search
menu

زیباترین جاهای دیدنی نور

[ پنهان کردن ]
شهرستان نور کجاست؟
آبشار آب پری
جنگل نور
آبشار سیسنگان
آبشار حرم او (آب حرم)
دریاچه الیمالات
آبشار سواسره
روستای لاویج
آبشار آلاشور
آبشار ونوش
روستای انارجار
آرامگاه نیما یوشیج
کلیسای آنتوان مقدس
قلعه‌ پولادی بلده
عمارت خان بابا
کاخ تمیشان
مجموعه تفریحی سد آبیدر
پارک ساحلی سیسنگان
ساحل نور
شهرهای خطه شمال ایران چه در گیلان باشند، چه در مازندران یا گرگان، هرکدام زیبایی و جاذبه‌های خاص خود را دارند؛ دیدنی‌های دل‌انگیزی که در تعطیلات، مسافران را راهی شمال کشور می‌کنند. در میان این مقاصد نام شهرستان کوچک نور هم زیاد به چشم می‌خورد. نور جای خوش آب‌وهوا و سرسبزی است که جاذبه‌های طبیعی و حتی تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. در این مقاله می‌خواهیم به این شهرستان زیبا سفر کنیم و زیباترین جاهای دیدنی نور را با هم ببینیم. در این سفر جادویی همراه ما باشید.
زیباترین جاهای دیدنی نور

شهرستان نور کجاست؟


پیش از اینکه به جاذبه‌های شهر نور بپردازیم بهتر است با خود این شهرستان آشنا شویم و کمی از حال ‌و هوای آن بدانیم. شهرستان کوچک نور، که در گذشته به آن «سولده» می‌گفتند، در قدیم جزئی از شهر آمل در استان مازندران بود. پس از جدا شدن سولده از آمل به سه بخش مرکزی، بلده و چمستان تقسیم شد؛ شهرهای نور، رویان و ایزدشهر بخش مرکزی آن را تشکیل می‌دهند. شهرستان نور از شمال به دریای مازندران، از جنوب به تهران، از شرق به آمل و محمودآباد و از غرب به نوشهر و چالوس نزدیک است.
نور در تابستان آب‌وهوای گرم و شرجی دارد. هوای آن در بهار معتدل و در پاییز و زمستان بارانی و سرد است. بدیهی است که بخش‌های ییلاقی و روستاهای اطراف آن در نیمه‌ي دوم سال آب‌وهوای سردتری نسبت به داخل شهر دارند. محبوبیت نور به خاطر وجود جنگل‌های سرسبز و مرتفع، ساحل و آبشارهای کوچک و بزرگ آن است؛ اما این‌ها تنها جاذبه‌های دیدنی نور نیستند؛ بلکه جاذبه‌های تاریخی و دیرینه نیز در این منطقه قرار دارد. در ادامه زیباترین جاهای دیدنی نور و اطراف آن را معرفی خواهیم کرد.

آبشار آب پری


در نزدیکی شهرستان نور و در دل منطقه‌ سرسبز و خوش آب‌ و هوای آب ‌پری، آبشاری به همین نام وجود دارد. آبشار زیبا و چشم‌نوازی که به خاطر صدای دل‌نشینش آن را به صدای پای پریان و موجودات فرازمینی تشبیه می‌کرده‌اند. این آبشار با جاری شدن جریان آب از دل کوه‌هایی که در اثر رانش زمین شکافته شده‌اند به وجود آمده و منظره چشم‌نوازی دارد. برای رفتن به آبشار آب پری باید بلیط هواپیما ساری را خریداری کنید و وارد جاده رویان به بلده شوید و در مسیر گلندرود جلو بروید تا به جنگل آب پری و آبشار برسید. در نزدیکی آبشار غرفه‌های فروش مواد غذایی و امکانات بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بهترین زمان رفتن به آبشار آب پری فصل بهار و تابستان است که آنجا هوایی مطبوع دارد. در فصل پاییز و زمستان هوا سرد و مسیر لغزنده است.
آدرس: شهرستان نور، جاده رویان به بلده، نرسیده به گلندرود

