search
menu

روستای سیمین دشت فیروزکوه | ایده آل برای سفری کوتاه

[ پنهان کردن ]
معرفی سیمین دشت فیروزکوه
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری سیمین دشت فیروزکوه
آب و هوای سیمین دشت فیروزکوه
رودهای سیمین دشت
کوه‌های سیمین دشت
راه های دسترسی به سیمین دشت فیروزکوه
جاهای دیدنی نزدیک به ایستگاه راه آهن سیمین دشت فیروزکوه
هتل‌ها و اقامتگاه‌های سیمین دشت فیروزکوه
در نزدیکی تهران جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که حتی اهالی پایتخت نیز از وجود آن خبر ندارند و سراغش نمی‌روند. جاده‌ی چالوس و رفتن به دریای شمال، اغلب اولین گزینه برای پر کردن تعطیلات ساکنان پایتخت است. اما در این مطلب می‌خواهیم مکان زیبایی را به شما معرفی کنیم که برای دیدن آن لازم نیست ترافیک‌های سنگین جاده شمال را تحمل کنید و ساعت‌ها در راه باشید. اگر شما نیز با خرید بلیط هواپیما عازم تهران هستید با ما همراه باشید تا شما را با سیمین‌دشت فیروزکوه، بهشتی در نزدیکی تهران آشنا کنیم.
روستای سیمین دشت فیروزکوه | ایده آل برای سفری کوتاه

معرفی سیمین دشت فیروزکوه


ایستگاه راه آهن سیمین دشت یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار کشور است که در مسیر قطار تهران-شمال و در نزدیکی روستای سیمین‌دشت قرار دارد. روستای سیمین‌دشت روستایی زیبا و خوش آب و هوا در فاصله‌ای نه چندان دور از پایتخت است که می‌تواند برای یک تفریح یک روزه انتخابی عالی باشد. اگر دلتان می‌خواهد کمی از شلوغی و آلودگی شهر فرار کنید و در هوای خوش روستا به صدای پرندگان و رودخانه‌های خروشان گوش کنید، از مناظر زیبای دریاچه و کوه لذت ببرید و با قدم‌زدن در کوچه باغ‌های زیبای روستا تمام فشارها و استرس‌های زندگی شهری را از تن به در کنید، پیشنهاد ما به شما روستای سیمین دشت فیروزکوه است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری سیمین دشت فیروزکوه


روستای سیمین‌دشت بخشی از دهستان حبله‌رود فیروزکوه است که از شمال به حصاربن، از شمال شرق به روستای زرین‌دشت، از شرق به گچه، از غرب به کوه بلند بزکوه یا بزتور و از جنوب به محمودآباد منتهی می‌شود. شغل اصلی مردم این روستا همانند بسیاری دیگر از روستاهای ایران دامداری و کشاورزی است. پس با سفر کردن به این روستا هم انواع حیوانات اهلی را خواهید دید و هم انواع درختان و گیاهان و باغ‌های میوه.

آب و هوای سیمین دشت فیروزکوه


در ماه های اردیبهشت، خرداد و شهریور، روزها دارای آب و هوای مطلوب است. درماه های تیر و مرداد با گرم‌تر شدن هوا شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند. با این حال وزش نسیم ملایم به ایجاد آب وهوای مطلوب انجامیده و شرایط زیست محیطی مناسبی فراهم می سازد. بطوریكه در گرمترین روزهای سال نیز وزش نسیم ملایم منجر به مطلوبیت شرایط زیست محیطی گردیده و نیاز به وسایل خنك كننده مكانیكی احساس نمی شود. بهره‌برداری از جریان باد غالب تابستانی و ایجاد كوران طبیعی در معابر و فضاهای بسته برای خنك كردن این مكان‌ها كفایت می‌كند. خوشبختانه با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی شهر جریان نسیم ملایم در تمام اوقات سال برقرار است و به راحتی می‌توان از این عنصر اقلیمی جهت معماری متناسب با اقلیم بهره برد. از مهرماه هوا بطور نسبی سرد می‌شود، اما در صورت استفاه از برخورداری تابش خورشیدی شرایط اقلیمی برای روزهای نسبتاً مناسب است. در واقع، روزهای سرد برای شهر فیروزكوه از آبان ماه تا فروردین و به مدت ۶ ماه است كه با وجود رطوبت نسبی مطلوب، دمای هوای كمتر از ۱۵ درجه است و تا ۱ درجه بالای صفر متغیر است.

شرایط زیست اقلیمی شهر فیروزكوه در شب‌ها بسیار متفاوت از وضعیت روزهای آنست؛ بطوریكه هیچ شب گرمی در آن وجود ندارد. شب‌های فروردین، اردیبهشت و مهرماه خنک و تا حدودی سرد هستند. از آبان ماه تا اسفند شب‌ها سرد است؛ بطوریكه میانگین دمای شبانه در هیچ یک از ماه‌های فوق به ۱۰ درجه سیلسیوس نمی‌رسد. شب‌های آذر، دی و بهمن در مرز یخبندان قرار دارند.

