search
menu

باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

[ پنهان کردن ]
دلیل احداث باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
امکانات رفاهی باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
گونه‌ های گیاهی باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر کجاست؟
زمان و هزینه بازدید از باغ گیاه‌ شناسی
بهترین زمان بازدید از باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
بایدها و نبایدهای بازدید
مکان‌های دیدنی اطراف باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
هتل‌های نزدیک به باغ گیاه‌ شناسی نوشهر
از زیباترین مکان‌های دیدنی نوشهر، باغ گیاه‌شناسی نوشهر است که بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به گل و گیاه رقم خواهد زد. تماشای زیبایی‌های بی‌شمار دنیا هر لحظه به‌ ما‌ یادآوری می‌کند که تا چه اندازه خوشبخت هستیم. اگر اینطور فکر نمی‌کنید برای یک‌بار هم که شده از باغ نوشهر دیدن کنید. این باغ را می‌توان به تکه‌ای از بهشت تشبیه کرد، بله قطعه‌ای از بهشت در زمین که می‌شود در آن قدم گذاشت. عطر آمیخته از انواع گل‌ها و میوه‌های این باغ کافی است تا شما را از تمام حس‌های منفی دور کند؛ باغی که با گونه‌های بی‌نظیر گیاهان‌ و چشمه‌های جاری خود می‌تواند به‌ راحتی شما را‌ به وجد‌ آورد. اگر با این توصیفات مشتاق آشنایی بیشتر با این بهشت زمینی هستید، پس ادامه مقاله را به هیچ‌ وجه از دست ندهید!
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

دلیل احداث باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


ما در کشور باغ‌های گیاه‌شناسی متعددی داریم، مانند: باغ‌ ملی ایران در پایتخت، باغ گیاه‌شناسی مشهد، باغ تبریز، شیراز، اصفهان و سرانجام متفاوت‌ترین آن‌ها یعنی باغ گیاه‌شناسی نوشهر. یکی از مهم‌ترین دلایل احداث باغ نوشهر شرایط جوی شمال کشور، آب و هوای بارانی، رطوبت و... بوده است.
باغ اکولوژی نوشهر قدمتی چندین ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین، زیباترین و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود و گنجینه‌ای ارزشمند و قدیمی در شمال کشور به‌ شمار می‌رود که در مرکز شهر نوشهر قرار گرفته است. این جاذبه‌ی توریستی گردشگری با مساحتی حدود ۷ هکتار، نظر مسئولین را به‌ منظور کشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای به خود جلب کرد. این باغ علاوه بر گونه‌های بومی و محلی، تعداد زیادی از گونه‌های خارجی را در خود جای داده و مجموعه‌ای تماشایی از درخت و درختچه ایجاد کرده است. باغ گیاه‌شناسی نوشهر از سال ۱۳۱۰ شروع به فعالیت کرده و متعلق به دوره پهلوی دوم است. در سال ۱۳۸۵ نیز این باغ با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه خود به عنوان یک اثر طبیعی و ملی و ذخیره‌گاه ژنتیکی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید.
باغ‌ گیاه‌شناسی نوشهر به دلیل قدمت، وسعت و تنوع گیاهی بی‌نظیر خود شهرت جهانی یافته و توانسته است گردشگران، توریست‌ها و محققان بسیاری را به خرید آنلاین بلیط هواپیما به مقصد نوشهر ترغیب کند.
این مکان به عنوان باغ گیاه‌شناسی برای ناحیه رویشی هیرکانی و با هدف انجام تحقیقات گیاه‌شناسی باغبانی ایجاد گردیده است. دلیل اصلی ایجاد باغی که تا به اینجا با آن آشنا شده‌اید در راستای اهداف باغ‌های گیاه‌شناسی تمام دنیا یعنی آموزش نحوه نگه‌داری از گیاهان به عموم مردم و حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض و بررسی اهمیت و کاربرد گیاهان است. یادگیری و ارائه اطلاعات در زمینه علوم باغبانی و گیاه‌شناسی به دانشجویان و متخصصین با انگیزه‌ی بهبود و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی از دیگر مزیت‌های این باغ به شمار می‌رود.
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