جنگل نور


رفتن به جنگل و پیک‌نیک یکی از واجبات سفر به خطّه شمال است. اگر در نور اقامت دارید و دوست دارید در جنگل وقت بگذرانید، جنگل نور بهترین پیشنهاد برای شماست. این پارک جنگلی یکی از جاذبه‌های طبیعی نور است که در سال ۱۳۵۱ احداث شد و تا به امروز مقصد گردشگران نور و محمودآباد است. این پارک علاوه بر فضای جنگلی و سرسبز، از امکانات خوبی برای گردشگران برخوردار است. برای رسیدن به جنگل نور باید از نور به سمت محمودآباد بروید تا به تابلوی پارک جنگلی نور و ورودی آن برسید.
آدرس: شهرستان نور، ۵ کیلومتری نور به محمودآباد
زیباترین جاهای دیدنی نور

آبشار سیسنگان


آبشار سیسنگان یکی از جاذبه‌های گردشگری نور است که در پارکی جنگلی به همین نام قرار دارد. آبشار زیبایی که از روی سنگ‌های خزه‌دار عبور می‌کند و چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. آبشاری دیدنی که در دل جنگل و دالانی تشکیل شده از درختان که به آن دالان بهشت می‌گویند قرار گرفته و آن‌قدر فضای زیبایی دارد که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. در نزدیکی آبشار امکانات رفاهی مختلفی مثل کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه، زمین‌بازی، سرویس بهداشتی و وسایل تفریحی برای مسافران وجود دارد. فاصله آبشار سیسنگان با نور حدود ۳۰ کیلومتر است. برای رسیدن به آبشار سیسنگان باید ابتدا از نوشهر به سمت چالوس و به روستای کجور بروید. سپس وارد جاده معدن زغال‌سنگ شوید. پس از عبور از معدن، وارد مسیر مالرو شده و تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا در انتهای آن به جنگل و آبشار برسید.
آدرس: شهرستان نور، کیلومتر ۳۰ جاده‌ نوشهر به نور

آبشار حرم او (آب حرم)


آبشار حرم او از جاهای دیدنی نور است که مردم محلی اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهند. علت نام‌گذاری آبشار به آب حرم یا آب مقدس همین است. آن‌ها معتقدند آب این آبشار خواص درمانی دارد. برخی هم می‌گویند دلیل این نام‌گذاری، وجود حرم امامزاده‌ در بالادست آبشار است. آبشار حرم او حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد؛ ریزش آب روی صخره‌هایی که از جلبک و گیاهان سبز پوشیده شده منظره دیدنی‌ای رقم زده است. این آبشار در مسیر چمستان به لاویج و در نزدیکی روستای زیبای لاویج قرار دارد.
آدرس: شهرستان نور، کیلومتر ۲۵ جاده ییلاقی نور به بلده، روستای لاویج

دریاچه الیمالات


در فاصله ۸ کیلومتری شهر نور، دریاچه زیبایی به نام الیمالات قرار گرفته که هرسال گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. این دریاچه جزو اصلی‌ترین جاذبه‌هایی است که مسافران نور در برنامه تفریحاتشان می‌گذارند. شاید دلیل این انتخاب، منظره‌ی زیبا و دل‌انگیز دریاچه‌ی الیمالات در میان سرسبزی مسحورکننده درختان جنگلی باشد. دریاچه الیمالات در جاده نور به چمستان قرار گرفته و برای رفتن به آن باید از مسیر اصلی و آسفالته وارد مسیر فرعی و خاکی شوید و کمی جلوتر بروید تا به دریاچه برسید. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی مانند اقامتگاه، سوپرمارکت، قایق، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و… قرار دارد. اگر از شلوغی فراری هستید و می‌خواهید سکوت جنگل را تجربه کنید در روزهای غیرتعطیل به دریاچه بروید.
آدرس: شهرستان نور، کیلومتر ۸ جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا
زیباترین جاهای دیدنی نور

آبشار سواسره


اگر از محلی‌های ساکن نور آدرس یک آبشار زیبا و دیدنی را بخواهید، بدون شک یکی از گزینه‌های پیشنهادیشان آبشار سواسره است. آبشار سواسره در روستای بلده و در دل کوه قرار دارد. این آبشار بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و برای دسترسی به آن باید کمی پیاده‌روی کنید؛ پس بهتر است تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید. معمولاً مسافران در نزدیکی آبشار اتراق می‌کنند و در فصل بهار و تابستان این منطقه شلوغ می‌شود. منطقه بلده جاذبه‌های دیگری هم دارد که ارزش دیدن دارند.
آدرس: شهرستان نور، روستای بلده

