search
menu

جاهای دیدنی خلخال

[ پنهان کردن ]
شهرستان خلخال کجاست؟
آب و هوای خلخال
بهترین زمان برای سفر به خلخال
جاهای دیدنی خلخال
صنایع دستی و سوغات خلخال
ملزومات مهم برای طبیعت گردی در خلخال
رستوران های خلخال
هتل ها و اقامتگاه های خلخال
خلخال شهری در استان اردبیل است که موقعیت خوبی برای تور مسافرتی دارد. این شهر زیبا با طبیعت سرسبز و هوای خنک خود میزبان گردشگران، طبیعت‌گردان و جنگل‌گردان متعددی است. طبیعت چشم‌نواز و موقعیت جغرافیایی خلخال این شهر را به یکی از بهترین و دل‌پذیرترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. در سفر به دیگر شهرهای استان اردبیل می‌توانید چند روزی در شهر زیبای خلخال اقامت کنید. شما می‌توانید تعطیلات رؤیایی خود را با گذر از زیباترین جاده ایران یعنی راه اسالم به خلخال، آغاز کنید.
جاهای دیدنی خلخال

شهرستان خلخال کجاست؟


خلخال شهری در جنوب استان اردبیل است که بر اساس روایات تاریخی سابقه تمدن و سکونت انسان در حدود ۴۰۰۰ سال را دارد. این شهر طبیعتی فوق‌العاده زیبا دارد. خلخال از شرق به ارتفاعات تالش در استان گیلان می‌رسد و از غرب با شهرستان میانه در آذربایجان شرقی همسایه است. جنوب خلخال نیز به زنجان می‌رسد.
در طول سال آب ‌و هوای متفاوتی در این شهر حاکم است. همین تغییر اقلیم باعث شده تا این منطقه بعدها به خلخال تبدیل شود.
اسالم و خلخال که از نادرترین مکان‌های دست‌نخورده محسوب می‌شوند، آب و هوای مطبوعی دارند. در این جاده پر پیچ و خم از دشت‌های سرسبز، جنگل‌های مه‌آلود، آبشارهای خروشان و مراتع سرسبز عبور خواهید کرد. تعداد گردشگران اینجا کم است و شما می‌توانید تجربه فوق‌العاده‌ای در این منطقه آرام داشته باشید.

آب و هوای خلخال


خلخال در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. آب و هوای شهرستان خلخال به شدت تحت تأثیر ارتفاعات منطقه به ویژه کوه‌های تالش قرار گرفته است. این شهر دارای تابستان‌های معتدل و مطبوع با زمستان‌های سرد است. ارتفاعات تالش که بسیار نزدیک به شهر واقع شده‌اند در اکثر روزهای سال سرد و برفی هستند. این امر تأثیر زیادی بر آب و هوای شهرستان خلخال دارد. جالب است بدانید زمستان خلخال حدود ۵ ماه به طول می‌انجامد و بارش شدید برف برخی از راه‌های منتهی به این شهر مانند جاده اسالم به خلخال را مسدود کرده است. اگر در نیمه دوم سال به خلخال سفر کردید حتماً وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و با تجهیزات کامل و لباس گرم به این شهر سفر کنید. در نیمه اول سال هوای شهر مرطوب و مطبوع و متأثر از عبور از رودخانه قزل اوزن است.

بهترین زمان برای سفر به خلخال


خلخال مقصدی در تمام طول سال است. بااین‌حال، بهترین زمان برای سفر به خلخال بهار است. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، مزارع با گل شکوفا می‌شوند. تابستان اینجا خنک است، زیرا این منطقه بر روی کوه‌های مرتفع واقع شده است. اما به یاد داشته باشید که زمستان ممکن است به دلیل بارش شدید باران و برف گزینه مناسبی برای رزرو تور لحظه آخری به خلخال و اسالم نباشد.
جاهای دیدنی خلخال

جاهای دیدنی خلخال


خلخال طبیعت بسیار بکری دارد و همین امر باعث شده تا جاذبه‌های طبیعی، آبشارها و رودخانه‌های بسیار زیبایی در این شهر شکل بگیرد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
چشمه ازناو: یکی از معروف‌ترین و البته زیباترین مناظر در بین جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلخال است که آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. این چشمه همیشه می‌جوشد و همین امر باعث شده تا شهر اسالم هرگز دچار خشکسالی و بی‌آبی نشود. این چشمه باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف را آبیاری و بارور می‌کند و در روزهای گرم سال از دمای هوا می‌کاهد. البته این منطقه شامل پنج غار بزرگ طبیعی آهکی بزرگ و کوچک نیز می‌شود که ارزش دیدن را دارد.

