search
menu

روستای کندلوس نوشهر

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از روستای کندلوس نوشهر را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته روستای کندلوس نوشهر
چگونه به روستای کندلوس نوشهر برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای کندلوس نوشهر
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای کندلوس نوشهر
روستای کندلوس نوشهر منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز است که در دامنه‌های کوهستانی رشته‌کوه البرز قرار گرفته و آب‌وهوای دل‌چسب آن برای همگان شناخته‌شده است. این روستا پیشینه ای ۴ هزار ساله دارد و حکایت‌هایی از پیش از ظهور اسلام تاکنون را در خود جای داده است. بافت قدیمی روستا که جاذبه‌های گردشگری آن همگان را شیفته خود می‌کند، زمینی سنگ‌فرش‌شده و دیوارهای کاهگلی دارد. پنجره‌های سنتی و سقف‌های قدیم و لتی خانه‌های روستا هم نمایانگر تاریخچه آن است.
روستای کندلوس محله‌های مختلفی با خانه‌های گلی دارد. شغل مردم این روستا در قدیم کشاورزی و تولید زغال از درختان جنگلی بوده است. شغل امروز این مردم علاوه بر کشاروزی و دام‌پروری، نجاری و بافندگی است. بافت جاجیم، ایزار (پارچه‌ای چهارخانه)، جوراب، دستکش و لباس‌های پشمی هنر دیگر مردمان این روستا است. نمدمالی هم حرفه دیگری است که مردم این دهکده به آن می‌پردازند.
اکنون روستای کندلوس بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد و مردم آن به زبان مازندرانی با گویش کجوری گفت‌وگو می‌کنند. نکته‌ای که شاید دانستن آن برایتان جالب باشد این است که بیش از صد سال پیش کمال‌الملک نقاش معروف دوره قاجار سفری همراه با ناصرالدین شاه به این روستا داشت. در زمان ماندن آنها در کندلوس، کمال‌الملک تابلویی از این روستا نقاشی کرد که اکنون به موزه صاحبقرانیه سپرده شده است.
روستای کندلوس نوشهر

چرا بازدید از روستای کندلوس نوشهر را پیشنهاد می کنیم؟


دیدار از هرگوشه روستای کندلوس حکایتی دارد:
* مزرعه‌های گیاهان دارویی روستای کندلوس یکی از جاذبه‌های این روستا است. در کندلوس بیش از ۲۵ نوع داروی گیاهی پرورش داده می‌شود. پس در دیدار از این روستا گیاهان دارویی موردنیاز خود را هم تهیه کنید.
* پیشینه حمام قدیمی و خزینه‌دار روستا به دوره قاجار می‌رسد. این حمام جزو آثار تاریخی ثبت شده ایران است.
* خرید صنایع دستی مردم این روستا یادگاری از این سفر برای شما به یادگار می‌گذارد و خیال شما را در خرید سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان راحت می‌کند.
* روستای کندلوس همواره خوش‌نام بوده است. زندگی در این روستا بر پایه اعتماد و اطمینان است. تاکنون در بین مردم این روستا نااهل و نادرست نبوده است.
* پاکیزگی روستا یکی دیگر از نکته‌های جالب آن است. مردم این روستا اهمیت بسیاری به بهداشت می‌دهند و با قرار دادن سطل‌های زباله در تمام روستا مراقبند تا فضای زندگیشان کثیف و آلوده نشود.
* امامزاده‌ها به روستای کندلوس هم رفته‌اند. دو امامزاده فضل و فاضل هم از دیگر دیدنی‌های این روستای ییلاقی است.
* بعضی از مردم روستا در ساخت دهل و سرنا مهارت دارند. سازی به نام نی هفت بند هم در این روستا ساخته می‌شود.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته روستای کندلوس نوشهر


با دیدن روستای کندلوس با یک تیر می‌توانید چند نشان بزنید. نخست اینکه یک اثر تاریخی مربوط به صدها سال پیش را ببینید. دوم اینکه از طبیعت زیبای این منطقه استفاده کنید و هوای پاک آنجا را تنفس کنید. دیگر اینکه از موزه مردم شناسی روستا دیدن کنید و سری به موزه گیاهان دارویی آن بزنید. همچنین حمام قدیمی و خزینه‌ای روستا را ببینید. البته از آبشار زیبایی که در نزدیکی روستا قرار دارد، نباید غافل شوید. و در پایان از سوغات و صنایع دستی این مردم خریداری کنید تا هم کاروکسب آنها رونق داشته باشد و هم شما دست خالی به خانه برنگردید.

