search
menu

روستای پلکانی هجیج پاوه

[ پنهان کردن ]
روستای پلکانی هجیج پاوه
درباره روستای پلکانی هجیج پاوه
چرا بازدید از روستای پلکانی هجیج پاوه را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری
دلیل نام‌گذاری روستا به هجیج یا حجیج
چه زمانی برای سفر به روستای پلکانی هجیج پاوه مناسب تر است؟
چطور به روستای پلکانی هجیج پاوه برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلکانی هجیج پاوه

روستای پلکانی هجیج پاوه


اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و جزو دسته گردشگرانی باشید که به دنبال مکان‌های بکر و دست نخورده با طبیعتی آرامش‌بخش هستند، خوب است بدانید که روستاها بهترین فرصت را برای شما فراهم می‌کنند تا چنین تجربه‌ لذت‌بخشی را داشته باشید. در سراسر ایران روستاهای زیادی هستند که سفر به هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارد. در کرمانشاه که یکی از شهرهای کهن با مردمانی با اصالت در ایران است می‌توان روستای متعددی در آن یافت که زیبایی‌های طبیعی آن شما را شگفت زده می‌کند. یکی از این روستاها، روستای پلکانی هجیج است که به آن روستای حجیج نیز می‌گویند. معماری منحصر به فرد و مراتع سرسبز دلنشین این روستا از ویژگی‌های اصلی آن به شمار می‌رود. اگر شما هم مایل هستید تا در سفر بعدی خود راهی این روستای دلفریب شوید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا با هم به یک سفر مجازی به این روستا برویم تا با جاهای تماشایی آن آشنا شوید.

درباره روستای پلکانی هجیج پاوه


روستای هجیج از توابع بخش نوسود است و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر مرزی پاوه واقع در کرمانشاه قرار گرفته‌است. مساحت این روستای خوش منظر تنها ۵۳ هکتار است. جمعیت این روستا نیز حدود ۱۶۰ خانواده است و زبان مردمش گویش‌های متفاوت کردی است. جالب است بدانید که تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسان نشان از قدمت دیرینه سکونت انسان‌ها در این روستا دارد. گفته می‌شود سابقه اسکان انسان در این روستا حتی به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. از جمله آثار کشف شده تاریخی در حوالی این روستا می‌توان به استخوان‌های قدیمی بزهای کوهی، ابزارهای سنگی شکار غارنشینان و اسکلت انسان‌های نئاندرتال اشاره کرد که از منظر تاریخی بسیار ارزشمند است.
روستای پلکانی هجیج پاوه

چرا بازدید از روستای پلکانی هجیج پاوه را پیشنهاد می‌کنیم؟


طبیعت دست خورده و بکر این روستا بسیار چشم‌نواز است.
از جمله روستاهای تاریخی است که دارای قدمتی دیرینه است.
معماری خانه‌های آن بصورت پلکانی طراحی شده است که بسیار جالب توجه است.

ویژگی های طبیعی و گردشگری


در روستای هجیج با طبیعی بکر و شگفت انگیز رو به رو هستیم، از یک سو منظره کوه‌های پر ابهت شاهو نمایان است که در دامنه آنها انواع گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان، گون و ختمی رشد کرده است و از سوی دیگر مناظر درختان در مابین خانه‌های روستایی با صفای آن دیده می‌شود. گفتنی است حیواناتی نظیر گرگ، خرس و شغال نیز در حوالی ارتفاعات روستا دیده می‌شوند. علاوه بر آن از دل کوه‌ها چشمه‌های پر آبی روان شده است که به اعتقاد اهالی روستا سرشار از آب‌های معدنی هستند و دارای خاصیت درمانی برای برخی دردهای عضلانی هستند. منبع اصلی این چشمه‌ها رودخانه پر آب سیروان است که در حوالی این روستا جاری است و تماشای عبور آب و قایق سواری در طول آن بسیار لذت‌بخش است. گفتنی است بر روی این رودخانه سدی تعبیه شده است که به آن داریان می‌گویند و از دیدنی‌های این روستای با صفا محسوب می‌شود. افزون بر این در مرکز این روستای دلنواز یک حوض قدیمی به نام حوض پیر قرار دارد که در ایام قدیم مردم روستا از آن برای امورات معمولی استفاده می‌کردند و بعد از آنکه لوله‌کشی منازل روستایی انجام شد این حوض نیز همچنان به عنوان مکانی خاطره‌انگیز در روستا باقی ماند. خانه‌های روستا که همگی از سنگ بنا شده‌اند به صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته‌اند و به صورت یک هرم خیالی به سمت ارتفاعات کوه بالا رفته‌اند. در واقع معماری خانه‌ها در این روستای دل‌انگیز به صورتی است که حیاط هر خانه روستایی پشت بامی است برای خانه‌ای که در ارتفاع بالاتر آن قرار گرفته است و این حالت پلکانی از روی کوه‌ها کاملا نمایان است.