جنگل‌های تالش: جنگل‌های تالش که بین قله‌های دریای خزر و اردبیل قرار دارد، هوای مطبوعی را به شما هدیه می‌دهد. دهکده‌ای دیدنی نیز در این جنگل‌ها وجود دارد که معادل آن را نمی‌توان به راحتی پیدا کرد.

روستای سناو: در مسیر جاده اسالم - خلخال شگفتی‌های زیادی در مسیر شما وجود دارد. بااین‌حال، دیدنی‌ترین آن‌ها روستای سناو است. به دور از هوای سرد مناطق کوهستانی و رطوبت دریا، آب‌وهوای اینجا مطلوب است. اما جادو به اینجا ختم نمی‌شود: دشت‌های پرگل و کلبه‌های چوبی رنگارنگ به‌طور جذابی زیبا هستند. یک شب را در اینجا بگذرانید و سبک زندگی مردم محلی را تجربه کنید. غذاهای سنتی آن‌ها را امتحان کنید و صنایع دستی آن‌ها را بخرید. این روستا در ۲۵ کیلومتری اسالم قرار دارد.

آبشار دریابن: این آبشار که بین ناو و روستای دریابن قرار دارد، رنگ‌های تند و زیبایی را به سفر شما می‌بخشد.

جاده زیبای اسالم به خلخال: جاده اسالم به خلخال نه تنها یکی از بهترین جاذبه‌های شهر بلکه زیباترین جاده ایران است که در تمام فصول سال جذاب و دیدنی است. تمام مسیر دو طرف جاده اسالم به خلخال پوشیده از درختان بلند و گیاهان سرسبز بر روی تپه‌ها و کوه‌هاست. این‌ها مناظر بسیار زیبایی را برای تماشا و عکاسی ایجاد کرده‌اند. انگیزه بسیاری از مردم از رزرو هتل در خلخال، لذت بردن از این زیبایی و تماشای این جاده است. در برخی نقاط جاده با ماشین می‌توان از پیچ و خم عبور کرد و سپس به دشتی سرسبز و بسیار زیبا رسید که برای عکاسی و استراحت و کمپینگ در کل ایران بی‌نظیر است.
خلخال و اسالم هر دو زیبایی خاص خود را دارند، اما جاده بین این دو منطقه بدون شک برترین نقطه این سفر است. جاده‌ای که به رؤیایی‌ترین جاده ایران معروف است و سالانه گردشگران زیادی آن را برای تماشا انتخاب می‌کنند. مسیر از منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز شروع می‌شود. جاده‌ای پر پیچ و خم و سرشار از صحنه‌های فوتوژنیک. پس از هر پیچ و تاب از شما دعوت می‌شود تا یک پدیده فراموش‌نشدنی را ببینید. از جنگلی می‌گذری، در میان دشت‌های سرسبز قدم می‌زنی و ناگهان با مزرعه‌ای پر از گل روبرو می‌شوی. شما در برنامه سفر ۳ روزه اسالم خلخال می‌توانید در سفری به‌یادماندنی به طبیعت این منطقه تماشایی بروید و از مناظر چشم‌نواز این خطه از کشورمان لذت ببرید.
جاهای دیدنی خلخال

آبشارها و رودخانه‌های خلخال: با توجه به ارتفاع شهرستان خلخال و موقعیت طبیعی بکر آن باید از این شهر انتظار رودخانه‌های پرآب و آبشارهای زیبا داشت. خلخال دارای رودخانه‌های متعددی از جمله قره‌سو، قزل‌اوزن، شاهرود، سنگرود، ارپاچای و هروآباد است. با اجاره ویلا در شمال، می‌توانید تمامی این زیبایی‌ها را از نزدیک تماشا کنید.
آبشار نرگار در روستای اسبو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خلخال است. این آبشار از چشمه سرچشمه می‌گیرد و پس از آبیاری باغات روستای اسبو به رودخانه شاهرود می‌ریزد. آبشار نرگار حدود نیم ساعت پیاده از روستای اسبو فاصله دارد و به عنوان مقصد بسیاری از دوستداران طبیعت شناخته می‌شود.
آبشار نوده یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهرستان خلخال است که در چهار کیلومتری روستای نوده و بخش آبشار خورش رستم قرار دارد. آبشار نوده یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین آبشارهای خلخال در دامنه جنوبی کوه آق است که ۳۰ متر ارتفاع دارد و با شکافی که در میان صخره‌ای سنگی ایجاد شده به پایین سرازیر می‌شود.

