search
menu

چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

[ پنهان کردن ]
چشمه گراب کجاست؟
علت نامگذاری چشمه گراب
آیا چشمه گراب خاصیت درمانی دارد؟
شرایط شنا در چشمه گراب
برای بازدید از چشمه گراب چه وسایلی نیاز داریم؟
نکات مهم در بازدید از چشمه گراب
بهترین زمان بازدید از چشمه گراب
آدرس و راه دسترسی به چشمه گراب
جاهای دیدنی اطراف چشمه گراب
کلام آخر
سؤالات متداول
چشمه گراب، از جمله جاهای دیدنی مشهد و استان خراسان رضوی بوده که نام آن برگرفته از روستایی به همین نام است. روستای گراب از جمله مکان‌های دیدنی اطراف مشهد بوده که در دل خود، جاذبه‌ای طبیعی، بکر و ناب قرار داده است. چشمه گراب خود از بیست چشمه فعال تشکیل شده که شامل چند چشمه فصلی و چند چشمه خشک بوده و ارتباط بین آن‌ها از طریق یک کانال زیرزمینی حفظ می‌شود.
این جاذبه‌ی بکر و دینی همه ساله گردشگران زیادی را به مشهد می‌کشاند. جالب است بدانید علاوه بر زیبایی، این چشمه خواص درمانی زیادی نیز دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل و بیشتری درباره این چشمه‌ی طبیعی به شما کاربران گرامی ارائه دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعاتی کامل در این زمینه هستید، تا پایان این مقاله همراه سفرمارکت باشید.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

چشمه گراب کجاست؟


اگر ۴۹ کیلومتر از مشهد به سمت ملک‌آباد حرکت کنید، به چشمه گراب خواهید رسید. این چشمه طبیعی در ۴ کیلومتری پلیس‌راه مشهد - نیشابور قرار دارد. به عبارتی اگر می‌خواهید به این چشمه برسید، باید از مشهد به سمت جاده قدیم نیشابور یا تربت‌حیدریه حرکت نمایید. لازم به ذکر است که امکان رسیدن به این محل با استفاده از اتومبیل شخصی و تاکسی امکان‌پذیر است. البته که با استفاده از تورهای گردشگری که همه ساله به این محل اعزام می‌شوند نیز می‌توانید اقدام کنید.
آدرس کامل چشمه گراب: خراسان رضوی، مشهد، ۵۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد؛ حد فاصله یک کیلومتری جنوب آزادراه مشهد - باغچه.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

علت نامگذاری چشمه گراب


شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که علت نام‌گذاری چشمه گراب چیست؟ این چشمه که مردمان محلی آن منطقه به آن «گررو» یا «گوراب» می‌گویند، یک اثر ملی و طبیعی بوده که از ترکیب چند چشمه با رنگ‌های مختلف پدید آمده است.
به گفته برخی از زبان‌شناسان علت نام‌گذاری چشمه گراب این است که «گراب» از ترکیب دو کلمه گوگرد و آب به‌دست‌آمده و در واقع به مواد گوگردی موجود در این آب اشاره دارد. البته برخی دیگر نیز معتقدند گراب به معنی طعم تندوتیز آب بوده و خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد. حال این سؤال در ذهن می‌ماند که کدام روایت درست است؟
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

آیا چشمه گراب خاصیت درمانی دارد؟


نکته‌ی جالبی که درباره چشمه گراب وجود دارد این است که ساکنین محلی اعتقاد دارند این آب خواص درمانی داشته و می‌تواند روی بیماری‌های پوستی تأثیر بسزایی داشته باشد. هرچند مدتی است که آب این چشمه در اثر ریختن زباله، کثیف شده؛ بااین‌حال محلی‌ها همچنان به آن اعتقاد دارند و آن را شفابخش می‌دانند.
بررسی‌های زمین‌شناسان و کارشناسان این زمینه نشان داده که درجه اسیدی بودن آب چشمه گراب بیشتر از دیگر چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف مشهد است و آب این چشمه در دسته آب‌‌های هیپوترمال و کلروره قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه این چشمه از منابع زیرزمینی نشأت می‌گیرد، املاح معدنی موجود در آن‌، مخصوصاً گوگرد، کلر و سولفات بیشتر است.
داشتن چنین املاحی باعث ایجاد ترکیبات درمانی شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان بیماری‌های پوستی، بیماری‌های مفصلی، دفع مواد زائد، ترشح زیاد بزاق و درمان مشکلات مربوط به معده، صفرا و لوزالمعده اشاره کرد. نکته‌‌ی جالب دیگری که درباره این چشمه وجود دارد، این است که به‌خاطرداشتن املاح معدنی، هرگز در زمستان یخ نمی‌زند و مردمان محلی اطراف آن می‌توانند از این آب در فصل سرد سال نیز استفاده کنند.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

