search
menu

تجربه هیجان انگیز سورتمه توچال | سورتمه سواری در تهران

[ پنهان کردن ]
مشخصات و موقعیت جغرافیایی سورتمه بام تهران
تجربه‌ سورتمه توچال، تلفیق آرامش و هیجان
امکانات و جاهای تفریحی دیگر سورتمه توچال
چگونه به سورتمه توچال تهران برویم؟
قیمت بلیط و ساعات بازدید از سورتمه توچال
سا‌ل‌ها است که بام تهران یا همان توچال به یکی از مراکز تفریحی مهم شهر تبدیل شده است. اما موضوعی که می‌خواهیم به طور اختصاصی راجع به آن صحبت کنیم سورتمه توچال است. به همین خاطر از امکاناتی مثل کوهنوردی، تله‌کابین توچال و رستوران‌های متعدد آن گذر می‌کنیم. احتمالاً اکثر افراد یا حداقل ساکنین پایتخت تجربه استفاده از آن را داشته‌اند و پرداختن به آن در این مقاله جایی ندارد. البته توضیح کوتاهی در مورد امکانات مجموعه در ادامه خواهیم داد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود ۴ سالی است که امکانات تفریحی جدید و مدرنی هم به قله توچال اضافه شده که ممکن است که هنوز با برخی از آن‌ها آشنایی نداشته باشید. اما توچال از قدیم الایام یکی از جذاب‌ترین مناطق توریستی و گردشگری در منطقه ولنجک تهران به شمار آمده و طرفداران برای خود دست و پا کرده است. مجموعه تفریحی توچال یکی از پاتوق های مردم تهران محسوب می‌شود. اگر به دنبال محیطی هیجان انگیز و تفریحی سالم و مهیج در کنار اعضای خانواده یا دوستان خود هستید، می‌توانید در تمام روزهای هفته به منطقه تفریحی توچال بروید و از فضای جذاب آن لذت ببرید.
تجربه هیجان انگیز سورتمه توچال | سورتمه سواری در تهران
سورتمه توچال یکی از طولانی‌ترین سورتمه‌های ایران است که در مجموعه توچال قرار گرفته و تجربه‌ سفر در دل کوهستان را برایتان به ارمغان می‌آورد. در اوج هیجان سورتمه می‌توانید تمام تهران را مقابل چشمانتان ببینید. اگر قصد دارید برای تعطیلات پیش رو با استفاده از تور گردشگری تهران به پایتخت سفر کنید رفتن به سورتمه توچال و تجربه بی‌نظیر استفاده از آن را از قلم نیندازید.

مشخصات و موقعیت جغرافیایی سورتمه بام تهران


محل قرار گیری سورتمه توچال پایین‌تر از ایستگاه شماره ۱ است و با پای پیاده حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای طول می‌کشد تا از ابتدای بام به آن برسید. البته این در شرایطی است که بخواهید خود را از بام به سورتمه برسانید. راه‌های دیگری نیز وجود دارد که در بخش‌های بعدی به طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. علی الحساب به جای پیاده روی طولانی مدت و رو به بالا که ممکن است تمام انرژی را از شما بگیرد از خط اتوبوس‌های برقی که در ابتدای مسیر موجود است استفاده کنید. بلیط آن در حال حاضر برای هر نفر ۵ هزارتومان بوده و شما را درست در نزدیکی سورتمه می‌رساند. در کنار سورتمه مراکز تفریحی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند یک روز مفرح را برای شما بسازد. خوشبختانه در اواسط هفته یا حتی در ساعت شلوغی و خنکی شب، سورتمه صف زیادی ندارد و اصلا لازم نیست برای نشستن روی سورتمه‌ها منتظر بمانید.
کوه توچال در دامنه رشته کوه های البرز و به ارتفاع ۳۶۹۲ متر در شمال تهران واقع شده است. معنی لغوی توچال به معنی چاه آبگیر و دریاچه کوچک است. یکی از دلایلی که نام کنونی روی این مجموعه قرار گرفته وجود قله توچال در کنار دریاچه ای از یخ طبیعی است. سورتمه توچال هم در نوک قله‌های توچال با طول ۱۴۲۰ متر، بزرگترین سورتمه ایران در بام تهران است. خوب است بدانید این وسیله تفریحی از امنیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از استانداردهای بین المللی هر آن چیز که انتظارش را دارید برای شما فراهم کرده است. این دستگاه با همکاری شرکت آلمانی ویگاند ساخته شده است که به عنوان معتبرترین شرکت بازرسی و استاندارد اروپایی شناخته می‌شود. با استفاده از سورتمه توچال می‌توانید بر بلندای بام تهران اوج هیجان را تجربه کنید و تهران را به نظاره بنشینید. پیشنهاد می‌کنیم که در روزهایی که هوا تمیزتر است برای سورتمه سواری اقدام کنید تا منظره بهتری از شهر را ببینید.

