search
menu

جاهای دیدنی قم

[ پنهان کردن ]
جاذبه های تاریخی قم
جاذبه های طبیعی قم
در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب تهران، استانی واقع شده است که برخلاف مساحت اندک خود، هر ساله گردشگران بسیاری را از جای جای کشورمان و حتی آنسوی مرزهای ایران بسوی خود جذب می کند: استان دیدنی قم؛ مکانی که بدلیل وجود پربرکت حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، دیرزمانی است که به یکی از مقاصد اصلی زیارتی کشورمان مبدل گردیده است. گرچه بارگاه حضرت فاطمه معصومه و مسجد جمکران دو مورد از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شوند، اما دیدنی های این مقصد دل انگیز و تماشایی، صرفا در اماکن زیارتی آن خلاصه نمی شود، بلکه جاذبه های گردشگری فراوانی در جای جای این استان پراکنده شده اند که بازدید از هر کدام به تنهایی می تواند هزینه خرید بلیط هواپیما و سفر به این مکان را توجیه سازد. در ادامه با برخی از جاهای دیدنی قم، مقاصد جذاب و شگفت انگیزی که در طول اقامت در این شهر باید حتما از آن ها بازدید کنید، آشنا خواهید شد.
جاهای دیدنی قم

جاذبه های تاریخی قم


بنا به اعتقاد برخی از صاحب نظران حوزه باستان شناسی، استان قم، به علت وجود رودخانه اناربار، میزبان تمدن های باستانی مختلفی در طول تاریخ بوده است. برخی از باستان شناسانی نظیر رومن گیرشمن استان قم را کهن ترین منطقه کشورمان می دانند و باور دارند که نخستین تمدن های ایران در این منطقه پایه ریزی شده است. همچنین یافته های باستانی و آثار تاریخی بدست آمده از این استان حاکی از آن است که بخش وسیعی از استان قم میزبان تمدن کهن قمرود و نخستین نیایشگاه های دیرینه فلات ایران بوده است. بنابراین بر هیچ کس پوشیده نیست که استان قم از جاذبه های تاریخی لبریز گشته است و برای شیفتگان و دوستداران اماکن باستانی، مکانی اسرارآمیز و تماشایی به حساب می آید. برخی از جاذبه های باستانی قم عبارتند از:
مجموعه باغ گنبد سبز قم: این جاذبه تاریخی از سه مقبره باستانی که با گنبدهایی بسیار دیدنی آذین شده اند، تشکیل شده است. از آنجایی که این گنبدها در مکانی به نام دروازه کاشان واقع شده اند، این مکان را گنبدهای دروازه کاشان نیز می نامند. به اعتقاد مورخان، این جاذبه از قرن هشتم هجری به یادگار مانده و مدفن دو تن از افراد سرشناس و امرای خاندان صفی به نام های خواجه علی صفی و خواجه اصل ادین است. متاسفانه بدلیل ویران شدن کتیبه مقبره سوم، هویت سومین نفری که در این مجموعه تاریخی آرمیده، مشخص نیست.
تزئینات جذاب و معماری شگفت انگیز و متفاوت و گچ بری های ظریف و هنرمندانه این مکان موجب گردیده که مجموعه باغ گنبد سبز به یکی از امکان دیدنی قم و جاذبه های گردشگری این استان تماشایی مبدل گردد.
حمام عشقعلی: شیفتگان حمام های تاریخی بجا مانده از دوران قاجار نباید بازدید از این مکان را از دست دهند، چراکه در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و به لطف مرمت های پی در پی از ویرانی و فرسودگی در امان مانده است. طراحی خاص و دل انگیز این بنا به خوبی حال و هوای دوران قاجار را بازآفرینی می کند و فضای دلنشین و خاطره انگیزش، حس حضور در حکایاتی که پدربزرگان ما از آن زمان روایت می کنند، را برای بازدیدکنندگان تداعی می کند.
کوه خضر نبی: برای تماشای شهر دیدنی قم از دورنمایی مسحورکننده و تماشایی، باید خود را برای سوزاندن کالری و پیاده روی آماده کنید، چراکه قرار است از پلکانی طویل بالا روید و به کوهی ملقب به کوه خضر نبی که در ۶ کیلومتری از مرکز قم و در نزدیکی شهرک ایثار قرار گرفته، صعود کنید. این مکان صرفا مکانی تفریحی نیست، بلکه با داشتن قدمتی بیش از سه هزار سال، جاذبه تاریخی نیز بشمار می آید. برفراز این کوه مسجدی باستانی واقع شده که خود مکانی زیارتی-تاریخی به حساب می آید و زوار و عاشقان تاریخ را در روزهای آخر هفته از جای جای استان قم بسوی خود می کشاند. بی تردید بازدید از مسجد تاریخی کوه خضر نبی و تماشای منظره دلفریب و شگفت انگیز استان قم برفراز آن از لذت هایی است که هر گردشگری که بلیط هواپیما تهران را برای بازدید از این شهر دیدنی خریداری می کند، باید دست کم یک بار تجربه کند.
مدرسه فیضیه قم: این مکان که در میدان آستانه و در نزدیکی حرم حضرت معصومه واقع شده، یادگاری است از قرن هشتم هجری. اما نکته ای که باید بدانید این است که در گذشته های دور این بنا به نام مدرسه آستانه شهرت داشته و پس از بازسازی و تغییراتی جزئی در قرن سیزدهم هجری قمری به مدرسه فیضیه قم تغییر نام داده است. بنای مدرسه از چهار ایوان و ۸۰ حجره (۴۰ حجره در دو طبقه) تشکیل و با استفاده از کاشی های منقوش بسیار زیبایی که به شکلی هنرمندانه در کنار یکدیگر چیده شده اند، آراسته شده است. معرق کاری های بسیار تماشایی و معماری باشکوه این مکان موجب شده که مدرسه فیضیه قم به یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار استان دیدنی قم مبدل گردد.
جاهای دیدنی قم

