search
menu

روستای ماخونیک

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از روستای ماخونیک پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه روستای ماخونیک
معماری روستای ماخونیک
چگونه به روستای ماخونیک برویم؟
بهترین فصل سفر به روستای ماخونیک
روستای ماخونیک روستای عجیب و جذاب در استان خراسان جنوبی که جز هفت روستا و دهکده عجیب در جهان است. روستای ماخونیک یک روستای منحصر به فرد در گوشه‌ای دور افتاده در استان خراسان جنوبی ایران است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی‌گردد. این دهکده مرموز که به عنوان سرزمین لی لی پوتیان شناخته می شود بیشتر ساکنانش افراد قد کوتاه هستند. این روستا با معماری قابل توجه یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است. اغلب ساکنان این روستا قدی کوتاه دارند و دلیل این امر ازدواج‌های فامیلی و رژیم غذایی نامناسب اجداد این افراد است که به همین دلیل معماری خانه‌های روستا نیز برای افرادی با قدی کوتاه مناسب است. علاوه بر ظاهر عجیب خانه‌های این روستا در گذشته اهالی روستا در مورد عادات غدا خوردن رفتاری عجیب داشتند و شاید جالب به نظر برسد که حتی چای هم نمی‌خوردند. این روستا در شهرستان سربیشه، استان خراسان جنوبی، نزدیک مرز ایران و افغانستان واقع شده است. این روستای جذاب و دیدنی سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است. گردشگران خارجی که علاقه‌مند هستند از این روستای عجیب دیدن کنند می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ایران سفر و سپس به این روستا آمده و از معماری جذاب روستای ماخونک دیدن کنند.
روستای ماخونیک

چرا بازدید از روستای ماخونیک پیشنهاد می‌شود؟


• روستای ماخونیک جز هفت روستای عجیب جهان است و دیدن آن به تمام گردشگران ایرانی و خارجی پیشنهاد می‌گردد.
• معماری خاص خانه‌های ماخونیک برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.
• دیدن مردمانی که در این خانه‌های خاص زندگی می‌کنند برای گردشگران جذاب است.
• گرفتن عکس‌های یادگاری در کنار این خانه‌های عجیب می‌تواند خاطره‌ای عجیب را در ذهن گردشگران ثبت کند.

تاریخچه روستای ماخونیک


افرادی که ملیت افغان داشته‌اند و چند صد سال پیش به این منطقه مهاجرت كرده‌اند ساکنان اولیه و اصلی روستای ماخونیک هستند. البته این مهاجرت مربوط به حدود ۴۰۰ سال پیش است. با این وجود هیچ مدرک تاریخی مکتوبی درباره این روستا به جز سفرنامه کرونل چارلز ادوارد پیت که به خراسان و سیستان سفره کرده بود وجود ندارد، وی در آن سفرنامه حدود دو قرن پیش روستای ماخونک را در دوران حکومت قاجار و ناصرالدین شاه توصیف کرده است. با این حال، طبق گزارش های باستان شناسان، دهکده باستانی ماخونک سرزمین تمدن آراتتا بوده و گفته می‌شود که انسان های کوتوله نیز از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه وجود داشته‌اند که دلیل این گفته‌ها نیز بر اساس مستندات کشف شده است. در سال ۲۰۰۵ یافتن یک کوتوله مومیایی ۲۵ سانتی متری در منطقه نیز این ادعا را بیش از پیش تأیید کرده است. کشف این کوتوله مومیایی به این باور دامن زد که این گوشه دورافتاده ایران، که شامل ۱۳ روستا از جمله روستای ماخونیک است، زمانی محل زندگی کوتوله‌ها بوده است. اگرچه کارشناسان این ادعا را نیز مطرح کرده‌اند که شاید این مومیایی در واقع نوزادی نارس است که تقریباً ۴۰۰ سال پیش درگذشته است و در اطراف ماخونیک دفن شده است.

معماری روستای ماخونیک


روستای ماخونیک در بالای تپه‌ای شکل گرفته است و خانه‌هایی با ارتفاع کم و با فاصله‌های کمی در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. کف خانه‌های روستای ماخونیک یک متر از سطح زمین پایین‌تر است و برای ورود به خانه گردشگران باید خم شوند و درهای چوبی را رد کنند و سپس باید یک یا دو پله پایین بیایند تا به کف خانه برسند. با وجود همه اینها، ساختار معماری خانه‌های روستای ماخونیک فقط به مصالحی همچون خشت و خانه‌های گلی محدود نیست. سالهاست که خانه‌های آجری که به سبک امروزی هستند به ماخونیک نیز رسیده‌اند و رنگ و لعاب مدرن‌تری به روستا داده‌اند. البته از ساختمانهای معروف این روستا می‌توان به وجود برجی اشاره کرد که در بالاترین نقطه نسبت به سایر خانه‌ها قرار گرفته و از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند. مسافران با خرید اینترنتی بلیط هواپیما و سفر به استان خراسان جنوبی می‌توانند بازدید از روستای ماخونیک را در لیست جاذبه‌های گردشگری که بازدید می‌کنند قرار داده و از معماری خاص این منطقه نیز دید کنند.
روستای ماخونیک

چگونه به روستای ماخونیک برویم؟


نزدیکترین شهر به روستای ماخونیک شهر بیرجند است. بنابراین، برای رفتن به روستا ابتدا باید به بیرجند بروید. از تهران پروازهای روزانه به بیرجند انجام می‌شود و همچنین می‌توانید با اتوبوس نیز به آنجا بروید. در حال حاضر، پروازهای هفتگی مشهد-بیرجند روزهای چهارشنبه انجام می شود، البته قبل از سفر می‌توانید پروازهای چارتری یا سایر پروازها را بررسی کنید سپس با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به بیرجند سفر کنید. از بیرجند نیز تنها راه رفتن به روستای ماخونک با اتومبیل‌های شخصی است. برای رسیدن با روستای ماخونیک حدود ۲ ساعت از بیرجند نیاز به رانندگی است. برای رفتن به روستای ماخونیک به راحتی می توانید در بیرجند ماشین اجاره کنید.

بهترین فصل سفر به روستای ماخونیک


بهترین فصل سفر به ماخونیک فصول معتدل است چون این منطقه زمستان‌های بسیار سردی دارد.
زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از روستای ماخونیک
برای بازدید از روستای ماخونیک و دیدن معماری خانه‌های آن به حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید. بازدید از این روستا رایگان است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است