روستای لاویج


روستای لاویج از جمله روستاهای معروف و توریستی نزدیک شهرستان نور است. لاویج در میان جنگل‌های انبوه کوهستانی قرار گرفته و طبیعت بی‌نظیری دارد. از جاذبه‌های لاویج می‌توان به طبیعت زیبا، آبگرم معدنی و مجسمه فیل سنگی یاد کرد. آبگرم لاویج خواص معدنی بالایی دارد و برای بیماری‌های پوستی و مفصلی بسیار مفید است. آبگرم لاویج در قدیم به‌صورت حوضچه‌های طبیعی بود؛ در حال حاضر آب چشمه لوله‌کشی شده و داخل استخر‌های جداگانه بانوان و آقایان قابل‌استفاده است. یکی دیگر از دیدنی‌های لاویج، «فیل سنگی» است. فیل سنگی تخته‌سنگ بزرگی است که فرسایش طبیعی آن را به شکل یک فیل درآورده است. یک تندیس طبیعی که مردم افسانه‌های زیادی درباره آن تعریف می‌کنند. این مجسمه در نزدیک آبگرم لاویج قرار دارد. بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما و سفر به لاویج در فصل تابستان و بهار است که هوایی معتدل دارد. دسترسی به روستای لاویج از جاده چمستان آغاز می‌شود. دوراهی لاویج ۳ کیلومتر قبل از چمستان قرار دارد. بعد از عبور از پارک جنگلی کشپل در این جاده به لاویج می‌رسید.
آدرس: شهرستان نور، چمستان، روستای لاویج

آبشار آلاشور


یکی از دیدنی‌های نور، آبشار آلاشور است که به نام آبشار نجارده هم شناخته می‌شود. این آبشار حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد و در روستای سرسبز و زیبایی به نام نجارده قرار دارد. نجارده از کهن‌ترین روستاهای مازندران است که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. اگر به نجارده سفر کنید در دل این روستا آبشار مرتفع و زیبای آلاشور را می‌بینید که در کنار درختان سر به فلک کشیده جنگلی و گیاهان کم‌نظیر منظره زیبایی را رقم زده است.
آدرس: شهرستان نور، ۷ کیلومتری شرق نوشهر
زیباترین جاهای دیدنی نور

آبشار ونوش


آبشار ونوش در روستای زیبای ونوش قرار دارد و یکی از جاذبه‌های شهر نور است. روستای ونوش از شمال به دریای خزر و از جنوب به کوه‌های البرز می‌رسد. این روستا طبیعت بسیار زیبایی دارد و شالیزارها و باغ‌های مرکبات بخش زیادی از آن را تشکیل می‌دهند؛ اما شهرت اصلی ونوش به خاطر مجموعه آبشارهای آن است که در جنوب روستا و در ارتفاعات جنگلی علوی‌کلا قرار دارد. در منطقه ونوش آبشارهای بزرگ و کوچکی وجود دارد؛ اما سه آبشار از همه معروف‌تر است. ونوش دو آبشار ۱۵ متری و یک آبشار ۴۰ متری دارد که هرکدام حوضچه‌های کوچک و بزرگ خود را دارند. در فصل تابستان کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی به این آبشار می‌آیند. روستای ونوش در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری غرب شهر نور و در حاشیه جاده‌ منشعب از جاده‌ ساحلی نور به نوشهر قرار دارد.
آدرس: شهرستان نور، جاده ساحلی نور به نوشهر، روستای ونوش

روستای انارجار


روستای انارجار روستایی سرسبز و توریستی است که از شدت زیبایی و چشم‌نوازی آن را به نام بهشت گمشده نور می‌شناسند. انارجار در فاصله نزدیکی از نور قرار گرفته و طبیعت بسیار زیبایی دارد. جنگل‌های سرسبز، آبشار تیسکول و رودخانه‌های بزرگ و کوچک از دیدنی‌های این روستا است. اگر به دنبال فضایی دور از شلوغی و هیاهو می‌گردید این روستا را برای طبیعت‌گردی و وقت‌گذرانی انتخاب کنید. برای رفتن به روستای انارجار باید از شهرستان نور راهی روستای عباسا شوید و در بخش جنوبی این روستا، به مسیر انارجار وارد شوید و پس از عبور از سد به روستای انارجار برسید.
آدرس: شهرستان نور، روستای انارجار

