search
menu

جزیره روبن

[ پنهان کردن ]
جزیره روبن کجاست؟
پیشینه‌ی تاریخی جزیره روبن
دیدنی‌های جزیره روبن
فصل مناسب برای بازدید از جزیره روبن چه زمانی است؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جزیره روبن چقدر است؟
چگونه به جزیره روبن برویم؟
چه هتل هایی در نزدیکی جزیره روبن برای اقامت وجود دارد؟
«آزادگی صرفاً به معنای رهایی از یوغ اسارت نیست، بلکه به معنای برگزیدن شیوه‌ای از زندگی در راستای احترام و ارتقای آزادی دیگران است.»
این نقل قول منسوب به مبارز آزادی‌خواهی است که تمام زندگی خود را وقف گستراندن عدالت اجتماعی و تلاش برای تحقق آرمان جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک، مکانی با فرصت‌هایی برابر برای همگی اقشار جامعه کرد و در این راه دشوار نیز بهای سنگینی را پرداخت: نلسون ماندلا ۲۸ سال از زندگی خود را برای دستیابی به این هدف در زندان گذراند که ۱۸ سال از آن در مکانی به ظاهر زیبا، اما در باطن مخوف به نام جزیره روبن (Robben Island) سپری شد. در حقیقت هنوز هم طنین فریادهای آزادی‌خواهانه زندانیان عدالت‌طلب و مخالفان قانون نژادپرستانه‌ی آپارتاید در این جزیره به گوش می‌رسد؛ مکانی که اکنون پس از گذشت‌ سال‌ها به نماد چیرگی قدرت اراده‌ی انسان بر سختی‌ها مبدل شده و با نام قربانیان راه آزادی گره خورده است. در این مطلب با این جزیره‌ی تماشایی آشنا خواهید شد و اطلاعات مفید و ارزشمندی را برای سفر به این منطقه‌ی پرگردشگر کسب خواهید کرد.
جزیره روبن

جزیره روبن کجاست؟


روبن جزیره‌‌ی است خوش‌منظره و دل‌فریب در نواحی شمالی شهر پرگردشگر کیپ تاون (Cape Town) واقع در آفریقای جنوبی که با طولی برابر با ۳٫۳ کیلومتر و عرضی معادل ۱٫۹ کیلومتر در ارتفاع اندکی از سطح دریا و آب‌های نیلگون اقیانوس اطلس قرار گرفته است. برای دسترسی به این جزیره ابتدا باید بلیط هواپیما لحظه آخری را خریداری کرده و به این شهر پرجمعیت و دیدنی آفریقای جنوبی سفر کنید و سپس با ثبت‌نام در تورهای گردشگری جزیره روبن راهی این مقصد تماشایی شوید. این تورها روزی سه بار و به مدت سه ساعت و نیم اسکله کیپ تاون را به مقصد جزیره روبن ترک می‌کنند و مسافران را در سفری دریایی به نقاط تاریخی و دیدنی جزیره روبن نظیر معدن آهک متروکه، قبرستان جذامیان، منزل رابرت سوبوکوی، معدن سنگ کبود، پناهگاه زیرزمینی ارتش و نیروی دریایی، زندان فوق امنیتی و در آخر سلول انفرادی نلسون ماندلا می‌برند.