تجربه‌ سورتمه توچال، تلفیق آرامش و هیجان


وقتی که نوبت به شما رسید باید بدانید که هر سورتمه دو کمربند ایمنی دارد و لازم است پیش از هر کاری آن‌ها را ببندید. یکی از کمربندها مثل خودرو به روی نیم‌تنه جلویی و سینه می‌آید و شما را در برابر ضربه و پرت شدن به جلو محافظت می‌کند (البته احتمال این اتفاق تقریبا صفر درصد است اما باز هم برای ایمنی بیشتر این کار انجام می‌شود)، کمربند دیگر نیز به روی پاها می‌آید تا آرامش خاطر بیشتری را برایتان فراهم آورد (با بستن این کمربند حالت خفگی به شما دست نداده و آزاد و رها هستید). هر چند که رعایت این نکات ایمنی ضروری است اما نگران آن نباشید زیرا اپراتور، سورتمه‌ها را با فاصله زمانی معین شده‌ای راهی می‌کند و احتمال برخورد با یکدیگر در مسیر به صفر نزدیک می‌شود.
از دیگر مسائل امنیتی در سورتمه، وجود دو اهرم در دو طرف صندلی و نزدیک به پاهایتان است که با آن‌ها می‌توانید سرعت سورتمه را تنظیم کنید و این ویژگی بهترین ویژگی سورتمه توچال است. به عبارت دیگر میزان هیجان و لذت سواری در مسیر به طور کامل به خود شما بستگی دارد. با حرکت دادن اهرم‌ها به سمت جلو، سورتمه با سرعت بیشتری حرکت کرده و با دادن آن به عقب می‌توانید ترمز کنید. تنها در همان ابتدای مسیر سربالایی بسیار طولانی و بزرگی وجود دارد که شما را به ارتفاعات می‌برد و در این مقطع از مسیر حرکت سورتمه به صورت خودکار انجام می‌شود. این مسیر رو به بالا حدود چند دقیقه زمان می‌برد.
بعد از چند دقیقه به بالای مسیر سورتمه می‌رسید. در ساعاتی که خورشید هنوز میان آسمان است، منظره زیبای شهر تهران زیر پاهایتان قرار می‌گیرد؛ در شب هم با توجه به ترکیب نورپردازی جالب مسیر، روشن شدن چراغ‌ها و تاریکی شب، سطح آدرنالین بیشتری ترشح می‌کنید و می‌توانید از دلپذیر بودن آب و هوا در شب بیشتر لذت ببرید. از همان زمان که به بالای سورتمه می‌رسید مسیر سرازیری و پیچ در پیچ سورتمه شروع می‌شود. اگر دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز و نفس‌گیر هستید؛ اهرم‌ها را تا انتها جلو دهید تا به بیشترین سرعت ممکن برسید. اگر هم چندان طرفدار سرعت نیستید و حس می‌کنید هر چیزی به اندازه استاندارد برایتان کافی است کاری با اهرم‌ها نداشته باشید. در بین مسیر می‌توانید منظره رو به رو را زیر نظر بگیرید و از زیبایی‌‌ّهای شهر لذت ببرید. مورد دیگری که به هنگام سوار شدن در سورتمه به شما گوشزد می‌شود پایین آوردن سرعت به هنگام برگشت، توسط شما با استفاده از اهرم‌ّها است. البته می‌توانید با عقب دادن اهرم‌ها به خصوص موقع رسیدن به پیچ‌ها سرعت خودتان را حسابی کم کرده و تجربه‌ای آرامش‌بخش‌تر داشته باشید.
تجربه هیجان انگیز سورتمه توچال | سورتمه سواری در تهران
به انتهای مسیر که می‌رسید دوربینی تعبیه شده که به صورت اتوماتیک از هر سورتمه سوار عکس می‌گیرد. کمی قبل‌تر هم چندین تابلو نزدیک شدن شما به دوربین را هشدار می‌دهد تا لبخند زده یا ژست مورد علاقه‌تان را بگیرید. با پیاده شدن از سورتمه می‌توانید عکس‌های گرفته شده را تماشا کرده و اگر دوست داشتید با پرداخت هزینه‌ای مشخص آن‌ها را روی شاسی چاپ کنید.
با توجه به سرعت، شما حدودا بین ۴ الی ۶ دقیقه را درون سورتمه و روی ریل هستید که شاید دلتان بخواهد کمی بیشتر بود. به طور کلی با توجه به هزینه متوسط سورتمه، پیشنهاد می‌شود حداقل برای یک بار هم که شده این تجربه متفاوت را درون خاطراتتان ثبت کنید. به خصوص اینکه محدودیت سنی خاصی برای تجربه آن وجود ندارد و هیجان آن به قدری هم نیست که مناسب بعضی افراد نباشد. ناگفته نماند که در نزدیکی سورتمه توچال، محوطه بزرگی برای پیک نیک، بازی‌های گروهی و لذت بردن از منظره شهر وجود دارد. در اطراف این فضا کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی نیز قرار دارند که می‌توانند سفر شما به توچال را رنگ و رویی تازه ببخشند. به این ترتیب به راحتی می‌توانید برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بعد از تجربه سورتمه نیز برنامه‌ریزی کنید.

