search
menu

سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

[ پنهان کردن ]
سیسنگان کجاست؟
آب‌وهوای سی سنگان
بخش جنگلی پارک سیسنگان
بخش ساحلی پارک سی‌سنگان
امکانات تفریحی پارک سیسنگان چیست؟
دسترسی پارک جنگلی سی‌سنگان چگونه است؟
بهترین زمان بازدید از پارک سیسنگان
دلیل نام‌گذاری پارک سی‌سنگان چیست؟
نقاط انگشت‌شماری در خطه‌ی شمالی ایران وجود دارند که بتوان در آن‌ها به‌طور هم‌زمان از زیبایی‌های جنگل لذت برد و در آرامش دریا غرق شد؛ سیسنگان از معدود مناطقی در ایران است که کوه‌هایی برافراشته و باشکوه را در مسیری سرسبز و زمردین به ساحل نقره‌فام دریایی نیلگون پیوند داده است.
جنگل و ساحل همواره از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شمال کشورمان محسوب می‌شوند؛ جنگل سیسنگان با مظاهر طبیعی دل‌فریب و مناظر چشم‌نواز و شگفت‌انگیز خود، هر فردی را مسحور زیبایی‌های وصف‌ناپذیری می‌کند و ساحل سی سنگان نیز با چشم‌اندازی رؤیایی از افقی بی‌کران و ارائه‌ی انبوهی از تفریحات آبی، ضیافتی رنگارنگ را برای شیفتگان طبیعت فراهم می‌کند.
در این مطلب به شما کمک می‌کنیم با منطقه دیدنی پارک جنگلی سیسنگان آشنا شوید و اطلاعات سودمندی را درباره‌ی این مقصد پرطرفدار کسب کنید.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

سیسنگان کجاست؟


پارک جنگلی سی‌سنگان منطقه‌ی خوش آب‌وهوا و پهناوری است به وسعت ۶۰۰ هکتار که از جاهای دیدنی نور و نوشهر محسوب می‌شود و در ۲۷ کیلومتری غرب شهر نوشهر (در جاده نوشهر به نور مازندران) قرار گرفته است. این پارک خوش‌منظره از کوه‌های بلندقامت البرز در بخش جنوبی خود آغاز شده و تا دریای خزر امتداد یافته است. سی‌سنگان در بخش غربی خود نیز به روستای «تسکاتک» می‌رسد و در بخش شرقی نیز به روستای «صلاح الدین کلا» منتهی می‌شود.

آب‌وهوای سی سنگان


سی‌سنگان به موهبت موقعیت مکانی مناسب و مجاورت با سواحل خوش آب‌وهوای مازندران از آب‌وهوایی معتدل و مساعد در فصول بهار و تابستان برخوردار است. این منطقه در فصل بهار آب‌وهوای بسیار دل‌پذیر و فرح‌بخشی دارد و در فصل تابستان نیز در بخش ساحلی خود اندکی گرم و شرجی و در بخش‌های مرتفع و کوه‌پایه‌ای خود معتدل و مطلوب است.
در فصل پاییز، رطوبت هوای منطقه افزایش می‌یابد و هوای سی‌سنگان اندکی خنک می‌شود. در فصل زمستان نیز که طبیعت تماشایی این منطقه جامه‌ی سفیدرنگ خود را بر تن می‌کند، دمای هوای گاهی تا ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

بخش جنگلی پارک سیسنگان


همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، پارک جنگلی سی‌سنگان از دو بخش جنگل و ساحل تشکیل شده که بخش جنگلی آن مساحت زیادی از این پارک را به خود اختصاص داد‌ه است. این جنگل که بیش از ۶۰۰ هکتار وسعت دارد، در سال ۱۳۴۴ توسط فردی به نام مهندس سعیدی آشتیانی با هدف محافظت از گونه‌های گیاهی نادر و جانوران در خطر انقراض ایجاد گردید و به‌عنوان جنگلی جلگه‌ای و جاذبه‌ای طبیعی به مردم معرفی شد.
جنگل سیسنگان در بخش‌های متفاوت خود از پوشش گیاهی متنوعی تشکیل شده است: در بخش جنوبی سی‌سنگان انبوهی از شمشادهایی بلند به چشم می‌خورد و در بخش غربی انواع مختلفی از درختان توسکا، بلوط، ازگیل و شمشاد دیده می‌شود. گونه‌های جانوری مختلفی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند: از جانوران درنده‌خویی نظیر پلنگ، گراز، شغال و خرس قهوه‌ای گرفته تا حیواناتی چون مرال (گوزن قرمز)، شوکا و روباه، تعداد زیادی از پستانداران اهلی و وحشی در این منطقه زندگی می‌کنند.