چگونه به روستای کندلوس نوشهر برویم؟


برای همه کسانی که از راه دوری به دیدار روستای کندلوس نوشهر می‌روند، خرید بلیط هواپیما و سفر با هواپیما سریع‌ترین راه رسیدن به این شهر است. از نوشهر تا روستای کندلوس ۷۱ کیلومتر فاصله است و این راه را می‌توانید با خودروهای کرایه بپیمائید.
اگر وسیله سفر شما خودروی شخصی است، جاده کرج به سمت چالوس را تا پس از مرزن آباد رانندگی کنید. در ۲۵ کیلومتری چالوس از دوراهی دوآب به‌سمت کجور بروید. پس از دیدن تابلوی روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس: ۴۲ کیلومتر متوجه خواهید شد در مسیر درستی رانندگی می‌کنید. از پل رودخانه چالوس که گذشتید، وارد جاده آسفالت‌شده کجور می‌شوید و ۱۸ کیلومتر که برانید به دوراهی دیگری می‌رسید. از ابتدای این دوراهی تا کندلوس ۱۵ کیلومتر فاصله است. این راه زیبا و رویایی را که گذراندید، به روستای کندلوس می‌رسید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای کندلوس نوشهر


خود روستای کندلوس دیدنی‌های بسیاری دارد که زمانی باید بگذارید تا همه آنها را ببینید. موزه مردم شناسی روستا آثار مختلفی از کتاب‌های خطی، ابزارآلات قدیمی، لباس‌های محلی، پیکره‌ها، نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای، ظرف‌های سفالی و فلزی، سکه‌های نقره، سندهای ازدواج، جدول‌های ستاره‌شناسی و سندهای دیگری مانند قباله ازدواج محمدرضا شاه و فرح پهلوی را از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره قاجار و پس از آن به نمایش گذاشته است. نکته جالب این است که در هر غرفه موزه، صدای ضبط شده‌ای اشیاء و آثار آن غرفه را به دیدارکنندگان از موزه معرفی می‌کند.
موزه گیاهان دارویی روستای کندلوس نیز جاذبه دیگر گردشگری این روستا است. این موزه در سال ۱۳۶۵ با هدف کاشت و پرورش داروها و روغن‌های گیاهی، و همچنین اسانس‌ها آغاز به کار کرد. موزه گیاهان دارویی کندلوس در زمینی به بزرگی ده هکتار برپا شد و به کاشت بیش از ۲۵۰ نوع گیاهان مختلف دارویی پرداخت. اکنون داروهای گیاهی این موزه به بسیاری از نقاط دنیا صادر می‌شود.
یکی از دیدنی‌های اطراف این روستا آبشار ۱۰ متری کندلوس در پنج کیلومتری روستای کندلوس است که بر بستر صخره‌ای قرار گرفته است. آب این آبشار از بریدگی کوه به پائین می‌ریزد و منظره‌ای تماشایی به وجود آورده است.
دیوچشمه هم یکی از چشمه‌های آب معدنی است که در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارد و آب خنکی را در گرمای تابستان تقدیم رهگذران می‌کند. چشمه‌های دیگری نیز در اطراف این روستا وجود دارد.
روستای کندلوس نوشهر

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای کندلوس نوشهر


چند متل و اقامتگاه در روستای کندلوس می‌توانند پذیرای شما برای شب‌های اقامتتان باشند. متل کندلوس، اقامتگاه بوم‌گردی اسپی او و اقامتگاه بام روستای کندلوس گزینه‌های مختلفی برای ماندن شما در این منطقه هستند.

سخن پایانی
هر فصلی را می‌توانید برای دیدار از روستای کندلوس انتخاب کنید. هوا در فصل بهار خوب و لطیف است. بهار این روستا بی‌نهایت زیبا است و برگ‌ها و گیاهان تازه‌رسته آن دیدنی است. تابستان روستای کندلوس فصل پختگی رنگ‌ها است. تا میانه پائیز هوای این روستا سرد نیست و به‌راحتی می‌توانید برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. هرچند که زمستان آن هم طرفداران خود را دارد.
یادتان باشد آلاچیق‌های روستا و طبیعت اطراف آن امکان پیک‌نیک یا کمپینگ را برایتان مهیا کرده‌ است. عکاسی از مناظر و خانه‌های روستایی نیز خاطره‌های شما از این روستای تاریخی را در قاب عکس‌ها ماندگار می‌کند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است