رودهای سیمین دشت


سیمین‌دشت، دو رود به نام‌های حبله‌رود و دلیچای دارد که نه تنها باعث زیبایی و سرسبزی روستا شده‌اند، بلکه آب لازم برای آبیاری محصولات کشاورزی را نیز تأمین می‌کنند. این دو رود در سیمین‌دشت به یکدیگر می‌پیوندند و به سمت گرمسار رهسپار می‌شوند. در دهانه‌ی این رود سدی انحرافی احداث شده که بخشی از آب رود را به گرمسار هدایت می‌کند و بخش دیگر را برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کند. از عمده‌ترین محصولات روستای سیمین‌دشت سیب، گردو، قیسی، آلو، خیار، زردآلو، کدو، سبزیجات و.... است. در سفر خود به سیمین‌دشت حتماً از محل سد که امروزه تبدیل به زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی شده دیدن کنید.
روستای سیمین دشت فیروزکوه | ایده آل برای سفری کوتاه

کوه‌های سیمین دشت


سیمین‌دشت به دلیل وجود کوه‌هایش مورد توجه آن دسته از کوهنوردانیست که به دنبال فتح زیبایی‌های تازه و گذر از چالش‌های تازه هستند. مهم‌ترین و زیباترین کوه سیمین‌دشت کوهیست که محلی‌ها به آن انارکندو می‌گویند؛ اما به غیر از آن کوه‌های دیگری به نام‌های آهنک، گوران، یورد شریف، بز کوه یا بزتور نیز در سیمین دشت و اطراف آن سر به فلک کشیده‌اند.

کوه انار کندو


کوه انار کندو که در قسمت شمال شرقی سیمین‌دشت قرار دارد کوهی زیبا، تاریخی و منحصر به فرد است. در زمان‌های قدیم در بالای این کوه مردمانی زندگی می‌کردند که آثار تاریخی باقیمانده از آن‌ها هنوز در بالای کوه قابل دیدن است. از جمله قلعه‌ای تاریخی که آن را به دوره‌ی اسماعیلیان نسبت می‌دهند. درگذشته برای رسیدن به بالای کوه از مسیری در پشت کوه استفاده می‌شد، اما امروزه مسیر فوق به دلیل فرسایش خاک به طور کامل از بین رفته و تنها راه صعود به کوه مسیریست که نیاز به کوهنوردی حرفه‌ای با تجهیزات دارد.

راه های دسترسی به سیمین دشت فیروزکوه


روستای سیمین دشت در فاصله ۵۵ کیلومتری فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد. برای رسیدن به روستای سیمین‌دشت فیروزکوه سه راه پیش رو دارید:

• در جاده تهران-فیروزکوه بعد از گذشتن از جابان و سربندان وارد جاده گویج شده و در این جاده مسیرتان را ادامه دهید تا به روستای سیمین‌دشت برسید.

• در جاده‌ی اصلی تهران به سمت فیروزکوه بعد از پمپ بنزین سید‌آباد وارد یک جاده فرعی در سمت راست شوید و بعد از رد شدن از روستاهای کلاک، رودافشان، مشهد و حصاربن به سیمین‌دشت برسید.

• اگر نخواهید از ماشین شخصی استفاده کنید، می‌توانید با قطار به سیمین‌دشت بروید. ایستگاه راه آهن سیمین‌دشت در مسیر قطار تهران به گرگان و برعکس قرار دارد و برای رفتن به روستای سیمین دشت باید در مسیر این قطار در ایستگاه سیمین‌دشت پیاده شوید.

روستای سیمین دشت فیروزکوه | ایده آل برای سفری کوتاه

جاهای دیدنی نزدیک به ایستگاه راه آهن سیمین دشت فیروزکوه


دریاچه آهنک
اگر در حدود ۵.۵ کیلومتر از روستای سیمین‌دشت به سمت ارتفاعات جنوب شرقی آن حرکت کنید، به دریاچه‌ی زیبای آهنک می‌رسید. این دریاچه که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد از دو حوضچه به عمق ۸ متر و ۳۲ متر تشکیل شده که هر دو حوضچه به دلیل زلال بودن آب آن‌ها محل بسیار خوبی برای شنا و غواصی به حساب می‌آیند. آب دریاچه‌ی آهنک دارای مقادیری گوگرد است که باعث تلخی مزه‌ی آب شده و برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست. درختان بید و گز و نیزارهای بلند در اطراف دریاچه نیز زیبائی دریاچه را دو چندان و آن را به بهشتی در دل طبیعت تبدیل کرده‌اند.

بالا چشمه
در فاصله‌ی دو کیلومتری از دریاچه آهنک چشمه‌ای با آبی گوارا و شیرین به نام بالاچشمه وجود دارد که در کنار آن درخت بید زیبایی نیز خودنمایی می‌کند. اگر به دریاچه آهنک بروید، به دلیل تلخ‌مزه بودن آب آهنک گذارتان به این چشمه هم خواهد افتاد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های سیمین دشت فیروزکوه


اگر قصد ماندن در نزدیکی سیمین‌دشت را دارید می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی موجود در فیروزکوه استفاده کنید. علاوه بر این، در فصول پر مسافر سال این احتمال وجود دارد که بتوانید در روستای سیمین‌دشت نیز خانه‌های بومی و محلی برای اجاره پیدا کنید.

از دیگر جاذبه‌های فیروزکوه می‌توان از غار بورنیک و تنگه واشی نیز نام برد که پیشنهاد می‌کنیم زمان بازدید از این شهر زیبا از دستشان ندهید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است