شرایط شنا در چشمه گراب


بسیاری از افراد با دیدن این چشمه، تصمیم به شنا در آن می‌گیرند. باید بدانید که امکان انجام این کار وجود دارد؛ اما باید در این زمینه نکاتی را رعایت کنید. مورد نخست این است که هرگز در آن شیرجه نزنید. آب این چشمه کدر بوده و به همین علت عمق آن مشخص نیست؛ ازاین‌رو می‌تواند خطر‌آفرین باشد. علاوه بر این اگر شنا بلد نیستید توصیه می‌کنیم احتیاط کنید تا از بروز هر حادثه‌ای پیشگیری نمایید.
نکته‌ی مهم دیگر این است که به دلیل املاح موجود در چشمه گراب، ممکن است پس از شنا و حضور در آب، احساس سوزش کنید که یک امر طبیعی است.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

برای بازدید از چشمه گراب چه وسایلی نیاز داریم؟


به دلیل قرارگیری چشمه گراب در یکی از بیابان‌های اطراف مشهد، برای بازدید از این چشمه باید امکانات و تجهیزاتی را با خود ببرید. توصیه می‌شود عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه همراه خودتان داشته باشید. آفتاب در این بخش بسیار شدید بوده و ممکن است به پوست آسیب برساند.
همچنین کفش مناسب، آب، غذا و خوراکی از دیگر وسایلی هستند که در بازدید از این چشمه موردنیاز است. اگر قصد آب‌تنی و شنا در این چشمه دارید هم نیاز است لباس‌هایی اضافه با خود بیاورید.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

نکات مهم در بازدید از چشمه گراب


همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان شد، برای بازدید از چشمه گراب، نیاز است مسیری را از مشهد به سمت این چشمه طی کنید. به دلیل مسافتی که دراین‌بین وجود دارد، نیاز است برخی از نکات را رعایت نمایید تا علاوه بر بهره‌مندی و لذت بردن از این منطقه بکر، یک خاطره فراموش‌نشدنی بسازید:
● به دلیل موقعیت مکانی خاص این چشمه، وسیله نقلیه عمومی در آن اطراف آن دیده نمی‌شود؛ ازاین‌رو اگر قصد دارید با استفاده از یک وسیله نقلیه عمومی مانند تاکسی به این مکان مراجعه نمایید، حتماً به فکر مسیر برگشت خود باشید. به‌عنوان‌مثال با راننده‌ی تاکسی هماهنگ کنید که منتظر شما بماند. حتماً این نکته را در نظر بگیرید تا در بازگشت به مشکل برنخورید.
● اگر قصد شنا در این چشمه را دارید، حتماً وسایل موردنیاز را همراهتان داشته باشید.
● به دلیل اینکه منطقه موردنظر از درجه حرارت زیادی برخوردار است، حتماً تجهیزات مناسب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی را با خود بیاورید؛ از جمله کلاه، کرم ضدآفتاب، عینک و لباس آستین‌بلند.
● به دلیل اینکه آب این چشمه کدر بوده، عمق آن مشخص نیست؛ ازاین‌رو به‌شدت توصیه می‌کنیم درصورتی‌که شنا بلد نیستید، مراتب احتیاط را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین برخی از افراد برای شنا در این چشمه از طناب‌هایی برای بستن دور کمر استفاده می‌کنند. تهیه این طناب‌ها و استفاده از آن نیز می‌تواند مؤثر و مفید باشد.
● خوراکی، آب آشامیدنی، لوازم مناسب برای سفر و... از جمله تجهیزات موردنیاز برای این مکان است.
● به دلیل وجود تپه‌هایی در اطراف این چشمه، حتماً از کفش‌های مناسب کوهنوردی یا طبیعت‌گردی استفاده نمایید تا بتوانید به‌خوبی مسیر را طی کنید.
● زمانتان را مدیریت کنید؛ فاصله‌ی موجود تا چشمه، مدت‌زمان آب‌تنی و لذت بردن از این منطقه ممکن است کمی طول بکشد؛ بنابراین مدیریت مناسبی از زمان داشته باشید تا بتوانید به‌خوبی از حضور در این مکان بکر و طبیعی، لذت ببرید و قبل از تاریکی هوا برگردید.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

