search
menu

جاهای دیدنی پالنگان؛ معرفی برترین اماکن تاریخی و طبیعی بهشت گمشده دوران مادها

[ پنهان کردن ]
روستای پالنگان کجاست؟
تاریخچه پالنگان
جاهای دیدنی پالنگان
چشمه‌های پالنگان
قلعه پالنگان
آبشارهای پالنگان
قبرستان پالنگان
رودخانه‌های پالنگان
چگونه به پالنگان سفر کنیم؟
کردستان از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان و در غرب کشور است که با طبیعتی بکر یکی از مناطق گردشگری ایران .و برترین جاهای دیدنی کردستان محسوب می‌شود. این روستای سنگی و قدیمی به دلیل زیبایی‌های طبیعی بسیاری که دارد، به بهشت گمشده کردستان شناخته می‌شود. پالنگان با عبور رودخانه‌ای به نام تنگی ور از وسط آن به دو نیم تقسیم شده است و دشت‌های گل لاله که در نزدیکی این روستا قرار دارند، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورند. خانه‌های پالنگان بر روی کوه جای دارند و سبک و سیاق معماری پلکانی بی‌نظیرشان این روستای قدیمی را برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی کرده است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به کردستان را دارید، حتماً بازدید از جاهای دیدنی پالنگان را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. در سفر به این روستا می‌توانید در خانه‌های روستایی و در کنار مردم خونگرم کردستان اقامت داشته باشید و طعم و مزه غذاهای محلی بی‌نظیرشان را بچشید.
جاهای دیدنی پالنگان؛ معرفی برترین اماکن تاریخی و طبیعی بهشت گمشده دوران مادها

روستای پالنگان کجاست؟


پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود و از توابع شهرستان کامیاران است. این روستا در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار دارد و در منطقه کوهستانی و دامنه ارتفاعات شاهو واقع شده است. آب‌وهوای پالنگان در فصل بهار معتدل و مطبوع، در تابستان گرم و در فصول سرد سال، بسیار سرد و خشک است. ازاین‌رو، بسیاری از گردشگران فصل بهار را برای سفر به این روستا انتخاب می‌کنند، اما در پاییز و زمستان نیز با وجود سرمای هوا، پالنگان زیبایی و جلوه‌ خاص خود را دارد. آنچه گردشگران را به سمت این روستا می‌کشاند طبیعت سرسبز، دشت‌های لاله، چشمه‌هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی، باغ‌های سرزنده و یک مسیر پیاده‌روی بی‌نظیر است که تجربه آن لذتی وصف‌نشدنی دارد. اگر از شلوغی و ازدحام کلان‌شهرها خسته شده‌اید و می‌خواهید مدتی را در طبیعتی بکر و زیبا سپری کنید، روستای پالنگان بهترین گزینه است.

تاریخچه پالنگان


قدمت روستای پالنگان به قبل از اسلام می‌رسد و قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی موجود در آن نیز گواه تاریخ دور و دراز این روستا هستند. با توجه به آتشکده‌ها و پل‌های باستانی پالنگان، ممکن است تاریخ این روستا به دوره مادها بازگردد.
قلعه پالنگان که در بالای کوه قرار دارد، نشان‌دهنده اهمیت این منطقه در دوره سلجوقی و بعد از آن است. همچنین در گورستان قدیمی روستا، سنگ قبرهایی قدیمی با خط کوفی وجود دارد که مربوط به قرن هفتم هجری است. بسیاری معتقدند که دلیل انتخاب نام پالنگان برای این روستا، پلنگ‌هایی بوده‌اند که در کوه‌های این منطقه زندگی می‌کردند. برخی نیز بر این باورند که پالو در واژه‌نامه‌های هورامی به معنای پایتخت، قلعه، دژ یا مکانی است که چشمه‌های جوشان دارد و با توجه به قرار گرفتن روستای پالنگان در کنار رود، این فرضیه هم تائید می‌شود.

جاهای دیدنی پالنگان


پالنگان یکی از روستاهای دیدنی ایران است که به دلیل معماری پلکانی، آب‌و‌هوای خوش و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان در استان کردستان خودنمایی می‌کند. این روستا در دل یک دره سرسبز قرار گرفته است و در فصل بهار و تابستان با رودخانه‌ها و آبشارهای دیدنی از مسافران پذیرایی می‌کند. پالنگان مردمان باصفایی دارد که هم‌صحبتی با آن‌ها لذت سفر به این روستا را دوچندان می‌کند. برای اینکه گردش در پالنگان بیشتر خوش بگذرد، بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره جاهای دیدنی آن داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری این روستا پرداخته‌ایم که بازدید از آن‌ها خاطره منحصربه‌فردی را از سفر به غرب ایران برایتان به همراه خواهد داشت.
جاهای دیدنی پالنگان؛ معرفی برترین اماکن تاریخی و طبیعی بهشت گمشده دوران مادها

چشمه‌های پالنگان


پالنگان از طبیعتی سرسبز و دل‌نواز برخوردار است و چشمه‌های آن یکی از زیبایی‌های این روستا محسوب می‌شوند. در این روستا بیش از ۲۰ چشمه وجود دارد که ۸ چشمه دائمی بوده و بقیه فصلی هستند. چشمه‌های پالنگان به داخل رودخانه‌های سیروان و تنگی ور می‌ریزند و دارای آبی بسیار گوارا و خوش‌طعم هستند که املاح معدنی بسیار مفیدی دارند. در ۱۰ كيلومتری شمال غربی پالنگان، چشمه‏‌های آب معدنی وجود دارد، رنگ آب خروجی چشمه شيری است كه نشان‌دهنده وجود مواد آهنی و گوگردی است. آب‌ گوگردی برای برطرف كردن برخی از بيماری‌های پوستی، بيماری‏‌های مجاری تنفسی و رماتيسمی مفيد است.
برای تماشای چشمه‌های پالنگان می‌توانید به باغ شیخ عمر بروید؛ در این باغ، چشمه‌های سید علاءالدین، خاتون و شیته جاری هستند.

