search
menu

جاهای دیدنی کلیبر

[ پنهان کردن ]
درباره کلیبر آذربایجان شرقی و دیدنی‌هایش
چرا بازدید از جاهای دیدنی کلیبر پیشنهاد می‌شود؟
قلعه بابک کلیبر
قلعه پشتو کلیبر
قلعه پیغام کلیبر
امام زاده شاه قاسم کلیبر
حمام قدیمی کلیبر
جنگل ارسباران
پارک جنگلی مکیدی
آب گرم موتاللیق
پل شاه عباس
پل‌های خداآفرین

درباره کلیبر آذربایجان شرقی و دیدنی‌هایش


جاهای دیدنی کلیبر در بهترین و خوش آب و هواترین منطقه ایران قرار دارد و برای گردشگران بسیار جذاب است. کلیبر شهری در استان آذربایجان شرقی است که برای مردم منطقه از نظر گردشگری بسیار مهم و با اهمیت است و در زمان تعطیلات و بخصوص در فصولی که آب و هوای معتدلی دارد شلوغ و پر رفت و آمد است. این شهر همواره پذیرای گردشگران است و به همین جهت در سالهای اخیر امکانات بسیاری برای سهولت اقامت و گردش برای گردشگران فراهم آورده شده است.
از نظر آب و هوایی بهتر است بدانید این شهر بسیار سرد است و بخصوص در زمستان برف بسیار زیادی در این منطقه می‌بارد، ولی در فصول و ماه‌های گرم بسیار خنک است و به همین دلیل گردشگران از مناطق دور و نزدیک برای رها شدن از گرمای تابستان به این شهر سفر می‌کنند. کلیبر از نظر تاریخی یک شهر با قدمت و اصیل است که بیشتر مردم این شهر را با نام بابک خرم دین و همچنین جنگل‌های ارسباران می‌شناسند. کلیبر منطقه‌ای است که در زمان حکومت قاجار برای مبارزه و مقابله با روس‌ها نیز از مناطق مهم و استراتژیک به حساب می‌آمد.
از جمله جاهای دیدنی و جذاب کلیبر جنگل‌ها و طبیعت سرسبز و چشم نواز آن است. در واقع شاید هیچ کدام از دیدنی‌های این منطقه به اندازه جنگل ارسباران در بین گردشگران شناخته شده نباشند. کلیبر در گذشته با نام‌های باز و بازین نیز شناخته می‌شد و در طول سالها نام آن به کلیبر تغییر پیدا کرد. فاصله کلیبر تا تبریز ۱۹۳ کیلومتر است و با تهران ۷۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از جنوب غربی با تبریز، از جنوب شرقی با اردبیل، از جنوب با اهر و از غرب با مرند مرز مشترک دارد. دو کشور آذربایجان و ارمنستان در شمال کلیبر قرار دارند. مردم اینجا به زبان ترکی صحبت می‌کنند. کوه قره داغ بخشی از موقعیت جغرافیایی این منطقه است و کوهنوردان بسیاری با هدف صعود به قله های قاضی بولاغ، شیور، سرپاق و زینقلو به این منطقه سفر می کنند. می‌توان به جرات گفت کلیبر از مناطقی است که بازدید از آن به گردشگران خارجی که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ایران سفر می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. از جمله جاهای دیدنی و ناب کلیبر می توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه پیغام، مقبره شاه قاسم، حمام قدیمی کلیبر، جنگل ارسباران، پارک جنگلی مکیدی، آب گرم موتاللیق، پل شاه عباس، پل‌های خدا آفرین اشاره کرد که در ادامه مطلب به تفسیر در موردشان توضیح داده خواهد شد.

چرا بازدید از جاهای دیدنی کلیبر پیشنهاد می‌شود؟


• کلیبر منطقه‌ای خوش آب و هوا در شمالغرب ایران است که گردش در آن برای طبیعت گردان بسیار جذاب و به یاد ماندنی است.
• جاهای دیدنی کلیبر بسیار متعدد هستند و گردشگران می‌توانند در کنار طبیعت جذاب این منطقه از جاهای تاریخی آن نیز بازدید کنند.
• برای کسانیکه می‌خواهند به دور از شلوغی و ترافیک شهر چند روزی را در آرامش سپری کنند کلیبر از بهترین گزینه‌ها است.
• جاهای دیدنی کلیبر برای گذراندن تعطیلات به ویژه در فصول گرم سال با خنکای هوا و دمای دلپذیری که دارد انتخاب بسیار جذابی است.

