search
menu

باغ اکبریه بیرجند

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از باغ اکبریه بیرجند پیشنهاد می شود؟
تاریخچه باغ اکبریه بیرجند
معماری باغ اکبریه بیرجند
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
بهترین زمان سفر به بیرجند
مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک باغ اکبریه بیرجند
هتل های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند
رستوران های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند
باغ اکبریه در بیرجند، مانند سایر نمونه های باغ ایرانی نشان دهنده پتانسیل های قوی محیط و طبیعت است و یکی از ۹ باغ تاریخی ایران به شمار می رود. همه باغ های ایرانی سه ویژگی مشترک دارند: اول این که در نزدیکی جریان آب قرار دارند، دوم اینکه با دیوارهای طولانی محصور شده اند و در نهایت همه آنها یک استخر در وسط باغ دارند. باغ اکبریه در بیرجند نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر محیط سرسبز دارای این سه ویژگی نیز است. نقشه اصلی باغ ریشه در هنر معماری ایرانی دارد. اگر قصد تهیه بلیط ارزان هواپیما و سفر به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند را داشته باشید، پیشنهاد می شود که فرصت بازدید از مجموعه بی نظیر باغ و عمارت اکبریه بیرجند را از دست ندهید.
باغ اکبریه بیرجند

چرا بازدید از باغ اکبریه بیرجند پیشنهاد می شود؟


• یکی از بناهای تاریخی و گردشگری شهر بیرجند به حساب می آید.
• باغ اکبریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
• علاقمندان به تاریخ می توانند با بازدید از موزه های این مجموعه تاریخ منطقه را نیز مشاهده کنند.
• معماری بسیار زیبای عمارت باغ اکبریه چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

تاریخچه باغ اکبریه بیرجند


مجموعه عمارت و باغ اکبریه در چند مرحله در اوایل تا اواخر دوره قاجار ایجاد شد. این مجموعه چندین عمارت دارد که قدیمی ترین آن ها عمارت حشمت الملک است که در انتهای شرقی واقع شده و دارای دو طبقه است و قدمت آن به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجار برمی گردد. این باغ به عنوان محل اقامت و محل میزبانی میهمانان و انجام کارهای رسمی فرمانداران مورد استفاده قرار می گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنا وقف آستان قدس رضوی شد. این باغ در سی و پنجمین کنفرانس یونسکو در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک اثر میراث جهانی ثبت شد و در تاریخ ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری باغ اکبریه بیرجند


این باغ که از مهمترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌رود، ابتدا در روستای اکبریه بیرجند قرار داشت و با گسترش بیرجند، اکنون باغ در داخل شهر واقع شده است. مساحت این باغ به ۴۵ هزار متر مربع می‌رسد و شامل یک تالار آینه، گنبد کلاه فرنگی، تزیینات مغناطیسی لانه زنبوری و طرح رسمی است. پنجره های ارسی باشکوه، گچ بری های زیبا و درختان بلند بلوط در دو طرف ورودی هر بیننده ای را متحیر می کند. در هر دو طرف خیابان اصلی درختان بلند کاج وجود دارد که بر زیبایی هر چه بیشتر این باغ افزوده است. وجود یک حیاط پشتی در قسمت جنوبی باغ یکی از اصلی ترین ویژگی های باغ اکبریه است. این حیاط دارای شاه نشینی به شکل مستطیل است که همانند این شاه نشین را در مقیاس بزرگتر می توان در پارک ائل گلی تبریز و باغ فرح آباد اصفهان دید. همچنین استخر بزرگ مربعی شکل موجود در باغ، فضای عمده ای از باغ را به خود اختصاص داده است. به دلایل زیادی باغ اکبریه در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. از جمله این موارد می توان به شیب دار بودن باغ، خطوط مستقیم مورد استفاده در طراحی باغ، قرار گرفتن ساختمان در بالاترین قسمت باغ و بسیاری از درختان انار، توت و درختان خرما اشاره کرد. امروزه از بخش های مختلف مجموعه به عنوان کتابخانه، موزه باستان شناسی و مردم شناسی، چایخانه سنتی و همچنین دانشکده هنر در بیرجند استفاده می شود. طبیعت زیبا و بی نظیر این باغ برای سپری کردن لحظاتی به یاد ماندنی زبانزد خاص و عام بوده و آرامشی وصف نشدنی را به ارمغان می آورد.
باغ اکبریه بیرجند

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از باغ اکبریه رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱ الی ۲ ساعت است. اگر قصد بازدید از موزه های باغ را داشته باشید باید برای هر کدام به طور جداگانه بلیط تهیه کنید. این باغ همه روزه به جز روز های دوشنبه و ایام سوگواری میزبان علاقمندان و گردشگران عزیز است.

بهترین زمان سفر به بیرجند


بیرجند دارای آب و هوای گرم و خشک است به همین دلیل فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر است. بنابراین اگر قصد تهیه بلیط هواپیما و سفر به این شهر زیبا را داشته باشید، توصیه می شود که برای فصل بهار و پاییز برنامه ریزی کنید.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک باغ اکبریه بیرجند


باغ و عمارت رحیم آباد: ۱.۷ کیلومتر
آرامگاه حکیم نزاری: ۴.۱ کیلومتر
ارگ کلاه فرنگی: ۴.۵ کیلومتر
قلعه بیرجند: ۵.۵ کیلومتر
پارک جنگلی بیرجند: ۵.۹ کیلومتر
باغ شوکت آباد: ۹.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند


هتل جهانگردی بیرجند: ۲.۳ کیلومتر
مهمان پذیر نوید: ۳.۸ کیلومتر
هتل پرویز: ۴ کیلومتر
هتل قائم: ۴.۵ کیلومتر
هتل سپهر: ۴.۷ کیلومتر
هتل کویر: ۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به باغ اکبریه بیرجند


پیتزا برند ایتالیایی: ۱۱۰ متر
پیتزا تنوری اتور: ۲۵۰ متر
رستوران ایتالیایی گرانیدا: ۴۵۰ متر
کترینگ انار جوجه: ۷۵۰ متر
کباب سنتی ساطوری بناب آذربایجان: ۱.۱ کیلومتر
آشکده و رستوران سنتی طوبی: ۱.۴ کیلومتر
رستوران مهدی: ۱.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است