search
menu

جنت رودبار و دیدنی های آن

[ پنهان کردن ]
پیشینه جنت رودبار
محصولات جنت رودبار
آب و هوای جنت رودبار
جشنواره گل گاو زبان در جنت رودبار
جاهای دیدنی جنت رودبار
شغل مردم جنت رودبار
غذاهای محلی جنت رودبار
چگونه به جنت رودبار برویم؟
در نزدیکی روستای جنت رودبار چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارند؟
در نزدیکی روستای جنت رودبار چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟
در نزدیکی روستای جنت رودبار چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟
شمال ایران را اگر نداشتیم، شاید در زمان‌های شادی و دلتنگی هیچ جای دیگری نمی‌توانست آن طور که باید، مأمن و پناهگاهی برایمان باشد. شهرهای شمالی ایران بهشتی ناب هستند که خداوند آن‌ها را به ما بخشیده است. طبیعت غنی و رنگارنگ شمال همیشه باعث حال خوب مسافران بوده و هست. هر زمان که از روزمرگی‌ها، دغدغه‌ها و هیاهوی زندگی خسته می‌شویم، اولین جایی که به ذهنمان می‌رسد برویم، شمال است. در بین شهرهای شمال رامسر را عروس شهرهای ایران می‌نامند. زیرا طبیعت . مناظر رامسر را در کمتر جایی از دنیا می‌توان یافت. اگر جاهای دیدنی رامسر را بشناسید و شانس بازدید از آن‌ها را داشته باشید، به معنای واقعی کلمه شگفت‌زده و متحیر می‌شوید.
یکی از زیباترین مناطق رامسر، جنت رودبار است. اگر می‌خواهید برای چند روزی استراحت و کناره گیری از زندگی شهری بلیط هواپیما بخرید، حتما جنت رودبار را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید. مطمئن باشید به قدری در این سفر بهتان خوش خواهد گذشت و به قدری خاطره‌های زیبا خواهید ساخت که هرگز فراموشتان نخواهند شد. آب و هوای پاکیزه، طبیعت سرسبز و بی‌نظیر جنت رودبار که همچون شاهکاری هنری از خداوند است، برای تجدید روح و روان و چشیدن طعم آرامش بسیار کارساز هستند. جنت رودبار جواهر ارزشمندی است که در ۶۰ کیلومتری رامسر واقع شده است. در جنت رودبار رنگ و بوی گل‌ گاو زبان‌ها همه را مدهوش می‌کنند. دمی نشستن در طبیعت سرسبز و رویایی جنت رودبار و نوشیدن یک استکان چایی گل گاو زبان نهایت آرامش را به ارمغان می‌آورد. هرسال گردشگران زیادی به جنت رودبار رامسر سفر کرده و چند روزی را در دل طبیعت زیبا می‌گذرانند. اگر شما هم می‌خواهید جزو این گردشگران باشید، با جنت رودبار و جاهای دیدنی آن آشنا شده و سپس برای بستن کوله بار و خرید بلیط هواپیما حاضر شوید. تا حد امکان سعی کرده‌ایم در این مقاله اطلاعات لازم درباره جنت رودبار در اختیارتان قرار دهیم.
جنت رودبار و دیدنی های آن

پیشینه جنت رودبار


در روزگاران قدیم، جنت رودبار رامسر بخشی از گرجیان تاریخی بوده و به عبارتی جنت رودبار یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است که در گذشته جزئی از بخش بزرگتری به نام گرجیان به حساب می‌آمده است. پس از پاک شدن نام گرجیان از نقشه و صفحه ضمیر قسمت ییلاقی جنت رودبار شامل بخش جلگه‌ای، به گلیجان ضمیمه می‌گردد. پس از گذشت مدت زمانی منطقه گلیجان نیز جدا شده و به شکل یک دهستان مستقل به رامسر متصل می‌گردد. استقلال و جدایی دهستان جنت رودبار از منطقه گلیجان در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی اتفاق افتاد. در حال حاضر، جنت رودبار یکی از بخش‌ها و دهستان‌های جنوب شهر رامسر بوده و وسعت زیادی از خاک‌های رامسر را از آنِ خود کرده است. درواقع، دهستان جنت رودبار در مقایسه با دیگر دهستان‌های اطراف شهر رامسر و استان مازندران مساحت زیادی دارد. روستای جنت رودبار در مرکز منطقه جنت رودبار واقع شده و نسبت به روستای دیگر منطقه جمعیت زیادی دارد.
طبیعت جنت رودبار به قدری زیباست که می‌توان گفت عشق میان زمین و آسمان در این منطقه به اعلاءترین حد خود رسیده است.