قلعه بابک کلیبر


قلعه بابک خرمدین از دیدنی‌ترین آثار تاریخی به جا مانده در نزدیکی کلیبر و در دل جنگل ارسباران است. این قلعه که همچون دژی بر صلابت در روی کوههای مرتفع بنا شده است نشانی از قدرت و توان بابک خرمدین است. بابک خرمدین عضو گروههایی بود که علیه حکومت عباسی قیام کرده بودند. قلعه بابک خرمدین از جمله آثاری است که به ثبت ملی رسیده است. امروزه تورهای گردشگری و گروههای گردشگری فراوانی وجود دارند که مقصد سفرشان قلعه بابک کلیبر است و بعنوان محبوترین جاذبه گردشگری این منطقه است. برای رفتن به قلعه بابک باید نکاتی را در نظر داشته باشید: اولین نکته این است که در ابتدای مسیر دکه‌های کوچکی برای خرید نوشیدنی و تامین مواد غذایی وجود دارند و بهتر است از این محل‌ها خرید مورد نیاز خود را انجام دهید و یا از قبل با خود موادغذایی کافی به همراه داشته باشید زیرا مسیر پیاده روی کمی طولانی است. از نکات قابل توجه دیگر این است که به دلیل اینکه مسیر در برخی جاها سنگی و ناهموار است بهتر است تا کفش مناسب، لباس مناسب و کلاه با خود به همراه داشته باشید. برای رفتن به قلعه بابک بهتر است به کلیبر بروید و از آنجا به راحتی می‌توانید با استفاده از تابلوهای موجود یا با ماشین‌هایی که به سمت قلعه می‌روند، مسیر را پیدا کنید. بهترین زمان برای بازدید از قلعه بابک اواخر بهار و تابستان است زیرا در این ماهها هوا گرم‌تر و معتدل‌تر است.
آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، ۱۳ کیلومتری کلیبر
جاهای دیدنی کلیبر

قلعه پشتو کلیبر


قلعه پشتو یک قلعه تاریخی و منحصربفرد است که مشرف بر کوه و دره‌ای خطرناک ولی جذاب است. مسیر رسیدن به این قلعه ممکن برای همه سنین مناسب نباشد و شاید برای کوهنوردان یا طبیعت گردان راحت‌تر باشد. راه ورودی قلعه یک راه باریک و کوچک است و از طرف‌های دیگر قلعه به دره مشرف است. کوه با عظمتی که این قلعه روی آن قرار دارد کوه هشت سر نام دارد. از نظر تاریخی این قلعه به دوره اشکانیان و ساسانیان مربوط است. این قلعه نظامی احتمالا در دوره خرمدینان نیز مورد استفاده بوده است. به قلعه پشتو قلعه پشتاب نیز می‌گویند. جالب است بدانید قلعه پشتو در آذرماه ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. سنگ، ملات گل و چندین آجر مصالح بکار رفته در ساخت قلعه هستند. از آثار کشف شده در این منطقه می‌توان به سفالینه‌هایی با تزیینات هندسی خاص اشاره کرد. از آنجایی که قلعه در ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متری قرار گرفته است، بهتر است که در فصل زمستان به این مکان نروید. با توجه به موقعیت و آب و هوای کوهستانی منطقه بهتر است که در فصل‌های گرم و معتدل به قلعه پشتو بروید. برای دسترسی به قلعه در مسیر اهر-کلیبر حرکت کنید و به سمت هوراند بروید، بعد از پیمودن چندین کیلومتر تابلوی قلعه را خواهید.
آدرس قلعه پشتو: استان آذربایجان شرقی، جاده اهر-کلیبر، ۱۲ کیلومتری هوراند، کوه هشت سر

