search
menu

خانه و موزه دکتر حسابی تهران

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از موزه دکتر حسابی پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه خانه دکتر حسابی
بخش های مختلف موزه دکتر حسابی
هزینه و زمان پیشنهادی از موزه دکتر حسابی چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از موزه دکتر حسابی چه زمانی است؟
چگونه به خانه موزه دکتر حسابی برویم؟
در نزدیکی خانه موزه دکتر حسابی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی خانه موزه دکتر حسابی برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک خانه موزه دکتر حسابی هستند؟
زندگی مشاهیر، رفت‌وآمدها و حتی خوردوخوراکشان همیشه از جذابیت خاصی بین مردم برخوردار بوده است. یکی از راه‌های آشنایی و شناخت چنین مشاهیری بازدید از خانه‌ها و دیدن نحوه زندگی آن‌ها است. دکتر حسابی از جمله همین مشاهیر و افتخارات ایران است که تاثیر فراوانی در زندگی افراد گذاشته و آینده بسیاری از جوانان و نوجوانان بوده و هست. به همین بهانه می‌خواهیم بعد از رزرو تور تهران و سفر به پایتخت سری به خانه موزه دکتر حسابی بزنیم و از نزدیک با زندگی، آثار و فعالیت های این فرد بزرگ آشنا شویم.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران

چرا بازدید از موزه دکتر حسابی پیشنهاد می‌شود؟


این خانه در یکی از محله‌های قدیمی تهران واقع شده و به نوعی از موزه‌های تهران محسوب می‌شود.
با بازدید از این خانه فرصت آشنایی با پدر فیزیک ایران را خواهید داشت.
قدمت خانه به دوران پهلوی اول برمی‌گردد و از این نظر اهمیت دارد.
در بخشی از این خانه قدیمی پرندگان و جانوران مختلفی نگه‌داری می‌شود که دیدنشان خالی از لطف نیست.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران

تاریخچه خانه دکتر حسابی


اوایل دهه ۱۳۰۰ خورشیدی، معزالسلطان (پدربزرگ دکتر حسابی) خانه‌ای را در تجریش خریداری و مشغول ساخت‌وساز آن شد تا خانه ای خاص برای آرامش و آسایش خود و خانواده اش فراهم آورد. معمار اصلی بنا، فردی روسی به نام ویکتور بود اما معزالسلطان و فرزندش (پدر دکتر حسابی) که می‌خواستند حال و هوای ایرانی در منزل حاکم باشد، از حاج غلامحسین تفرشی تقاضا کردند تا در کنار ویکتور کار ساخت‌وساز خانه را تمام کنند. در نهایت کار ساخت و ساز خانه ۱۰ سال بعد، در سال ۱۳۱۰ به پایان رسید.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران
جالب است بدانید خانه دکتر حسابی زیر بنایی ۴۰۰۰ متری دارد و بیشتر فضای این خانه را باغ تشکیل داده بود و بیشتر فضاهای خانه مانند آزمایشگاه حاصل طراحی و تغییراتی است که پروفسور حسابی شخصا ایجاد کرده اند. ایشان چهل سال از عمر خود( اواخر سال‌های زندگیشان) را در این خانه سپری کردند و از آنجایی فضای معمولی خانه پاسخگوی نیازهای علمی ایشان نبود، تصمیم گرفتند تا با طراحی مجدد، فضای کارگاه، آزمایشگاه و کتابخانه را به فضای اصلی خانه اضافه کنند. این خانه که از پدربزرگ به پدر و ازپدر به دکتر حسابی رسیده بود، پس از فوت ایشان در سال ۱۳۷۱ ، به ایرج حسابی( فرزند دکتر حسابی) رسید و در حال حاضی ایشان مالک خانه آبا و اجدادی خود هستند. سال بعد از فوت دکتر حسابی یعنی در سال ۱۳۷۲ مقدمات تبدیل این خانه به موزه فراهم شد و در همین سال طبقه سوم خانه دکتر حسابی به موزه دکتر حسابی و طبقه دوم آن به فضایی برای فروش لوازم فرهنگی، کتب و مجسمه دکتر حسابی تبدیل شد.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران

