search
menu

مساجد تاریخی قونیه

[ پنهان کردن ]
چرا باید از مساجد تاریخی قونیه بازدید کنیم؟
مسجد شرف الدین
مسجد علاالدین
مسجد عزیزیه قونیه
مسجد کاپو
مسجد سلیمیه

چرا باید از مساجد تاریخی قونیه بازدید کنیم؟


مساجد تاریخی قونیه جزو جاذبه های دیدنی قونیه و از نقاط تماشایی این شهر ترکیه هستند. قونیه به عنوان بزرگترین استان ترکیه از لحاظ وسعت است که دارای تاریخچه و قدمتی طولانی است و آثار تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند که همواره مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا قرار گرفته اند. با خرید بلیط هواپیما می توانید از این جاذبه های تاریخی که همگی نشانه هایی از تاریخ اسلام در کشور ترکیه هستند بازدید داشته باشید؛ در ادامه می خواهیم به معرفی برخی از Konya Historical Mosques بپردازیم:

مسجد شرف الدین


این مسجد توسط شرف‌ الدین در قرن ۱۲ بنا گردیده و در سال ۱۴۴۴ توسط قاره مان اوغلی ابراهیم دوم مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۵۱۰ توسط امیر اسحق گسترش داده شد و با اینکه مسجد شرف‌الدین در گذشت زمان دچار تخریب شده ولی باری دیگر در سال ۱۶۲۶ توسط محمد چاوش اوغلی از نو بازسازی شد. این مسجد زیبا در قسمت شمالی داخل پارک شمس قرار گرفته است و سبک معماری مسجد شرف الدین شبیه به مسجد سلیمیه در دوران عثمانی است، یعنی گنبدی در وسط و هفت گنبد کوچک روی ایوان ورودی قرار دارند، همچنین این مسجد تک مناره است. ورودی شمالی به این مسجد از ایوان امکان پذیر بوده که دارای سقفی منقش و سردری سنگی با فضایی چشمگیر است. پله ای در گوشه مسجد برای رفتن به قسمت بانوان وجود دارد.
نمای بیرونی مسجد نیز با عظمت و زیبا است، بنایی چند ضلعی برای آموزش قرآن وجود دارد و در روبروی مسجد هم می توانید به محل وضو و بازار کوچک برای خرید سوغات قونیه مراجعه کنید. در فضای داخلی نیز نوشته ها و گچ بری های زیبایی وجود دارند، محراب و منبر مسجد با سنگ مرمر تزئین شده و نمونه های قابل توجهی از هنر در این مسجد به نمایش درآمده است. در واقع بخش داخلی مسجد شرف الدین قونیه نمونه ای از بهترین آثار هنری قابل تحسین در دوره عثمانی به شمار می روند.
مساجد تاریخی قونیه

مسجد علاالدین


این مسجد یکی از قدیمی ‌ترین آثار تاریخی دوران سلجوقیان محسوب می شود که بر روی تپه علاءالدین بنا شده است. آغاز ساخت این مسجد به دوره رکن ‌الدین مسعود اول سلطان سلجوقی بر می گردد که در زمان علاء الدین کیقباد اول در سال ۱۲۲۱ به اتمام رسیده است. در محوطه مسجد مزارهای مسعود یک، قلیچ آرسلان، رکن‌الدین سلیمان دو، غیاث‌الدین کیخسرو ، قلیچ آرسلان چهار و غیاث‌الدین کیخسرو سه قرار دارند .معماری مسجد علاالدین به سبک اسلامی بوده و سقف مسجد با چوب پوشانده شده است، مهم ترین و جذاب ترین بخش مسجد نیز منبر آن شناخته شده که با ۴۱ ستون سنگی از جنس سنگ مرمر مربوط به دوره کلاسیک و بیزنانس هستند. همچنین می توانید یکی از بی نظیرترین نمونه های منبت کاری آناتولی در دوران سلجوقیان را در این مسجد ببینید.
مساجد تاریخی قونیه