قلعه پیغام کلیبر


قلعه پیغام کلیبر از آثار تاریخی جذاب و دیدنی کلیبر است که می‌تواند جز لیست دیدنی‌ترین جاذبه‌های کلیبر قرار گیرد و کسانیکه علاقه‌مند به تاریخ غنی کشورمان هستند می‌توانند از این قلعه دیدن کنند. قلعه پیغام کلیبر در بالای کوهی قرار دارد و پایین دره مشرف به رود بزرگ کلیبر است. موقعیت این قلعه به گونه‌ای است که دارای چشم انداز بسیار جذاب بخصوص در فصل بهار است. سرسبزی چشمگیر و بسیار زیبای این منطقه و همچنین وجود رود بویوه چای در پایین قلعه بر جذابیت‌های آن افزوده است. این قلعه راه نسبتا دسترس‌تری در مقایسه با سایر قلعه‌های تاریخی کلیبر دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانی و اشکانی برمی‌گردد و شاید محل نگهبانی برای ورود به کلیبر بوده است و علت نام گذاری قلعه نیز همین مطلب است. برای رفتن به قلعه پیغام بهتر است کفش مناسب بپوشید و با توجه به کوهستانی بودن منطقه فصول گرم و معتدل سال بهترین زمان برای بازدید از قلعه پیغام است.
آدرس قلعه پیغام: استان آذربایجان شرقی، ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر، روستای پیغام
جاهای دیدنی کلیبر

امام زاده شاه قاسم کلیبر


امام زاده شاه قاسم کلیبر از جمله جاهای دیدنی کلیبر است که برای مردم منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد. این امام زاده بسیار مورد توجه و احترام مردم منطقه است. از نظر تاریخی باید گفت امام زاده شاه قاسم در واقع از فرزندان حضرت موسی کاظم (علیه السلام) است که بعد از ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران سفر کرده است. بعد از سفر شاه قاسم به ایران نه تنها او بلکه سایر افرادیکه از وابستگان امام رضا (علیه السلام) بوده‌اند توسط مامون خلیفه عباسی دستگیر و به شهادت رسیدند. این امام زاده در روستای پیره لر که از روستاهای کلیبر است، واقع شده است. این امام زاده در بالای تپه‌ای قرار گرفته است.
آدرس امام زاده شاه قاسم کلیبر: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیره لر

حمام قدیمی کلیبر


حمام قدیمی کلیبر که به حمام قدیمی شاه عباس نیز معروف است از جاهای دیدنی و قدیمی کلیبر است. این حمام قدیمی همانطور که از نام آن پیداست در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است. طبق مستندات باقی مانده این حمام قدیمی از جمله بناهایی است که در زمان شاه عباس صفوی با هدف استقرار کاروانها بنا شده است. البته امروزه آنچه از این حمام قدیمی قابل رویت است گنبدهای نورگیر حمام است و عملیات میراث فرهنگی برای قابل بازدید شدن حمام قدیمی کلیبر هنوز ادامه دارد.
آدرس حمام قدیمی کلیبر: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

جنگل ارسباران


جنگل ارسباران از بی‌نظیرترین و دیدنی‌ترین مناطق جنگلی ایران است که با وسعتی نزدیک به ۱۲ هزار هکتار، دارای گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری است. جنگل ارسباران هر ساله پذیرای گردشگران و طبیعت گردان بسیاری است. این جنگل علاوه بر طبیعت سرسبز و بسیار چشم نوازش، از نظر تاریخی نیز دارای موقعیت مهمی بوده است. قلعه‌های استراتژیک و تاریخی بسیاری در جای جای این منطقه وجود دارد که بیانگر نقش تاریخی این جنگل در سالهای دور است. جنگل ارسباران که زیست گاه گونه‌های مختلف جانوری است برای حفظ بقا و ابقای برخی گونه‌ها نیز مکان مناسبی است. بسیاری از اراضی این جنگل مورد حفاظت محیط زیست است. اگر می‌خواهید در گرمای تابستان به مکانی خنک و جذاب بروید که شبیه بهشت باشد بی شک جنگل ارسباران بهترین انتخاب است. برای رفتن به جنگل ارسباران راه آسانی در پیش دارید و کافی است فقط به کلیبر بروید و از آنجا با خودرو شخصی یا با خودروهایی که برای انتقال گردشگران به جنگل ارسباران اختصاص دارند، خود را به جنگل ارسباران برسانید. بهترین فصل برای گردش در این جنگل اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان است. برای سفر به این منطقه لباس و کفش مناسب و همچنین مواد غذایی کافی با خود به همراه داشته باشید.
آدرس جنگل ارسباران: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، جنگل ارسباران
جاهای دیدنی کلیبر

