search
menu

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از کاروانسرای شاه عباسی را پیشنهاد می‌کنیم؟
تاریخچه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور
بخش‌های مختلف کاروانسرای شاه عباسی
بخش‌های مختلف موزه شاه عباسی
هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از کاروانسرای شاه عباسی
چگونه به کاروانسرای شاه عباسی برویم؟
در نزدیکی کاروانسرا از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟
چه هتل‌هایی در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران‌هایی در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی وجود دارد؟
کاروانسرای شاه عباسی نیشابور در قسمت بافت مرکزی شهر نیشابور، در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است، با توجه به تعدد و تنوع ابنیه تاریخی در نیشابور، کاروانسرای شاه عباسی کمتر مورد توجه قرار گرفته اما با این حال معماری زیبا و قدمت این بنا، باعث شده سالیانه گردشگران بسیاری به این شهر سفر کنند. کاروانسرای شاه عباسی به رباط شاه عباسی شهرت دارد که امروزه به موزه تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده است. اگر به معماری ایرانی و عکاسی علاقه‌مند هستید، با انتخاب شهر نیشابور به عنوان مقصد سفر و خرید یک بلیط هواپیما، از این موزه بازدید کنید و از زیبایی بینظیر آن لذت ببرید.
 کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

چرا بازدید از کاروانسرای شاه عباسی را پیشنهاد می‌کنیم؟


معماری جذاب کاروانسرای شاه عباسی بخشی از تاریخ، فرهنگ و اصالت ایران را به نمایش می‌گذارد و یکی از با ارزش ترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی و از جاهای دیدنی پرطرفدار نیشابور است. بخشی از این کاروانسرا در سال ۱۳۷۴ توسط میراث فرهنگی بازسازی و به موزه تبدیل شد. معماری خاص کاروانسرای شاه عباسی، آن را از سایر کاروانسراها متمایز کرده است. قسمت‌های مختلف کاروانسرا مانند ایوان‌ها و دیوارها با مصالحی مانند گچ و ماسه ساخته شده است.

تاریخچه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور


این کاروانسرا در خارج از دروازه شهر ساخته شده بود و در زمان سفرهای شاه عباس به شهر زیبای نیشابور محل اقامت وی بود. جالب است بدانید که این بنای تاریخی در دوره قاجار، محل سکونت مستمندان و در دوره پهلوی، به عنوان پادگان، مورد استفاده نظامیان قرار می‌گرفت.

بخش‌های مختلف کاروانسرای شاه عباسی


این شاهکار چشم نواز که یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران است، ۴۹۰۰ متر مربع مساحت دارد. سبک معماری این بنا کاملا گویای این است که زمان ساخت به چه دوره‌ای برمی‌گردد. همانطور که گفتیم کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره‌ی صفویان است. بعد از ورود به کاروانسرا پس از طی مسافتی، در حیاطی بزرگ قرار می‌گیرید که در گرداگرد آن حجره‌هایی زیبا طراحی شده است. ۲۴ حجره به گونه ای ساخته شده است که با هم مرتبط هستند. در گذشته، پشت هر حجره یک اصطبل وجود داشته که برای ورود به آن ها باید از طریق پخ‌هایی (ورودی) که در گوشه حیاط ساخته شده بود، وارد می‌شدند. این سبک دسترسی به فضای اصطبل ها در کاروانسراهای معدودی وجود دارد که در نوع خود فوق العاده است. امروزه این بخش کاربردی ندارد چرا که بخشی از این کاروانسرا به موزه تبدیل شده است. همچنین در قسمت جلوی کاروانسرا یک آب انبار وجود داشته که روی آن دو بادگیر ساخته شده بود تا آبی که داخل بنا وجود دارد، در طول روز خنک بماند. جالب است که از بادگیرها برای اینکه فضای داخل کاروانسرا تهویه و خنک شود نیز استفاده می‌شد. در نگاه اول بعد از ورود به کاروانسرا، سبک زیبای ستون‌ها توجه شما را جلب خواهد کرد. معماری طاق و ستون‌های این بنا نیز در نوع خود شگفت انگیز بوده که جلوه‌گر معماری خاص و بینظیر ایرانی است. ایوان‌های ضلع شمالی و جنوبی این کاروانسرا مرتفع تر از ایوان‌های روبه‌رو هستند. همچنین آجرکاری ایوان‌هایی که در ضلع غربی و شرقی واقع شده‌اند، به زیبایی این بنا افزوده است.
در سال‌های اخیر، قسمت‌هایی از حجره‌ها تخریب شده است که همین سبب ارتباط حجره‌ها به استخرها شده است. بعد از تغییر کاربری کاروانسرای شاه عباسی به موزه، سازمان میراث فرهنگی تغییراتی را در این بنای تاریخی ایجاد کردند. در ضلع غربی کاروانسرا سالن اجتماعاتی برای برگزاری نمایشگاه آثار هنر دستی مانند قالی‌بافی، سفالگری، خطاطی، حصیربافی، مرمت سفال، گیره بافی و قلم‌زنی وجود دارد. با خرید بلیط هواپیما و همچنین تهیه بلیط کاروانسرای شاه عباسی، بازدید از این موزه را در برنامه سفرتان قرار دهید و از این اصالت و زیبایی لذت ببرید.
 کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

