search
menu

جاهای دیدنی نیشابور

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی نیشابور
مسجد جامع نیشابور
بازار سرپوش نیشابور
آرامگاه عطار نیشابوری
آرامگاه خیام نیشابوری
آرامگاه کمال الملک
باغ قدمگاه
دهکده چوبی نیشابور
کاروانسرای شاه عباسی
باغرود
گنبدهای آجری شه میر
دره هفت غار
غار سرنی

جاهای دیدنی نیشابور


نیشابور یکی از شهرهای بی نظیر استان خراسان رضوی است که بعد از مشهد دومین شهر بزرگ استان محسوب می‌شود. شهر نیشابور دارای آب و هوای عالی، خاک مناسب و موقعیت جغرافیایی بسیار خاصی است که همواره مورد توجه خیلی ها قرار می‌گیرد، مخصوصا که به عنوان شهری تاریخی دارای آثار تاریخی منحصربفردی است، البته علاوه بر جاذبه‌های تاریخی می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر (Neyshabur Attractions) نیز بهره مند شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این شهر، در هرجای ایران که قرار دارید با خرید بلیط هواپیما داخلی به آسانی به آن سفر کنید تا از شهر نیشابور دیدن کنید.
جاهای دیدنی نیشابور
به دلیل قرارگیری نیشابور در ۱۲۰ کیلومتری مشهد در مسیر فاصله تهران تا مشهد، گردشگران زیادی در بین راه از این شهر بازدید می‌کنند. نیشابور همواره در میان شهرهای ایران شهرت داشته است و توانسته اندیشمندان، شاعران، عارفان زیادی را پرورش دهد. این شهر از دوره صفویه مورد توجه بوده و در دوره خوارزمشاهیان نیز به عنوان پایتخت انتخاب گردیده است، پس توجه داشته باشید که این شهر به خاطر تاریخ، تمدن و طبیعت زیبای خود مسیر سفر را برایتان دلچسب می‌کند. نیشابور به خاطر اقلیم فلات مرکزی ایران دارای آب هوای نیمه صحرایی ملایم است، به طوری که تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد دارد، بر همین اساس بهترین زمان سفر به این شهر فصل های بهار و پاییز گفته می‌شود. بعد از ورود اسلام به این شهر، اسلام به عنوان دین رسمی شهر شناخته شد و یکی از مراکز تبلیغ اسماعیلیه در ایران تبدیل گشت، به همین دلیل آثار تاریخی و مذهبی زیادی در این شهر به چشم می‌خورند. ما نیز در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از جاذبه‌های گردشگری، طبیعت، اماکن زیارتی این منطقه را به شما معرفی کنیم تا در هنگام سفرتان بازدید داشته باشید. البته هر چقدر از زیبایی‌های این شهر برایتان بنویسیم باز هم کم گفته ایم، فقط باید از نزدیک این حجم از زیبایی را بازدید کنید.

مسجد جامع نیشابور


همان‌طور که می‌دانید بعد از ورود اسلام در هر شهری مسجدی بنا گردید و جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی هر شهر به شمار می‌رود. مسجد نیشابور نیز از این امر مستثنا نیست و بنای این مسجد از جنس آجرهای زیبا در دوره تیموریان ساخته شده است و این مسجد مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به معماری است. مسجد جامع نیشابور در قسمت مرکزی شهر و در خیابان امام نیشابور واقع شده است، این مسجد جزو مساجد چهار ایوانی ایران است که دارای سه ورودی با ایوان‌های بلند بوده ولی مناره و گنبد ندارد. تزئینات به کار رفته در ساخت این مسجد عبارتند از کاشی‌کاری های معرق و هفت رنگ است که این حالت بی نظیر سبب گشته تا این مسجد جزو شاخص‌ترین مساجد ایران محسوب شود و از سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در این مسجد دو سنگ نوشته زیبا خواهید دید، همچنین کتیبه‌ای بر روی سردر آن به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده قدمت این بنا و اشاره آن به دوره تیموریان است.