بخش ساحلی پارک سی‌سنگان


بخش ساحلی پارک که مرکز تفریحی سیسنگان محسوب می‌شود، حدود ۳۰ هکتار وسعت دارد و از پوشش گیاهی متنوعی تشکیل شده است. در این بخش شاهد گیاهانی نظیر لیلکی، لرگ، سرخ ولیک، ازگیل، انار، سیاه تلو، سیاه اربه، گوجه جنگلی، داغداغان، توسکا و انجیر خواهید بود و تنوع گیاهی به‌مراتب بالاتری را نسبت به دو بخش غربی و جنوبی پارک خواهید دید.
تقریباً تمام امکانات رفاهی پارک نیز در این بخش واقع شده است: از امکانات اولیه اقامت موقت نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن گرفته تا فروشگاه، رستوران و کافی‌شاپ؛ تمامی تجهیزات رفاهی لازم برای تجربه‌ی لحظاتی لذت‌بخش در این پارک جنگلی گنجانده شده است.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

امکانات تفریحی پارک سیسنگان چیست؟


پارک سیسنگان صرفاً مقصدی خوش‌منظره برای طبیعت‌گردی و آرمیدن در ساحل نیست، بلکه مکانی است مملو از فرصت‌های تفریحی مختلف برای گذراندن لحظاتی شاد و به‌یادماندنی و از زیباترین جاهای دیدنی مازندران!
برخی از فعالیت‌های تفریحی هیجان‌انگیز و جذاب پارک جنگلی سیسنگان عبارت‌اند از:

مسابقات کارتینگ
کارتینگ یا مسابقات ماشین‌سواری با خودروهای مخصوص، از تفریحات پرطرفدار و هیجان‌انگیز پارک سیسنگان محسوب می‌شود که با هزینه‌ی نه‌چندان بالایی در ساحل دیدنی این پارک برگزار می‌گردد.
البته باید گفت که برای استفاده از پیست کارتینگ و رانندگی با این ماشین‌ها باید حداقل ۱۰ سال سن و حداقل ۱۴۰ سانتی‌متر بلندای قد داشته باشید. کسانی که در محدوده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۶ سالگی قرار دارند، برای شرکت در این مسابقات باید با والدین خود به پیست مراجعه کرده و مبلغی حدود شصت هزار تومان را پرداخت کنند تا جواز شرکت در این مسابقات را دریافت نمایند.

قایق‌سواری
برای افرادی که دوست دارند لحظاتی آرامش‌بخش را با خانواده خود در آب‌های آرام دریای خزر سپری کنند، قایق‌سواری بهترین گزینه است. در پارک سی‌سنگان نیز این تفریح محبوب با آموزش تمام نکات ایمنی به بازدیدکنندگان ارائه می‌گردد تا تجربه‌ی ناب و لذت‌بخش قایق‌سواری در آب‌های نیلگون خزر نیز برای افراد فراهم گردد.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

شاتل دریایی و جت اسکی
چنانچه قایق‌سواری در دریای خزر برای شما هیجان‌انگیز نیست و دوست دارید ورزش آبی مهیجی را در پارک سیسنگان تجربه کنید، شاتل دریایی و جت اسکی قطعاً همان چیزی است که در جستجوی آنید. این فعالیت‌های تفریحی هیجان‌انگیز قادرند لذتی زائدالوصف را پیشکش شیفتگان آدرنالین کنند و لحظاتی به‌یادماندنی را برای آن‌ها رقم بزنند.

اسب‌سواری
سوارکاری در ساحل دیدنی و چشم‌نواز سیسنگان از ورزش‌هایی است که نباید از آن غافل شد. شما نیز می‌توانید با مردمان بومی این منطقه صحبت و اسبی را کرایه کنید و از سوارکاری در جنگل خیره‌کننده و ساحل دل‌فریب و درخشان سیسنگان لذت ببرید.

مسابقات موتورهای چهارچرخ
افزون بر برگزاری مسابقات کارتینگ، پارک جنگلی سیسنگان از مسابقات موتورهای چهارچرخ نیز میزبانی می‌کند. این فعالیت هیجان‌انگیز در دو بخش ساحلی و جنگلی پارک برگزار می‌شود و به مدت ۱۵ دقیقه در مسیری پردست‌انداز و چالشی صورت می‌پذیرد. دوستداران این ورزش و عاشقان آدرنالین می‌توانند بلیط هواپیما به مقصد سیسنگان را خریداری کرده و با پرداخت مبلغی اندک در این مسابقات شرکت کنند و هنر خود را در هدایت این موتورهای چهارچرخ به نمایش عموم بگذارند.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

دیگر امکانات رفاهی
علاوه بر موارد ذکر شده، امکانات دیگری نظیر محوطه خور گشت (پیک‌نیک)، محوطه بازی کودکان، پلاژهایی اختصاصی برای آقایان و بانوان، سفره‌خانه، گیم سنتر (بازی‌های رایانه‌ای)، زمین‌های بازی فوتبال و والیبال، میز و صندلی برای استراحت در نقاط مختلف جنگل، محوطه اردو، نمازخانه، پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق، نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغاتی، واحد مسکونی، نگهبانی و اتاق اطلاعات نیز در این پارک تعبیه شده است تا تمام امکانات موردنیاز برای اقامتی آسوده برای بازدیدکنندگان تأمین گردد.