امکانات رفاهی باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


سرویس بهداشتی، پارکینگ، آنتن‌ دهی موبایل، دسترسی به اینترنت، فضای سبز، آبخوری و نیمکت از جمله امکانات رفاهی باغ گیاه‌شناسی نوشهر بشمار می‌روند. شما می‌توانید برای آسایش و راحتی بیشتر، این لوازم را همراه خود داشته باشید: تلفن همراه، وجه نقد، کارت بانکی و کفش راحتی برای پیاده‌روی طولانی و بدون خستگی.
تماشای باغ برای طبیعت‌دوستان دارای مناظر بسیار زیبا و آرامش‌بخشی است و برای علاقه‌مندان حرفه‌ای نیز گونه‌هایی بسیار کمیاب و ارزشمندی دارد. درصورتی‌که از برنامه‌های شناخت گیاهان استفاده کنید، لذت حضور در باغ بیشتر خواهد بود. اگر عکاسی‌ را دوست دارید هنگام گشت و گذار در این باغ سوژه‌های کمیاب و خاصی را خواهید یافت. عکاسی از درختان سر به فلک کشیده، فضای سبز، نهرها و چشمه‌ها حس خوبی را به شما انتقال می‌دهد که بعدها دیدن آن‌ها خاطرات خوشی را در ذهنتان تداعی می‌کند.

گونه‌ های گیاهی باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


انواع و اقسام گونه‌های گیاهی و بومی کشورمان بیش از نیم قرن است که در این باغ نگه‌داری می‌شوند. این باغ به مساحت ۳۵ هکتار دارای ۶۵۰ گونه و ۲۳۰۰۰ نمونه گیاهی است که تنوع بسیار بالای گیاهان در این مکان را نشان می‌دهد. در طراحی این باغ بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده و هر بخش به انواع خاصی از گیاهان اختصاص یافته و همچنین چیدمان هر بخش نیز متفاوت با بخش دیگر است. شباهت باغ نوشهر به نمونه‌های تاریخی باغ‌های ایرانی به دلیل همخوانی فضا و استفاده از عنصرهای مختلف در طراحی باغ است.
تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، آبراتوم، گیاهان پیازی، درخت و درختچه، گیاهان دارویی و معطر، میوه‌های بومی، گونه‌های علفی، کاج‌ها، اکالیپتوس‌ها، گیاهان سوزنی و گونه‌های مهم از سر‌تا‌سر جهان در کنار گونه‌های بومی این باغ منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهد.
هرباریوم باغ گیاه‌شناسی نوشهر که شامل مجموعه‌ای از گیاهان خشک و اطلاعات مربوط به آن‌ها است، مجموعه‌ای از گیاهان ابتدایی و بیش از ۵۰۰۰ نمونه خزه را در خود جای داده که شماری از آن‌ها گونه‌های کشف شده جدیدی هستند.
همچنین چشم‌اندازهای خارق‌العاده و طبیعی شامل: چشمه‌ها، نهرهایی که در کنار تمامی مسیرها وجود دارند، برکه‌های طبیعی، آب‌نماها، کلبه و پل‌های چوبی و آلاچیق‌های موجود در باغ، نمای زیبای این مکان رؤیایی را دوچندان کرده‌ و محیطی سرشار از آرامش را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده‌ است.
قدم برداشتن و نفس کشیدن در میان گل‌ها و بوته‌های سرسبز، لمس تنه‌ی درختان از نزدیک، گوش‌ دادن به صدای روح‌نواز جریان آب و آواز پرندگان می‌تواند روح هر انسان را سیراب و قشنگ‌ترین روز عمرش را خلق کند. پس به خاطر خود و نسل‌های آینده قدر‌دان این آفریده بی‌نظیر باشید. بدون ‌شک هیچ انسان عاقلی حاضر نمی‌شود با طبیعت نامهربانی یا کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد کند.
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

باغ گیاه‌ شناسی نوشهر کجاست؟


باغ گیاه‌شناسی نوشهر در استان مازندران، ۱۵ کیلومتری شرق چالوس، شهرستان نوشهر و در خیابان شریعتی قرار دارد. از شهر چالوس تا باغ گیاه‌شناسی ۲۰ دقیقه فاصله است. برای بازدید از این مکان باید از چالوس وارد جاده ساحلی شوید، در انتهای جاده ساحلی و از کنار رود ماشلک نوشهر به سمت شمال حرکت کنید و هنگام ورود به بلوار اصلی به سمت غرب بروید و از اولین خیابان به‌ چپ بپیچید. این باغ از نظر موقعیت جغرافیایی نزدیک به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر و مجتمع تجاری تونل قرار گرفته است. ازآنجاکه این مراکز مهم و شناخته ‌شده هستند به‌ سادگی می‌توانید به باغ گیاه‌شناسی دسترسی پیدا کنید.

