search
menu

جاهای دیدنی اندیکا خوزستان

[ پنهان کردن ]
شهرستان اندیکا را بیشتر بشناسید
جاذبه های تاریخی اندیکا
جاذبه‌های طبیعی اندیکا
اگر دوست دارید در اوقات فراغتتان به شهرستانی زیبا با طبیعتی بکر و جذاب سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به شهرستان اندیکا بروید. این شهرستان در استان خوزستان قرار دارد. زیبایی طبیعت این شهرستان به دلیل قرارگیری آن در کوهپایه‌های سرسبز زاگرس است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن‌ها سفر گردشگرانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما ارزان راهی این منطقه شده‌اند، را جذاب و لذت‌بخش خواهد کرد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی اندیکا آشنا کنیم.
جاهای دیدنی اندیکا خوزستان

شهرستان اندیکا را بیشتر بشناسید


جالب است بدانید که اندیکا تا سال ۱۳۸۶ جزء شهرستان مسجد سلیمان به حساب می‌آمد. اما با رشد و پیشرفتی که در زمینه‌های مختلفی نظیر اقتصاد، فرهنگ و سیاست داشته است، در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان شهرستانی مستقل از استان خوزستان شناخته شد. شهرستان اندیکا از ۳ بخش با نام‌های مرکزی، چلو و آبژدان تشکیل شده است. این شهرستان دارای ۶ دهستان و چندین روستا است.
همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اندیکا یک منطقه کوهستانی و سرسبز است که در کوهپایه‌های زاگرس قرار گرفته است. با ورود به این شهرستان متوجه زیبایی‌های دشت‌ها، فلات‌ها و کوه‌های جذاب آن می‌شوید. آب‌وهوای معتدل این منطقه نیز لذت سفرتان را دوچندان می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید کمپ‌های عشایری که در این منطقه وجود دارند را از نزدیک مشاهده کنید.

جاذبه های تاریخی اندیکا


شهرستان اندیکا تاریخ دور و درازی دارد. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان‌ها از چند هزار سال پیش در این منطقه سکونت داشته‌اند. همچنین آثاری از دوران پارینه سنگی در این منطقه پیدا شده است. در شهرستان اندیکا ۳۸ اثر تاریخی وجود دارد که برخی از این آثار شامل قلعه‌های باستانی و تاریخی می‌شود. نام این قلعه‌های تاریخی را در ادامه می‌بینید:
• قلعه خواجو
• قلعه لیت
• قلعه دلی
• دژ ملکان
• قلعه بردی
قلعه بردی یکی از باستانی‌ترین قلعه‌های موجود در شهرستان اندیکا است. طبق گفته تاریخ‌شناسان، این قلعه اولین اقامتگاه دائمی قوم پارس در فلات ایران بوده است. این قلعه در زمان عیلامی‌ها ساخته شده است. از ویژگی‌های بارز این قلعه می‌توان به معماری متفاوت آن‌ که از سنگ‌های بزرگ و بدون ملات ساخته ‌شده است، اشاره کرد. محل قرارگیری این قلعه نیز باعث جذابیت آن شده است. قلعه بردی در لبه یک دره ساخته ‌شده است. آنچه که اکنون از این قلعه تاریخی برجای‌مانده، دیوارهای مستحکم آن است که بعد از سالیان سال نیز هنوز تا حدی پابرجا است.
از دیگر جاذبه‌های تاریخی اندیکا می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
دره باستانی کتک: در این دره بسیار زیبا استودان‌هایی از دوران گذشت به یادگار مانده است.
روستای تاریخی موری: در این روستا نیز نقش برجسته‌های باستانی بجا مانده است که بازدید از آن‌ها برای خریداران بلیط هواپیما اهواز خالی از لطف نیست.
جاهای دیدنی اندیکا خوزستان

نقش برجسته‌های تنگ بتا: اگر دوست دارید نقش‌برجسته‌های باستانی و تاریخی کشور ایران را از نزدیک ببینید، به محل قرارگیری نقش‌ برجسته‌های تنگ بتا بروید. نوع پوشش و آرایش موی انسان‌هایی که در این نقش برجسته‌ها به تصویر کشیده شده، باعث شده است تا متخصصان قدمت آن را به دوران اشکانیان مربوط بدانند. این سنگ برجسته‌های زیبا از دو تابلو تشکیل می‌شود. بر روی یکی از این تابلوها تصویر یک نفر مشخص است و در تابلوی دیگر تصویر ۱۲ نفر مشاهده می‌شود. در این نقش برجسته ۹ نفر هم‌قد و ۳ نفر دیگر قد کوتاه‌تری در مقایسه با دیگران دارند.