مسجد عزیزیه قونیه


مسجد عزیزیه قونیه توسط داماد مصطفی پاشا در سال ۱۶۷۱ – ۱۶۷۶ ساخته شده است اما متاسفانه در سال ۱۸۷۶ در اثر آتش سوزی اتفاقی این مسجد کاملا نابود شد و در سال ۱۸۹۱ دوباره توسط سلطان عبدالعزیز از نو ساخته شد .مسجد جامع عزیزیه قونیه دارای معماری تلفیقی زیبایی از معماری باروک و معماری سنتی عثمانی است که نمای بیرونی و نقاشی های داخلی این مسجد بسیار منحصر بفرد هستند. همچنین این مسجد دارای دو مناره و ایوان است، توجه داشته باشید که دستیابی به سقف اصلی مسجد عزیزیه فقط با نردبان امکان پذیر است، همچنین پنجره های این بنا عریض بوده و نمونه ای برجسته از معماری اواخر دوره عثمانی هستند، همچنین تزئینات سقف این مسجد به قدری زیباست که هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. مسجد عزیزیه قونیه دارای ظرفیت ۲۰۰۰ نفری است و در کنار بازار شهر قونیه و در ناحیه شلوغ و پر رفت و آمد قرار گرفته که همین امر باعث می شود تا همواره مورد توجه توریست ها قرار بگیرد.
مساجد تاریخی قونیه

مسجد کاپو


مسجد کاپو در شهر قونیه ترکیه جزو قدیمی ترین مساجد به شمار می رود که در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است. همچنین بزرگترین مسجد در میان مساجد آن دوران است. این مسجد در بازار صرافان قونیه بنا گردیده است و زمان اتمام ساخت آن به سال ۱۶۵۸ همزمان با ساخت بقعه مولانا بر می گردد که در سال ۱۸۱۱ نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. همچنین سبک معماری عثمانی به طور کامل در این بنا دیده می شود، طوری که محراب مسجد به سبک عثمانی و از جنس سنگ ساخته شده و منبر چوبی بلندی نیز در کنار آن به چشم می خورد. قدمت کتیبه مسجد به سال ۱۸۶۸ میلادی بر می گردد؛
مسجد کاپو از نمای بیرون دارای یک سقف ساده است اما از داخل سقف مسجد هشت گنبد در سایز و ابعاد مختلف به چشم می خورند. مسجد کاپو شامل گچ بری و حکاکی‌ های بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده‌ ای را به سوی خود جذب می کند. ده ستون از جنس مرمر زیبایی خاصی به قسمت نماز جماعت بخشیده است.
مساجد تاریخی قونیه

مسجد سلیمیه


مسجد سلیمیه قونیه در قرن شانزدهم توسط سلطان سلیم دوم ساخته شده است که اتمام آن به سال ۱۵۷۰ بر می گردد. این مسجد دارای ۲ مناره با یک گنبد بزرگ است که ۷ گنبد کوچکتر بر روی آن وجود دارند و با سنگ مرمر آبی و سفید تزئین شده اند. این مسجد از لحاظ تاریخی با کلیسای سنت سوفیا برابری می کند. مساحت بنای این مسجد بسیار وسیع بوده و ظرفیت ۲۵۰۰ نفری دارد. برای تزئینات داخلی مسجد نیز از کاشی های Iznik استفاده شده است. همچنین ۳۲ پنجره کوچک در فضای داخلی سازه وجود دارند که نور کافی از این طریق به داخل مسجد می تابد. گنبد مسجد سلیمیه نیز بر روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده است، چهار گنبد کوچک در گوشه ها و نیم گنبد در محراب این مسجد وجود دارند. این بنا از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشی کاری و خوشنویسی جزو بی نظیرهای دوره عثمانی محسوب می شود.
مساجد تاریخی قونیه
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است