محصولات جنت رودبار


روستای جنت رودبار طبیعت منحصر به فردی دارد و به دلیل طراوتی که در این سرزمین جریان دارد، پرباری درختان و حاصلخیزی خاک‌ها بسیار معقول است. محصولات ناب و مرغوب دامداری و کشاورزی را در جنت رودبار می‌توانید بیابید. جنت رودبار به گل گاو زبان‌هایش معروف است و از بدو ورود به آن بوی این گیاهان معطر و آرامش بخش به مشامتان می‌رسد. اما علاوه بر گل گاور زبان، در جنت رودبار درختان گردو و فندق نیز به تعداد فراوان وجود دارند. گردوها و فندق‌های جنت رودبار بسیار خوشمزه و درجه یک هستند و درون پوسته‌های نازک و شکننده قرار دارند. هر زمان به جنت رودبار سفر کردید، از گردو و فندق‌های ناب جنت رودبار بخرید و بلافاصله با آن‌ها یک خورش فسنجان بپزید که بسیار می‌چسبد. همچنین، می‌توانید از این گردوها و فندق‌ها و حتی گل گاو زبان به عنوان سوغاتی برای خود و عزیزانتان نیز تهیه نمایید. گل گاو زبان خاصیت درمانی زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها آرامش بخش اعصاب است. کافی است هنگام عصر یک لیوان گل گاو زبان دم کرده و در صورت دلخواه مقداری لیمو به آن بچکانید و مقابل منظره سرسبز جنت رودبار بنشینید و بنوشید. به قدری غرق حس آرامش خواهید شد که تمام مشکلاتتان را فراموش خواهد کرد و شب نیز یک خواب آسوده و راحت خواهید داشت. از محصولات دامی جنت رودبار نیز حتما امتحان کرده و خریداری کنید. به دلیل این که دام‌های منطقه از علوفه تازه تغذیه می‌شوند، کیفیت محصولات دامی جنت رودبار بسیار مرغوب و عالی است.

آب و هوای جنت رودبار


آب و هوای جنت رودبار رامسر کوهستانی است. همان طور که می‌دانید در مناطق کوهستانی آب و هوا معمولا سرد می‌شود و نسبت به مناطق دیگر برف و باران‌های بیشتری تجربه می‌کند. در فصل زمستان، سردی و خشکی هوا به حد بالایی می‌رسد، اما در عوض در تابستان آب و هوای جنت رودبار فوق العاده زیبا و دلپذیر می‌شود. حتما در روزهای گرم و آفتابی تابستان بلیط هواپیما بخرید و یا با ماشین شخصی خودتان به دل جاده زده و به سمت جنت رودبار سفرور شوید. در شب‌های تابستان تا حدودی دمای هوا کاهش می‌یابد. بنابراین، در هر فصلی که به جنت رودبار سفر کنید، حتما لباس گرم همراهتان باشد.
جنت رودبار و دیدنی های آن

جشنواره گل گاو زبان در جنت رودبار


همان طور که گفتیم، در جنت رودبار مزارع گل گاو زبان وجود دارند و به لحاظ مرغوبیت در کل کشور حرف اول را می‌زنند. گل گاو زبان که مظهر آرامش است، همه ساله در زمان خاصی برداشت شده و در این موقع جشنوراره‌ای در این راستا برگزار می‌گردد. هر سال در ماه خرداد محصولات گل گاو زبان توسط روستاییان جنت رودبار برداشت می‌شوند و برداشت گل گاو زبان را طی جشنواره‌ای جشن می‌گیرند. اگر فرصت سفر به جنت رودبار را در اوایل خرداد ماه داشته باشید، می‌توانید در جشنواره گل گاو زبان جنت رودبار شرکت کرده و از محصولات آن خریداری کنید. کشاورزان جنت رودبار هر سال پس از چیدن گل گاو زبان‌ها آن‌ها را به شیوه مخصوص خودشان می‌کنند. این گل‌ها پس از خشک شدن به رنگ بنفش درمی‌آیند و قابل دم کردن می‌شوند. دمنوش گل گاو زبان برای تسکین اعصاب بسیار مفید است.

