search
menu

روستای پلکانی دولاب کامیاران

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از روستای پلکانی دولاب کامیاران را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته روستای پلکانی دولاب کامیاران
چگونه به روستای پلکانی دولاب کامیاران برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلکانی دولاب کامیاران
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای پلکانی دولاب کامیاران
روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر سنندج قرار دارد. همان‌طور که از نامش پیدا است، خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده‌اند. این کوه در ۴۰ کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان سنندج و در حد فاصل این شهر با کامیاران واقع شده است. معماری این روستای ۹۰۰ ساله درست مانند سایر روستاهای پلکانی ایران و جهان به‌گونه‌ای است که پشت‌بام یک خانه، حیاط منزل بالادست خود به حساب می‌آید.
دولاب در گویش محلی این منطقه به معنای مکانی پر آب است. این نام‌گذاری به‌واسطه وجود بیش از ۱۶۰ رود و چشمه دائمی در این مکان انجام گرفته است. این ویژگی، زیبایی کم‌نظیر این روستا و طبیعت اطراف آن را در کلیه فصول سال تضمین می‌کند. با آغاز بهار، چشم‌اندازهای با شکوه این روستا با پوششی به رنگ سبز احاطه می‌شوند. در تابستان، درختان میوه و باغات این ناحیه با خوش آب‌ورنگ‌ترین میوه‌های فصل تزیین شده و صدای حرکت آب جویبارها و آواز خوش‌آهنگ پرندگان خستگی ایام را از تن گردشگران و بازدیدکنندگان این روستا بیرون می‌کند. این در حالی است که تصویر درختان با برگ‌های زرد، نارنجی و سرخ منظره پاییزی روستای دولاب را تا ابد در ذهن تماشاگران ثبت می‌کند. زمستان‌های پر برف و سرد این منطقه هم از زیبایی و شکوه منحصر به‌فردی برخوردارند.
از اصلی‌ترین محصولات این ناحیه می‌توان به انگور، گیلاس، گردو، سیب، انجیر، زردآلو، توت‌فرنگی، شفتالو، گلابی، توت سفید و آلبالو اشاره کرد. مراسم خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش یکی از جالب‌ترین رویدادهای این روستا است که در قالب جشنی در معرض دید گردشگران این منطقه قرار می‌گیرد. از دیگر محصولات ناب و درجه یک روستای پلکانی دولاب می‌توان به عسل با کیفیت آن اشاره کرد. اغلب روستاییان این منطقه با برپا کردن کندو به زنبورداری و تولید عسل اشتغال دارند. مجموع عوامل یاد شده، روستای دولاب را به یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است.
روستای پلکانی دولاب کامیاران

چرا بازدید از روستای پلکانی دولاب کامیاران را پیشنهاد می کنیم؟


• مشاهده یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران
• حضور در میان مردمان محلی کردستان و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم این منطقه
• دستیابی به تجربه‌ای ناب و آشنایی با سبک معماری پلکانی
• فاصله گرفتن از فضای پرهیاهوی شهری و تماشای فعالیت‌هایی نظیر زنبورداری و تولید کشمش
• شرکت در جشن‌ها و مراسم روستایی
• خرید بهترین عسل و با کیفیت‌ترین میوه‌ها
• ایجاد خاطراتی کم‌نظیر و به یادماندنی
• امکان بازدید از شهرها و جاذبه‌های گردشگری اطراف این منطقه

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته روستای پلکانی دولاب کامیاران


با نزدیک شدن به روستای پلکانی دولاب کامیاران، گردشگران شاهد منظره زیبایی خواهند بود که بخش قابل توجهی از آن به خانه‌های روستایی با صفایی اختصاص دارد که در دامنه کوه آوالان قرار گرفته‌اند. معماری این روستا به‌گونه‌ای است که پشت‌بام هر خانه، حیاط منزلی به حساب می‌آید که در ارتفاع بالاتر از آن قرار دارد. این معماری زیبا در تلفیق با طبیعتی با شکوه جلوه‌ای بی‌نظیر را در پیش چشم گردشگران ایجاد می‌کند.
درختان انبوه این منطقه، روستای دولاب کامیاران را احاطه کرده‌اند. صدای آواز پرندگان و رودها از هر طرف به گوش می‌رسد. طبیعت بی‌نظیر این منطقه در اوقات مختلف سال می‌تواند گردشگران را به شگفتی وادارد. در تابستان، تماشای درختان پر از میوه و برداشت محصول توسط بومیان منطقه از حال‌وهوای خاصی برخوردار است. صدای وزوز زنبورها در کندوهای پر از عسل، شیرین‌ترین رویاها و افکار را در ذهن بیننده بیدار می‌کند. این همه شکوه و زیبایی در کنار صمیمیت مردمان خوب و اصیل این ناحیه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

چگونه به روستای پلکانی دولاب کامیاران برویم؟


با مراجعه به وب‌سایت سفرمارکت بلیط هواپیما به مقصد سنندج را به‌راحتی می‌توان تهیه کرد. به این ترتیب، علاقه‌مندان به سادگی می‌توانند خود را به این شهر زیبا رسانده و با استفاده از وسایل نقلیه و طی ۴۰ کیلومتر در مسیر جاده‌ای به روستای دولاب کامیاران دستیابی پیدا کنند. این مسیر تا فاصله ۵ کیلومتری روستا آسفالت شده است. با این حال، در این قسمت مسافران با یک جاده خاکی و پرپیچ‌وخم مواجه خواهند شد.
طبیعتا، علاقه‌مندان به سفرهای زمینی می‌توانند از گوشه‌وکنار ایران با استفاده از اتوبوس، قطار یا اتومبیل شخصی نیز به مقصد سنندج حرکت کرده و در ادامه مسیر به طرف روستای پلکانی دولاب رهسپار شوند.
روستای پلکانی دولاب کامیاران

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلکانی دولاب کامیاران


علاوه بر معماری خاص و جلوه‌های طبیعی این روستا، خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی و همچنین، کوه آوالان را می‌توان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کامیاران برشمرد. خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی در یک دره بسیار سرسبز و عمیق در مجاورت روستای پلکانی قرار گرفته‌اند. این مکان‌ها از مهم‌ترین زیارتگاه‌های دراویش اهل طریقت به حساب می‌آیند. کوه آوالان هم در مجاورت روستای پلکانی دولاب کامیاران سربرافراشته است. این کوه با ارتفاع ۲۹۷۰ متر دارای پناهگاه مناسبی بوده و از بهترین مقاصد کوهنوردی این ناحیه به حساب می‌آید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به روستای پلکانی دولاب کامیاران


در روستای پلکانی دولاب کامیاران هیچ هتلی موجود نیست. با این حال، در این منطقه یک اقامت‌گاه بوم‌گردی به نام تیشک وجود دارد که میزبان مسافران خواهد بود. خانه بوم‌گردی تیشک از ۳ طبقه مجزا تشکیل شده و چشم‌اندازی به سمت دامنه‌های سرسبز آوالان دارد. این اقامت‌گاه در منطقه ژاوه‌رود شرقی در همین روستا قرار گرفته است. علاوه بر این، گردشگران در صورت تمایل می‌توانند در سنندج اقامت کرده و برای گشت‌و‌گذار به این روستا مراجعه کنند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است