پیشینه‌ی تاریخی جزیره روبن


جزیره روبن نخستین بار در سال ۱۴۸۸ توسط جهان‌گرد و کاشف پرتغالی به نام بارتولومئو دیاس کشف شد و برای سال‌هایی متمادی به عنوان ایستگاه سوخت‌گیری گروه اکتشافات دریایی پرتغالی‌ها، و بعدها انگلیسی‌ها و هلندی‌ها استفاده شد. در سال ۱۶۵۴، مهاجرانی از شرکت بازرگانی هند شرقی هلند (Dutch East India Company) که قبل‌تر در آفریقای جنوبی سکونت داشتند، با حیواناتی نظیر میش و قوچ به این منطقه مهاجرت و برای خود سرپناهی را در این جزیره احداث کردند. موقعیت مکانی منحصربه‌فرد و دورافتادگی جزیره روبن موجب شد که این افراد از حمله‌ی حیوانات وحشی در امان بمانند و کلونی و اجتماع کوچکی را برای خود تشکیل دهند. اما اواخر قرن هفدهم میلادی بود که از جزیره روبن برای تبعید و حبس رهبران سیاسی استفاده گردید و مردمان هلندی این جزیره اولین کسانی بودند که زندانی را در این منطقه‌ی دورافتاده احداث کردند.
این جزیره صرفاً محبس مجرمانی آفریقایی و زندانیانی سیاسی نبود، بلکه بازداشتگاه زندانیان کلونی‌های هلندی‌تبار آسیای جنوب شرقی نیز محسوب می‌شد. بین سال‌های ۱۷۹۵ تا ۱۸۰۲، جزیره روبن در تصرف سربازانی انگلیسی قرار گرفت و از آن به عنوان زندانی نظامی استفاده شد. در اوایل سال ۱۸۴۵، جزیره روبن که پیش‌تر زندانی برای تبعیدشدگان و رهبران سیاسی بود به بیمارستانی برای نگهداری جذامیان (تا سال ۱۹۳۱) و تیمارستانی برای معالجه بیماران روانی (تا سال ۱۹۲۱) مبدل گشت. در طول جنگ جهانی دوم، جزیره روبن به تجهیزاتی جنگی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی نیروهای محور مجهز و پس از جنگ نیز به منطقه‌ی آموزشی - نظامی نیروی دریایی آفریقای جنوبی مبدل گشت. در سال ۱۹۵۹ زندانی فوق امنیتی برای بازداشت زندانیان سیاسی و معترضان قانون نژاد‌پرستی آپارتاید در این جزیره دایر گشت. در سال ۱۹۶۴ بود که نلسون ماندلا به عنوان رهبر جنبش ضدآپارتاید به این زندان برای گذراندن دوران حبس خود منتقل شد و ۱۷ سال از زندگی خود را در زندان فوق امنیتی این جزیره گذراند. در سال ۱۹۹۱، زندان فوق امنیتی جزیره روبن تعطیل گشت و متعاقباً زندان نیمه‌ امنیتی نیز پس از ۵ سال منحل شد. پس از اعلام لغو قانون آپارتاید در سال ۱۹۹۳، جزیره روبن به مقصدی توریستی تبدیل شد و در سال ۱۹۹۹ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو جای گرفت.
جزیره روبن

دیدنی‌های جزیره روبن


جزیره‌ روبن را باید کهن‌ترین نقطه‌ی آفریقای جنوبی دانست؛ مقصدی دیدنی که نه‌تنها جزء مواهب ارزنده طبیعی جهان و میراث فرهنگی یونسکو محسوب می‌شود، بلکه با داشتن شمار زیادی از اماکن باستانی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، در زمره‌ی برترین مناطق باستانی این خطه از جهان نیز بشمار می‌رود. در این بخش به برخی از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه‌ی توریستی اشاره خواهد شد.
زندان شماره هفت: مخوف‌ترین و بدنام‌ترین زندان جزیره روبن مکانی است که با نام ساختمان شماره هفت شناخته می‌شود. این زندان همان جایی است که نلسون ماندلا، رهبر مقاومت داخلی علیه جنبش‌های ضدآپارتاید زمان زیادی از زندگی خود را در آن سپری کرد. ابعاد خُرد سلول‌های انفرادی این زندان نشان از عدم رعایت حقوق زندانیانی دارد که اغلب مخالفان سیاسی قانون تبعیض نژادی بودند. پس از انحلال زندان در سال ۱۹۹۱، برخی اعتقاد داشتند که زندان‌های فوق امنیتی این جزیره باید ویران گردد، اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد، چراکه برخی وقایع تراژدیک نباید از حافظه‌ی جمعی پاک گردند، بلکه باید همواره به بشر یادآوری کنند که برای آزادی چه راه دشواری را پیموده و چه بهای سنگینی را برای برقراری عدالت اجتماعی پرداخته است. در تور بازدید از ساختمان شماره هفت، از سلول ماندلا و بخش‌های مختلف ساختمان که به شکل اولیه مرمت و پاکسازی شده است، بازدید خواهید کرد و توضیحاتی را درباره چگونگی زندگی زندانیان، به خصوص نلسون ماندلا و رنج‌های تحمل‌ناپذیری را که به ناحق متحمل ‌شدند، خواهید شنید. در حقیقت این زندان مکانی است برای آشنایی با ماندلا و درک افکار و عقاید و چگونگی رشد شخصیت او؛ انسانی متمایز و آزادی‌خواه که بعدها توانست عنوان اولین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی را به خود اختصاص دهد.
پناهگاه پنگوئن‌ها: افزون بر محدوده‌ی وسیعی از گونه‌های نادر و در حال انقراض پرندگان، جزیره روبن از ۳۸۰۰ پنگوئن آفریقایی یا پنگوئن پا سیاه میزبانی می‌کند. این موجودات دوست‌داشتنی سال‌هاست که در این جزیره سکونت دارند و بزرگ‌ترین کلونی پنگوئن‌های آفریقایی این منطقه را تشکیل داده‌اند. برای تماشای این پنگوئن‌ها باید به پناهگاه آن‌ها سری بزنید، البته بوی نامطبوع مدفوع این پنگوئن‌ها همراه با صدای گوش‌خراشی که از خود تولید می‌کنند، موجب شده است که این منطقه برای برخی گردشگران چندان جذاب نباشد.
آرامگاه جذامیان: به‌رغم فضای تاریک و حزن‌انگیز این گورستان باید گفت که آرامگاه جذامیان در کمال ناباوری در رأس فهرست اماکن دیدنی گردشگرانی که به این جزیره رهسپار می‌شوند، قرار گرفته و طی سال‌های گذشته به مکانی پربازدید و پرطرفدار تبدیل شده است. آرامگاه جذامیان راوی داستان غم‌انگیزی است از مرگ در غربت؛ روایتی تراژدی از مرگ و زوال قربانیانی که در تبعیدگاهی دورافتاده، پس از مدتی زندگی و دست و پنجه نرم کردن با بیماری صعب‌العلاج جذام در انزوای کامل جان سپردند و در آغوش خاک سیری‌ناپذیر این جزیره دور از خانه و کاشانه‌ و نزدیکان خویش آرام گرفتند. در مورد قدمت آرامگاه جذامیان باید گفت که عقبه‌ی آن به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. برای بازدید از این مکان و گشتی در میان سنگ قبرهای برجای مانده‌ی قربانیان جذام باید به بخش شمالی کلیسای گود شِپِرد (Good Shepherd) بروید تا روایت تلخ و تاریک دیگری از این جزیره پر رمز و راز را شاهد باشد.
جزیره روبن