بخش های مختلف موزه دکتر حسابی


خانه دکتر حسابی بنایی ۳ طبقه است که طبقه اول آن برای سکونت در نظر گرفته شده، طبقه دوم آن کتابخانه و فضایی مختص مطالعه و طبقه سوم آن کارگاه و آزمایشگاه دکتر حسابی قرار گرفته است. خانه دکتر حسابی از بخش‌های مختلفی مانند دفتر کار دکتر، اتاق نشیمن، راهروها، اتاق‌ها، اتاق پذیرایی و اتاق ناهار خوری تشکیل شده است. جالب است بدانید در طول ۴۰ سال اقامت دکتر حسابی در این خانه، جلساتی با موضوعات متفاوت در اتاق پذیرایی خانه برگزار می‌شد.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران
شرکت کنندگان این جلسات افراد نامداری مانند آیت ا... مطهری، علامه جعفری، فریدون مشیری، دکتر قریب و دیگران بوده اند. تماشایی ترین بخش خانه شاید اتاق هفت سین و بنفشه باشد که نقاش‌های زیبایی از ماتاویف روسی در آن به چشم می‌خورد. در موزه دکتر حسابی می‌توانید هر کتاب و وسیله ای که ایشان در طول زندگی خود استفاده می‌کردند را مشاهده کنید. در یک کلام باید گفت دکتر حسابی به فکر علاقه مندان و نسل‌های بعدی خود بوده و تمامی اشیاء و وسایل خود از مدارک، اسناد، سفرنامه‌ها، مکاتبات و تقدیرنامه‌ها گرفته تا تحقیقات، عکس‌ها، دست نوشته‌ها، کتب، وسایل کارگاهی و حتی عینک‌های خود را چنان با دقت حفظ کرده بودند که به راحتی بتوان موزه ای شایسته ایجاد کرد.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران

کتابخانه موزه دکتر حسابی
در این کتابخانه حدود ۲۷۳۰۰ جلد کتاب (فارغ از مجلات، مقالات، جزوات و ...) با موضوعات مختلفی از انواع کتب دینی، حیوان شناسی، گیاه شناسی، شیمی، بیوفیزیک و علوم مهندسی گرفته تا کتب علوم اقتصادی، ستاره شناسی و کتب شعر و ادبیات وجود دارد.

باغ اطراف خانه دکتر حسابی
باغ خانه دکتر حسابی پر از گیاهان کمیابی است که به لطف توجه و نگهداری دکتر حسابی و همسرشان رشد کرده‌اند. در فضای باغ انواع شمعدانی‌های درختی کمیاب، درخت کاتالپا، سرو میوه دار و چندین نوع گیاه دیگر را مشاهده خواهید کرد. در کنار این گیاهان و این فضای سبز آلاچیق‌هایی به چشم می خورد که برای استراحت در باغ ایجاد شده اند. در میان این آلاچیق‌ها، آلاچیقی است که ویژگی بسیار خاصی دارد. این آلاچیق علاوه بر این که عمری ۱۲۰ ساله دارد، تنها در ایام بهار تا پاییز مورد استفاده قرار می‌گرفت و برای ایام سرد سال از آلاچیق‌های دیگر که دیواره ای فلزی با شیشه دارند، استفاده می‌شد.

حیوانات خانه دکتر حسابی
دکتر حسابی علاقه فراوانی به حیوانات به ویژه پرندگان داشتند به همین دلیل بخشی از فضای بیرونی خانه را به محلی برای نگهداری پرندگان اختصاص داده بودند. گونه‌های پرندگانی که در خانه دکتر حسابی نگهداری می‌شوند عبارتند از: بلبل وحشی، مرغ عشق، عروس هلندی، بلدرچین، قناری، قرقاول، فنچ، سهره، غاز، قو، زردپر، طوطی هندی، طوطی برزیلی و سایر پرندگان. اما پرندگان تنها حیوانات این خانه نیستند، سگ‌های نگهبان، گربه‌ها، خرگوش‌ها و آهو‌ها نیز ساکنان باغ زیبای خانه دکتر حسابی هستند.

