search
menu

روستای سیاهکل و جاذبه های آن

[ پنهان کردن ]
کوه درفک
قلعه گرماور
کاروانسرای تی تی
منطقه شکارممنوع دیلمان
روستای پیرکوه
آبشار بابا ولی
استان گیلان یکی از شهر های کشورمان ایران است. گیلان از سمت شمال به دریای خزر و آذربایجان ختم می شود. آب و هوای مرطوب و معتدل و طبیعتی بکر و سر سبز دلیلی شده است که هر سال پذیرای تعداد زیادی گردشگر که با بلیط هواپیما به آن سفر می‌کنند از تمام نقاط کشور باشد. امروز می خواهیم یکی از مناطق و شهر های منحصر بفرد گیلان با طبیعتی بکر و شگفت انگیز را برای شما معرفی نماییم؛ سیاهکل نام شهری فوق العاده زیبا در استان گیلان است. در واقع مردم محلی سیاهکل را در زبان محلی سی کل می شناسند. سی به معنی کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی است و در حقیقت نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است. سیاهکل با طبیعتی بکر و سرسبز و دیدنی‌های فراوان طبیعی و تاریخی یکی از بهترین گزینه ها در سفر به استان گیلان است.

کوه درفک


درفک نام قله‌ای در رشته‌کوه البرز مرکزی در استان گیلان، منطقه عمارلو، بخش خورگام شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده است. کوه درفک از جاهای دیدنی سیاهکل در ضلع شمالی قله دیوار بلندی با ارتفاع ۵۰۰ متری دارد که زیبایی خاصی به این کوه بخشیده است. همچنین در قسمت کاسه قله چند دهنه غار که معروفترین آنها غار یخ است، قرار گرفته اند. در مورد نام کوه روایتی وجو دارد که، در زبان گیلکی، دال، نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است؛ بنابراین دال فک، آشیانه عقاب معنی می شود. اگر اهل طبیعت‌گردی و چادر زدن هستید،بهتر است بدنید که بخش ییلاقی درفک خیلی سرسبز و باصفا است. گاهی مه غلیظی دور درختان می‌پیچد و فضایی رویایی خلق می‌کند.
روستای سیاهکل و جاذبه های آن

قلعه گرماور


قلعه گرمارو از جاهای دیدنی سیاهکل در فاصله ۱۰۰۰متری ضلع غربی روستای گرماور در ۵۸ کیلو متری شهرستان سیاهکل واقع شده است. قلعه گرمارو بر بلندای کوهی بلند و صخره‌ای با ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده است. تاریخچه ساخت قلعه و برج گرماور به دوران پیش از اسلام مربوط می شود. برای ساخت قلعه از خشت خام، قطعات سنگ تراش خورده، ملاط گل و آهک استفاده شده است. کوه گرماور با توجه به موقعیتی که دارد مکان مناسبی برای نظارت به دشت های اطراف است. شما می توانید سفالینه هایی به رنگ قرمز، نخودی و سفال های لعابدار آبی و سبز رنگ و به ندرت هفت رنگ دوره اسلامی در سطح تپه پراکنده هستند را از نزدیک ببینید. از بنای اصلی قلعه فقط برج دیدبانی آن برجای مانده است.

کاروانسرای تی تی


کاروانسرای تی تی یکی از قدیمی ترین بناها و جاهای دیدنی سیاهکل است. عمه یکی از شاهان صفوی بنام تی تی خانم تصمیمی گرفت تا به دلیل موقعیت سیاهکل کاروانسرای زیبایی در این منطقه بسازد. سنگ هایی که در ساخت این کاروانسرا از آنها استفاده شده است، همگی سنگ رودخانه ای هستند. آجر و ملات گچ و ساروج از مصالح دیگری هستند که در ساخت این بنا از آنها استفاده شده است. بد نیست بدانید که تی تی در زبان محلی به معنی شکوفه است، پس کاروانسرای شکوفه نام دیگر کاروانسرای تی تی است. این کاروانسرای چشم انداز بسیار زیبایی به مراتع سرسبز و بکر دارد.
روستای سیاهکل و جاذبه های آن

منطقه شکارممنوع دیلمان


منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک از جاهای دیدنی سیاهکل در ‌۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار گرفته است. از سال ‌۱۳۷۴ شکار در این منطقه ممنون شده است و تا امروز این ممنوعیت ادامه دارد. مساحت منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک ‌۴۴۸۸۵/۹۹ هکتار است. گونه های گیاهی و جانوری مختلفی در این متطقه زندگی می کنند. مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودک از گونه های مهم جانوری در این منطقه هستند. مرال از خانواده گوزن ها است که جزو بزرگترین گونه گوزن ها در کشور است. نرهای بالغ گاهی وزنشان به بیش از ۲۵۰ کیلوگرم می رسد رنگ بدنشان خاکستری تیره که در فصل تابستان مایل به قهوه ای است و حس بویایی و شنوایی بسیار قوی دارند. گونه‌ های گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج هستند.

روستای پیرکوه


پیرکوه، روستایی زیبا و کوهستانی از توابع شهرستان سیاهکل استان گیلان است که تقریبا ۶۷ کیلومتر از سیاهکل و ۲۰ کیلومتر از دیلمان تاریخی فاصله دارد. ارتفاع زیاد روستای پیرکوه از جاهای دیدنی سیاهکل باعث شده است که این روستا شرایط خاص آب و هوایی داشته باشد، یعنی اغلب وقت ها پیش بینی آب و هوا در این روستا امکان پذیر نیست. شغل مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است. اگر می خواهید سفر خود را به یک سفر خاطره انگیز مبدل سازید حتما در فصل بهار به این روستا بروید. روستای پیر کوه بهاری سبز و دلفریب با شکوفه‌ های درختان و عطر گل های وحشی و بوی علف و آواز پرندگان دارد. فندق اصلی ترین محصول کشاورزی این روستا است. گردو، گندم، جو و مقدار محدودی از انواع میوه ها از سایر محصولات کشاورزی پیر کوه هستند.
روستای سیاهکل و جاذبه های آن

آبشار بابا ولی


آبشار بابا ولی از جاهای دیدنی سیاهکل در روستایی با نام بابا ولی قرار در حدود ۵ کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در ساحل رودخانه پاکرود واقع شده است. ابشار بابا ولی در واقع یک آبشار فصلی است که از ذوب شدن برف در ارتفاعات اطراف بوجود می آید. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است و چشم‌انداز های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی را در دل خود جای داده است. شایان ذکر است که آبشار بابا ولی، از آبشار لونک بزرگ‌تر است و ارتفاع آن به حدود ۲۰ متر می‌رسد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است