امکانات و جاهای تفریحی دیگر سورتمه توچال


بعد از تهیه بلیط هواپیما تهران و سفر به پایتخت رفتن به مجموعه توچال را در لیست کارهای خود قرار دهید. البته اگر با تور طبیعت گردی تهران به این شهر رفته باشید قطعا یکی از جاذبه‌هایی که برای بازدید از آن توسط لیدر مشایعت می‌شوید سورتمه توچال است. در منطقه ی توریستی توچال تهران علاوه بر سورتمه امکانات تفریحی و رفاهی دیگری چون تله کابین، بگ جامپینگ، باشگاه تیروکمان، باشگاه اسکی و رستوران نیز وجود دارد که تجربه لذت بخش‌تری را برای شما رقم می‌زند. در کنار دیگر امکانات لذت کوهنوردی در مناطق توچال را هم فراموش نکنید. طبیعتی بکر، زیبا و سرشار از آرامش و همچنین به دور از آلودگی و شلوغی شهر در قله‌های توچال ممکن شده است. توچال تهران نه ‌تنها در تهران بلکه در ایران یک مجموعه همه‌ چیز تمام به شمار می‌رود. از ایستگاه‌هایی که پر از رستوران هستند گرفته تا کافه‌های توچال که هر کدام از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند. در مسیر پیاده‌ روی، غرفه و بوفه‌های خوراکی قرار گرفته تا برای گردشگران عزیز لحظاتی سراسر فرح و شادی به ارمغان بیاورد. از دیگر موارد رفاهی در سورتمه توچال می‌توان به وجود سه سرویس بهداشتی، پارکینگ وسیع و امن، باجه‌ الکترونیک اخذ بلیط، دستگاه خودپرداز در بخش‌های مختلف و شهربازی کودکان اشاره کرد.