فصل مناسب برای بازدید از جزیره روبن چه زمانی است؟


به پیشنهاد برخی از گردشگران، ماه‌های نوامبر، فوریه و مارس بهترین زمان سال برای خرید بلیط هواپیما خارجی و بازدید از جزیره روبن محسوب می‌شود. در این ماه‌ها هوای جزیره روبن معتدل و مساعد است و عدم وجود موانعی نظیر وزش باد شدید و بارندگی، دستیابی به جزیره را ساده و بی‌دردسر کرده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جزیره روبن چقدر است؟


تور مسافرتی جزیره روبن معمولاً ۳٫۵ ساعت به طول خواهد انجامید (با در نظر گرفتن زمان رفت و برگشت). در مورد هزینه بازدید از جزیره روبن باید گفت که بلیت این جزیره به دو شیوه آنلاین و حضوری به فروش می‌رسد. برای تهیه حضوری بلیت جزیره روبن باید به ورودی نلسون ماندلا واقع در بندرگاه ویکتوریا و آلفرد (V&A Waterfront) مراجعه کنید و مبلغی حدود ۲۵ دلار را به ازای هر فرد بزرگسال و ۱۵ دلار برای هر کودک بپردازید. از آنجایی که بلیت ورودی جزیره روبن به سرعت فروخته و ظرفیت تورها سریعاً تکمیل می‌شود، اکیداً توصیه می‌شود که بلیت خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

چگونه به جزیره روبن برویم؟


چه قصد داشته باشید به صورت انفرادی به جزیره روبن دست پیدا کنید و چه با رزرو تور مسافرتی، برای سفر به جزیره روبن ابتدا باید به بندرگاه ویکتوریا و آلفرد (V&A Waterfront) واقع در کیپ تاون بروید و سپس با کشتی‌های مسافربر رهسپار جزیره روبن شوید. در طول این سفر سی دقیقه‌ای، منظره باشکوه و زیبایی از شهر کیپ تاون و کوه سرتخت و تماشایی تافلبرگ پیش چشمان شما خواهد بود و بازیگوشی دلفین‌ها، پنگوئن‌ها، وال‌ها و فک‌های خزپوش دریایی خلیج دیدنی تیبل شما را سرگرم خواهد کرد. از آنجایی که آب‌های این منطقه و گذرگاه دریایی خلیج تیبل اندکی متلاطم است، بهتر است برای پیش‌گیری از دریازدگی از برخی داروهای ضد تهوع استفاده کنید. در نظر داشته باشید که چنانچه هوا مناسب نباشد، تور بازدید از جزیره روبن لغو خواهد شد.
جزیره روبن

چه هتل هایی در نزدیکی جزیره روبن برای اقامت وجود دارد؟


بیچ فرانت تری-بدروم ویت روبن آیلند ویوز: ۷٫۹ کیلومتر
اسمال بِی بیچ سوئیتس: ۸٫۱ کیلومتر
د سر دیوید بوتیک گست هاوس: ۸٫۱ کیلومتر
بیگ بلو اکامودیشن: ۸٫۲ کیلومتر
بوکومبای: ۸٫۴ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است