هزینه و زمان پیشنهادی از موزه دکتر حسابی چه قدر است؟


زمان پیشنهادی برای بازدید از خانه دکتر حسابی ۲ ساعت است و بیشتر از آن شاید برای عموم خسته کننده باشد. در این دو ساعت می‌توان از جاهای مختلف خانه بازدید کرد و خاطره خوشی را رقم زد. برای بازدید از این خانه موزه زیبا و تاریخی باید بلیط تهیه کنید و طبیعتا قیمت آن برای بازدیدکنندگان ایرانی و غیر ایرانی متفاوت است اما ارزش آن کمتر از تاریخچه‌ای است که در این خانه وجود دارد.
خانه و موزه دکتر حسابی تهران

فصل مناسب برای بازدید از موزه دکتر حسابی چه زمانی است؟


ازآن‌جا که این خانه دارای دو فضای روباز و سرپوشیده است، امکان بازدید از آن در هر فصل و زمانی وجود دارد. اما اگر به باغ و فضای سبز آن علاقمند هستید، بهتر است رزرو بلیط هواپیما ارزان خود را به ایام بهار و تابستان که گل‌ها شکوفه کرده و درختان سرسبز و با طراوت‌اند موکول کنید.

چگونه به خانه موزه دکتر حسابی برویم؟


به روش‌های مختلفی می‌توان به خانه دکتر حسابی رفت. اگر ماشین شخصی دارید، کافی است آدرس قید شده را دنبال کنید تا به خانه موزه دکتر حسابی برسید. اما اگر می‌خواهید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، چند روش پیش روی شما است:
روش اول: سوار تاکسی های خیابان ولیعصر شده و سر خیابان توتونچی پیاده شوید. پس از آن چند صد متری (حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر) را پیاده‌روی خواهید داشت تا به خانه موزه دکتر حسابی برسید.
روش دوم: با استفاده از مترو به ایستگاه قیطریه یا تجریش بروید و پس از آن حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی خواهید داشت تا به خانه موزه دکتر حسابی برسید. اگر اهل پیاده روی نیستید استفاده از این روش را پیشنهاد نمی‌کنیم.
روش سوم: با استفاده از اتوبوس های BRT تجریش- راه آهن، خود را به ایستگاه پسیان برسانید. در این ایستگاه پیاده شده و چند صد متری (حدود ۶۵۰ متر) پیاده روی کنید تا به خانه موزه دکتر حسابی برسید.

در نزدیکی خانه موزه دکتر حسابی از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


باغ موزه هنر ایرانی: ۲۰۰ متر
موزه موسیقی: ۴۵۰ متر
باغ فردوس و موزه سینما: ۸۵۰ متر
امامزاده صالح: ۱.۱ کیلومتر
بازار تجریش: ۱.۲ کیلومتر
خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد: ۲.۲ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه موزه دکتر حسابی برای اقامت وجود دارند؟


هتل دیاموند: ۲.۱ کیلومتر
هتل سپهر: ۱۵۰ متر
هتل لوتوس: ۱.۸ کیلومتر
هتل بین المللی پارسیان استقلال: ۴.۷ کیلومتر
هتل آپارتمان گلشهر: ۵.۵ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک خانه موزه دکتر حسابی هستند؟


رستوران لوتکا: ۱.۶ کیلومتر
کافه رستوران مون لانژ: ۱.۶ کیلومتر
رستوران دیوان: ۱.۶ کیلومتر
فست فود کرانچی: ۸۰۰ متر
رستوران پارک وی: ۱.۵ کیلومتر


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است