چگونه به سورتمه توچال تهران برویم؟


همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد برای رسیدن به این سورتمه از ورودی توچال تا بام آن حدود ۲ کیلومتر راه دارید. این راه که به مسیر سلامتی معروف است را می توانید پیاده طی کنید و یا از ماشین‌های برقی که به همین منظور در نظر گرفته شده بهره بگیرید. پیست اسکی توچال، تله سیژ توچال، پینت بال و باجی جامپینگ ۴۰ متری برای شما در نظر گرفته و می‌توانید موارد متفاوتی از هیجان و لذت را در آن‌ها تجربه کنید.
مسیریابی به سورتمه توچال با مترو: برای این مسیر باید در ایستگاه میدان تجریش یا در ایستگاه میدان توحید پیاده شوید. در هر کدام از این ایستگاه‌ها می‌توانید سوار اتوبوس‌ها و یا تاکسی‌های ایستگاه مترو شوید و ادامه مسیر با وسیله نقلیه عمومی به سمت پمپ بنزین ونک ولنجک طی کنید. البته اگر این کار را با تاکسی‌های آنلاین انجام دهید برایتان به صرفه‌تر است. به عبارت دیگر می‌توانید مسیر را با مترو تهران تا میدان تجریش ادامه داده و پس از آن با نشانه گذاری دقیق مجموعه توچال به عنوان مقصد به گرفتن تاکسی آنلاین مشغول شوید.
تجربه هیجان انگیز سورتمه توچال | سورتمه سواری در تهران
مسیریابی به سورتمه توچال با خودروی شخصی: اگر با خودروی سواری شخصی قصد سفر به توچال را داشته باشید کارتان راحت است. می‌توانید با استفاده از گوگل مپ و یا اپلیکیشن‌های ایرانی، مسیر را معین کرده و طبق آن رانندگی کنید. به هنگام ورود به مجموعه در ابتدا به پارکینگ خواهید رسید، در همین منطقه که به جاده سلامتی مشهور است امکاناتی مثل کافه رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و فروشگاه‌های متنوعی تعبیه شده است. در همین جاده اولین ایستگاه اتوبوس‌های برقی را مشاهده خواهید کرد و بقیه مسیر را همان‌طور که گفتیم می‌توانید به سمت بالا (سورتمه) طی کنید.
قبل از خرید بلیط قطار، برای رفتن به سورتمه توچال یادتان باشد که اقلام مورد نیازی را همراه با خود حمل کنید. البته اکثر این موارد در این مجموعه قابل دسترسی است اما شما برای احتیاط نیز این موارد را رعایت کنید. از جمله نکاتی که برای شروع این ماجراجویی نیاز دارید؛ موبایل، وجه نقد، کارت بانکی، کفش کوهنوردی، عینک و کلاه آفتابی، کوله پشتی، آب آشامیدنی، کرم ضد آفتاب، پاور بانک، شارژر، وعدهٰ‌های غذایی، سوخت خودرو، تنظیم باد و لباس اضافه است.

قیمت بلیط و ساعات بازدید از سورتمه توچال


هزینه هر سورتمه سواری برای شما ۴۵ هزار تومان آب می‌خورد. بدیهی است که در سال جدید (۱۴۰۱) افزایش قیمتی را به همراه داشته باشد اما اگر زمان دقیق برنامه‌هایتان را می‌دانید می‌توانید بلیط آن را به صورت اینترنتی و با تخفیف در اکثر اوقات در سایت‌هایی مثل تخفیفان و نت‌ برگ خریداری کنید. سورتمه‌ها به صورت تک ‌نفره استفاده می‌شوند اما کودکان زیر ۸ سال حتماً باید همراه با یک بزرگسال سوار شوند. نکته دیگری که در مورد این سورتمه صدق می‌کند این است که هزینه سواری سورتمه برای زیر ۵ سال رایگان است. پس از خرید بلیط و وارد شدن به محوطه، مسئولین و کارشناسان، شما را به سمت صندلی‌ها یا همان سورتمه راهنمایی کرده و نحوه استفاده از آن و نکات ایمنی را به طور خلاصه آموزش می‌دهند به این ترتیب هیچ گونه نگرانی بابت آماتور بودن خود نداشته باشید.
ساعت کاری سورتمه سواری در روزهای هفته: شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۲۱
البته این ساعت می‌تواند در نیمه اول سال و در نیمه دوم سال متغیر باشد و طبق آب و هوا دچار نوسان شود. قبل از تهیه بلیط و سفر به این مجموعه از ساعت دقیق سرویس دهی آن مطلع شوید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است