جاهای دیدنی جنت رودبار


روستای جنت رودبار در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده و اطراف آن را درختان و طبیعت زیبا محاصره کرده‌اند. در طبیعیت زیبای جنت رودبار جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار هستند و می‌توانید در سفر از آن‌ها بازدید کرده و سفرتان را رنگین‌تر و لذت بخش‌تر کنید. جنت رودبار در یک دشت و میان دو کوه و کنار یک رودخانه قرار گرفته است. آب این رود از چشمه‌های کوه گیاش و لپاسر جریان می‌یابد و پس از پیوستن با چندین رود دیگر به رودخانه چالکرود و در نهایت به دریای مازندران سرازیر می‌شوند. از جاهای دیدنی جنت رودبار می‌توان به آبشارهای زیبا همچون آبشار حسینیه، آبشار آزارک، آبشار خشکا، آبشار چاردر، آبشار هیسیان و آبشار ریش بزار را نام برد. آب و هوا و سیر و صفای اطراف ین آبشارها واقعا ارزش حس کردن و لمس شدن دارند. همچنین، مناطق ییلاقی جنت رودبار بسیار باصفا و دلنشین هستند و مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرند. در سفر به جنت رودبار سری به مناطق ییلاقی اکراسر، نمکدره، چرته، چاک، جیرود و ایزکی بزنید. رودخانه‌‌ای زیبا نیز به نام چالکرود در جنت رودبار جریان دارد که طولش ۴۰ کیلومتر است و از دامنه شرقی کوه سماسوس جاری می‌شود. رودخانه چالکرود، پس از عبور از میان دره‌ها، جنگل‌ها و کوه‌ها و پیوستن به رودخانه‌های ارمو، لاک تراشان و و جالیسان به دریای خزر می‌ریزد.
از دیگر زیبایی‌های جنت رودبار می‌توان به روزهای مه آلود و رویایی‌اش اشاره کرد که با نشستن ابرها به روی زمین، منظره فوق العاده جذاب و بی‌نظیری پدید می‌آید. روستاهایی که در جنت رودبار واقع شده‌اند، هر کدام زیبایی منحصر به فرد دارند. در سفر به جنت رودبار می‌توانید از روستاهای ولنگه، ایزگی، اکراسر، نمک دره، مشاورک، چورته، سورمشک، آرمو، آغوزگی، پهلم جان و گلیین نیز دیدن کنید. علاوه بر این برخی جاذبه‌های طبیعی دیگر جنت رودبار مانند جاده جنگلی دالخانی، پارک جنگلی دالخانی، مسیر نمک دره، دره باغدشت، دره گیاش و چشمه‌های دره گیاش بسیار زیبا و دیدنی هستند. با یک برنامه ریزی خوب و مناسب به بازدید از این جاذبه‌ها بروید.
اماکن مذهبی نیز از دیگر جاهای دیدنی جنت رودبار محسوب شده و شامل امامزاده بی بی سکینه، امامزاده یحیی و امامزاده خشکا هستند.

شغل مردم جنت رودبار


جنت رودبار در منطقه کوهستانی واقع شده و بنابراین شرایط و اکانات لازم برای کشاورزی و دامداری را دارد. اکثر مردمان جنت رودبار به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند و کشت و برداشت گیاهان گل گاو زبان نیز به کسب و کار و امرار معاش آن‌ها بسیار کمک می‌کند. شما نیز می‌توانید با خرید از محصولات دامی و کشاورزی آن‌ها به اقتصاد و کسب و کار مردم روستایی کمک کنید. از زمین‌های شهرستان رامسر که به عروس شهرهای ایران معروف است، 250 هکتار به کشت گل گاو زبان اختصاص داده شده‌اند.

