ساخته شده است. این مسجد از سال ۲۰۱۱ به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است.

مسجد جدید استانبول


یکی از بزرگترین مساجد ترکیه که در شهر استانبول قرار دارد، توسط خاندان عثمانی ساخته شده است. روند ساخت «مسجد جدید» از ۱۵۹۷ آغاز و تا سال ۱۶۶۵ ادامه پیدا کرد. در ابتدا نام این مسجد، «والده سلطان» بوده که معنای آن می‌شود «مادر ملکه». این نامگذاری به مناسبت آن است که مادر سلطان محمد سوم، به تخت نشستن پسرش را جشن گرفت. ساختار و طراحی پیچیده این مسجد، نمایانگر اهداف مذهبی و فرهنگی نهفته در آن است.

مسجد سلیمانیه استانبول


شاهکار دیگر معمار سینان، مسجد سلیمانیه است که یکی از بزرگترین مساجد ترکیه به شمار می‌رود. مسجد (Suleymaniye Mosque) در بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۸ به دستور سلطان سلیمان در امتداد خط گنبدهای «معبد سلیمان» ساخته شده است. سلطان سلیمان که خود را «سلیمان دوم» می‌نامید، این مسجد را ساخت تا نمایانگر دوران طلایی عثمانی در زمان فرمانروایی سلطان سلیمان باشد.
مساجد ترکیه

مسجد سلطان احمد استانبول


مسجد سلطان احمد که توسط معماری به نام «سدفکار محمد آقا» طراحی شده است، یکی از مشهورترین مساجد ترکیه است. مسجد (Sultanahmet Mosque) که نمونه اعجاب‌انگیز معماری است، در بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شد. این مسجد که یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها با ۶ مناره است، در زمان خودش، مسجدی بی‌همتا بوده است. شکوه این بنا همانند مسجد سلمانیه است و استفاده از کاشی‌های ایزنیکی، آن را تبدیل به جذاب‌ترین مسجد استانبول کرده است.

مسجد کوکاتپه آنکارا


یکی از بزرگترین مساجد ترکیه که در پایتخت این کشور جای گرفته است، مسجد کوکاتپه است که در بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ میلادی ساخته شده است. ساختمان بزرگ و باشکوه آن موجب می‌شود تقریبا از همه جای شهر قابل دیدن باشد. مسجد (Kocatepe Mosque)، با الهام از مسجد سلیمیه، مسجد سلطان احمد و مسجد شاهزاده، ترکیبی است از معماری نئوکلاسیک عثمانی و معماری بیزانسی.

مسجد مرکزی سابانچی آدانا


مسجد سابانچی، با الهام از مسجد سلطان احمد و مسجد سلیمیه ادرین، یکی از بزرگترین مساجد ترکیه است. مسجد (Sabanci Central Mosque) دارای ۶ مناره و ۸ ستون اصلی است که گنبد اصلی را دربرگرفته است. مسجد مرکزی سابانچی که در کناره رود سیهان ساخته شده است، مساحتی بیش از ۵۲.۶۰۰ متر مربع و فضای سرپوشیده‌ای در حدود ۶۶۰۰ مترمربع دارد.
مسجد عبدالحمیدخان شهر قهرمان مرعش
این مسجد که با مساحتی در حدود ۳۶۰۰ متر مربع، یکی از بزرگترین مساجد ترکیه است، در بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱ ساخته شده است. مسجد (Abdülhamid Han Mosque) که چهار مناره دارد، در شب‌ها که مناره‌هایش نورپردازی می‌شوند، شکوهی دو چندان می‌یابد.
مساجد ترکیه

مسجد معمار سینان آتاشهر استانبول


ساختمان باشکوه مسجد معمار سینان، تصویری کامل از ترکیب سبک معماری مدرن و معماری عثمانی را نمایش می‌دهد. مسجد (Mimar Sinan Mosque) که مساحت کل آن ۳۶.۷۵۸ متر مربع است و صحن آن ۲.۸۰۸ مترمربع وسعت دارد، می‌تواند بالغ بر ۱۰ هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

مسجد احمد حمدی اکسکی آنکارا


یکی از جدیدترین و زیباترین مساجد ترکیه که در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ ساخته شده است، مسجد احمد حمدی اکسکی است. مسجد (Ahmet Hamdi Akseki Mosque) شکوه و عظمت چشمگیری دارد. سبک معماری ترکی-عثمانی این بنا که در همه ابعاد ساختمانی آن دیده می‌شود، به زیبایی با عناصر معماری مدرن آمیخته شده است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است