آرامگاه نیما یوشیج


علی اسفندیاری که اغلب با نام مستعار خود، یعنی «نیما یوشیج» شناخته می‌شود، از شاعران معروف معاصر است و بسیاری از ایرانیان آن را به نام پدر شعر نو فارسی می‌شناسند. اگر شعرهای این شاعر بزرگ را خوانده باشید حتماً عناصر طبیعی و جلوه‌های طبیعت را در آن دیده‌اید. این شاید به دلیل بزرگ شدن در منطقه خوش آب‌وهوا و سرسبزی به نام یوش باشد. روستای یوش جایی است که نیما کودکی‌اش را گذراند و مدتی در آن زندگی کرد و سرانجام در آنجا به خاک سپرده شد. خانه و آرامگاه نیما یوشیج امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری یوش است؛ خانه‌ای قدیمی با اتاق‌های توردرتو و شاه‌نشین که حالت موزه هم دارد و وسایل و کتابخانه نیما را در آن به نمایش گذاشته شده است. مزار این شاعر در کنار خواهرش و سیروس طاهباز نیز در قسمتی از حیاط خانه قرار دارد. فاصله نور تا یوش حدود ۱۰۰ کیلومتر است و دو ساعتی طول می‌کشد. برای رفتن به روستای یوش باید از نور وارد جاده رویان به بلده شوید و مسیر را ادامه دهید تا به بلده برسید؛ و سپس تابلوهای راهنما را دنبال کنید و خود را به روستای یوش در غرب بلده برسانید.
آدرس: شهرستان نور، روستای یوش، محله لالو
زیباترین جاهای دیدنی نور

کلیسای آنتوان مقدس


کلیسای آنتوان مقدس یکی دیگر از جاهای دیدنی نور است که در یک شهرک ساحلی به نام هایکاشن قرار دارد. زمان ساخت این کلیسا به سال ۱۹۷۴ میلادی و روزگارانی که ارامنه ساکن این منطقه بودند برمی‌گردد. بنای کلیسا شکلی ۸ ضلع دارد و دیوارهای آن از سیمان و گچ ساخته شده، همچنین در برخی اضلاع ساختمان نورگیر نصب شده است. سقف کلیسا حالت گنبدی شکل دارد و در میانه آن گنبد کوچک‌تری طراحی و ساخته شده است. جلوی ناقوس‌خانه آن پله‌هایی قرار دارد که شما را به داخل کلیسا دعوت می‌کند.
آدرس: شهرستان نور، بین نور و علمده، شهرک ساحلی هایکاشن

قلعه‌ پولادی بلده


قلعه پولاد بلده قلعه‌ای سنگی و کهن است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. این قلعه دیدنی و تاریخی در دل ارتفاعات رشته‌کوه البرز جا خوش کرده و روزگار پرفرازونشیبی را از سر گذرانده است. در گذشته این قلعه از پایگاه‌های قدرت‌های محلی به‌حساب می‌آمد. اگرچه امروزه تنها بخش‌هایی از قلعه باقی مانده و قسمتی از آن ازدست‌رفته؛ اما بقایای آن هم دیدنی است. در بازدید از قلعه می‌توانید شاه‌نشین، اسطبل، اتاق‌های نگهبانی و برج دیده‌بانی را ببینید و با کمی قدم زدن به بخش بالایی قلعه برسید. برای بازدید از قلعه پولادی باید خود را به بلده برسانید. برای رفتن به بلده می‌توانید وارد جاده رویان به بلده شوید. یا از نور وارد آمل و جاده هراز شوید و در مقابل فیلبند، به خروجی جاده بلده برسید. هر دو مسیر حدود ۲ ساعت طول می‌کشد که البته ارزشش را دارد.
آدرس: شهرستان نور، بلده

عمارت خان بابا


عمارت خان بابا از دیگر جاذبه‌های تاریخی نور است. عمارتی قدیمی و زیبا که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. گفته می‌شود که این بنا به خاندان سلطانی نوری متعلق است و محل زندگی شخصی به نام خان بابا خان بختیاری بوده که بعدها دستگیر و شهید شد. عمارت خان بابا از لحاظ تاریخی و هنری ارزش ویژه‌ای دارد و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
آدرس: شهرستان نور، بلده
زیباترین جاهای دیدنی نور