غذاهای محلی جنت رودبار


از آن جایی که جنت رودبار به استان گیلان نزدیک است، غذاهای محلی‌اش تحت تأثیر غذاهای گیلانی قرار گرفته و به لحاظ فرهنگ غذایی از گیلان پیروی می‌کند. اگر به جنت رودبار سفر کنید پشنهاد می‌کنیم حتما از غذاهای محلی جنت رودبار چون شیرین تره، ترشی تره، سیرواویج، بورانی، پلاسرتره، میرزاقاسمی، کماج، بادمجان قلیه و هلو آبی امتحان کنید.

چگونه به جنت رودبار برویم؟


اگر بخواهید با ماشین شخصی خود سفر کنید، از رامسر تا روستای جنت رودبار حدود بیش از ۱.۵ ساعت راه است. در این مسیر تقریبا ۵۵ کیلومتر مسافت طی می‌کنید. تنها مسیر دسترسی به روستای جنت رودبار، یک جاده بن بست است. جاده جنت رودبار از جنگل‌های دالخانی و ییلاقات زیبا عبور کرده و جزو زیباترین جاده‌های مازندران محسوب می‌شود و تمام مسیر دسترسی به جنت رودبار آسفالت است.
آدرس روستای جنت رودبار: استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده رامسر- تنکابن، جاده جنت رودبار، (پس از 60 کیلومتر رانندگی) روستای جنت رودبار
لوازم ضروری که در سفر به جنت رودبار باید همراه داشته باشیم.
جنت رودبار و دیدنی های آن

در سفر به جنت رودبار اشیاء و لوازم ضروری مانند کفش پیاده روی و طبیعت گردی راحت، کوله پشتی، کلاه نقاب‌دار (برای روزهای آفتابی)، عینک آفتابی، لباس گرم( برای فصول سرد)، دارو و لوازم شخصی، دوربین عکاسی، تنقلات و بطری آب و هر آن چه برای پیک نیک نیاز است همراه خود داشته باشید.
بهترین مکان‌های جنت رودبار برای اقامت یا چادر زدن کجا هستند
در سفر به جنت رودبار می‌توانید در فصل مناسب در پارک جنگلی دالخانی که در مسیر دسترسی به روستای جنت رودبار قرار دارد، چادر بزنید. همچنین، در طبیعت اطراف امامزاده‌ها، ییلاقات، نزدیکی چشمه‌ها و اطراف نمک دره امکان چادر زدن وجود دارد. هرچند، همانند پارک جنگلی دالخانی امکانات چون سرویس بهداشتی در این مکان‌ها دایر نیست. این مکان‌ها به دلیل این که در مناطق مرتفع منطقه واقع هستند، برای شب مانی و چادر زدن نیاز به تجهیزات خوب مانند چادر مناسب و کیسه خواب خواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید در فصول پر مسافر و یا هر زمان از سال یک سوئیت، آپارتمان و یا خانه محلی در جنت رودبار کرایه کرده و با خیال آسوده اقامت کنید.

در نزدیکی روستای جنت رودبار چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارند؟


بازار جنت رودبار: ۸۱ متر
جنگل دالخانی: ۲۵.۷ کیلومتر
دریاچه سد میجران: ۳۴.۳ کیلومتر

در نزدیکی روستای جنت رودبار چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند؟


اقامتگاه بومگردی جنت: ۱۸۰ متر
اقامتگاه چامگاه: ۲۳۰ متر
اقامتگاه سنتی رفاه: ۴۵۰ متر
اقامتگاه بومگردی خانه آرزوها: ۶.۶ کیلومتر
اقامتگاه باغ بهشت: ۶.۷ کیلومتر

در نزدیکی روستای جنت رودبار چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی وجود دارند؟


رستوران گل بانو: ۸۵ متر
واحد پذیرایی گلمدار: ۹۴ متر
رستوران سنتی تیلار: ۱۸۰ متر
غذاخوری گلدره: ۱.۸ کیلومتر


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است