بهترین زمان بازدید از چشمه گراب


اینکه بتوانید نهایت لذت را از این چشمه ببرید و از خواص درمانی آن استفاده کنید، توصیه می‌کنیم در فصول گرم و معتدل سال برای طبیعت گردی در مشهد از چشمه گراب بازدید کنید. از فروردین تا اواسط پاییز، امکان حضور در این مکان بکر وجود دارد و می‌توان از آن نهایت لذت را برد. همچنین می‌توان در این چشمه شنا کرد.
از اواخر پاییز و تا پایان فصل زمستان، به دلیل شرایط جوی موجود در این منطقه و سرمای آب چشمه، ممکن است در هنگام بازدید با سرمای شدید مواجه شوید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم سفر تفریحی خود به این چشمه را در ۶ ماه نخست سال برنامه‌ریزی کنید. همچنین اگر قصد دارید در اطراف این چشمه کمپ تشکیل دهید، حتماً به‌صورت گروهی این کار را انجام دهید تا از خطرات غیرقابل‌پیش‌بینی، جلوگیری شود.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

آدرس و راه دسترسی به چشمه گراب


برای اینکه بتوانید به چشمه گراب برسید، باید از مشهد به سمت جاده نیشابور حرکت نمایید. پس از طی کردن ۴۹ کیلومتر، به نزدیکی ملک‌آباد می‌رسید. در شرف ملک‌‌آباد، روستای باغچه قرار دارد و چشمه گراب در نزدیکی این روستا قرار گرفته است.
چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای شفابخش در دل بیابان‌های اطراف مشهد

جاهای دیدنی اطراف چشمه گراب


اگر قصد دارید با یک تیر چند نشان بزنید، می‌توانید جاهای دیدنی اطراف مشهد و چشمه گراب را نیز بررسی و مشاهده نمایید. قنات عبدالمجید، پارک و مزرعه کروکدیل، چشمه‌های طبیعت، کلات علی‌شاه، قنات قروچی و پرچین‌های چوبی، از دیگر مکان‌های جذاب و دیدنی حوالی این چشمه بوده که دیدن آن‌ها خالی‌ازلطف نیست.

کلام آخر


در این مقاله به بررسی چشمه گراب، از جاهای دیدنی مشهد پرداختیم. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی مناسب، در فصول گرم و معتدل سال به این مکان ناب و طبیعی بروید و از خواص درمانی و شنا در آن لذت ببرید.
فراموش نکنید که برای رسیدن به این مکان، تجهیزات و وسایل لازم را با خود ببرید تا بتوانید لحظات خوب و ارزشمندی را در این مکان بگذرانید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله در سفرمارکت لذت برده باشید. شما می‌توانید با مطالعه سایر مقالات، اطلاعات کاملی از جاذبه‌های توریستی موجود در کشورمان به دست آورید.

سؤالات متداول



فاصله چشمه گراب از مشهد چقدر است؟



چشمه گراب در حدود ۴۹ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و در میانه راه نیشابور قرار گرفته است.

چشمه گراب چه خواص درمانی دارد؟



درمان مشکلات پوستی، درمان درد مفاصل، کمک به دفع مواد زائد از بدن و درمان مشکلات معده و لوزالمعده، از جمله خواص درمانی آب این چشمه هستند.

بهترین زمان بازدید از چشمه گراب چه فصلی است؟



برای اینکه بتوانید از آب این چشمه نهایت استفاده را برده و از خواص درمانی و شنا در آن لذت ببرید، توصیه می‌کنیم در فصول گرم و معتدل سال (حد فاصله فروردین تا آبان) از چشمه گراب بازدید کنید.

شرایط بازدید از چشمه گراب چیست؟



به‌همراه‌داشتن عینک‌آفتابی، ضدآفتاب، کلاه، آب نوشیدنی، خوراکی، تجهیزات و لباس شنا و... از جمله مواردی است که باید در سفر به چشمه گراب مشهد به آن دقت داشته باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است