بازار سرپوش نیشابور


بازار نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی هر شهری محسوب می‌شود و همواره بازارهای قدیمی شهرها طرفداران زیادی نسبت به پاساژهای لوکس امروزی دارند. بازار قدیمی نیشابور نیز یکی از جاذبه‌های این شهر است و بعد از حدودا یک قرن هنوز هم با قدرت و رونق خود به فعالیت خود ادامه می‌دهد. قدمت این بازار به زمان پهلوی بر می‌گردد و همچنین از سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. ورودی شمالی این بازار از خیابان امام خمینی بوده و با پیچ و خم‌های بازار به سمت جنوبی شهر و دروازه عراق دسترسی خواهید داشت. در مورد تزئینات بکار رفته در این بازار می‌توان به آجرچینی ها اشاره کرد و درهای چوبی با طرح‌های مشبک که در عین سادگی بسیار چشم نواز هستند. این بازار نیز همانند بازارهای قدیمی در دیگر شهرها دارای قسمت‌های مختلفی مانند سراها، حمام، آب انبار است، اصلی‌ترین قسمت بازار نیشابور مربوط به بازار پنبه فروشان است و در جاده ابریشم شهرت بسیار زیادی داشته است. بازار سرپوشیده نیشابور دارای بخش‌های مختلفی مانند سرای زاهدی، حمام قدیمی، آب انبار بازار نو، گرمابه مرمر، گرمابه گلشن است.
جاهای دیدنی نیشابور

آرامگاه عطار نیشابوری


آرامگاه عطار نیشابوری در داخل پارکی زیبا در کنار آرامگاه کمال الملک واقع شده است. عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران نیشابوری بوده و در قرن هفتم هجری قمری زندگی می‌کرده است، وی دارای آثار و شاهکارهای ادبی زیادی است و بی شک کمتر کسی در ایران وجود دارد که او را نشناسد. مقبره وی در دوره تیموریان در داخل باغ زیبایی بنا شده است که با قدم گذاشتن به این محدوده حس و حال آرام و عرفانی به دست خواهید آورد. آرامگاه پرویز مشکاتیان هم در نزدیکی باغ عطار قرار دارد.

آرامگاه خیام نیشابوری


با خرید بلیط هواپیما چارتر ارزان و آغاز سفر به نیشابور، می‌توانید به یکی از جاهای دیدنی پر طرفدار که آرامگاه خیام نیشابوری است سری بزنید. این آرامگاه در جنوب شرقی نیشابور به طرف مشهد واقع شده و بنای آرامگاه نیز به شکل هشت ضلعی با گنبد کاشی کاری شده و دارای چهار ورودی است. خیام، شخصیتی تاریخی همچنین ریاضیدانی معروف بوده که در سراسر جهان به خاطر نوشتن تقویم مشهور است. آرامگاه وی توسط هوشنگ سیحون ساخته شده و همه ویژگی‌های خیام در آن به نمایش گذاشته شده است و امروزه این آرامگاه به عنوان یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های شهر شناخته می‌شود. مورد جالب توجه این است که آرامگاه این شاعر گران‌قدر در باغ متعلق به وی بنا شده است، یعنی ایشان در همین باغ زندگی می‌کرده است. در همان بدو ورود به این باغ با تندیس زیبایی از خیام روبرو خواهید شد و از میان درخت‌های سرسبز و بلند باید بگذرید تا به به محل آرامگاه برسید. از زیبایی‌های معماری این بنا طراحی بسیار ویژه آن است، طوری که شکوفه‌های درختان اطراف، در هنگام بهار بر روی آرامگاه می ریزند و صحنه ای بسیار دلربا ایجاد می‌کنند. همچنین نکته جالب دیگر نیز نوشته شدن بیست بیت از اشعار خیام بر روی کتیبه های لوزی شکل با خط خوش است که توجه همگان را به سوی خود جلب می‌کند.

آرامگاه کمال الملک


همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، آرامگاه کمال الملک در نزدیکی آرامگاه خیام و در مجاورت آرامگاه عطار قرار گرفته است. کمال الملک یکی از بزرگترین نقاشان ایران بوده و طرفداران خاص خود را دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از این آرامگاه عازم شهر نیشابور می‌شوند. معماری این آرامگاه به عهده هنرمند معمار ایرانی به نام هوشنگ سیحون بوده و در سال ۱۳۴۲ بنا شده است، شاید به نظرتان شبیه به آرامگاه عطار باشد اما با ورود به داخل آن حال و هوای دیگری را احساس خواهید کرد. این بنا دارای شش ایوان معقر با کاشی‌های لاجوردی و سفید تزئین شده است و در ساخت این مقبره از ترکیب معماری سنتی و نوین استفاده گردیده است. دسترسی به این آرامگاه نیز بسیار آسان است و باید از طریق میدان فضل به خیابان عرفان بروید و در نهایت این خیابان به باغ بزرگ کمال الملک برسید.
جاهای دیدنی نیشابور