دریاچه نئور خلخال: دریاچه زیبای نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال، بین شهرهای اردبیل و خلخال و در مرز استان اردبیل و گیلان قرار دارد. نئور مقصد بسیاری از گردشگران و خریداران بلیط هواپیما اردبیل است. دریاچه نئور به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و استثنایی این منطقه شناخته می‌شود که از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این دو دریاچه در بهار به هم می‌رسند و یک دریاچه واحد را به عمق پنج متر تشکیل می‌دهند.

آبشار دیز: دیز روستایی است در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود، بخش شال. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۹ نفر با ۱۳۶ خانوار بوده است. روستای دیز در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. اکنون با استان اردبیل روستای دیز در قطعه هشتجین خلخال نهشته شده است. آبشار زیبای دیز در تنگه‌ای عمیق قرار دارد و تاج آن دارای دره‌های بیرونی زیادی است. ارتفاع آبشار بیش از ۵۰ متر است.

قله آق داغ خلخال: قله آق داغ با ارتفاع ۳۳۲۲ متر از سطح دریا دومین قله مرتفع استان اردبیل است. پوشش گیاهی این کوه شامل ریحان و آویشن است و چشمه‌هایی که از ارتفاعات این قله سرازیر می‌شود به اعتقاد مردم محلی برای دستگاه گوارش مفید است.

غار هفت خانه خلخال: غار هفت خانه خلخال در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی خلخال و روستای گرمخانه قرار دارد. این غار دارای دو ورودی و هفت تالار کوچک سه متری است که پیمایش آن نیازمند تجهیزات غارنوردی و آموزش است.
جاهای دیدنی خلخال

آب گرم گیوی: شهرستان‌های استان اردبیل به ویژه سرعین به آبگرم‌های طبیعی و درمانی معروف هستند اما شاید کمتر کسی بداند که در خلخال آبگرم‌های درمانی نیز وجود دارد.
آبگرم گیوی در نزدیکی شهر زیبای خلخال قرار دارد و خواص درمانی بسیاری برای بیماری‌های پوستی و مفصلی مانند روماتیسم دارد. در اطراف آبگرم گیوی مناظر طبیعی و باغ‌های زیبا وجود دارد که این آبگرم را به مکانی مناسب برای سفر و تفریح تبدیل کرده است.

غار یخی: غار یخی در ارتفاع ۲۴۰۰ کیلومتری از سطح دریا و در ۷۷ کیلومتری مرکز شهرستان خلخال قرار دارد. این مکان در وسعتی به اندازه ۱۱۰۰ هکتار قرار دارد و به دلیل خاصیت یخبندانش به آن غار یخی می‌گویند. ورودی کوچک نیم متری آن از طریق راهرویی باریک به طول ۱۰ متر و قطر ۵۰ سانتی‌متر به حیاط بزرگی منتهی می‌شود. طول و عرض آن به ترتیب ۳۶٫۵ و ۱۵ متر و حداکثر ارتفاع آن حدود ۱۲ متر است.

روستای کوزج: روستای کوزج یکی از ۱۲ روستای هدف گردشگری اردبیل و ۱۰ روستای دارای معماری ارزشمند معماری در کشور است. این روستا در روستای رستم شمال رومسام در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. با ارتفاعی کوهستانی در ۱۷٫۵ کیلومتری مرکز خورستم و در ۵۷٫۵ کیلومتری نزدیک‌ترین شهرستان خلخال قرار دارد.

