search
menu

جاهای دیدنی طبس

[ پنهان کردن ]
باغ گلشن طبس
سد یا طاق شاه عباسی
برج هادرباش
کال جنی یا دره جن ها
کاروانسرای خان
جاهای دیدنی طبس شهر کویری و عروس بیابان‌های ایران شما را به سوی خویش فرا می‌خواند. در این شهر و پیرامون آن می‌توانید هم از طبیعت شگفت انگیز بیابان لذت ببرید و هم تاریخ شگفت آور این منطقه را تجربه کنید.
در این نوشته با نگاهی گذرا می‌خواهیم بیشتر با زیبایی ها و جاهای دیدنی طبس آشنا شویم:

باغ گلشن طبس


باغ گلشن یکی از شگفتی‌های شهر کویری طبس است که توسط خوانین محلی در دوره افشاریه، زندیه و قاجاریه ساخته شده و توسعه پیدا کرده است. موسس اولیه آن حاکم محلی دوره افشاریه، میرزا حسن خان بوده است. باغ گلشن به وسیله قنات‌های این منطقه، آبیاری می‌شود و بسیار سرسبز و خرم است. باغ گلشن به واسطه جریان آب کافی ناشی از قنات‌ها، دارای طیف متنوعی از گیاهان و درختان است.
جاهای دیدنی طبس

سد یا طاق شاه عباسی


سد یا طاق شاه عباسی همانطور که از نامش پیداست در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده و به سبب تاج ۱ متری‌اش نازک‌ترین سد جهان به شمار می‌رود. این سد که یکی از قدیمی‌ترین سدهای جهان به شمار می‌رود تا مدت‌ها مرتفع ترین سد جهان هم بود. طاق عباسی در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی و در نزدیکی روستای خرو قرار دارد و ۲۷ کیلومتر با خود شهر طبس فاصله دارد.

برج هادرباش


برج های هادرباش در اصل به عنوان برجک های دیده بانی و مراقبت ساخته می‌شدند و وظیفه آنها مراقبت و نظارت بر نخلستان‌ها بوده است.

کال جنی یا دره جن ها


کال در زبان محلی به معنای دره یا شکافی که در اثر فرسایش با آب در زمین ایجاد شده گفته می‌شود. کال جنی که در شمال شهر طبس قرار گرفته، در اثر گذر آب و فرسایش زمین ایجاد شده و فضای وهم آلود و شگفت آور را پدید آورده است.
جاهای دیدنی طبس

کاروانسرای خان


کاروانسرای خان با قدمتی ۱۲۰ ساله در مسیر جاده قدیم یزد طبس قرار دارد. کاروانسرای خان چهار گوش است و در نزدیکی روستای رباط خان قرار گرفته است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است