بخش‌های مختلف موزه شاه عباسی


موزه شاه عباسی در سه بخش مردم شناسی، باستان‌شناسی و بخش ویژه طراحی شده است. در بخش مردم شناسی، بخشی از زندگی روزانه بومیان این منطقه به نمایش گذاشته شده است. تعدادی سنگ قبر تاریخی نیز در این قسمت مشاهده می‌شود. همچنین وجود مجسمه‌هایی که قدمت آن ها به سال‌هایی طولانی برمی‌گردد، باعث زیبایی این موزه شده است. در اینجا شاهد مدال‌ها و احکام پهلوان یعقوب علی شورورزی هستیم. بعد از بازدید از قسمت مردم شناسی، به بخش باستان‌شناسی می‌رسیم. در این بخش اشیای با ارزش و قیمتی همچون ظروف شیشه‌ای و سفالی و سکه‌های قدیمی که از دوره صفویه به جای مانده، نگه‌داری می‌شود که شما را به وجد خواهد آورد. در بخش ویژه نیز، لوح استوانه‌ای بدلی منشور آزادی متعلق به کوروش هخامنشی به خط میخی، اسناد خطی، ضریح‌هایی چوبی و منبت‌کاری شده و ماکتی از معماری قدیمی نیشابور به نمایش گذاشته شده است.

هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از کاروانسرای شاه عباسی


برای بازدید می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب مراجعه کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از غروب آفتاب از موزه شاه عباسی دیدن کنید تا هر چه بیشتر به زیبایی این بنای تاریخی پی ببرید. یک بلیط هواپیما تهیه کرده، به نیشابور زیبا سفر و از این موزه بازدید کنید. توجه داشته باشید که قیمت بلیط بازدید از کاروانسرای شاه عباسی برای گردشگران ایرانی و خارجی متفاوت است.

 کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

چگونه به کاروانسرای شاه عباسی برویم؟


یک بلیط هواپیما به مقصد زیباترین شهر خراسان رضوی تهیه کنید و تجربه ناب این سفر را در خاطراتتان ثبت کنید. با توجه به اینکه اکنون کاروانسرای شاه عباسی درست در مرکز شهر در نزدیکی میدان خیام واقع شده است، دسترسی بسیار خوبی دارد و شما در سفر به نیشابور به‌راحتی می‌توانید از این موزه جذاب دیدن کنید.

در نزدیکی کاروانسرا از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟


بازار تاریخی نیشابور: ۷۵۰ متر
مسجد جامع نیشابور: ۸۰۰ متر
آرامگاه خیام نیشابوری: ۴.۶ کیلومتر
آرامگاه عطار نیشابوری: ۵.۸ کیلومتر
مقبره کمال‌الملک: ۵.۹ کیلومتر
شادیاخ نیشابور: ۶.۲ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی برای اقامت وجود دارد؟


هتل کمال‌الملک: ۱۶۰ متر
هتل ارم نیشابور: ۵۰۰ متر
هتل امیران: ۱.۹ کیلومتر
هتل مهر: ۲.۱ کیلومتر
هتل آپارتمان دهکده تشریفات: ۳.۲ کیلومتر

چه رستوران‌هایی در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی وجود دارد؟


باشگاه پذیرایی تشریفات: ۲.۱ کیلومتر
رستوران اعیانی: ۲.۳ کیلومتر
رستوران فرخ بخش: ۲.۳ کیلومتر
رستوران پارس: ۳ کیلومتر
رستوران فرخزاد: ۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است