صنایع دستی و سوغات خلخال


گردشگرانی که ویلا لاکچری شمال تهیه کردند، می‌توانند سوغاتی‌های زیبایی از خلخال به خانه خود ببرند. برای خرید سوغاتی از سفر خاطره‌انگیز خلخال می‌توانند علاوه بر غذاهای خوش‌طعم، صنایع دستی نیز خریداری ‌کنند. از صنایع دستی معروف این شهر به عنوان سوغات می‌توان به قالیچه‌های ابریشمی و پشمی، گلیم‌بافی، پلاس، لباس‌های پشمی و کرکی و کرسی بافی اشاره کرد. علاوه بر این روسری پشمی خلخال یکی دیگر از سوغات این شهرستان است که در شاهرود تهیه شده و از صادرات مهم خلخال است. توجه داشته باشید که نشانه‌های بسیار ارزشمندی در این منطقه وجود دارد که هنرمندان خلخالی به صورت برجسته صنایع دستی تولید می‌کنند.
بخش مهمی از سوغات خلخال علاوه بر صنایع دستی شامل غذاهای خوش‌طعم و شیرینی‌های سنتی است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عسل سبلان، شیرینی‌های محلی و میوه‌های زیباترین باغ‌های این منطقه اشاره کرد. در این سفر پیشنهاد می‌شود از محصولات ارگانیک باغ‌ها یعنی سیب، گلابی، زردآلو، هلو، آلو، آلبالو، آلبالو، گردو، انگور، توت، خیار، کامبزه (چارچه)، شاتو، ریواس (اشقون) به عنوان سوغاتی استفاده کنید. در پایان سفر و خرید سوغاتی یادتان باشد نان‌های روغنی خلخال را امتحان کنید.

ملزومات مهم برای طبیعت گردی در خلخال


کفش‌های کوهنوردی خود را بپوشید. یک لایه لباس اضافی و فقط یک کوله پشتی کوچک به همراه داشته باشید. کیسه خواب و قطعاً دوربینتان را همراه داشته باشید تا شب خوبی را سپری کنید و خاطرات عالی خود را ثبت کنید.
جاهای دیدنی خلخال

رستوران های خلخال


همان‌طور که می‌دانید فرهنگ غذایی ترک‌ها بسیار غنی و پر از غذاهای لذیذ به خصوص کباب و کوفته است. معروف‌ترین رستوران خلخال را باید کبابی قاضی پور دانست که در مسیر جاده پونل به خلخال قرار دارد. تقریباً تمامی گردشگران و مسافرانی که به خلخال سفر می‌کنند حتماً باید از این کباب امتحان کنند. رستوران قاضی پور طراحی دکوراسیون خاصی ندارد و بسیار ساده است. علاوه بر این، منوی این رستوران فقط انواع کباب‌ها را ارائه می‌دهد.
رستوران صادق را نیز باید یکی از بهترین رستوران‌های خلخال با منوی سنتی دانست که برای نهار و شام از میهمانان پذیرایی می‌کند. این رستوران در خیابان امام خمینی، ابتدای میدان جانبازان، ۳۰ متری بعد از خیابان موسی زاده واقع شده است. علاوه بر غذاهای ایرانی، منوی ویژه‌ای از غذاهای سنتی ترکیه به ویژه کباب و کوفته را نیز دارد.

هتل ها و اقامتگاه های خلخال


اگر به خلخال سفر کردید می‌توانید در هتل جهانگردی خلخال این شهر اقامت کنید. هتل‌ جهانگردی جزو هتل‌های زنجیره‌ای ایران بوده و با استانداردهای لازم پذیرای مهمانان هستند. این هتل در خلخال و جنب دانشگاه پیام نور واقع شده است. یکی دیگر از هتل‌های مناسب برای اقامت خلخال، هتل پرنیان است که در مسیر اسالم به خلخال، قرار دارد.

کلام آخر
اگر به دنبال این هستید که به زیباترین‌ و رؤیایی‌ترین جاده ایران سفر کنید، به خلخال بروید. تماشای جاده زیبای اسالم به خلخال و بازدید از ییلاقات خلخال، از لذت‌بخش‌ترین کارهای ممکن است. از طرفی اگر در فصل گرما، به دنبال سفر به شهری با دمای معتدل هستید، می‌توانید خلخال سرسبز و خوش آب و هوا را انتخاب کنید. در اینجا سعی کردیم تعدادی از جاهای دیدنی معروف خلخال را معرفی کنیم تا در سفرتان حتماً به آن‌ها سر بزنید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است