جاذبه‌های طبیعی اندیکا


مهم‌ترین عامل جذابیت شهرستان اندیکا جاذبه‌های طبیعی و بکر آن است. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:
چشمه آب گرم بابا احمد: این چشمه‌ آب‌درمانی در نزدیکی یکی از امامزاده‌های این منطقه قرار دارد. جالب است بدانید که این چشمه گوگردی است و طبق باور مردم محلی این منطقه، حمام کردن در آن برای سلامتی بدن بسیار مفید است و املاح لازم بدن را تأمین می‌کند.
سوسن سرخاب: یکی دیگر از مناطق طبیعی جذاب و دیدنی شهرستان اندیکا است. این منطقه در دامنه کوه‌های تازه‌کار قرار دارد. همچنین علاقه‌مندان به ماهیگیری به منطقه سوسن سرخاب مراجعه می‌کنند. در این ناحیه از شهرستان اندیکا کوچه‌های تاریخی جذابی وجود دارد. همچنین تاکستان‌های انگور آن به زیبایی این منطقه افزوده است. از دیگر جاذبه‌های سوسن سرخاب می‌توان به آسیاب‌های تاریخی، قبرستان شیرسنگی و نقش‌برجسته‌های اشاره کرد که از دوران گذشته تابه‌حال باقی مانده‌اند.
دریاچه عباس‌پور: یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان اندیکا دریاچه‌ای بنام عباس‌پور است. وسعت این دریاچه به ۵۵ کیلومترمربع می‌رسد. در اطراف این دریاچه پلاژهایی برای گردشگران تعبیه شده است تا بتواند لحظات لذت‌بخشی را در اطراف دریاچه سپری کنند. می‌توانید قایق‌سواری را نیز در این دریاچه امتحان کنید. حتماً در سفر خود به شهرستان اندیکا از دریاچه زیبای عباس پور بازدید کنید تا زیبایی و جذابیت مناظر اطراف آن لذت سفرتان را بیشتر کند.
روستای للر: اگر به دنبال بازدید از طبیعت بکر شهرستان اندیکا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به روستای للر بروید. در این روستا می‌توانید جنگل‌های متراکم بلوط را مشاهده کنید. باغ‌های ساکنین روستا در تنگه‌ای بسیار زیبایی قرار دارد. در واقع این مجموعه باغ یکی از قدیمی‌ترین باغستان‌های کشور به حساب می‌آید که در آن بخش‌های مختلفی نظیر نشیمنگاه، نهر و آبشارهای زیبایی قرار دارد. این باغ‌ها از درختان انار، گردو، انگور و چنار تشکیل می‌شود.
آبشار طوف کما: یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان اندیکا آبشاری زیبا بنام آبشار کما است. این آبشار در شمال روستای موری قرار دارد. سرچشمه این آبشار به کوهی بنام کما می‌رسد. آبشار کما ۶۰ متر ارتفاع دارد. در بالای این آبشار باغی زیبا بنام باغ ملکان قرار دارد. اگر کمی در بالای این آبشار به گشت‌وگذار بپردازید، متوجه گور‌های مختلفی در این منطقه خواهید شد. این آبشار از شمال به روستای شرمک و منطقه بازفت و از جنوب به روستای سوسن و دره موری منتهی می‌شود.
جاهای دیدنی اندیکا خوزستان

منطقه حفاظت‌شده شیمبار: یکی جاذبه‌های دیدنی شهرستان اندیکا منطقه حفاظت شده شیمبار است. این منطقه‌ی کوهستانی از درختان بلوط پوشیده شده است. مساحت آن به ۵۰ هزار هکتار می‌رسد و یکی از مناطق بکر این منطقه از استان خوزستان به حساب می‌آید. رشته‌کوه‌های زاگرس در این منطقه جذاب و زیبا ادامه پیدا کرده است و باعث به وجود آمدن مناطق مرتفعی نظیر آنچه که در زیر مشاهده می‌کنید، شده است:
• للر
• کتک
• منار
• چلا
• تاراز
از دیگر پدیده‌های طبیعی جذابی که می‌توانید در این منطقه حفاظت‌شده مشاهده کنید، می‌توان به یخچال‌های طبیعی، چشمه‌ها و تالاب‌ها اشاره کرد. در این منطقه حفاظت‌شده ۳ بخش کلی وجود دارد که در ادامه نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید:
• منطقه کوهستانی جنگل‌های بلوط زاگرس
• دریاچه عباس‌پور
• منطقه تالابی شط شیمبار
تالاب شیمبار: یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی شهرستان اندیکا که در منطقه حفاظت‌شده شیمبار قرار دارد، تالاب شیمبار نام دارد. این تالاب در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. آب‌وهوای این منطقه بسیار معتدل، همراه با بارش‌های فراوان باران به خصوص در فصل پاییز و زمستان است. در اطراف این تالاب می‌توانید درختان بلوط ایرانی را مشاهده کنید. پوشش غالب گونه‌های گیاهی این منطقه درختچه‌ای بنام جاز یا بنگله است. در این منطقه گونه‌های جانوری مختلفی نیز زندگی می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:
• روباه
• شغال
• گرگ
از گونه‌های پرندگان تالاب شیمبار می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:
• پلیکان
• کشیمیان
• چلچله

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است