جاذبه های طبیعی قم


استان قم در مکانی بیابانی واقع شده و از طبیعت شگفت انگیز کویری برخوردار گشته است. طبیعت کویری این مکان چنان زیبا و دل انگیز است که بسیاری از گردشگران را به خرید بلیط هواپیما و سفر به قم مجاب می کند: از غارهای شگفت آور و اسرارآمیز گرفته تا دریاچه های نمکی حیرت انگیز، قم هیچ کم و کاستی از لحاظ جاذبه های طبیعی نسبت به سایر شهرهای کشورمان ندارد و قادر است با طبیعت بیابانی و متفاوت خود هر فردی را شیفته خود سازد. در ادامه با برخی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی قم آشنا خواهید شد.
دریاچه نمک حوض سلطان: این دریاچه که در ۴۰ کیلومتری شمال قم و در ۸۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده، با چیزی حدود ۲۴۰ کیلومتر وسعت، لقب وسیع ترین آینه طبیعی کشورمان را به خود اختصاص داده است. انعکاس آسمان در حین طلوع و غروب خورشید در این مکان چنان مثال زدنی و زیباست که هر گردشگری را مات و مبهوت خود می سازد. علاوه بر ارائه جلوه شگفت انگیز از طبیعت خاص و منحصربفرد قم، دریاچه نمک حوض سلطان هر سال میزان بسیار زیادی نمک را به ساکنان این منطقه عرضه می کند. وجود گونه های جانوری نظیر انواع خزندگان و پرندگان و حتی پستانداران در این منطقه موجب گردیده که دریاچه نمک حوض سلطان به جاذبه ای تماشایی و ارزشمند مبدل گردد و به مکانی سرگرم کننده و دیدنی برای بازدیدکنندگان استان قم تبدیل شود.
پارک ملی کویر: این پارک ملی وسیع که مساحتی بیش از ۶۵۰ هزار هکتار از خاک کشورمان را در برگرفته، از دیرینه ترین و وسیع ترین مناطق حفاظت شده کشورمان به حساب می آید که بخشی از آن در استان قم و بخش های دیگر آن در استان های تهران، سمنان و اصفهان قرار گرفته است. در توصیف تنوع زیستی و جانوری این منطقه همان بس که لقب سرنگتی ایران و آفریقای کوچک را برآن نهاده اند. با بازدید از این منطقه برخی از خزندگان و حیوانات منحصربفردی را که در هیچ جای کشورمان دیده نشده اند، خواهید دید و به تماشای زیبایی های توصیف ناشدنی مناظر شگفت انگیز و رویایی این منطقه خواهید نشست.
جاهای دیدنی قم
روستای کهک: در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب استان قم و در کوهپایه کوهی بسیار بلند، روستای خوش منظره و خوش آب و هوایی آرمیده که برخی از اماکن دیدنی قم نظیر خانه ملاصدرا و دره زیدان را در خود جای داده است. غار معروف کهک نیز که از آثار باستانی و ارزشمند استان قم بشمار می رود، در این مکان جا خوش کرده و توجه برخی از زمین شناسان و جهانگردان را به خود جلب کرده است. این غار ۳۵۰ متری که از نظر زمین شناسی خصوصیات منحصربفردی دارد، بعلت داشتن آبشارسنگ های مرتفع، غارسنگ های اعجاب آور و پرتگاه های بی شمار از جمله اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این منطقه و استان قم محسوب می شود و می تواند ساعت ها شما را سرگرم دیدنی های فراوان خود سازد.
غار وشنوه: چنانچه از روستای وشنوه در ۶۰ کیلومتری استان قم بازدید کردید، حتما سری به غار وشنوه که در بخش جنوبی روستا و در کوهستان اردهال واقع شده بزنید. این غار که یکی از شگفتی های طبیعی روستای وشنوه محسوب می شود، از منابع آبی غنی و فراوانی تشکیل شده که از شیارهای کوهستان جمع آوری و به صورت چشمه به این غار می ریزد. اشکال رسوبی و زیبایی های درون این غار باعث شده که فضای آن بسیار شگفت انگیز و اسرارآمیز گردد و به مکانی بسیار مناسب برای خریداران بلیط هواپیما و گردشگرانی که در پی ماجراجویی در استان قم هستند، مبدل شود.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است