قلعه پالنگان


یکی دیگر از دیدنی‌های روستای پالنگان، قلعه تاریخی آن است که در ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستا و در نزدیکی باغ شيخ عمر قرار دارد. این قلعه قدیمی و تاریخی محل فرمانروایی امرای کلهر بوده که بعدها به تصرف خاندان اردلان در می‌آید و بیش از ۴۷۰ سال مرکز حکومت بنی اردلان بوده است.
قدمت قلعه پالنگان که از آثار ملی کشور محسوب می‌شود، به‌طور دقیق مشخص نیست اما براساس شواهد موجود تا قرن ۱۰ هجری قمری مورد استفاده قرار داشته است. از این قلعه بناهایی مانند دروازه، پل و فضاهای دیگر باقی مانده است.

آبشارهای پالنگان


وجود چشمه‌های بسیار در روستای پلکانی پالنگان باعث به وجود آمدن آبشارهای زیبایی شده است. آب‌ این آبشارها که سفید و گوارا است، از بالای سنگ‌ها و صخره‌ها پایین می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی خلق می‌کند. در هرجای روستای پالنگان که راه بروید، صدای آب نیز همراه شماست. یکی از زیباترین‌ آبشارهای خروشان پالنگان را در باغ شیخ عمر و در میان انبوه درختان می‌توان مشاهده کرد. برای رسیدن به این آبشارها باید مسیر کنار رودخانه را به سمت بالا ادامه دهید تا پس از حدود نیم ساعت پیاده‌روی به سرچشمه آبشارهای پالنگان برسید. مسیر رسیدن به آبشارهای پالنگان از داخل جنگل و در میان درختان همراه با نوای آب طی می‌شود و لذتی وصف‌نشدنی دارد.
جاهای دیدنی پالنگان؛ معرفی برترین اماکن تاریخی و طبیعی بهشت گمشده دوران مادها

قبرستان پالنگان


در بازدید از روستای کوچک پالنگان با خانه‌های گلی و سنگی، ناگهان با قبرستانی قدیمی و خلوت روبه‌رو می‌شوید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا، قبرستان قدیمی آن است که تعدادی سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن‌های ۷ یا ۸ هجری در آن وجود دارد. در این قبرستان می‌توانید سنگ قبرهای ایستاده که متعلق به سال‌های بسیار دور هستند را نیز ببینید.

رودخانه‌های پالنگان


چشمه‌های جاری در پالنگان در نهایت به رودخانه‌ها می‌ریزند و مقصد نهایی آن‌ها، رودخانه‌های سیروان و تنگی ور هستند. سیروان مهم‌ترین رودخانه کردستان است که از به هم پیوستن چندین رودخانه نظیر قشلاق، گاو رود و گردلان به وجود آمده است. در روستای پالنگان رودخانه‌ سیروان در شمال و رودخانه تنگی ور که شاخه‌ای از سیروان است در میان روستا جریان دارد. وقتی در کنار این رودخانه‌ها و مسیر جریان آب راه می‌روید، علاوه بر صدای دل‌نشین آب، پرندگان مهاجر نیز همراه شما هستند و می‌توانید انواع ماهیان را که رودخانه محل زندگی‌شان است، مشاهده کنید. رودخانه‌های پالنگان فضایی مناسب و دل‌نشین برای گذران لحظاتی به‌یادماندنی هستند و بازدید از آن‌ها بهترین انتخاب شما برای داشتن یک سفر دل‌چسب و خاطره‌انگیز است.
جاهای دیدنی پالنگان؛ معرفی برترین اماکن تاریخی و طبیعی بهشت گمشده دوران مادها

چگونه به پالنگان سفر کنیم؟


روستای پالنگان از شهرهای مختلفی مانند کامیاران، پاوه و سنندج قابل دسترسی است و هم از مسیر کرمانشاه و هم از مسیر سنندج می‌توان به این روستا سفر کرد.
اگر مسیر سنندج انتخاب شماست باید بدانید که از سنندج تا پالنگان حدوداً ۲ ساعت راه است. در ابتدا باید به سمت کامیاران حرکت کنید تا پس از گذر از دهستان ژاورود به دره‌ تنگی ور برسید. رود تنگی ور از وسط این دره عبور می‌کند که دو طرف این رود و روی کوهپایه‌های شاهو، روستای پالنگان ساخته شده است.
اما در صورتی که حرکت از سمت کرمانشاه را انتخاب می‌کنید، باید از جاده کرمانشاه-سنندج عبور کرده و به سمت کامیاران بروید. بعد از طی کردن ۴۸ کیلومتر از جاده روستای توبره ریز، به تابلوی سبز رنگ پالنگان می‌رسید. اگر قصد دارید هوایی یا ریلی به پالنگان سفر کنید، باید ابتدا بلیط هواپیما سنندج را خریداری کنید، سپس با اتوبوس یا تاکسی به سمت کامیاران بروید و از کامیاران تا پالنگان را یا با اتوبوس و یا با تاکسی طی کنید. اتوبوس‌ها در ساعت‌های مشخصی حرکت می‌کنند، اما تاکسی همیشه برای رفتن به پالنگان آماده است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است