دلیل نام‌گذاری روستا به هجیج یا حجیج


همواره به نام روستای مورد نظر با دو املاء به صورت هجیج و حجیج اشاره می‌شود. معنای کلمه هجیج در زبان شیرین کردی دره عمیق و سرسبز است که می‌تواند اشاره‌ای به فضای سبز و دلنشین این روستا باشد که در دل کوهستان جای گرفته است. کلمه حجیج از ریشه حج گرفته شده است و به معنای کسی است که تعداد دفعات زیادی به حج رفته است. به گفته برخی بومیان روستا از آنجا که ساکنان آن دارای اعتقادات مذهبی بوده و مرتب به جح می‌روند این نام به آن اطلاق می‌شود و برخی دیگر این موضوع را به حضور مقبره فرزند امام موسی کاظم (ع) به نام عبدالله مربوط می‌دانند. زیرا این عده معتقد هستند که عبدالله (ع) در زمان سکونتش در این روستا علاقه زیادی داشته است که به حج برود و از این رو تعداد دفعاتی که به حج رفته است بسیار زیاد بوده‌است. هنوز هم مقبره وی در این روستا پا برجا است و بنای آن با قدمتی نزدیک به پنج قرن جزو مراکز تاریخی این روستا بشمار می‌رود که نظر گردشگران روستا را به خود جلب می‌کند.

چه زمانی برای سفر به روستای پلکانی هجیج پاوه مناسب تر است؟


از آنجا که روستای هجیج در منطقه کوهستانی و سرد قرار گرفته است بنابراین آب و هوای سرد و خشکی دارد، از این رو توصیه می‌شود در فصل‌های گرم سال مانند بهار و تابستان به آن سفر کنید. در این فصل‌ها فضای روستا به واسطه سرسبزی درختان و خنکی چشمه‌های روان در کوه‌ها بسیار دلنشین و فرح‌بخش است. در مقابل در فصل زمستان سرمای سخت کوهستانی در روستا حاکم است و علاوه بر آن خبر چندانی از درختان کهن و چشم‌نواز روستا هم نیست.
روستای پلکانی هجیج پاوه

چطور به روستای پلکانی هجیج پاوه برویم؟


برای رفتن به روستای هجیج ابتدا باید به کرمانشاه بروید که راحت‌ترین کار خرید بلیط هواپیما کرمانشاه است. بعد از رسیدن به کرمانشاه لازم است تا سه ساعت و سی دقیقه رانندگی کنید تا به روستای پلکانی هجیج برسید. در مسیر ابتدا شاهد ارتفاعات شاهو خواهید بود و کمی که از این کوه‌ها فاصله بگیرید به شهر پاوه خواهید رسید همچنان به مسیر خود ادامه دهید تا سد داریان نمایان شود پس از آن می‌توانید خانه‌های پلکانی روستای هجیج را ببینید و این شروع سفر هیجان‌انگیز شما به این روستا است.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلکانی هجیج پاوه


فاصله تا سوئیت اجاره‌ای کریمی: ۷.۳ کیلومتر
فاصله تا مجتمع گردشگری نودشه: ۸.۵ کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه بهشت اورامان: ۱۴.۸ کیلومتر
هتل سلین: ۲۱ کیلومتر
فاصله تا دهکده جهانی گردشگری احمد شکیبایی: ۲۱.۹ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است