زمان و هزینه بازدید از باغ گیاه‌ شناسی


مجموعه باغ گیاه‌شناسی همه‌روزه و در ساعات ۹ الی ۱۸ به استثنای ایام وفات و تعطیلات رسمی آماده میزبانی از بازدید‌کنندگان است. هزینه بازدید بسیار به‌صرفه و برای کودکان زیر پنج سال رایگان و برای دیگر افراد تنها با پرداخت ‌۱۰ هزار تومان امکان بازدید فراهم می‌شود. همچنین این باغ دارای پارکینگ عمومی است و همین امر موجب سهولت رفت و آمد بازدیدکنندگان می‌شود.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


از نظر سرسبزی و زیبایی، بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت و بازدید از باغ گیاه‌شناسی نوشهر اردیبهشت ماه است. با توجه به حجم و مسافت پیاده‌روی پیشنهاد می‌شود در ساعات خنک روز برای بازدید اقدام فرمایید. رفتن به باغ هنگام بارش باران نیز توصیه نمی‌شود.
همچنین هرساله و در زمان‌‌های خاصی جشنواره‌هایی برگزار می‌گردد که از جمله آنان می‌توان به جشنواره گل‌های ارکیده در تاریخ ۱۶ الی ۱۹ بهمن و جشنواره گل رز و لاله در اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد اشاره کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از زمان برگزاری این جشنواره‌ها به تقویم باغ گیاه‌شناسی مراجعه کنید.
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

بایدها و نبایدهای بازدید


در نظر داشته باشید پرورش این گل و گیاهان حساس کار دشواری است. تعداد زیادی از گیاهان به شدت آسیب‌پذیر هستند. بنابراین بازدیدکنندگان باید قوانینی را که برای آن‌ها در نظر گرفته شده رعایت کرده و با همکاری خود در حفظ این میراث ملی سهیم شوند. در این قسمت با برخی از مقررات لازم برای بازدید از این باغ آشنا می‌شویم.
• از چیدن و آسیب رساندن به گل و گیاهان، آویزان شدن و یادگاری نوشتن بر تنه درختان خودداری کنید.
• تنها از مسیرهایی که برای پیاده‌روی اختصاص داده ‌شده ‌است عبور کنید و وارد مناطق کشت‌شده و محوطه چمن‌کاری ‌شده نشوید.
• بهتر است تا زمانی که در این باغ حضور دارید استفاده از دخانیات را فراموش کنید.
• از آوردن حیوانات خانگی به داخل باغ امتناع کنید.
• هدف این باغ حفاظت از گیاهان است، پس هنگام عکس گرفتن از آن‌ها محافظت کنید.
•روشن کردن آتش در هر نقطه از باغ و ریختن زباله ممنوع است. زباله‌ها را در سطل مخصوص خود بریزید.
• آشپزی کردن در باغ، آوردن زیرانداز، فلاکس، اسکوتر، دوچرخه و هر وسیله غیرضروری ممنوع است.
• در نظر داشته باشید توجه و عمل به هشدارها و راهنمایی‌های کارشناسان موجب برقراری نظم و راحتی شما می‌شود.
• باغ گیاه‌شناسی مکانی فرهنگی است و محل‌ مناسبی برای بازی‌هایی از قبیل بدمینتون، والیبال و... نیست.
• عکاسی تجاری و حرفه‌ای با تجهیزات، بدون هماهنگی قبلی ممنوع است.
• سیستم‌ها و شبکه‌های آبیاری در این باغ وجود دارد که هنگام قدم‌ برداشتن باید مواظب‌ باشید آسیبی به آن‌ها وارد نکنید.
• محل‌هایی برای استراحت کوتاه و موقتی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. لذا خواهشمندیم برای استراحت و نشستن تنها از این مکان‌ها استفاده کنید.
• نزدیک‌ شدن به دریاچه‌ها و آبشارها نیز مجاز نیست.
• رعایت این نکات در طول زمان بازدید شما الزامی است.
باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

مکان‌های دیدنی اطراف باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


ساحل نوشهر: ۱.۱ کیلومتر
بوستان ولایت: ۲.۲ کیلومتر
بوستان نوید: ۳.۶ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به باغ گیاه‌ شناسی نوشهر


هتل آپادانا: ۱.۱ کیلومتر
هتل شالیزار: ۲.۵ کیلومتر
هتل عرش: ۵.۱ کیلومتر
هتل صدف: ۷.۵ کیلومتر

و در آخر
اگر انتخاب شما برای یک سفر خوب، دل‌نشین و لذت‌ بردن از هوای پاک‌، نوشهر استان مازندران است؛ تور، رزرو هتل و پرواز خود ‌را به تیم حرفه‌ای سفرمارکت بسپارید.
سفرمارکت می‌تواند در کمترین زمان بهترین و کامل‌ترین انتخاب‌ها را با توجه به شرایط و میزان هزینه‌ای که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید در اختیار شما قرار دهد. پس با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است