search
menu

دریاچه آویدر

[ پنهان کردن ]
سد و دریاچه آویدر
چرا از دریاچه آویدر دیدن کنیم؟
امکانات تفریحی و سرگرمی در آویدر
در اطراف دریاچه آویدر از کجا دیدن کنیم؟
دسترسی به دریاچه آویدر
دریاچه آویدر مکانی شگفت‌انگیز برای یک سفر کوتاه و جذاب است. دریاچه آویدر یا به گویشی آبیدر در سی کیلومتری شهر نوشهر در استان مازندران قرار دارد و با خرید بلیط هواپیما می‌توانید به مازندران سفر کرده و از این دریاچه دیدن کنید. فاصله دریاچه با سطح دریا ۱۲۵ متر است. این دریاچه مکان مناسبی برای تفریح و حتی کمپینگ در فصل‌های گرم‌تر سال است چراکه رطوبت کمتری نسبت به سایر نقاط مازندران دارد.
دریاچه آویدر در نتیجه احداث سد خاکی در این منطقه جنگلی پدید آمده است. مجاورت این منطقه با جاده ساحلی دریای خزر و همسایگی‌اش با روستاهای زیبای ملاکلا و صلاح‌الدین کلا آن را به یک مکان گردشگری و تفریحی تبدیل کرده است. به تعبیر گردشگران آویدر قلب مازندران است؛ مازندرانی که در هر گوشه خود تنوع آب و هوایی، اقلیمی و طبیعی را به رخ می‌کشد.
دریاچه آویدر از محبوبیت بسیاری در بین عامه گردشگران برخوردار است چون علاوه بر جنبه‌های طبیعی و جذابیت‌های بصری مجهز به امکانات و تفریحات متنوعی است که در ادامه اطلاعات بیشتری درباره آن به شما خواهیم داد.

سد و دریاچه آویدر


آویدر سد خاکی به حساب می‌آید. روش دسترسی به این سد و تفریح‌گاه، جاده‌ای به طول تقریبی ۵ کیلومتر است که از جاده اصلی در کنار ساحل سی‌سنگان متصل می‌شود. آب دریاچه پشت این سد به منظور تأمین آب منطقه برای کشاورزی و زراعت ساخته شده است. دریاچه آویدر زیستگاه آبزیان متعددی است که ماهی کپور از معروف‌ترین آنهاست. سایر گونه‌ها مانند ماهی، مار، قورباغه و دیگر موجودات در این دریاچه زندگی می‌کنند.
 دریاچه آویدر

چرا از دریاچه آویدر دیدن کنیم؟


آب و هوا و پوشش گیاهی منحصر به فرد
از جمله معیارهایی که برای انتخاب یک مقصد گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد آب و هواست. آویدر به دلیل داشتن رطوبت پایین، هوای مطبوع و خنکی در همه فصول دارد. اگرچه بهار و تابستان بیشترین فصولی هستند که گردشگران به این منطقه زیبا سفر می‌کنند اما در فصل پاییز به دلیل بارش باران، هوای بسیار خنک و پوشش گیاهی نارنجی و سرخ رنگ، آویدر، چشم‌انداز بی نظیری را به رخ می‌کشد. وزش باد ملایم باعث پدید آمدن موج‌های رقصان بر روی سطح آب دریاچه می‌شود و نگاه کردن به این منظره آرامش را به شما هدیه می‌دهد.
کوهستان و جنگل در یک مکان
وقتی حدود ده کیلومتر از پارک جنگلی سیسنگان فاصله گرفتید در مسیر روستای صلاح الدین کلا تابلویی به شما دهکده گردشگری آویدر را نشان می‌دهد. هر آن‌چه که در جنگل دیده‌اید و از کنار جاده ساحلی سیسنگان گذر کرده‌اید و لذت برده‌اید به کنار؛ با رسیدن به دریاچه آویدر چشم‌اندازی از کوهستان، درختان انبوه و تصویرشان در آب‌های دریاچه مقابل چشمان شماست که به سهم خود رؤیایی است.
استراحت کوتاه در سایه‌ سار درختان یا کمپینگ
منطقه آویدر چند سالی است که به امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی مجهز شده است. به همین خاطر چه فقط قصد سر زدن به این منطقه را دارید و چه می‌خواهید شب را در آنجا تا صبح سپری کنید خیالتان آسوده باشد. کلبه‌های کوچک برای استراحت چند ساعته شما در این مکان قرار دارند. همین‌طور در نزدیکی آویدر اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی موجود است. اگر اهل کمپینگ هستید با تجهیزات کامل میتوانید شب را در آنجا سپری کنید. سرویس‌های بهداشتی، رستوران، کافی‌شاپ و انواع تفریحات آویدر را به یک دهکده گردشگری مجهز تبدیل کرده است.