باغ قدمگاه


از جاهای مذهبی شهر نیشابور می‌توان به قدمگاه اشاره کرد که در ۲۴ کیلومتری نیشابور به طرف مشهد در دامنه‌های کوه بینالود قرار دارد. وجود سنگ سیاهی در داخل این باغ دلیل نامگذاری این مجموعه شده است که بر روی آن سنگ دو ردپا دیده می‌شود و آن ردپا‌ها به امام رضا نسبت داده شده که همین امر سبب می‌شود تا زائران زیادی قبل از سفر به مشهد این مکان متبرکه را نیز زیارت کنند. شکل ظاهری این مجموعه در دوره صفوی ساخته شده و به شکل کوشک هشت ضلعی است. در ادامه نیز درخت‌های زیادی مانند درختان کاج، چنار، گردو و توت در این مکان کاشته شده و امروزه به باغی بزرگ و باصفا تبدیل گشته و به عنوان یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری در نیشابور نیز به شمار می رود. علاوه بر بقعه زیارتی در این مجموعه آثار تاریخی دیگری نیز به چشم می‌خورند که عبارتند از دو کاروانسرا، چاپارخانه، آب‌انبار و حمام و محل‌هایی برای استراحت زائران.

دهکده چوبی نیشابور


جاذبه‌ای دیدنی که در اصل متعلق به فردی به نام مهندس مجتهدی بوده است که وی تصمیم به ساختن دهکده‌ای زیبا در این مکان می‌گیرد تا گردشگران از آن لذت ببرند. در ابتدا، درختان میوه زیادی در این مکان کاشته شد، سپس خانه ها و اماکن چوبی زیادی در این مکان طراحی و ساخته شد تا حدی که همانند یک دهکده واقعی درآمده است، حتی اولین مسجد چوبی ایران نیز در همین دهکده قرار دارد، این مسجد به قدری خاص و زیباست که از تماشای آن سیر نخواهید شد، در معماری این مسجد مناره‌ها به شکلی طراحی شده‌اند تا در برابر نیروهای گرانشی و لرزش مناره‌ها در مقابل وزش باد قدرتمند باشد، همچنین باعث تهویه هوا در درون مسجد می‌گردد. علاوه بر مسجد می‌توانید خانه‌های چوبی دیگری را نیز مشاهده کنید که هریک زیبایی منحصر به فردی دارند، مانند کتابخانه دو طبقه‌ای، رستوران، نانوایی، فروشگاه چوبی که از آن می‌توانید صنایع دستی نیشابور را تهیه کنید. همچنین بخشی نیز به اصطبل دهکده تعلق دارد و دو اسب خانواده مجتهدی آن جا نگهداری می‌شوند. در داخل دهکده چندین آلاچیق نیز تعبیه شده است تا گردشگران به استراحت مشغول شوند. بعد از رزرو بلیط هواپیما و سفر به این خطه برای دسترسی به این دهکده باید به انتهای بلوار شهدای نیشابور و مسیر جاده ای تقی آباد طلایی را پیش بگیرید و از راه جاده اسحاق آباد ۵ کیلومتر را طی کرده و دهکده چوبی را مقابل خود ببینید. به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از این دهکده اگر قصد اقامت در نیشابور را داشتید حتما صفحه مربوط به هتل های نیشابور در همین سایت را چک کنید و اقامتگاه خود را رزرو کنید.

کاروانسرای شاه عباسی


کاروانسراها از زمان‌های گذشته در شهرهای ایران شهرت دارند و در شهر نیشابور نیز یکی از بناهای تاریخی و مرمت شده به نام کاروانسرای شاه عباسی وجود دارد که به نام رباط شاه عبارسی نیز معروف است و تاریخ ساخت این بنا به دوره شاه عباس صفوی بر می‌گردد. لازم به ذکر است که این کاروانسرا در طول عمر خود چندین بار تغییر کاربری داده است، طوری که در دوره قاجار به عنوان محلی برای نگهداری ایتام و مستمندان استفاده می‌شده و دوره پهلوی نیز به عنوان پادگان نظامی ژاندارمری انتخاب گردیده بود. بعد از انقلاب نیز در سال ۱۳۶۷ مورد بازسازی قرار گرفت و در سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی نیشابور تبدیل گردیده و خود موزه شامل سه قسمت باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و بخش ویژه است که در بخش باستان‌شناسی آثار تاریخی مانند ظروف سفالی و شیشه‌ای، سکه‌های قدیمی وجود دارند، در بخش مردم شناسی نیز زندگی روزمره این منطقه به نمایش گذاشته شده است و در نهایت در بخش ویژه می توانید تعدادی سنگ قبر، مجسمه های تاریخی و ماکتی از نیشابور قدیم و اسناد خطی با خط میخی را تماشا کنید. همچنین محیط اطراف این موزه چمن‌کاری شده و نیمکت‌هایی نیز قرار داده شده است. دسترسی به این کاروانسرا از طریق خیابان امام خمینی و نزدیک به میدان خیام است.