دسترسی پارک جنگلی سی‌سنگان چگونه است؟


جنگل سیسنگان در میان جاده نوشهر به نور مازندران واقع شده است و برای دسترسی به این مقصد باید ابتدا به یکی از شهرهای نوشهر یا نور سفر کنید و سپس وارد جاده جنگلی نور به نوشهر شوید. پس از طی مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر در این جاده تابلوی ورودی جنگل برای شما نمایان خواهد شد. چنانچه قصد دارید از تهران به این مقصد دیدنی سفر کنید، دو روش برای دستیابی به این مکان در پیش روی شماست: در مسیر اول باید ابتدا وارد جاده هراز شوید و به سمت مازندران حرکت کنید. پس از دسترسی به آمل، حرکت خود را تا محمودآباد ادامه دهید و سپس راهی شهرستان نور شوید.
در مسیر دوم شما باید وارد جاده چالوس شوید و به سمت نوشهر حرکت کنید. پس از دستیابی به نوشهر، جاده‌ی نور را در سمت شرقی خود خواهید یافت.

بهترین زمان بازدید از پارک سیسنگان


ازآنجایی‌که جنگل سیسنگان در هر فصل سال جلوه‌ی متفاوتی از طبیعت دل‌فریب و شگفت‌انگیز خود را به معرض نمایش می‌گذارد، انتخاب فصل مناسب برای سفر به این مقصد دل‌انگیز به سلایق و ترجیحات بازدیدکننده بستگی دارد.
اگر به مناظر رمانتیک و رؤیایی پاییزی علاقه دارید، قطعاً پاییز برای شما بهترین زمان سفر به این منطقه خواهید بود و اگر شیفته‌ی چشم‌اندازهای سرسبز و باطراوت بهاری هستید، فصل بهار مناسب شماست؛ اما چنانچه برای شنا و انجام فعالیت‌های تفریحی ساحلی قصد دارید راهی خطه‌ی شمال و این منطقه‌ی چشم‌نواز شوید، تابستان بهترین زمان برای بازدید از پارک است.
سفر به سیسنگان در زمستان نیز خالی از لطف نیست، زیرا این پارک جنگلی تماشایی در زمستان نیز چهره‌ی زیبا و متفاوتی از طبیعت را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند و مناظر برف‌گرفته و دلربایی را پیش روی عاشقان طبیعت می‌گذارد.
سیسنگان؛ ترکیبی رؤیایی از جنگل و ساحل

دلیل نام‌گذاری پارک سی‌سنگان چیست؟


کسی به‌روشنی نمی‌داند که چرا این منطقه سیسنگان نامیده می‌شود؛ اما به اعتقاد برخی افراد، سیسنگان به معنای دیار سیل و سنگان بوده و روایتی تاریخی در پس نام آن نهفته است: به نقل برخی افراد، این منطقه در سال‌هایی دور تحت فرمانروایی ملکه‌ای به نام «شیمای چهل گیس» بوده است. پس‌ازاینکه او با افراسیاب، پادشاه توران پیمان دوستی می‌بندد، خشم فردی به نام منوچهر تازی که اقوام خود را در جنگ با افراسیاب از دست داده بود، برمی‌انگیزد. منوچهر تازی نیز برای انتقام از افراسیاب، سد کجوز را نابود می‌کند و سیل بزرگی این منطقه را فرا می‌گیرد و ازآن‌پس نام آن به سرزمین سیل و سنگان یا سیسنگان شهره می‌شود.

کلام آخر
برای غوطه‌ور شدن در طبیعت سرسبز و باصفای مناطق شمالی کشور همیشه گزینه‌های زیادی از جاهای دیدنی طبیعی در پیش روی شما قرار دارند؛ اما کمتر مکانی مثل سیسنگان علاوه بر ارائه‌ی دو پدیده‌ی طبیعی متفاوت جنگل و ساحل، از امکاناتی بی‌شمار برخوردار است و فرصت‌های تفریحی فراوانی را نیز به شما ارائه می‌دهد. سی ‌سنگان بدون هیچ تردیدی می‌تواند رضایت هر گردشگری را جلب و لحظاتی فراموش‌نشدنی را در تمام فصول مختلف سال برای دوستداران طبیعت رقم بزند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است