امکانات تفریحی و سرگرمی در آویدر


یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که در دریاچه آویدر وجود دارد ماهیگیری است. مدتی است برای علاقمندان به ماهیگیری در قبال دریافت وجه پول، این امکان فراهم شده است. دقت کنید تجهیزات ماهیگیری مثل قلاب و تور را همراه خود داشته باشید. قایق های پدالی شناور در دریاچه از دیگر تفریحات محبوب این منطقه است.
اسب سواری، شهربازی، برای کودکان و ورزش‌های آبی از دیگر تفریحات بالقوه این مجموعه هستند.

در اطراف دریاچه آویدر از کجا دیدن کنیم؟


صلاح الدین کلا
دریاچه آویدر را از توابع صلاح‌الدین کلا می‌دانند. به عبارتی در مسیر رسیدن به دریاچه آویدر نام روستای صلاح الدین کلا را حتما خواهید دید. صلاح الدین کلا، خود از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران است. نام اصلی و قدیمی روستا (سرین کلا) به معنی مکانی در بلندی است. آب و هوای صلاح الدین کلاه به دلیل مجاورت با جنگل سیسنگان و دریاچه خنک و مطبوع است. با وجود ویلاسازی‌ متعدد در این منطقه بافت قدیمی آن حفظ شده است. اجاره ویلا برای اقامت همچنین در این منطقه رایج است.
پارک جنگلی سیسنگان
پارک جنگلی سیسنگان علاوه بر جنبه‌های گردشگری با سیاست حفظ پوشش گیاهی و حیوانی احداث شده است. در قسمت‌های ساحلی و جنگلی این پارک پوشش‌های گیاهی و حیوانی مختلفی وجود دارد که از آن‌ها حفاظت می‌شود. در بخش جنوبی پارک پوشش‌ انبوه گیاه نادر و کمیاب شمشاد وجود دارد. در قسمت ساحلی پارک توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو وجود دارند. سیسنگان زیستگاه پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال است. امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی، محل بازی کودکان، پیست اسب سواری، رستوران، جت اسکی، آلاچیق، فروشگاه و اقامتگاه‌هایی با منظره جنگل در این مکان ساخته شده است.
اقامتگاه های اطراف آویدر
برای گشت‌ و گذار در دریاچه آویدر امکان خوبی که برای شما فراهم است استفاده از اقامتگاه‌های اطراف آویدر است. به علت نزدیکی آویدر با نوشهر شما گزینه‌های زیادی را برای انتخاب اقامتگاه و استراحت‌گاه خود دارید.
در صورتی که تمایل به کمپ زدن در این مکان را دارید با تجهیزات کامل و مجهز کمپینگ سفر کنید.
 دریاچه آویدر

دسترسی به دریاچه آویدر


اگر قصد دارید از سمت نوشهر به دریاچه آویدر بروید، از نوشهر به سمت نور حرکت کنید. ده کیلومتر بعد از این‌که پارک جنگلی سیسنگان را گذراندید به روستای صلاح الدین کلا نزدیک میشوید و در همان مسیر تابلوی سد خاکی را خواهید دید. در مسیر سد خاکی حرکت کنید. در این مسیر از روستاهای صلاح الدین کلا و ملا کلا عبور می‌کنید و مقصد بعدی و نهایی شما دریاچه آویدر است.
در پایان خوب می‌دانیم که قبل از سفر کردن به طبیعت برای حفظ سلامت و امنیت خود بهتر است درباره مکان مورد نظر مطالعه و تحقیق کنیم. مقصد مورد نظر را از نظر جغرافیایی، رفاهی و عوامل گوناگون بررسی کنیم. وقتی به مکان مورد نظر سفر کردیم با نریختن زباله و آسیب نزدن به درختان، زمین و حیوانات به طبیعت احترام بگذاریم. طبیعت همیشه پذیرای ماست.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است