کاخ تمیشان


کاخ تمیشان یکی دیگر از جا‌های دیدنی شهرستان نور است. این کاخ لوکس از یادگاران دوران پهلوی است و با نور حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد. کاخ تمیشان در فضایی سرسبز و زیبا بنا شده و معماری داخلش هم بسیار دیدنی است. چراکه یکی از لوکس‌ترین عمارت‌های نور است که در سال‌های نه‌چندان دور به دستور اشرف پهلوی، خواهر شاه ساخته شد. داخل عمارت بسیار زیبا طراحی شده و معماری خیره‌کننده‌ای دارد. بیرون از آن نیز پلاژ سلطنتی، استخر و اسطبل قرار دارد. اگر به دیدن جاذبه‌های تاریخی و کاخ‌های سلطنتی علاقه‌مندید، بازدید از عمارت زیبای تمیشان را در برنامه سفرتان بگنجانید.
آدرس: ۵ کیلومتری شرق شهرستان نور

مجموعه تفریحی سد آبیدر


مجموعه گردشگری دریاچه سد آبیدر از جاذبه‌های تفریحی شهرستان نور است. این سد به نام آویدر یا سد صلاح‌الدین کلا هم شناخته می‌شود. سد آبیدر در سال ۱۳۷۲ احداث شد و دریاچه‌ آویدر را شکل داد. این سد در درجه اول آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی را تأمین می‌کند و در درجه دوم به عنوان جاذبه تفریحی اهمیت دارد. وجود دریاچه زیبا باعث شکل‌گیری مجموعه گردشگری شده که با امکانات تفریحی و گردشگری میزبان مسافران است. می‌توانید در یک روز معتدل در اطراف دریاچه اتراق کنید و از زیبایی منطقه لذت ببرید. البته اگر اهل آب‌تنی هستید باید بگویم که متأسفانه شنا در این دریاچه ممنوع است.
آدرس: شهرستان نور، نزدیکی روستای صلاح‌الدین کلا

پارک ساحلی سیسنگان


پارک سیسنگان از پررفت‌وآمدترین جا‌های دیدنی نور است. این پارک یک پارک عادی نیست؛ بلکه تلاقی جنگل و دریاست و محیط بسیار زیبایی دارد. پارک سیسنگان از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد مسافران است؛ چراکه زمان ساخت آن به سال ۱۳۴۴ برمی‌گردد. بعد از وارد شدن به پارک این انتخاب شماست که در فضای جنگلی و در میان درختان بمانید یا به کنار ساحل بروید و تنی به آب بزنید. پارک جنگلی سیسنگان خدمات رفاهی و تفریحی مثل رستوران، سوپرمارکت، کافه، موتور چهارچرخ، جت اسکی، قایق‌سواری، اسب‌سواری و زمین‌بازی کودکان هم دارد و برای پیک‌نیک‌های خانوادگی مناسب است.
آدرس: شهرستان نور، جاده نوشهر به نور
زیباترین جاهای دیدنی نور

ساحل نور


یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تفریحی شهرهای شمالی برای مسافران، رفتن به ساحل و آبتنی و استفاده از تفریحات آبی است. شهر نور حدود ۲۳ کیلومتر نوار ساحلی دارد و تا دلتان بخواهد می‌توانید به تماشای دریا بنشینید. در حاشیه ساحل نور ویلاها و سوئیت‌های مختلف با امکانات معمولی تا لوکس اجاره داده می‌شود. در ساحل هم می‌توانید تفریحاتی مثل قایق‌سواری، جت اسکی و موتورهای چهارچرخ و... را تجربه کنید.

کلام آخر
در این مقاله زیباترین جاهای دیدنی نور را به شما معرفی کردیم. شهرستان زیبا و سرسبزی که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در گوشه گوشه‌ی آنجا خوش کرده‌اند و هرکدام حرفی برای گفتن دارند. اگر تصمیم گرفتید به نور سفر کنید می‌توانید برای خرید بلیط، رزرو هتل و اجاره ویلا جنگلی از خدمات سفرمارکت استفاده کنید. ما در کنار شما هستیم تا سفر خوشی تجربه کنید و خاطره دل‌چسبی در کنار عزیزانتان به ثبت برسانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است