باغرود


بعد از بازدید جاذبه‌های تاریخی شهر نیشابور در ۱۲ کیلومتری شمال شهر به منطقه ییلاقی و سرسبزی خواهید رسید که مملو از باغ‌های درختان میوه با رودی خروشان است. درختان این منطقه میوه‌هایی مانند سیب، گیلاس، آلبالو و گردو محصول می‌دهند. این منطقه به عنوان محلی با امکانات تفریحی و اتراقی برای کمپ و گذران روزهای تعطیل گزینه مناسبی است که به عنوان یکی از معروف‌ترین مراکز گردشگری طبیعی در کشورمان شناخته می‌شود. همچنین سدی خاکی نیز با همین نام در این حوالی ساخته شده و چندین آلاچیق و سکو برای نشستن و استراحت تعبیه شده‌اند که اینجا را به مکانی تفریحی و گردشگری تبدیل کرده است.
جاهای دیدنی نیشابور

گنبدهای آجری شه میر


گنبدهای آجری شه میر یکی از عجیب ترین معماری‌ها در شهر نیشابور محسوب می‌شود که در ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور قرار گرفته است. گنبدهایی با معماری بی‌نظیر که در فاصله ۱۵ متری از همدیگر قرار دارند و به گنبدهای آجری شه میر، مهرآباد، مهرآوا و شادمهر نیز معروف هستند. این مجموعه به عنوان بزرگترین گنبد متعلق به دوره سلجوقی است. سپس بنای دوم مربوط به دوره ایلخانی بوده و نام مهر به دلیل مربوط بودن این بنا به آتشکده آذربرزین مهر سبزوار است. پلان خارجی این گنبدها به شکل هشت ضلعی بوده و پلان داخلی نیز چهارضلعی است. براساس گفته‌های مردم محلی در زیر گنبد آجری شه میر، راهرویی طولانی در حدود ۲۰ کیلومتر وجود دارد که به قدمگاه نیشابور وصل می شود، همچنین دارای دری سنگی و بزرگ بوده که برای عبور و مرور پادشاهان همراه با نیروهای نظامی برای فرار از دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دره هفت غار


از جاذبه‌های طبیعی شهر نیشابور می‌توان به دره‌ای به نام هفت غار اشاره کرد که مخصوص دوستداران پیاده‌روی و کوهپیمایی است. برای دسترسی به این جاذبه باید در ابتدا به باغرود بروید و سپس به منطقه خوش آب و هوای این دره برسید که به عنوان یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های شهری شناخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که امروزه فقط ۳ غار از هفت غاری باقی مانده و بقیه ۴ غار در اثر زلزله فروریخته و مسدود شده‌اند. اگر از پیاده‌روی خسته نمی‌شوید، پیشنهاد ما این است تا در بالای هفت غار مسیر دو ساعته را طی کنید و به چشمه زیبایی برسید که از تماشایش مدهوش خواهید شد. اینجا محلی بی‌نظیر برای گرفتن عکس‌های یادگاری است تا از سفرتان خاطرات خوشی را تجربه کنید، فقط توجه داشته باشید که آب این چشمه به دلیل دارا بودن املاح زیاد غیر قابل نوشیدن است.

غار سرنی


حال که صحبت از غار شده است، اگر شما نیز جزو نفراتی هستید که به غار‌نوردی علاقه دارید، بزرگترین غار آبی خراسان در نیشابور قرار دارد و این غار شامل حوضچه‌های آب زیبایی است. این غار در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار گرفته و با تلاش کوهنوردان و غواصان حوضچه انتهایی غار کشف شده است. در این غار می‌توانید خفاش‌هایی را تماشا کنید و در طبیعت بکر این منطقه لحظات نابی را تجربه کنید. همچنین وقتی به این غار سفر می‌کنید باید بدانید که به دلیل وجود چندین حوضچه اجازه ورود نخواهید داشت.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است