پارک جنگلی مکیدی


پارک جنگلی مکیدی از جمله جاهادی دیدنی طبیعی و سرسبز کلیبر است. پارک جنگلی مکیدی در دره بسیار زیبای مکیدی در جنگل ارسباران واقع شده است و یک مکان بسیار مناسب و آرامش بخش در دل جنگل ارسباران است. دره مکیدی به رود ارس و قلعه دره سی منتهی می‌شود. پارک جنگلی مکیدی یکی از مناطقی است که گردشگران برای اسکان در طبیعت زیبای جنگل ارسباران انتخاب می‌کنند. در این منطقه چشمه‌های فراوان و زلالی نیز دیده می‌شود. در پارک جنگلی مکیدی محل‌هایی برای اقامت و اسکان شبانه وجود دارد که می‌توانید همراه با خانواده به این محل بروید و چند روزی را از هوای لطیف و طبیعت سرسبز آن بهره ببرید. راه دسترسی به پارک جنگلی مکیدی تقریبا در مسیر رسیدن به قلعه بابک است و در امتداد دره قلعه بابک به این پارک جنگلی خواهید رسید.
آدرس پارک جنگلی مکیدی: استان آذربایجان شرقی، ۲۲ کیلومتری جنوب غربی کلیبر

آب گرم موتاللیق


آب گرم موتاللیق کلیبر از جمله جاذبه‌های گردشگری و دیدنی کلیبر است که از نظر درمانی نیز معروف و محبوب است. آب گرم موتاللیق در نزدیکی امام زاده شاه قاسم کلیبر و در روستای آبیش احمد قرار دارد. از جمله اقدامات برای جذب گردشگران لوله کشی و ساختن حمام‌هایی برای استفاده بهداشتی و مطلبوب گردشگران از آب گرم و معدنی موتاللیق است.
آدرس آب گرم موتاللیق: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای آبیش احمد

پل شاه عباس


پل شاه عباس یا سنخ کورپو از جمله دیدنی‌ترین آثار تاریخی کلیبر است. این جاذبه تاریخی و سنگی توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۶ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. قدمت این پل تاریخی به دوران صفویه و حکومت شاه عباس صفوی برمی‌گردد. این پل که می‌تواند بعنوان یک جاذبه تارخی و کاربردی مطرح شود، همچنین می‌تواند بعنوان یک جاذبه تاریخی و اصیل سبب جذب هر چه بیشتر گردشگران شود. گردشگران می‌توانند بصورت رایگان از این پل دیدن کنند.
آدرس پل شاه عباس: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، کفشان اوی

پل‌های خداآفرین


پل‌های خداآفرین پل‌های بسیار جذاب و زیبایی هستند که بر روی رود ارس بنا شد‌ه‌اند. این پل‌ها چشم انداز بسیار جالبی را به این منطقه بخشیده‌اند. این پل‌های قوسی شکل شامل دو پل هستند که روی رود ارس و در نزدیکی سد خدا آفرین قرار دارند. نام این پل‌ها به خداآفرین کورپوسو یا پل حسرت نیز شهرت دارند. از نظر تاریخی قدمت این پل ها به قرن‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۵ میلادی می‌رسد. این پل‌ها در طول تاریخ حوادث و داستانهای زیادی را در دل خود جای داده‌اند. بازدید از این پل‌ها برای گردشگران می‌تواند تداعی کننده هنر و سرگذشت پیچیده این منطقه از کلیبر باشد. بازدید از این پل برای گردشگران رایگان است.
آدرس پل خداآفرین: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، خداآفرین، نزدیکی روستای ساری جالو
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است